Utskrift från www2.yimby.se
....

Politikerna vaknar: Spårvagn till Kungsholmen!

 
Dagens nyheter rapporterar idag om en oerhört glädjande nyhet. Djurgårdslinjen kommer inte bara att byggas ut till centralen, den kommer dessutom att dras vidare ut på Kungsholmen och den nya stadsdelen Lindhagen.

Dagens Nyheter skriver:
"Inom någon vecka skriver landstinget och Stockholms stad under en avsiktsförklaring om att bygga spårväg från Stockholms central till nordvästra Kungsholmen. Spårvägen ska i ett senare skede förlängas från Strandvägen till Värtan och Ropsten."

Den exakta dragningen är inte klar men planeringen pågår. Inte heller någon tidplan är satt, men målsättningen är att hela sträckningen, från Waldermarsudde på Djugården, via centralen till Lindhagen på Kungsholmen skall trafikeras med modern spårväg 2012 eller 2013.
Om planering och projektering av dragningen ut mot Kungsholmen kan hanteras snabbt är det möjligt att hela dragningen från Norrmalmstorg, till centralen och vidare till Kungsholmen byggs i ett svep.

Den dragning upp mot Värthamnen och Hjorthagen som tidigare legat som nästa utbyggnad efter dragningen till centralen finns fortfarande med på agendan, men skjuts något på då planeringen av de nya stadsdelarna där ännu inte är klara. Från Yimby:s sida tolkar vi detta som att det förhoppningsvis innebär att spårvägen kommer att finnas med i planeringen från början för dessa områden, ett klart trendbrott från tidigare och något som vi har efterlyst i flera inlagor till stadsbyggnadskontoret.

Kvarteret Lindhagen har tidigare fått kritik för sin brist på bra kollektivtrafik, både från Yimby och från politiker, något som nu kraftigt förbättras.

Vi kan från Yimby:s sida bara gratulera Stockholmspolitikerna till att ha "sett ljuset". Spårvägen hör hemma i en modern storstad som Stockholm.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (2 Juni 2008 12:29):
Stort grattis till STHLM från GBG! Som sagt, alla moderna storstäder har det, GBG, NKPG... ;)

Bra lobbat!
 0
Jan Wiklund (2 Juni 2008 12:54):
Lite smolk i glädjebägaren är det förstås att spårväg ställs som ett alternativ till t-bana och inte ett komplement. Utbyggnad av Stockholms t-bana är inte längre aktuellt, citerar artikeln gud vet vilken kommunbyråkrat.

Men motorvägar vill dom bygga. Kan någon svara på varför bilisters tid är så mycket värdefullare än kollektivtrafikanters? Kan det möjligen vara att dom som planerar själva kör bil och tycker att dom är viktigare än alla andra människor?
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 13:06):
Visst har du en poäng där Jan. Spårväg är dock billigare och byte från buss till spårväg är ett stort steg i rätt riktning.
Vad gäller tunnelbana så har vi ju faktiskt en utbyggnad till Norra station på gång nu och jag skulle se det som troligt att det blir en vidare dragning till Solna Station.
Den stora akilleshälen är ju dragningen till Nacka som verkligen behöver komma till stånd.

Yimby menar ju också att spårväg och tunnelbana kompletterar varandra, inte konkurrerar med varandra. Det gäller bara att även våra politiker också inser detta.
 0
Gustav Svärd (2 Juni 2008 13:11):
Om denna linje fanns idag skulle jag hoppa av Blåa i Stadshagen och ta spårvagnen hela vägen om jag skulle till Djurgården. Gillar Hoppas dom väljer sträckningen via Fridhemsplan-Lindhagensgatan. Spårvagn passar perfekt på Lindhagensgatan.
 0
Oscar Fredriksson (2 Juni 2008 13:15):
Äntligen verkar det lossna i denna fråga! Inom Kungsholmscentern är vi givetvis mycket nöjda med att man nu verkar sätta planerna i verket att bygga ut spårtrafiken på Kungsholmen och då även tar fasta på de önskemål som vi m.fl. framfört om en spårvägslinje till den nya stadsdel som nu börjar ta form på nordvästra Kungsholmen.
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 13:22):
Det är nästan så att jag blir lite sugen på att flytta till Lindhagen nu.... :-D
 0
Mikael Hörnlund (2 Juni 2008 14:15):
Mycket glädjande att läsa detta..!

Jan:
Jag har ställt mig samma fråga många gånger om biltrafiken. Helt uppenbart att det fortfarande är biltrafiken som får diktera villkoren för hur Stockholm ska se ut i framtiden. Jag hoppas innerligen nu att pendeln har vänt och att politkerna tar sitt förnuft till fånga och även inser att tunnelbana och spårtrafik INTE konkurerar med varandra. Nu vill jag sen en planering för spårvägstrafik vid Norra Station oxå.

Anders:
Om jag fattat det rätt via ett mail från en planeringsarkitekt här i Solna så kommer tunnelbanan att dras ut till Solna Station.
 0
Niklas (2 Juni 2008 14:17):
Om jag minns rätt så har Nice:s spårvagnstyp flera fördelar.

1 Snygg banvall med gräs, som också är tydligt definierat och därför minskar sammanstötning med ouppmärksamma bilister.
2 Front som föser en åt sidan utifall man blir påkörd.
3 Den kan gå vissa korta sträckor utan elförsörjning då den har ett batteri som laddas upp.

Jag gillar detta koncept. Hoppas nu inte politikerna väljer att köpa in det billigaste möjliga
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 14:19):
Förresten, är det någon som vet om de börjat spränga för tunnelbanan till karolinska än?
Skall den öppna 2012 börjar det väl bli dags?
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 14:20):
Niklas:
Punkt två gäller för de flesta moderna spårvägar.
Det som är aktuellt för den här linjen är inte A32:an (modellen som går på tvärbanan) utan innerstads-vagnar.
 0
Lars Hansson (2 Juni 2008 14:31):
Jag tycker också att spårvägen ska gå via Fridhemsplan. Då blir det också lättare att göra en avstickare till Lilla Essingen via Marieberg i framtiden. Synd att det är så svårt att få in en hållplats för Stadshuset i planerna. Det är många turister som måste gå från centralen och dit. Inte så mysigt.
 0
Niklas (2 Juni 2008 14:37):
Lars:
"Inte så mysigt."
Nej det är sant. Det skulle vara trevligt med spårvagn även där. Vad gäller mysigheten så kommer det bli bättre framöver med Sthlm Waterfront.
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 14:38):
Lars Hansson:
Vadå? Det är väl jättemysigt att gå under Stockholms största misstag någonsin, centralbron? ;)
 0
Anders Ryding (2 Juni 2008 15:08):
Kul att stadshuset äntligen kommit över denna mentala blockering. Trist dock, tycker jag, att inte linje 4 ingår i "paketet". Det är ju en av de mest dysfunktionella busslinjerna som t.o.m på söndagarna är proppfull och outhärdlig. Hur man tänker sig att lösa detta skulle vara intressant att veta. Fler bussar? Fast jag kanske kan få låna Peder P:s bil. Folket på Ringvägen är ju så lättstörda så det lär väl inte bli någon spårvagnslinje där.
 0
Niklas (2 Juni 2008 15:25):
Anders R:

Man får väl hoppas på ketchup-effekten. När alla förstår och får ta del av fördelarna med spårvägen så kommer det kanske att bana väg för nya sträckningar.

Man kan t.ex jämföra med tvärbanan som efter succén nu planeras att byggas ut ordentligt (även om det gått lite för trögt).

Vad gäller 4:an så är siuationen ohållbar. Den måste byggas om till spårvagn och det ganska snart. Hoppas bara att politikerna inser detta och inte lyssnar alltför mycket på handelskammaren (som verkar ha någon form av fobi mot spårvagnar). En förtätning av innerstaden kommer oundvikligen att tvinga oss att sats mer på spårtrafik.

Hur som helst... Det är superkul att man nu ger Västra Kungsholmen en ärlig chans att utvecklas till en riktig stadsdel :). Detta mÅste firas!
 0
Jan Wiklund (2 Juni 2008 15:26):
4 som spårväg får ju t.o.m. Handelskammarens välsignelse hörde jag, så det kommer nog.
 0
Ragnar Lind (2 Juni 2008 15:36):
Kors i taket! Men fan tro´t?
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 15:47):
Handelskammaren har en stor poäng i att propagera för tunnelbana. Mer tunnelbana behövs. Problemet är väl att de har låst sig lite i den synen, det är tunnelbana eller inget. Yimby menar ju däremot att både tunnelbana och spårväg behövs just då de kompletterar varandra, inte konkurrerar. Det ter sig dock för mig uppenbart att det finns många andra punkter där Yimby och handelskammaren delar uppfattning, även handelskammaren pekar just på vikten av en stadsmässig utveckling av Stockholm.
 0
Anders Gardebring (2 Juni 2008 16:10):
Mikael Hörnlund:
Berätta gärna mer om dragningen till Solna Station om du kan?
 0
Per (2 Juni 2008 17:49):
Trevligt att det blir spårvagn till Värtan också. Synd bara att den utbyggnaden kommer att påbörjas efter Kungsholmen.
 0
Mikael Hörnlund (2 Juni 2008 18:37):
Anders G:
Detta är vad jag fick i ett mail. Frågan i detta fall rörde sig om den nya arean i Solna.
"....En bärande idé för lokalisering av den nya arenan har varit det utmärkta kollektivtrafikläget som möjliggör att man kan ta sig hit med kollektiva färdmedel. Utöver en utbyggd station, planerar vi även för en hållplats för den nya tvärbanan vid Solna station. Dessa möjligheter till kollektiva färdmedel har troligen en gynnsam effekt även för de som vill ta sig till det nya Mall of Scandinavia.
Staden jobbar också för att få en förlängning av tunnelbanan från karolinska till Solna station, SL kommer till att börja med att göra en översiktlig studie över den sträckningen."

Och det är ju bara att hoppas att det blir som de planerar.
Jag tror att arenabygget ligger ute på samråd, eller kommer att göra det inom kort.
 0
Michael Lindqvist (2 Juni 2008 19:36):
Jag tycker inte att man i dagens Stockholm ska sätta vägar mot kollektivtrafik. Trafiksituationen i Stockholm är så eftersatt att det måste göras stora satsningar för båda trafikslagen.

Om ni vill läsa mer om sträckningen på Kungsholmen, finns följande utredning som har gjorts av SL. http:​/​/​sl.​se/​templates/​Page.​aspx?​id=​5813
 0
Dr Evil (2 Juni 2008 20:21):
Otroligt! Men oerhört positivt.
 0
Dr Evil (2 Juni 2008 20:23):
Skall yimby nu bli Kungsholmscenterns anslagstavla? Två inlägg samma dag om vad Kungsholmscentern har gjort.
 0
Theodor Adolfsson (2 Juni 2008 20:31):
Michael Lindqvist: Till viss del har du väl rätt men den stora skiljelinjen står ändå mellan en sprawlad bilstad och en tät kollektivtrafiksstad, så visst är det till stor del två motståndare det handlar om.

Sen finns förstås även argumentet om den globala miljön, som dock är lite mer komplicerat i och med att det inte är självklart hur bilar i framtiden kommer att framställas och drivas.
 0
Richard Jacobsson (2 Juni 2008 22:35):
Jan Wiklund:

Var har du läst eller hört att Handelskammaren ställer sig bakom en konvertering av busslinje 4 till spårväg?
 0
Hans Berglund (3 Juni 2008 00:36):
Härliga nyheter. Spårvagn kommer bli perfekt här. :)
 0
Jan Wiklund (3 Juni 2008 10:01):
Richard: Bara muntligt tyvärr. City i samverkans ordförande sa så när jag frågade varför Handelskammaren är emot spårväg genom city.
 0
Lars Hansson (3 Juni 2008 13:48):
Tyvärr tror jag chanserna för en förlängning av grön linje till Norra Station är små, i alla fall på kort sikt. Det är en ganska lång sträcka och området har redan bra kommunikationer. Konvertering av 4:an till spårväg är däremot klockren.
 0
Anders Gardebring (3 Juni 2008 13:57):
Lars Hansson:
Inte alls. Beslut är redan fattat!
http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​0​8/​0​2/​tunnelbana-​till-​karolinsk_​.​.​

Det är ju en vidare förlängning till Solna station som nu diskuteras.
 0
Niklas (3 Juni 2008 13:59):
Lars, vad menar du? Det är väl bestämt att gröna linjen ska grenas av väster om Odenplan och sedan norrut till Norra Station.
Grenen blir väldigt kort (1-2km) så man får ju hoppas att den blir lite längre än så.

Norra Station har inte några bra kommunikationer (sett till dagsläget) om vi jämför med andra delar av innerstaden.
 0
Lars Hansson (3 Juni 2008 14:11):
Sorry, jag menar Solna station :-)
 0
Lars Hansson (3 Juni 2008 14:13):
Till något helt annat. TV-tips ikväll på Kunskapskanalen:
22:00
Chongquing, världens största stad
22:50
Stadens själ
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 01:57):
Åter till ämnet. SVTs ABC har i sin kvällssändning tagit uppp spårvägsfrågan. "Tvärbana City" tycks vara SLs nya begrepp:(http:​/​/​www.​svt.​se/​svt/​road/​Classic/​shared/​mediacenter/​.​.​)
 0
Gustav Svärd (4 Juni 2008 09:37):
Tvärbana City? Gillar inte det namnet måste jag erkänna. Drar tankarna till den förortsspårväg som befintliga tvärbanan är, var inte tanken med den nya dragningen inne i stan just att det ska vara stads-spårvagn?
Sen stör jag mig lite grann på grafikerna som ritar att den ska gå hela Flemminggatan, svänga upp på S:t Göransgatan och sluta vid Stadshagens Tbana (yttre uppgången). Lindhagensgatan förmodar jag är huvudalternativet, nån som har nån koll? eller kanske vi får veta mer om snart, ska ju vara presskonferens om spårvägen idag.

men, men... det är egentligen småsaker, som självklart kommer stötas och blötas ordentligt innan allt står klart/byggs. Jag blev mycket glatt överraskad av de expanderade planerna :)
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 10:31):
Gustav Svärd:
What's in a name?

Det är ett väl känt faktum sedan tidigare att SLs marknadsavdelning har en begränsad nomenklatur till sitt nådiga förfogande. Jag hade hellre sett tex "Stadsbanan" som ett definerat produktnamn, men sista ordet är nog inte sagt än så länge.
 0
Anders Gardebring (4 Juni 2008 10:31):
Näe, tvärbana city var inget lysande namn direkt...
Vad är det för fel på... "linje 7", "sjuan", "djurgårdslinjen", "cityspårvägen" eller whatever?
I Norrköping heter spårvägslinjerna helt enkelt tvåan och trean.
 0
Leonardo Frithunanthz (4 Juni 2008 10:37):
Tvärbana City för tankarna till närförortsbanan - Tvärbanan.
Det känns tungt och stort, inte riktig innerstadsspårväg. Stadsbanan, 7:an, Djurgårdslinjen... låter mycket bättre. Var och hur dags är presskonferensen?
Dessutom kommer vagnarna att vara av en helt annan karaktär.

Som Gustav blev jag också glatt överraskad över dessa planer, jag hoppas att DN hade fel när de skrev att sträckningen till Värtan kommer att byggas senare (långt mycket senare?).
 0
Mikael Hörnlund (4 Juni 2008 13:03):
Tvärbana City???! Yikes!!
 0
Erika N (4 Juni 2008 14:25):
7:an eller Djurgårdslinjen kommer inte att bli aktuellt som namn på den nya linjen. Svenska Spårvägssällskapet som kör dagens 7:a kommer fortsätta att göra det även efter att den nya linjen byggts, och behåller således det namnet. Själva föreslår de dock att den nya linjen kallas för 5:an eftersom sträckningen påminner om gamla planer för en busslinje 5. Jag tycker att det är ett bra förslag, som kommer låta ännu bättre efter att 4:an förvandlats till spårväg. (Sen är det bara att fylla på uppåt!)
 0
Gustav Svärd (4 Juni 2008 14:40):
^Och nedåt! =)

7:an för linjen ut på Gjurdården och 5:an för Värtalinjen låter i mina öron helt rimligt.
 0
Theodor Adolfsson (4 Juni 2008 15:21):
Hmm, Tvärbanan City är väl rätt passande i och med att den går på tvären och i city... Det är inte många som förstår vad det handlar om när man nämner en siffra.
 0
Anders Gardebring (4 Juni 2008 15:27):
Theodor:
Iofs inte. Men de låga numren signalerar något. Alla stombusslinjerna körs ju enligt devisen "Tänk spårväg, kör buss" (bah!)
Att då, när man faktiskt äntligen bygger en spårvägslinje, faktiskt kallar den vid ett nummer känns ju naturligt.
Skall vi byta namn på linje 4 när den blir konverterad till spårväg?

City skriver för övrigt om utbyggnaden här såg jag nu:
http:​/​/​stockholm.​city.​se/​nyheter/​20​0​8/​0​6/​0​4/​Tvarbanan_​.​.​

I Norrköping finns två spårvägslinjer, linje två och linje tre.
Stadsbussarna heter 111, 112, 113 osv.
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 15:46):
Jag var där på presskonferensen som hölls i tekniska nämndhuset under eftermiddagen. Både Nordin och Wennerholm var på topphumör och mycket stolta tillika rejält övertygande gällande riktigheten i sin satsning. Prio 1 är sträckan mellan Djurgården till Kungsholmen som i bästa fall kan invigas i maj 2011. Man kommer utreda möjligheten att tillfälligt inrätta en depå på parkeringen utanför Gröna Lund tills dess att ett permanent läge kan erbjudas i Värthamnen. Staden och SL har under dagen underteckat en avsiktsförklaring som i första stycket innehåller "Parterna är ense om att effektiviteten i utnyttjandet av stadens gaturum främjas av utbyggnad av spårvägslinjer i innerstan. Spårväg kan ges högre kapacitet än busstrafik och kan också öka attraktionskraften för kollektivt resande och därmed minska utrymmesbehovet för andra färdmedel."

Den koncession som nu under vintern/våren har upphandlats ges i tillägg att räkna på Kungsholmenförlängningen och SL kommer i början av 2009 att tilldela koncession till det vinnande konsortiet. Staden och SL/landstinget kommer senast i November 2008 att underteckan ett juridiskt bindande avtal om utbyggnaden. Anläggningarbeten kan i så fall börja under den andra hälften av 2009.

Både Nordin och Wennerholm pekade på utländska exempel på nyanlagda spårvägar i stadsmiljö, främst Strasbourg (det absolut bästa exemplet som finns IMHO). Båda herrarna ansåg att Handelskammarens farhågor och skräckscenario som uppmålar ett sammanbrott för hela innerstadens trafiksystem i fall spårvägen förlängs var kraftigt överdrivna.

Socialdemokraterna var inte sena med att surt besvara: (https:​/​/​www.​pirab.​se/​MIMA/​standard/​getmail.​asp?​x=​A4185.​.​)
 0
Anders Gardebring (4 Juni 2008 16:00):
Socialdemokraterna har ju alltid varit negativt inställda till spårvägar i innerstaden så det är ju inget nytt.
Men en sak tycker jag är extra märkligt i socialdemokraternas pressmeddelande. De ställer innerstadsspårvägen mot tvärbanedragningarna till Solna och Slussen/Nacka.
Förlåt?
Dessa är ju helt orelaterade till varandra, utredningen av de nya tvärbanorna fortgår och utbyggnaden till Solna är ju så gott som spikad.
Och om nu spårväg syd plötsligt är så viktig, varför startades inte bygge av den under förra mandatperioden? mycket kan väl inte ha förändrats på två år?
Jag vill också se en utbyggnad av spårväg syd snarast, men jag har svårt att se vad det har med innerstadsspårvägen att göra.
Ytterst kul med den snabba tidplanen, jag hoppas innerligt att den håller!
Oerhört viktigt att komma igång med jobbet innan valet, blir det maktskifte kommer nämligen denna utbyggnad att skrotas illa kvickt (och det vet såklart Nordin och Wennerholm om så det kanske är just därför de agerar snabbt)..
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 16:05):
Anders: Jag tror inte vare sig Miljöpartiet eller Vänsterpartiet skulle låta sossarna skrota en utbyggnad av spårvägen om den redan påbörjats.

Kanske är det dags för Yimby att avsluta namninsamlingen och skicka tackbrev eller motsv. till herrarna Nordin och Wennerholm?
 0
Jan Wiklund (4 Juni 2008 16:15):
Apropå spårvägens namn: Vi hoppas väl på många linjer. Då känns det naturligare med siffror. Att hitta på ett namn för linje 1, 2, 3, 4 och ytterligare linjer när dessa behövs för att innerstan har växt känns ganska krångligt.

Så frågan är om namnet "Tvärbana City" signalerar att detta verkligen får vara en engångsföreteelse och inte legitimera några ytterligare linjer...
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 16:24):
Jan Wiklund:

Det är just nu en trend internationellt när ett nytt spårburet transportmedel öppnas att den ges ett unikt namn som kan användas som ett varumärke i dess marknadsföring, se tex alla nya Light-Raillinjer och Stretcars som öppnas i USA och Canada. I dagsläget finns det inget som utesluter linjenummer precis som stombussarna har idag på den förlängda spårvägen.

Wennerholm & Nordin sa fö. att linje 4 är den naturliga fortsättningen i framtiden (den finns med i Cederschiöldspaketet).
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 17:40):
 0
Anders Gardebring (4 Juni 2008 19:43):
Richard Jacobsson:
"Jag tror inte vare sig Miljöpartiet eller Vänsterpartiet skulle låta sossarna skrota en utbyggnad av spårvägen om den redan påbörjats."
Nej. Det var ju precis vad jag menade. Utbyggnaden måste vara igångstartad innan valet. Trafik lär knappast vara igång så snabbt, 2011 är ju det som har nämnts.
 0
Richard Jacobsson (4 Juni 2008 21:57):
Nu har Stockholms stad gett "Tvärbana City" en egen webbsida:(http:​/​/​www.​stockholm.​se/​-​/​Nyheter/​Trafik-​-​Stadsmiljo/​T.​.​)
 0
Erika N (5 Juni 2008 01:20):
Ursäkta min bitterhet, men; sossarna skulle nog inte låta sig hindras av vare sig miljöpartiet eller vänstern. Det brukar de inte göra.
 0
Eric Thärnström (5 Juni 2008 02:03):
Man kan ju hoppas att de är förnuftiga och hjälper till i projektet. Om man får andra att hjälpa till med pengar så kan man ju inte klaga på det ekonomiska, i alla fall.
 0
Gustav Svärd (5 Juni 2008 10:13):
Alliansen försökte ju skrota citybanan vid förra regeringsskiftet, en taktik som båda sidor verkar ha på alla nivåerna. Tröttsamt och småaktigt är hela intrycket av allt sånt. Därav att även jag hoppas på att bygget hinner komma igång innan nästa val.
 0
Richard Ahlsröd (5 Juni 2008 14:54):
Jag tycker det är synd att politikerna vill satsa på att bygga ut spårvagnstrafiken istället för att bygga en tunnelbanering runt centrala stan! Efter att ha flyttat hit från Göteborg kan jag med erfarenhet säga att spårvagnar är förvisso ett pittoreskt inslag i stadsbilden men inte alls lika effektivt som tunnelbana. Dessutom tar spårvagnar stor plats i stadsmiljön och är en orsak till mycket krångel för övriga trafikanter vilket inte tunnelbanan är. Satsa långsiktigt och bygg tunnelbana istället med tanke på kommande befolkningsökning i Stockholm.
 0
Anders Gardebring (5 Juni 2008 15:13):
Richard Ahlsröd:
Jag är uppvuxen i Norrköping och har således rätt stor erfarenhet av spårvagnar. Jag kan inte påstå att jag delar din negativa inställning. De tar sig överlag fram snabbare och bekvämare än bussar, och då var det inte heller direkt senaste generationens vagnar när jag växte upp. Att de skulle ta upp mer plats i stadsmiljön är en myt. De tar tvärtom upp mindre plats. En spårvagn rymmer drygt dubbelt så många människor som en buss.
Spårväg och tunnelbana konkurrerar inte med varandra, de kompletterar varandra.

Tunnelbanan behöver definitivt byggas ut också. Men med spårväg får du 80% av nyttan med tunnelbana till 20% av kostnaden. Tunnelbanebyggen är som bekant extremt kostsamt. Det som idag är mest akut tunnelbanemässigt är gröna till Karolinska (som kommer bli av), en vidare förlängning till Solna Station (som är ganska trolig) samt också att dra vidare blå linjen från Kungsträdgården till Nacka (den är ju dock lite mer osäker när den kan bli av tyvärr)
 0
Gustav Svärd (5 Juni 2008 17:22):
Tunnelbana och spårvagn är inte antingen eller, dom är komplement. Skulel det finnas spårvagn hela vägen in till stan härifrån Kista skulle jag inte ta den i vanliga fall eftersom tunnelbanan är himla mycket snabbare. Precis som det idag finns pendel, tunnelbana, förortsbanor och bussar, kan det i framtiden finnas alla dessa plus spårvagn.

Just T-baneringen ser jag som väldans utopiskt. Hur ska den bära sig samhällsekonomiskt? För att det ska löna sig med en sådan investering krävs rätt så hög exploatringsgrad i form av stadsdelar inte byggda kring bilen - och det var inte länge sedan man HÖJDE parkeringsnormen så att fler ska ha/åka bil även i nya delar av innerstan.
Jättegärna en Tbane-ring som kopplar nya och gamla stadsdelar och all de Tbane- och pendellinjer som går utåt! men jag ser den som rätt så avlägsen i framtiden, behovet av spårvagn på denna linje och 4:an finns IGÅR.
 0
Dr Evil (5 Juni 2008 19:40):
Att bygga t-bana är mycket dyrare jämfört med spårvagn. En spårväg kan lägga om riktningen mycket enklare, koppla på och av linjer, skapa nya resecentrum etc. Mer ekonomiskt helt enkelt och det är vi som betalar...
 0
Jan Wiklund (9 Juni 2008 09:38):
Som sagt, t-bana och spårväg har olika funktion. Spårväg är bäst på korta sträckor, t-bana på långa.
 0
Richard Ahlsröd (11 Juni 2008 14:58):
Anders Gardebring
Om du läser min text ordentligt förstår du att jag inte ställer spårvagnar mot bussar utan vill ha en effektivare tunnelbaneutbyggnad! Spårvagnar tar plats! I norrköpning kanske de inte gör det men i Göteborg och säkerligen i Stockholm. Jag tror inte att du själv tror att spårvagnar kompletterar tunnelbana i samma områden. Skall man kunna bygga en tunnelbanering runt city vilket kommer att bl a inkludera områdena Nordvästra Kungsholmen och Värtan smat Ropsten kan man inte konkurera med att bygga spårvagnslinjer. Det skulle heller inte kunna försvaras ekonomiskt.
 0
Richard Ahlsröd (11 Juni 2008 15:04):
Som sagt! en tunnelbanering runt city, inte runt förorterna och eftersom vi i YIMBY vill förtäta stadskärnor och slippa glesa förorter skulle en tunnelbanering kunna bli lika lönsam som i andra internationella storstäder. Synd att inte vi här i Svergie tycks förstår stadsutveckling på liknande sätt som i utlandet.
 0
Richard Ahlsröd (11 Juni 2008 15:09):
Dr Evil
Är det antaganden eller fakta du bygger dina uppgifter om att det skulle vara dyrare med tunnelbana? Underhållet är större med spårvagn än vad det är med tunnelbana eftersom slitaget på ledningar och spår är större utomhus. Finns det anledning att flytta stationer efter noggrant projekterande. Med dina ekonomiska synpunkter hade vi inte haft någon tunnelbana idag för dethade varit för dyrt att bygga. KVALITET KOSTAR!
 0
Eric Thärnström (11 Juni 2008 15:29):
Richard är fri att räkna på investeringskostnaderna för tunnelbana respektive spårväg mellan Lindhagen och Ropsten, och en ungefärlig underhållskalkyl. Ta då med i beaktning att spårvagnar kan ha tätare hållplatser och röra sig i gaturummen, istället för att inkräkta på andra markägare under jord med tunnelbana.

Som sagt: De kompletterar varandra, långdistans vs. kortdistans.
 0
Gustav Svärd (11 Juni 2008 16:49):
Som Eric säger så kopmleterar Tbana och spårvagn som kompleterar varandra, inte konkurerar. Om jag ska ta mig från Markplan på Centralen till markplan vid Kungsholmstorg så tar jag bussen, inte gå ner 5 våningar till blå linjen, åka en station och sedan upp ur djupa tunnlarna. Det är bussen som ersätts av spårvagnen, inte tunnelbanan. Dessutom finns det redan två tunnelbanelinjer som går nära till Hornsberg, så en ny station där skulle nog få svårt med resandeunderlag (om inte exploateringsgraden blir högre) som motiverar den stora kostnaden. Spårvagnen är inte ett steg ned från Tbanan, utan ett steg upp från stombussen (om du förstår hur jag menar).

En storskalig Tbaneutbyggnad ser jag som rätt orealistisk när de flesta nya områden/projekt minskar i storklek och blir lite halvt hus-i-park förorter med för låg exploateringsgrad (här är hornsberg en trevlig avvikare - exploateringsgraden har ökat genom projektets gång) för att motivera tunnelbana.

Vill jag ha Tbanering och en expanderad innerstad med nya stadsdelar som är täta nog att motivera Tbaneringen? ja. Men jag tror inte att det blir av ens en dag snabbare om man inte bygger spåvagn i innerstan.
 0
Niklas (11 Juni 2008 18:07):
Ska man ha en T-banering i staden är det ingen idé att bygga djupt a la blå linjen. I så fall bör den ligga ytligt i stil med Gröna linjen under Sveavägen eller Görgatan. Ett sådant bygge innebär att man får ta metoden cut-and-cover i bruk. Den är väldigt kostsam och dessutom begränsar den framkomligheten betydligt under byggtiden (många NIMBYs skulle förstås inte tåla något sådant). Jag skulle gärna se en t-banering, men med tanke på den låga exploateringsgraden i de blivande stadsdelarna Norra Station, Hjorthagen, Värtan, samt den låga exploateringsgraden i den befintliga innerstaden har jag svårt att se att en sådan ring skulle kunna motiveras ekonomiskt.
 0
Peter Adler (12 Juni 2008 00:38):
Dr Evil skriver "Skall yimby nu bli Kungsholmscenterns anslagstavla? Två inlägg samma dag om vad Kungsholmscentern har gjort."
Jag hoppas att Centern tar din kommentar som en komplimang. Vi vill väl gärna se fler också från andra partier i Yimbys debatter!
 0
Jan Wiklund (12 Juni 2008 14:57):
Niklas: T-banan till Hässelby kunde motiveras ekonomiskt trots låg exploatering. Allt handlar om vad man har för mål.
Det politiskt satta målet på 40-talet var att "ingen ska ha längre till jobbet än 30 minuter med kollektivtrafik". Sen skaffade man fram pengarna. Det är fullt rimligt med liknande mål idag.
 0
Gustav Svärd (12 Juni 2008 15:18):
Dock är det klart dyrare att bygga tunelbana idag och idag är kravet nästan alltid även att den ska gå i tunnel, inte på pelare som Gröna utanför tullarna.
 0
Jan Wiklund (12 Juni 2008 17:16):
Visst, det är dyrare idag i kronor - men är det dyrare i förhållande till köpkraft? Det är väl ändå det som räknas?

Tunnel är för övrigt billigt, åtminstone så länge man kan gå fram i berg, det sa alltid min gamle far som var i grundläggningsbranschen. Det var troligen därför man gick över till att alltmer bygga i djupa tunnlar.
 0
Joakim Runnedal (12 Juni 2008 18:00):
En innerstadstunnelbaneringlinje (långt ord!) borde ha byggts redan på 60-talet med sträckningen Hornstull-Fridhemsplan-S:t Eriksplan-Odenplan-Östra station-Gärdet- Djurgården-Sofia-Skanstull-Södersjukhuset-Hornstull. Nu gjordes aldrig detta tyvärr. Om man skulle ge sig på detta projekt idag borde linjesträckningen bli lite modifierad; Hornstull-Thorildsplan-Lindhagen-Norra station/Karolinska sjukhuset-Sibirien-Östra station-Storängsbotten-Värtahamnen-Djurgården-Sofia-Skanstull-Södersjukhuset- Hornstull
 0
Niklas (12 Juni 2008 18:19):
Om man ändå bara fick ändan ur och byggde med en REJÄLT tilltagen exploateringsgrad (i de stadsutvecklingsområden vi har) som ekonomiskt skulle motivera en t-banering med grunda tunnlar (och stationsavstånd på 500 till 1000 meter).
Skulle mer än gärna se en sådan ring då dagens struktur är väldligt centraliserad och sårbar. En brand eller attentat mot centralen skulla snabbt slå ut hela T-banenätet samt stora delar av pendel- och fjärrtågsnätet.

Oslo har precis färdigställt sin ring och ett ännu bättre exempel kommer vi kunna se i Köpenhamn om några år. Med tanke på att Stockholm har en av de största t-banenäten i Europa (och världen) är det märkligt att alla linjer nödvändigtvis måste passera samma station.

Man skulle också kunna tänka sig en halvring: Låt Blåa linjens Hjulstagren korsa Akallagrenen vid Västra skogen. Förläng den sedan över Pampas, Norra Station, Hjorthagen, Värtan, Djurgården, Dandvikslösen, Hammarbyhöjden osv.
Skarpnäckslinjen skulle inte nödvändigtvis behöva gå ihop med alla andra grön linjer vid Gullmarsplan. Den skulle kunna förlängas västerut och sedan binda ihop Årsta, Södermalm och Kungsholmen.
Att planera på detta sättet skulle ge en mer decentraliserad innerstad. Markpriserna skulle bli mer jämt fördelade över innerstaden och kontor skulle på ett bättre sätt blanda sig med bostäder (se på t.ex Paris).
 0
Johan Eriksson (12 Juni 2008 20:59):
Kommentera gärna ett alternativförslag tilll spårdragningen i Fleminggatan på: http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​0​8/​0​6/​sparvagn-​mellan-​djurgarde_​.​.​
 0
L-Å (13 Juni 2008 23:39):
Skrev en kommentar om T-bana i denna tråd: http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​0​8/​0​6/​stockholm-​vaxer-​med-​ett-​g_​.​.​ (Inlägg nr 2.)
Ser nu att liknande idéer, men mer preciserade, finns här!

Har funderat på hur alla T-banans yttre grenar skulle kunna passera innerstaden i egna banor så man slapp alla förgreningar, ungefär som Niklas spekulerar. Behovet kommer säkert att finnas förr eller senare, troligen förr.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8655 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter