Utskrift från www2.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Tunnelbana till Tyresö Centrum?

Mats Cederblad
3 Inlägg
Ort: 17, Gick med: Juli 2013
Sitter och kollar på google maps över Stockholm när det slår mig att skulle inte t-banan kunna gå ut till Tyresö? Om man förlänger grön linje från Skarpnäck via älta och fram till Tyresö centrum så blir det ett bra komplement till busstrafiken.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Det var tänkt så i Tunnelbaneplan 1965, men så valde man att offra den möjligheten när man drog spåret till Skarpnäck istället.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Fast har man verkligen offrat den möjligheten? Borde det inte gå att dra tunnelbanan längs Tyresövägen mellan Älta- och Flatensjöarna?

Och nu finns det väl förtätningsplaner i Älta också, så kanske skulle en station där och en i Bollmora kunna funka. Samtidigt är Tyresö ganska glesbebyggt i stora delar, och alla de som bor långt ifrån tunnelbanan skulle ju då få långsammare kommunikationer då motorvägsbussarna till Gullmarsplan går rätt fort. Å andra sidan föreslår du att dessa skulle kompletteras, inte ersättas. Men sannolikt måste man välja, i alla fall i viss utsträckning, mellan det ena och det andra.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
David Nylund skrev:

Fast har man verkligen offrat den möjligheten? Borde det inte gå att dra tunnelbanan längs Tyresövägen mellan Älta- och Flatensjöarna?
Klart det går, men man får göra en stor krök under Flatenreservatet eftersom banan nu pekar 90 grader fel. Från början skulle den gå norr om Ältasjön och komma in i Älta norrifrån:



Möjligheten att dra banan i ytläge är också helt borta.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det är säkert som du säger med kurvradierna, lite tråkigt då en dragning längs Tyresövägen väl skulle innebära en ganska måttlig extra störning i ytläge, både som barriär och bullermässigt. Samtidigt var ju utbyggnaden till Skarpnäck rätt vettig, medan en dragning till Tyresö känns som lång sträcka för få möjliga stationer.
Martin Kolk
525 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Det måste ju fortfarande gå att dra ett spår norr om Flaten med en station i Älta och en i Tyresö C, så snävt skulle spåret inte bli.
Senast ändrad 2 juli 2013 14:11
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Herbert Tingesten skrev:

Klart det går, men man får göra en stor krök under Flatenreservatet eftersom banan nu pekar 90 grader fel. Från början skulle den gå norr om Ältasjön och komma in i Älta norrifrån:



Möjligheten att dra banan i ytläge är också helt borta.



Hmm, den där bilden fick mig att tänka lite... Vore det vettigt att dra en linje som ändå går i den sträckningen, men viker av söder ut för bytesstation i Skarpnäck, sedan Sköndal, Hökarängen, ny station mellan Hökarängen och Bandhagen i höjd med korsningen in till Högdalens industriområde/Gubbängens IP (där Örbyleden idag skapar ingenmansland), sedan viker den av till Högdalen där det väl finns två perronger (?), tar över spåret mot Rågsved, Hagsätra, sedan till Älvsjömässan,(Långbro), Fruängen, Bredäng... Blev detta förståeligt? Tycker i alla fall att det knyter ihop säcken väldgit bra och även utnyttjar befintliga spår och stationer, även om det inte går raka vägen hela tiden, snarare lite sicksack...
Senast ändrad 2 juli 2013 21:30
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Det är väl ungefär den tänkta sträckan för Spårväg syd öster om Älvsjö, med reservation för att den är tänkt att gå genom Örby snarare än ta över Hagsätrasvängen samt nog inte är planerad att gå till Älta och Bollmora. Än.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Kartan snodd från Gustav Svärd här: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=6&page=5
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Herbert Tingesten skrev:

Klart det går, men man får göra en stor krök under Flatenreservatet eftersom banan nu pekar 90 grader fel. Från början skulle den gå norr om Ältasjön och komma in i Älta norrifrån:



Möjligheten att dra banan i ytläge är också helt borta.


Nå, vid tiden för denna kartas publicering var det nog ingen som räknade med ytläge. Snarare hade man väl bestämt sig för att det enklaste och billigaste, även i jungfrulig terräng, var att så långt möjligt bygga tunnlar i gott berg?

För några veckor sedan glodde jag för övrigt igenom ett antal detaljplaner i Bollmora från ca 1967 i jakt på tunnelbaneplanerna utan att finna det minsta spår(!) av några sådana. I och för sig så var väl tunnelbanan vid den här tiden fortfarande en rent inomkommunal angelägenhet för Stockholms stad varför grannkommunerna möjligtvis kan ha avsiktligt låtit bli att rita in tunnelbana i sina planer.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Martin Kolk
525 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
David Nylund skrev:

Det är väl ungefär den tänkta sträckan för Spårväg syd öster om Älvsjö, med reservation för att den är tänkt att gå genom Örby snarare än ta över Hagsätrasvängen samt nog inte är planerad att gå till Älta och Bollmora. Än.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Kartan snodd från Gustav Svärd här: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=6&page=5


Att bygga vidare en spårväg från Skarpnäck längs Tyresövägen skulle ju onekligen vara en elegant lösning.
Senast ändrad 2 juli 2013 23:13
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Martin Kolk skrev:

David Nylund skrev:

Det är väl ungefär den tänkta sträckan för Spårväg syd öster om Älvsjö, med reservation för att den är tänkt att gå genom Örby snarare än ta över Hagsätrasvängen samt nog inte är planerad att gå till Älta och Bollmora. Än.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Kartan snodd från Gustav Svärd här: http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=6&page=5


Att bygga vidare en spårväg från Skarpnäck längs Tyresövägen skulle ju onekligen vara en elegant lösning.


Fast det borde vara klart lättare att dra tvärbanan i Örbyledens/Tyresövägens mitt. Skarpnäckslinjen skulle då kunna förlängas ner till en bytesstation 500 meter söderut.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Lätt att bygga, ja, men man missar med kirurgisk precision alla målpunkter i närheten. Vilket på något vis illustrerar hela Spårväg syd; antingen hamnar hållplatserna bra, men hastigheten på banan blir långsam för att den måste sicksacka sig fram på lokalgator, eller så får man en snabb bana utan trafikunderlag.

Jag har svårt att se att någotdera alternativet är tillräckligt bra.
Martin Kolk
525 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Den viktigaste uppgiften för en förlängning av spårvagn syd österut är nog att vara en tvärförbindelse mellan annan spårtrafik. Och isåfall är hastighet väldigt viktigt, vilket nog får prioriteras framför upptagningsområdet där spåret går. En dragning längs Tyresövägen/Örbyleden ansluter ju till Hökarängen, och är bättre tillgänglig för Sköndal dessutom.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Martin Kolk skrev:

Det måste ju fortfarande gå att dra ett spår norr om Flaten med en station i Älta och en i Tyresö C, så snävt skulle spåret inte bli.

Det verkar rimligt, dessutom så borde det vara relativt billigt att tunnla mellan skarpnäck och Älta p.g.a. det "junfrueliga" läget. (med reservation för eventuella problem med geologi eller installationer i marken). jag tror tuben är bättre än en tvärbanan som säkerligen kommer att innebära byten för många så fort tvärbanan korsar en tunnelbanelinje.

Edit: Finns det några naturreservat i området?
Senast ändrad 4 juli 2013 14:42
Martin Kolk
525 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Marcus Bokvist skrev:


Det verkar rimligt, dessutom så borde det vara relativt billigt att tunnla mellan skarpnäck och Älta p.g.a. det "junfrueliga" läget. (med reservation för eventuella problem med geologi eller installationer i marken). jag tror tuben är bättre än en tvärbanan som säkerligen kommer att innebära byten för många så fort tvärbanan korsar en tunnelbanelinje.

Edit: Finns det några naturreservat i området?


I princip allt sydost om Skarpnäck fram till Älta är en del av Flatens naturreservat, men det bör väll gå att borra tunnel ändå.

edit: Norra delen av flaten verkar dessutom inte så djup,
http://www.sportfiskarna.se/LinkClick.aspx?fileti..
Senast ändrad 4 juli 2013 15:22
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Jo, det borde gå att göra för liknande kostnader som när man driver gruvort. Det borde inte kosta mer än 0,5miljard per km, men jag kan ju ha fel
Petter Flensburg
11 Inlägg
, Gick med: Juli 2013
Min "sjuka" fantasi om framtidens tunnelbana, med vissa tveksamma dragningar(tekniskt m.m.) inkluderar Tyresö på en helt ny tunnelbanesträckning.

Framtidens tunnelbana, kryddat med en rejäl nypa salt.

 > Infrastruktur
Tunnelbana till Tyresö Centrum?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8580 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter