Utskrift från www2.yimby.se
....

Yes in My BackYard

 
En viktig aktivitet i Yimby är att skriva yttranden för förslag på planer som är ute på samråd. Vill du delta i vårt arbete och bli underrättad när det är pågående samråd i din stadsdel, eller andra områden du är intresserad av?

Om du vill delta i arbetet med yttranden kan du gå till denna enkät och fylla i information om vilka stadsdelar du är intresserad av, hur du vill få meddelande om när det finns planer på samråd och hur du vill delta. Detta underlättar för oss i organiserandet.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gabriel Gadd (17 April 03:58):
Den 13 April läste jag i Stockholm Skyline Matti Shevchenko Sandins kritik angående fastigheterna under byggnad "Krillans krog" vid Drottningholmsvägen/Hjalmar Söderbergs väg i Kristineberg på Kungsholmen.

Eftersom Stockholm Skyline inte accepterar mina artiklar sedan flera år tillbaka vänder jag mig till Yimby där det är högre i tak.

Närmare bestämt har jag inte lyckats finna Yimbys utlåtande i ärendet och undrar om detta viktiga projekt kommit i skymundan?

Enligt min åsikt är diskussionerna om de nya husen utmärkande för den bondementalitet som härskar i Stockholm sedan 1920-talet: fastigheterna borde ha byggst här för hundra år sedan och inte som då utanför staden. Inte bara här utan längs hela Drottningholmsvägen, å ömse sidor, (tunnelbanan grävs ner till Åkeshov) fram till Tranebergsbron och på hela Kungsholmen och Södermalm m.fl ställen istället för antiurban, trist funktionalism som hindrat staden att växa utåt organiskt.

Med tanke på Drottningholmsvägens relativt stora bredd borde dock husen nå en enligt min mening inom staden önskvärd högsta höjd på 32 meter såsom i Paris' innerstad, d.v.s. 9 våningar med ca 3 meters innertakshöjd, (5 i bottenvåningen) vilket medger större ljusinfall och därmed möjliggör större urban täthet.

Jag kan hålla med Matti S-S att arkitekturen kan förbättras. De smärre fasadindragningarna är ett billigt trick för att ge intycket av variation istället för en ordentligt komponerad arkitektur. Fram för ett helt slutet kvarter med samtliga hus i fasadlivet!
 0
Gabriel Gadd (14 September 05:06):
Eftersom ingen givit mig svar, vill jag här utveckla mina tankar angående Kungsholmen. Essingeleden borde ledas såsom ursprungligen planerat västerom Kungsholmen förbi Traneberg-Huvudsta-Pampas samtidigt som grenen över Kungsholmen omvandlas till en urban bulevard med röda ljus och utan ramper.

Tunnelbanelinjen grävs ner under jord från Lindhagensplan västerut till Åkeshov och Drottningholmsvägen byggs om till en plan stadsaveny med högst 32 meter höga fastigheter å ömse sidor med kontor längst ner och bostäder högre upp.

Sedan en ny Cityflygplats anlagts vid Askrikefjärden (Lidingö-Bogesund) tillika med en ny storhamn, bebyggs Bromma, som genom en ny tunnelbanelinje sammanbinds med Nacka förbi Kungsholmen, Norrmalm, Östermalm, Norra Djurgården och Lidingö.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8595 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nomineringar till år 2018:s YIMBY-pris
27 September 20:22 av Sofia Buhrgard
Politikerveckan Järva
19 Juni 14:32 av Sofia Buhrgard

@yimbysthlm på Twitter