Utskrift från www2.yimby.se
....

Yimby i radio Stockholm

 
Gustav Svärd, medlem i Yimby debatterade idag frågan om Odensplangallerian i Radio Stockholm.
Inslaget hittas här, och börjar cirka 12 minuter in i programmet.

Yimby består av över 700 individer med olika åsikter och vi har ingen "officiell" hållning i frågan om en galleria på Odenplan. Många av oss vill se en galleria, men andra har också andra idéer om hur området bör förändras och vitaliseras i samband med bygget av stationen för citybanan och den framtida tunnelbaneutbyggnaden mot Karolinska. 
Att stoppa byggprojekt med argumentet att det blir en byggarbetsplats när det byggs, är inget argument som vi tycker håller...
Det vi alla har gemensamt är att vi vill se en utveckling och vitalisering av Odenplan, och resten av Stockholm.

Ett av de argument som ofta tas fram i diskussionen är att vi inte behöver en galleria till i Stockholm med samma butiker som i alla andra gallerior. Där håller vi till viss del med. Men istället för att säga nej till en galleria av det skälet så ser många av oss hellre att galleriorna i Stockholm utvecklas och ges en större variation i sitt utbud och sin utformning. Mångfald och varierat utbud är en viktig ingrediens i en stad.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Anders (22 November 2007 00:47):
Jag tycker ändå det tyngsta argumentet mot galleriseringen är att den lämnar så många områden själlösa där den drar fram. Det rör sig om stora köptempel som inte tillför samhällena någonting utöver kommers. En deal mellan galleriabolag och byggherre som inte tar någon hänsyn till kulturen där det skall byggas. Snart är det galleriadags även vid Hornstull, men jag litar blint på att de boende och verkande där stämmer upp till mer kamp än Odenplansbornas ganska så modesta "uppror" :)
 0
Niklas (22 November 2007 07:08):
Håller med Anders. Västermalmsgallerian är hyfsad, men SOUK (liksom Debenhams innan det), Gallerian på Hamngatan, PUB och SalénHuset... Det är som att man med flit har försökt skapa Skärholmen-känsla mitt i stan. Lite mer kvalitet, tack.
 0
Lasse (22 November 2007 09:06):
Kommers är kommers. Jag vet inte om man kan förvänta sig att gallerior ska tillföra staden "kultur". Det är lätt att gnälla över att moderna gallerior är själlösa men icke desto mindre brukar folk gilla att att handla där. Gallerior tillför bara att en trivial syssla i staden kan upplevas i varm och upplyst miljö, ganska viktigt i ett kallt och mörkt land. Och staden runtomkring kan dra nytta av att fasader och gator får en uppfräschning. När det gäller Odenplan och Hornstull så är jag övertygad om att gatorna runtomkring skulle leva upp eftersom galleriorna skapar identitet och attraherar mer människor. Det blir plötsligt ett attraktivt ställe i staden att etablera sina verksamheter i.
 0
Anders (22 November 2007 09:53):
Lasse, jag förväntar mig inte att gallerior skall tillföra någon kultur, det är trots allt inte deras uppgift. Kulturen kommer främst från människorna som verkar i området, och Hornstull som jag anser hotas just nu är det sista som finns kvar av det gamla Södermalm. Det är sköna och udda individer där som sätter mer prägel på kvarteren än lattemammorna som inte har så mycket alls att komma med utöver sina barnvagnar. Det måste få finnas kvar platser i stan som även passar dem vilka inte är så jätteattraktiva ur ett ekonomiskt perspektiv.
 0
Mats (22 November 2007 10:51):
Gallerior tillför mer folk, mer folk ger mer möjligheter för affärsverksamheter (och det gäller även skivbutiker etc. i hornstull, utan kunder dör även dom)

inget emot Hornstull men området där den lilla gallerian ska ligga är hämskt! precis som området vid västermalmsgallerian var hämskt! Odenplan gillar jag personligen redan idag men jag gillar att se en stad växa och utvecklas, jag vill inte bo i ett museum.
 0
Jonas (22 November 2007 11:42):
Låt mig bara slänga ut en fråga, om man lägger glastak över hela odenplan och inget mer, är det då en galleria?

Frågan är för de som redan har bestämt sig att allt som har med gallerior att göra är tråkiga skärholmen komplex, tanken kanske helt enkelt är att skapa handelsmöjligheter utan att behöva stå och frysa eller bli dyngsur medan man springer mellan butikerna.
Jag tror att det är ordet "Galleria" som folk ser negativt på.
 0
Mats (22 November 2007 11:47):
Har du nog helt rätt i!!!

sen tror jag 90-talet spelar in när alla förortsgallerior exploderade och "handelsplatser" utanför stadskärnorna som gjorde att folk åkte BORT för att handla allt. det är nog där folks rädsla för att småbutiker ska försvinna ligger i.

Men småbutiker behöver kunder, mer handel ger mer folk = med kunder. Så vi bör ju behålla dom inne i vår stad istället för i skärholmen, täby centrum eller arninge.
 0
Anders (22 November 2007 16:16):
Mats, jag håller med dig om att Långholmsgatan är rätt hemsk ur ett estetiskt perspektiv, men det är inget som kommer att ändras genom att bygga en underjordisk galleria där. Förvisso så kommer två kontorsfastigheter i anslutning till gallerian att få snyggare fasader, fast jag vet inte hur det kommer att påverka området som helhet. Troligtvis blir väl den största skillnaden att a-lagarna kommer att få mer stryk av väktare än förut i och med att dessa inte går ihop med den fina publik som gallerian vill ha. Hellre gormande a-lagare än gnälliga lattemammor och bonnläppar dock :)
 0
Kajsa (22 November 2007 17:39):
Ett torg är en allmän plats. Gallerian har en ägare. Du kan bli utkörd från en galleria av den som äger platsen och inte tycker att du passar in. Du får inte ta bilder i en galleria utan tillstånd. Du som lider av torgskräck och till varje pris vill leva ett inglasat liv: sök hjälp.
 0
Anders Gardebring (22 November 2007 17:44):
Vad gäller Odenplan kommer ju torget att finnas kvar, oavsett eventuellt galleriabygge.
 0
Gustav Svärd (22 November 2007 21:38):
Jag håller till viss del med om att privatisera offentliga rum har en del dåliga konsekvenser, men just i fallet Odenplan förekommer inga sådana i min mening. Gallerian kommer hamna under matk, torget i sig kommer tillbaka kanske till och med bättre än förut (vilket jag även sa i radioinslaget).

Vad gäller likriktningen... håller HELT med. att överallt ha samma butikskefjor e hur trist som helst. Tror det hela handlar om kortsiktigt tänkande från galleriaägarnas sida. Tänk om Odenplansgallerian skulle vara känd just för sin mängd småbutiker som inte är del av stora kedjorna - detta skulle också locka kunder! mer än att det finns H&M, Åhlens, ClasOhlsson, Siba, McD, BR leksaker, intersport...
 0
mats (22 November 2007 22:05):
Skulle ju inte säga nej till en clas ohlsson då slipper man åka till gallerian eller solna centrum :)

men man får ju se på hyresgästförflyttningen också, när nya finare lokaler kommer i gallerian flyttar företag med pengar dit, dressman, åhlens, br etc. etc. Lokalerna runt om blir lediga för annat, resturanger, butiker etc. Mångfald!
 0
Fredrik Viberg (22 November 2007 22:22):
Varför inte glasa in delar av Odenplan OCKSÅ? Gör en pyramid av glas där man kan ha cafeer och annat trevligt. För Odenplan idag är så oerhört tråkigt, ett blåshål och inget annat. En galleria under Odenplan som inte syns ser jag inte som nåt problem.
 0
Liliane (11 December 2007 12:58):
Det är ju inte så att en galleria i tre våningar under jord läggs in på en liten vecka - nej, det är ett betydligt större ingrepp än så. Hela Odenplan uppgrävd, samtliga träd bort, från kyrkomuren till Stadsbiblioteket - i värsta fall under en 10-årsperiod. Under denna tid kommer miljön att försämras med ökat buller (ca 75 dB), sämre luft med höjd partikelhalt, flera hundra lastbilstransporter fram till minst kl 22.00. Vasastan, och därmed också Odenplan, har en enorm ökning av barnafödande, 2-3 barn är inte ovanligt idag, och de är mer utsatta för miljöförsämring än vuxna. Trafikolyckor, kanske med dödlig utgång, kommer med all säkerhet att öka. Det känns, med tanke på alla risker, ganska onödigt med en galleria just där. Det är inte särskilt långt till andra stora köpcentrum, inte ens om man går. Nu kommer också rapporter om att vi har en överetablering av gallerior/köpcentrum - det finns inte tillräckligt med underlag. En död och övergiven galleria är att be om problem...
 0
Lasse (11 December 2007 15:21):
Liliane, om alla de negativa aspekterna finns... är det då så klokt att bo vid Odenplan redan idag? Jag menar, partikelhalter, trafikolyckor, lastbilstransporter och decibelnivåer torde väl redan idag ha skrämt bort dem som absolut måste bo lugnt.

Och dom negativa faktorerna blir ju alltid följden av att det byggs i stan. Det känns som en omöjlig position att vilja stoppa ett bygge för att det är just ett bygge.
 0
Magnus Orest (11 December 2007 21:16):
För att vara okänslig - Det där är precis vad andra får stå ut med när det byggs i deras närhet. Varför skulle just de boende runt Odenplan ha större rätt än andra att slippa det? Det hade aldrig blivit lika mycket liv i massmedia om det handlat om något invandrartätt förortsområde med hög arbetslöshet. Men nu rör det sig om Vasastan, med välbeställda invånare med bra kontaktnät. Money talks, liksom...
 0
Gustav Svärd (12 December 2007 00:30):
Hela Odenplan uppgrävd i 10 år för gallerian? måste bli ett rekord i så fall. Visst att det tar mer tid att bygga under mark, men nu handlar det ju ändå om cut-and-cover, inte tunnlar. Dessutom är flesta av dessa 10 år en del av byggnationen av Citybanan & den förhoppningsvis kommande GrönaLinjen till Karolinska. Dessa satsningar kommer dessutom göra Odenplan till kanske tredje mest centrala platsen, kommunikations-sett, i Stockholm. Inte en dålig plats för fler butiker.

Att det kommer medföra mer buller och bygg-trafik är inget vi på något sätt förnekar.
Att detta skulle innebära högra partikel-halter... ja troligen. inget att sticka under stol med. Inte bra för någon (tänk på stackars byggarbetarna!) men inte är detta något unikt för Odenplan (kommer/har byggts om torg & galleria par kvarter från mig en hel del senaste åren och kommer fortsätta så).

Betackar mig från argumentat om fler trafikolyckor dock. Om det är en taxi eller buss eller lastbil eller privatbil eller byggbil påverkar inte. Ökad traik i sig är väl farligare? Och det kommer inte gallerian bidra till: under byggtiden kommer ju gator vara stängda ett tag nog, folk kommer ta andra vägar & när den är klar kommer den ju nyttjas av boende i området - och kollektivresenärer. Inga stora nya garage för att locka trafik (vilket konstigt nog varit ett argument mot gallerian det med...).
 0
Gunnar Apelfors (4 Oktober 2008 15:31):
Jag säger det igen:
Det var väldigt vilket gnäll det blev kring Odenplan, nu när det äntligen tycks som om något ska ske med denna döda plats. Odenplan borde vara till för fler, det rör inte bara dem som bor närmast.
Kan man tänka sig ett mer tomt och trist torg, där finns inget som lockar, ett torg utan eget liv, omgivet av bilar på alla sidor. Det är inget torg idag det är ett elände, som vi bara får skämmas för.
Vem, undrar jag, vem längtar till Odenplan? Vad kan man göra där, annat än att vänta på bussen?
Torgets stora begivenhet är Sippans kiosk. Det säger allt. Inget ont om Sippan.
Torget är omgivet av ett antal småbutiker, den ena tristare och mer intetsägande än den andra.
När om någonsin vill man besöka någon av dem, det är bara en massa trams och ytligheter som saluförs. Handla kan man ju göra i kring Hötorget eller på Kungsholmen heter det ju också i gnälliga insändare.
En ordentlig omdaning av denna döda plats är vad som verkligen krävs.
Med lite visionär syn kan man framför sig se ett torg i klass med Piazza Navona i Rom eller Plaza Mayor i Madrid. Ett torg, en samlingsplats som man längtar till. En plats man vill besöka. Låt oss verkligen slippa ett nytt Sergels torg. Låt det nya torget bli långsträckt som Piazza Navona, låt det gå från kyrkan i ena änden till bibliotekets nybygge i den andra. Det så kallade läkarhuset kan rivas, det verkligen både skämmer och skymmer torget.
Låt torget bli rejält kringbyggt och bilfritt som Plaza Mayor, ingen behöver åka bil på vårt nya härliga torg. Släpp in livet på torget, se till att där finns serveringar och restauranger, med torghandel av olika slag. Det behövs utsmyckning, varför inte konstverk och fontäner, och det vore fint med lite underhållning, varför inte en scen.
Gatuartister av alla de slag skulle självfallet lockas hit av det nya torget, den nya samlingsplatsen och scenen. Också barnen måste få sitt, något som roar barn skulle hjälpa till att lyfta platsen, inte parklek, men torglek!
Vintetid skulle det dessutom passa alldeles förträffligt med en underjordisk galleria dit man kan fly kalla dagar. Men, det viktiga är det som sker ovan mark, det är här förbättringar krävs.
Stockholm saknar ett riktigt torg, det finns ju för f-n inte ett enda vettigt torg i stan, se till att Odenplan blir det vi saknar!
Det är verkligen på tiden att sluta med gnället, låt Vasastan få en plats man längtar efter, som man längtar till. Se framåt!
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8635 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Gratis illustrationsprogram?
11 Mars 2020 04:44 av Huai Chuan
Tumba Centrum
1 Mars 2020 18:38 av Mårten Landström
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
1 Mars 2020 18:26 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter