Utskrift från www2.yimby.se
....

Förtätning i Sollentuna

 


I Sollentuna arbetar HSB med ett förtätningsprojekt i ett tidigare industriområde. Stadsmässigheten i projektet ter sig (för att vara en bit utanför Stockholm) alldeles lysande:


Blandade fasadfärger och uttryck, varierade hushöjder, butikslokaler i bottenplanen.

HSB skriver på projektets hemsida:

"Loket blir en av fyra bostadsrättsföreningar vilka tillsammans bildar ett kvarter, som omgärdar en stor och grön innergård. Här kommer det att finnas gräsytor, planteringar, sittbänkar och lekplatser.

Husen får med sina fem-sju våningar en stadslik karaktär med fasader i varierande färger. "

Yimby gratulerar HSB till ett utmärkt projekt.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Håkan (25 April 2008 16:12):
Lugn, liten skala, väldigt ospektakulärt, men väldigt trivsamt. Inga människofientliga experiment utan bara en trevlig bostadsmiljö utanför innerstaden. Detta är perfekt bebyggelse för förort.
 0
Anders Gardebring (25 April 2008 16:15):
Precis. Att bygga tjugo våningar supertät miljö är knappast aktuellt här, snarare en mer småstadsaktig miljö, vilket man ju också har uppnått här. Långt mycket trevligare än ännu en funktionsseparerad limpa utkastad i en skogsdunge..
 0
Johannes Hulter (25 April 2008 16:23):
Kul! Det är just sådan här everyday-urbanitet som behövs. Extra roligt att de varierat fasaden och hushöjden! Jag ska iaf eposta HSB och tacka: bostad@hsb.se

Och big up till Tommy Lyberg, ATRIO arkitekter: tommy.lyberg@atrio.se
 0
Gustav Svärd (25 April 2008 16:34):
Det är en heel del på kring Sollentuna Centrum och om jag minns rätt är det just stadsmässighet man eftersträvar. Om det här projektet är en fingervisning lär det lyckas rätt bra också.

Lite orientering: pendelstationen ligger kanske hundra meter nedåt i högerkant på första bilden.
 0
Niklas (25 April 2008 16:43):
Som Sollentunabo kan man inte annat än att vara glad. Trevligt att man bygger något annat än funkis och att man försöker variera takhöjden. Trevligt också att man inte bebygger ännu ett äkta naturområde (som börjar bli en bristvara ju längre ut i länet man kommer). Däremot skulle det i detta område gärna få vara lika tätt som på malmarna.

Man håller precis på att bygga ut Sollentuna Centrum till en galleria och därmed en väldans massa p-platser. Fler boende och mer täthet på den punkten skulle göra området mer balanserat.

Det vore trevligt om man i samma veva skulle kunna integrera och urbanisera Malmvägen (=mestadels höghusbebyggelse väster om järnvägen) så även detta blir ett trivsamt område. Mellan höghusen och järnvägen byggs det just nu ett häkte. Man borde även kunna klämma in lite kvarter där och försöka integrera höghusen i kvartersstrukturen.
 0
Martin (25 April 2008 17:09):
Perfekt! Applåd till alla inblandade i Sollentuna. Olika färger på fasaden är något jag hyllar stort.
 0
Johan P (25 April 2008 17:21):
Niklas: Jag är ingen expert men lite funkis är det väl, eller? :)

Hur som helst så är det kul att se att det byggs lite urbant och att fasaderna har lite variation. Det kommer nog bli ett trevligt område.
 0
Dr Evil (25 April 2008 17:43):
Jag gratulerar också. Inget att invända än så länge.
Intressant att notera att inspirationen är Stockholm och nyfunkis.
 0
Niklas (25 April 2008 17:46):
Johan P,
Jag är inte heller någon expert (vi kanske skulle fråga "Howard R"). men det är väl defintionsfråga. Om man definierar funkis som att funktion går före form så är det inte funkis då man tydligt har lagt ner energi på att göra estetiskt tilltalande hus som är varierade i höjd och färg.

Jag skulle inte heller se det som någon funkispastisch på Gärdet, Södra Ängby eller något av Courbousier (eller någan annan företrädare av denna inriktning).

Det jag avsåg med funkis var den nyfunkisvåg som svept över Sverige de senaste 10-15 åren. En stil där husen ser mer eller mindre likadana ut och med enhetlig färg (mestadels vitt).

Detta kvarter har varma färger som förhoppningsvis tål att åldras med värdighet.
 0
Eric Thärnström (25 April 2008 17:49):
Det bästa med HSB är att de vågar avvika från trenderna. De bygger förvisso som de flesta andra på många håll, men de vågar sig på lite mer intressanta projekt. Turning Torso kan exempelvis inte hyllas nog, men också andra mindre projekt som är intressanta. I Uppsala bygger de om ett gammalt parkeringshus, Grimhild, till nya bostäder. De tar bort tre våningar av parkeringshuset och bygger lägenheter runtom huset. På P-husets tak har de byggt fyra kedjehus. Kvarteret ligger mitt i centrum, ypperligt nära centralstationen. Butiker i bottenplanet. Helt rätt på alla sätt och vis, enligt mig. "Järnvägsparken", för den som är intresserad.

Det här kvarteret blir ju ännu en lyckad satsning av HSB, så det är ju bara att gratulera.
 0
Dr Evil (25 April 2008 18:08):
De orangea husen till höger är super-funkis. Asplund är en stor inspiratör, både i färgskala och i proportioner. Det finns ett hus vid posten på dalagatan som är in till förväxling likt. Om någon kan fixa fram en bild vore det ypperligt.
 0
Johannes Hulter (25 April 2008 18:17):
Fick intressant svar från arkitekten (Lyberg):

"Självklart blir jag glad för uppskattning och bekräftelse av det jag försöker åstadkomma. Jag brukar hävda att det inte behöver vara någon motsättning mellan ett rationellt och ett upplevelserikt byggande. Fördelen av att ha basen i en småstad är att jag inte behöver anpassa mig efter mina mer minimalistiska kollegor utan kan rita för brukarna. Förhoppningsvis tycker man så hos min beställare HSB Bostad också, eftersom vi fick förtroendet att forma hela kvarteret Traversen i Sollentuna."

All kredd åt den inställningen.

@ niklas/johan p: Arkitektoniskt ser det ut som tidig funkis, vilket ju är helt OK så länge planen är icke-funkis (slutna kvarter, öppen gatustruktur) och man varierar färg/uttryck i fasaden.

@ eric: Nya Grimhild är bland det bästa som hänt min gamla hemstad. Man kan knappt tro det är sant.
 0
Patric Nilsson (25 April 2008 19:42):
Mycket snyggt och tilltalande, tänk om fler förortsbyggen kunde följa denna mall.

Invändningar är dock att det kunde vara mer skillnad på arkitektonisk stil hos de olika husen i kvarteret. Men det känns nästan fel att klaga på något när det för en gångs skull är någon som gör något rätt.

Stora applåder till arkitekten och HSB!!!
 0
Eric Thärnström (25 April 2008 19:56):
En vettig arkitekt. Nog för de slätstrukna fasaderna, men helheten är ju en fin tanke. Bra med en arkitekt som förstår att man arbetar för de boende, och inte bara för sin klient. Minst lika bra att han tar visst avstånd från sina "minimalistiska kollegor".

Det där kvarteret kommer att bli väldigt anonymt men omtyckt med tiden.

Johannes Åsberg
Trevligt med en stadsfrände! Grimhild är faktiskt bland det bästa hittills. Speciellt i centrum, vid centralstationen, där tegel från 60-talet annars dominerar. HSB leder utvecklingen igen.
 0
Ragnar Lind (25 April 2008 21:47):
Det här är ju bra! Det byggs mer på andra sidan järnvägen också, med gator och kvarter. Sollentuna har en hel del utbyggnadsplaner. Men mitt i alltihopa ligger ju sollentuna centrum från 70-talet som en stor klump och separerar handeln från bostäderna.
 0
Oskar Sirland (26 April 2008 12:15):
Hurra för HSB!!!
 0
Dr Evil (26 April 2008 13:33):
Sollentuna centrum. Vilket fiaskoställe...
 0
Johan Eriksson (26 April 2008 16:06):
Oj da, det var värst, bra HSB, hoppas inte era hyresgäster får höjdskräck bara! ;-)
 0
Anders Gardebring (26 April 2008 22:28):
Johan:
Ja husen är ju inte direkt höga och hade det varit Stockholm hade det definitivt inte varit i närheten av tillräckligt. På detta läge lite längre ut tycker jag dock att exploateringsnivån är hyfsad.
 0
Håkan (27 April 2008 01:25):
Upptäckte en till grej med den här planen som jag gillar skarpt. Uppenbarligen är arkitekten medveten om vilken usel idé det är med en öppen planlösning mellan vardagsrum och kök, allt det innebär är ju en massa köksbuller och diskskrammel när man försöker titta på TV. Men eftersom alla lägenhetsannonser måste innehålla raden "öppen planlösning" måste han ändå rita en sån. Han har dock gjort den så att det i princip är en klassisk lägenhetsplan, med stängt kök, bara att den väggsnutt där köksdörren ska sitta saknas. När trenden med öppna planlösningar har blåst över är det alltså inga som helst problem att bara slänga upp en vanlig gipsvägg och på så vis få en vettig planlösning. Sånt gillar jag att folk vågar göra. Man hör ofta arkitekter klaga på bestämmelser och paragrafer som tvingar dem att kompromissa, men varför då inte bara följa kraven, men göra det på ett sätt så det är fritt fram att komplettera i framtiden när klimatet förhoppningsvis blivit nyktrare?
 0
Ragnar Lind (27 April 2008 12:40):
Tyvärr finns det en del moln på den ljusa himlen vad gäller affärsverkasamheten i bottenplanen. Inom 500m radie finns tre stycken stora köpcentrum: Sollentuna Centrum med affärer i flera plan, som håller på att byggas ut till det dubbla. Stinsens köpcentrum med affärer i flera plan, som nu byggs ut till det dubbla. Några hundra meter norrut längs järnvägen finns ett stort ICA Maxi. Ska komma till ett Coop Forum, och förmodligen en del till. Hoppas att det blir affärer i bottenplanen ändå...
 0
Anders Gardebring (27 April 2008 13:50):
Ragnar:
Kan man skapa tillräckligt mycket stad, tillräckligt underlag och flöden, så fungerar det ändå. Jag bor ett kvarter från fältöversten vid Karlaplan, på andra sidan Valhallavägen. Mindre än en kilometer bort finns ett stort prisextra. Likväl finns lokaler i bottenplanen på min gata. Konsum, frisör, café, thai-mat, konditori m.m. så det verkar faktiskt gå.
 0
Niklas (27 April 2008 15:42):
Anders:
Jag tycker ändå det finns fog för farhågor här. Sollentuna är tyvärr en väldigt bilberoende kommun. Visserligen byggs det ut kvarter längs med spåret, men väldigt mycket byggs långt ifrån kommunikationer. Man bygger fast sig i ett bilberoende som göder främst köpcentrumen i Häggvik.

Man ska inte glömma att i förhållande till det lokala utbudet, är just cnetrorna väldigt dominanta, betydligt mer dominanta än Fältöversten och Prisextra på Östermalm/Gärdet.

I dagarna invigs det nya centrumet i Sollentuna och jag citerar det senast numret av MITT I:

"På torsdag och några dagar framåt invigs första delen av Sollentuna centrums nya gatuplan plus 500 efterlängtade parkeringsplatser..." se första sidan (http:​/​/​213.​115.​145.​76_​_​_​KOLON_​_​_​80​80​/​erez/​sollentuna.​html)

Ja här verkar parkeringsplatserna vara just det efterlängtade. Parkeringshusets plats skulle ju istället kunna utnyttjas för bostäder. Inte ett ord står det heller om utbudet.
 0
Apan A (27 April 2008 17:16):
Såg följande intressanta blogginlägg om stockholms arkitektur som jag gärna delar med mig av:
http:​/​/​www.​brittonbritton.​com/​blogg/​herre-​gud-​fru-​gud-​.​.​
 0
Hans Berglund (27 April 2008 18:15):
Ser riktigt bra ut. :)
 0
Mr.modern Shullushullu (27 April 2008 19:55):
Bra att det bygss nytt det behövs...
 0
Lasse (27 April 2008 21:28):
Håkan, det där som de skriver i inläggen är bara blaj och bittert raljerande och det har ingenting med svensk arkitekturs verkliga problem att göra. Tror du inte folk i andra västeuropeiska länder är lika "förslappat småborgerliga"? Det är naivt att tro att den lilla bostadskonumenten kan ändra på svensk byggindustri + plantradition genom att bli mer kräsen. Felet är att makten har slutat intressera sig för arkitektur i Sverige. Öppna upp stadens byggande för mindre byggherrar och därmed också mindre arkitektkontor (yngre arkitekter) så kanske vi kan se en utveckling även i Sverige. Bryt det storskaliga tänkandet som är ett arv från miljonprogrammet.
 0
Anders Gardebring (27 April 2008 22:58):
Lasse:
Glöm inte överklagandekulturen. En enskild privatperson kan idag kostnadsfritt överklaga i ett antal (tror det är 8) instanser vilket kan stoppa nybyggen i flera år. Vem har råd att sitta på mark i flera år? Storbolag..
 0
Eric Thärnström (28 April 2008 00:31):
Som byggingenjörsstuderande får man lära sig att det största problemet med alla byggen av idag är skilda plånböcker. Skanska/NCC/JM/Peab köper mark, bygger bostäder billigt och säljer dyrt. Med limmade väggar och hushållningstänk från 60-talet vinner man folkets hjärtan och tjänar pengar. Turning Torso byggdes och ägs av HSB, och där vågade man satsa på ett annat sätt. 30 St Mary Axe ("Den erotiska gurkan") byggdes och ägs av Swiss Re. När insatserna ligger i miljardklassen så vill man gärna lägga dem på säkra kort, såvida man inte tänker 50 år fram i tiden istället för 5.

Om man ser till den aktuella arkitekturen så är det ju enastående att Sverige kan generera så många värdelösa arkitekter trots en så hårt strypd utbildning. Fantastiskt att de kan tycka att de skapar något unikt. Varje byggnad är unik oavsett sitt utseende, p.g.a. sin belägenhet. En låda skiljer sig inte från en annan bara för att det står ett träd bredvid. Tragiskt. Deprimerande. Fruktansvärt.
 0
Anders Gardebring (28 April 2008 00:46):
Eric:

Lyssna på den här:

"Den nya stadsdelen kring Norra Station förenar i en unik miljö stadens kvaliteter med världsledande forskning, företagande och boende i Europas mest spännande tillväxtregion"

Har du sett bilderna? Just det. Nyfunkis. Fyrkantiga lådor. Allting lika högt, allting likadant. Igen. Det är ganska deprimerande onekligen.
 0
Marre (28 April 2008 14:14):
Håkan: håller med vad gäller öppen planlösning. Ett idiotiskt påfund, som funkar endast i visningssyfte.
 0
Lasse (28 April 2008 15:44):
Byt köksfläkt så funkar det. Öppna planlösningar har man ju ritat i flera decennier nu, det är knappast bara en fluga. Jag är ganska säker på att vi kommer att få se ännu mer öppna planlösningar och ännu större fönster.
 0
Anders Gardebring (28 April 2008 15:46):
Större delen av den svenska arkitektkåren verkar tro att hela Svenska folket består av exhibitionister...
 0
Lasse (28 April 2008 16:07):
I varje svensk bor det en pervers blottare. Det var iallafall vad jag fick lära mig på arkitektskolan ;-)
 0
Eric Thärnström (28 April 2008 22:34):
Den moderna öppna planlösningen uppfanns mer eller mindre i början av 1900-talet, bl.a. av arkitekten Frank Lloyd Wright. Så den har sin historia... Det finns alltid mer eller mindre lyckade varianter på den.

Glas i all ära, men det är ju inte praktiskt. Köldbryggor, insyn, inbrottsrisk... Man kanske skulle sätta alla arkitekter under övervakning, så kanske de går över från att visa så mycket som möjligt till att skydda sig.
Det jag egentligen stör mig mest på är att så många arkitekter blir alldeles brunstiga över byggnader som egentligen inte har någon karaktär alls. Jag trodde att arkitekter sysslade med gestaltning, inte massproduktion. Med tanke på hur nya byggnader ser ut så skulle de lika gärna kunna vara ritade av strikt rationella ingenjörer. Det finns så sällan något orginelt i nybyggen. Det värsta är ju den typen av arkitekter som verkligen uppskattar det också! Det är så hemskt att t.o.m. arkitekterna ska innefattas av Jantelagen.
 0
CalleC (29 April 2008 17:07):
Kan inte innerstaden få vara innerstad, och förorten förort med punkt- och lamellhus? Var sak på sin plats, om man nu måste ha stadsplanering öht (fast det är en helt annan diskussion).

Tråkigt att arkitekten har beslutat sig för att "giöra thet gambla endnu gamblare". Den där arkaiserande stilen är som en skorsten på X2000, eller en imiterad startvev på en ny bil...
 0
Leonardo Frithunanthz (29 April 2008 17:20):
Men Sollentuna är INGEN förort. Jag har aldrig sett den som en förort. Men varför måste förorten bestå, i alla fall i ett så nära läge till Sthlms innerstad som Sollentuna? Vi vet att förortskonceptet har inte funkat, vare sig åt det ena (rika) eller det andra hållet (fattiga). Det finns en massa fel och vi har radat upp de felen, gång på gång i yimby. I ett så nära läge som Sollentuna måste man kunna skapa stad. Det går. Det finns redan gamla stadsmiljöer i Sollentuna, om än inte lika påtagliga som de i Solna, Sundbyberg eller Aspudden. Varför inte bygga vidare på det? Loket bygger på den idén, då dessa gamla stadsmiljöer ligger i anslutning till det här nya kvarteret.
 0
CalleC (29 April 2008 17:31):
För mig funkar förort fint, skrev lite Hagsätra-reklam i nåt inlägg om västra Kungsholmen. Jag trodde att Sollentuna var en förort eftersom den ligger så långt från city; jag känner ingen i S-tuna och har knappt varit där.

En konsekvens av ett icke biltillgängligt köpcentrum (någon tog upp ev. P-garage i ett inlägg) är att det blir svårt att köpa och sälja varor som inte kan släpas för hand. Jag ser Farsta centrum som en förebild där - lätt att nå både med tunnelbana och bil, men alla butiker ligger ändå så nära varandra att man inte behöver åka bil mellan dom (som i Kungens kurva).
 0
Niklas (29 April 2008 18:07):
CalleC:
"Kan inte innerstaden få vara innerstad, och förorten förort med punkt- och lamellhus? Var sak på sin plats, om man nu måste ha stadsplanering öht (fast det är en helt annan diskussion)."

Innerstaden kan absolut få vara innerstad. Eftersom väldigt många vill bo där (du verkar vara ett undantag) är det bästa att förtäta samt utvidga den ordentligt.

Vad gäller förorter kan väl inte bara låta dem vara. Vihar nu facit i hand och kan konstatera att det inte funkar så bra. Det finns förstås bättre och sämre förorter. De mest attraktiva är ju de som är byggda enligt innerstadens principer. I dagsläget är det stor efterfrågan och liten tillgång på innerstads miljöer. Däremot är det relativt liten efterfrågan och stor tillgång till hus i park. Varför ska fortsätta att spä på denna snedfördelning?
 0
Anders Gardebring (29 April 2008 18:09):
CalleC:
Tyvärr ger du uttryck för en ofta förekommande, men i grunden felaktig, riskbild.
"Bygger man stad så kommer förorten försvinna".
Så är naturligtvis inte fallet. Stockholm har i princip inte byggt nya stadsdelar under hela efterkrigstiden. Vi snackar alltså en bra bit över ett halvsekel(!)
Trycket på stad är således idag kraftigt mycket större än trycket på förorts-strukturer. (Vilket ses på kötider och prisnivåer)
Kort sagt. Stockholm kan bygga uteslutande täta stadskvarter (och tro mig, det är låååångt från vad som byggs idag...) i 50 år framöver utan att det blir någon brist på förortsmiljöer.
 0
CalleC (29 April 2008 18:13):
Nej, det sade jag inte! Jag tyckte mer att det var lite onödigt att bygga en "ö-stad" i vad jag trodde var enbart förortsbebyggelse. En stad blir ju bara en stad om den har en viss kritisk massa. Sumpan ger t ex, tycker jag, småstadskänsla (vilket ju kan vara trevligt för den som gillar så'nt).
 0
Gustav Svärd (29 April 2008 18:18):
Där har du en poäng, Calle. Ett par stadskvarter ute i förorten ger ingen stad. Vad gäller Sollentuna är den långsiktiga planen (iaf enligt regionplanen) att Sollentuna-Kista ska bli en ny sekundär kärna. Så, bygg stadskvarter i Sollentuna, Kista och förtäta så gott det går därimellan. Skulle vi komma så långt att det bli sammanhållen urban struktur mellan Sollentuna och Kista centrum så skulle vi ha en ordentlig urban enklav, lätt stor nog att fungera.
 0
Ragnar Lind (29 April 2008 18:35):
Visst är det väl bra om längre ut liggande "förorter" - som Sollentuna, Huddinge och Jakobsberg - förtätar sina centrum och får en egen centralitet, eller stadskärna (med både boende och handel, etc) om man så vill. Vad gäller Huddinge och Jakobsberg har en viss centralitet redan skett, men det kan givetvis bli mycket mer. I Sollentunas fall är dock de tidigare nämnda köpcentrumen tyvärr ett hinder i den utvecklingen. (Det är alltså frågan om flera stora inneköpcentrum med omgivande parkeringsplatser, som separerar handeln från boendemiljöerna.) Det har tidigare funnits lite av gammal stadsmiljö i Sollentuna - Tureberg - men den revs i skiftet 60/70-tal, då det nuvarande köpcentrum byggdes.)
 0
Johannes Hulter (29 April 2008 18:54):
Det är naturligtvis lättare att få urbana kvaliteter i ett område om det är integrerat med andra levande stadsmiljöer, än om det ligger isolerat. Men det blir ju direkt omöjligt om man inte urbaniserar överhuvudtaget. Och så länge det råder en stor efterfrågan (och underskott) på kvartersstadsområden har jag svårt att se att det kan finnas några argument mot att det byggs. Bortsett från de rent teoretiska argument som hörs ibland, att kvartersstadsformen på något sätt i sig själv är ond/konservativ/elitistisk etc. Men de övertygar inte riktigt...
 0
Anders Gardebring (29 April 2008 19:15):
Ragnar:
Förhoppningsvis kan dessa centrum på sikt omformas till stadscentrum i högre grad i samband med att urban bebyggelse kommer tätare. En större del av deras försäljning blir då icke bilbaserad, och det som fortfarande är bilbaserat kan hanteras genom att man gräver ner parkeringsplatserna under jord och sedan bygger ovanpå.
 0
Ragnar Lind (14 Juli 2008 22:08):
Jag var i det aktuella området i Sollentuna i veckan. Längst ner i bilden börjar Turebergs Allé, som ska förlängas genom det avrivna området, och sedan vidare upp genom industriområdet, som skymtar överst i bilden. Kvarteret längst ned till vänster är ett nytt kvarter. Arkitekturen är småstadsmässig, 4-5 våningar. Varierande färger, omsorgsfullt arbetade bottenvånigar och vackra portar. riktiga tak med takkupor. Dock inga lokaler i bottenplan. Fortsätter de att bygga så här, kan man nog få till lite trivsam Aspudden-känsla i området. Kvarteret till höger är industrier, som får vara kvar. (Verkar klokt, det ger förhoppnigsvis en del underlag för kaféer o dyl.) I vänstra delen av bilden går Industrivägen med 20-talsvillor på ena sidan, och de blivande stadskvarteren på den andra. Det är ingen jättestad som byggs, kanske får man plats med 4-5 kvarter på varsin sida om Turebergs Allé, innan området slutar vid Stinsens köpcentrum ovanför bilden. (Stinsen är i sig ett mycket stort köpcentrum med allehanda affärer, men dessutom utbreder sig norr om Stinsen ett större område med megabutiker som Willys, ICA Maxi, Coop Forum, mfl. Man får väl hoppas, att det ändå kan bli utrymme för verksamheter i bottenplanen utefter Turebergs Allé.)
 0
Anders Gardebring (14 Juli 2008 23:00):
Ragnar:
Tack för rapporten!

Skall man tro arkitektbilden så kommer det ju iaf bli ett visst mått av kommersiella verksamheter i bottenplanen i husen.
 0
A (17 Januari 2009 17:22):
Mycket trevligt område, hoppas fler arkitekter kan ta efter detta. Varför nitiskt klamra sig fast vid en 80 år gammal exterm arkitektur (modernismen)? Inom politiken har mellankrigstidens extremism dött ut, men konstigt nog inte inom arkitekturen. Hoppas det här projektet kan vara ett litet litet steg mot en mänskligare arkitektur. Lycka till!
 0
Linn (6 November 2010 18:28):
Neeeej! :(. Jag som tyckte att det var så mysigt med de där träden längst vägen. Jag var alltid där och plockade blommor när jag var yngre. Men nu ser det helt kalt ut. Ännu mer som ett industriområde när man tittar ut genom fönstret... :(
 0
Johannes Scherman (6 November 2010 18:39):
Det lär se bättre ut när kvarteret Alléträdet är färdigbyggt. Försäljningen pågår just nu, så bygget bör sätta igång ganska snart. Själv tycker jag att det är skönt att det händer saker runt den delen av Sollentuna. Betonggrunden, en rest från IT-bubblan, som syns på bilden fick vara orörd alldeles för länge.
 0
Anders Gardebring (11 November 2010 00:57):
Linn:
Hej Linn! Välkommen till yimby :)
Vi arbetar för mer av levande blandstad där det mesta finns nära. Det handlar om både kultur, vänner, affärer och grönska.
När ett område är nybyggt brukar det ofta kunna se lite kalt ut, innan all växtlighet är på plats. Så förhoppningsvis kommer det se bättre ut framåt sommaren.
 0
Ragnar Lind (28 November 2010 23:54):
Just sådan här bebyggelse - gärna kryddat med lite klassiskt och jugend - skulle passa bra när man kompletterar bebyggelsen i våra förorter. Inte bara i centrala lägen, utan också lite här och var - (små)stadskänslan skulle väsentligt öka. Se bara på Midsommarkransen/Telefonplan.
 0
Karl (6 Augusti 2012 21:18):
Tidernas bump här, men jag har länge funderat över det här kvarteret eftersom det ligger så bra till för att beskådas från pendeltåget. Det ser ju verkligen fint ut genom tågfönstret, ett styck innerstadskvarter men nybyggt helt enkelt...men det ligger ju hemskt trist till. På ena sidan är det en grusplan och på den andra är det lite industribyggnader. Är tanken att man ska bygga mer runtomkring framöver? Sollentunahem bygger för fullt i kvarteret Terrinen nere vid Bygdevägen, vore inte det enda raka att binda ihop dessa två projekt med fler bostäder mellan? Nån som vet vad planen är?
 0
Anders Gardebring (7 Augusti 2012 18:36):
Kanske finns ngt på sollentuna.se?
+1
Erik Westberg (7 Augusti 2012 21:57):
 0
Karl (7 Augusti 2012 23:11):
Aha, trevligt. Hoppas att husen blir byggda även om det inte blir något med spårvägen då.
+1
Johannes Scherman (7 Augusti 2012 23:27):
Det lär bli byggt så småningom, industrilokalerna på Traversen 8 är numera riva och Peab ska snart börja bygga där. Det lär dock gå trögt med Traversen 11 & 12 då BOA inte vill flytta. Detta kan jag förstå, industrimark i någorlunda centralt läge, sett till Stockholm, kan inte vara lätt att få tag i numera. Detsamma gäller för all annan möjlig småindustri som den som funnits längs med industrivägen i över ett halvsekel.

Brf Allégården alt. Traversen 8: http:​/​/​www.​peabbostad.​se/​sv-​SE/​Projekt/​Peab-​Bostad/​Brf.​.​
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8663 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter