Utskrift från www2.yimby.se
....

Yimby lämnar in yttrande om kvarterat Martallen i Midsommarkransen.

 


I Midsommarkransen planeras just nu ett trevligt förtätningsprojekt vid Svandammsvägen. Det är frågan om en tydligt stadsmässig förtätning där nya huskroppar uppförs i en stadsmässig stil, gaturummet omformas och ges en mer stadsmässig karaktär med tydligt avgränsade trottoarer och trädplantering, samt en omformning av en "menlös gräsmatta" till en torgyta.








De nya byggnaderna får genomgående butikslokaler i bottenplan ut mot gatan och har dessutom viss variation i fasaderna som gör att man upplever det som flera olika byggnader snarare än en enda stor. På det hela ser det ut att kunna bli en trivsam och levande miljö.



Exploateringsnivån är något låg för det attraktiva läget. Samtidigt är redan närområdet stadsmässigt bebyggt i likvärdig skala som det som nu planeras varför en alltför stor skalförändring i detta infillprojekt knappast är genomförbart. En del kan dock ökas på samtidigt som det också tillför goda kvaliteter i stadsbilden, nämligen hörnbyggnaden. Yimby föreslår i det yttrande som vi har lämnat till stadsbyggnadskontoret att den ökas på med två plan.



Detta ger inte bara fler lägenheter utan också en intressantare och mer sammanhållen arkitektonisk bild som skapar en tydlig riktpunkt och platsmarkör för den nya torgbildningen.

Det aktuella planområdet ligger i ett bra läge med nära tillgång till både lokalt butiksutbud, matställen och matbutiker. Närmaste tunnelbanenedgång ligger cirka 200 meter bort. Trots en tydligt stadsmässig struktur och god kollektivtrafiktillgång väljer här dock återigen Stockholms stad att bygga med en mycket hög parkeringsnorm. Normen har här satts till 0,8, vilket förvisso är något lägre än den norm på 1,1 som vi har sett i vissa "stadsmässiga" projekt men är ändå klart högre än vad som finns i Stockholms befintliga stadsmiljöer. I yttrandet kritiserar vi detta märkliga förfarande som inte kan tolkas på annat sätt än som en aktiv politisk styrning för att öka bilberoendet.

I yttrandet uttalar vi också en förhoppning om att förtätningen i området får fortsätta och att man tittar på möjligheten att skapa stadsmässiga stråk från det aktuella planområdet till Telefonplan.

Hela yttrandet kan läsas här.

Stadsbyggnadskontorets sida där alla plandokument kan läsas hittar du här.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (27 Augusti 2008 23:57):
Bra yttrande! Önskar vi hade lika bra förslag att skriva yttranden om i Göteborg...
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 00:13):
Ja, förslaget är ju faktiskt överlag ytterst trevligt. Det jag stör mig mest på är den märkliga bilfixeringen men strukturmässigt är ju planeringen alldeles ypperlig.
 0
Johan Eriksson (28 Augusti 2008 00:29):
Jättebra yimby, jag blir lika glad varje gång ni gör såna här ambitiösa förslag! :)

Minuset är som sagt denna bilfixering. Mitt förslag är att Midsommarkransens T-banestation får en ny västlig uppgång vid Svandammsparken. Alltför många T-stationer på den röda linjen är för snålt planerade men det finns inget som hindrar att man använder en dynamitgubbe eller två och åtgärdar detta nu. Kortare gångavstånd gör (den befintliga i det fall) kollektivtrafiken mer attraktiv!
(Gäller även T Zinkensdamm, Aspudden, Skärholmen... Universitetet har redan ett utsprängt schakt i norra änden...)
 0
Eric Thärnström (28 Augusti 2008 00:42):
Jag måste bara säga: Fan va gulligt det ser ut!

Känns som ett väldigt tacksamt projekt på alla sätt och vis. En kommentar om parkeringsnormen är ju att det faktiskt är ett avsteg från 1,1-normen. Rätt riktning, och det ska ju uppmuntras, även om det finns en lång bit kvar att gå.

De två extra våningarna känns väldigt väl avvägda, och det faktum att det är en så liten skillnad måste ju ändå ses som en komplimang till projektet som sådant.
 0
Theodor Adolfsson (28 Augusti 2008 06:55):
Trevligt!
 0
Hans Berglund (28 Augusti 2008 08:56):
Trevligt litet projekt och bra synpunkter/förslag från YIMBY.
 0
Mattias Källman (28 Augusti 2008 10:25):
Har det kommit in några skojsiga protester från omkringboende ännu..? Det är ju en GRÄSMATTA som FÖRSVINNER.

/vadå, jag? Bitter?
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 10:31):
Mattias Källman:
Tja, det får vällan tiden utvisa ;)
Projektet är i sin första fas (planskede) så vi får väl se hur samrådsredovisningen ser ut när projektet når utställningsskede.
 0
Marre (28 Augusti 2008 10:42):
Med tanke på att man här för en gångs skull tänker bygga något varierat och stadsmässigt, så känns det nästan som det är onödigt att YIMBY kommer in och tjafsar om 2 våningar (=2-4 lägenheter?) på ett hus.
Hade kanske här varit mer taktiskt att ge arkitekter och planerare en komplimang och ett "keep up the good work". Finns ju ingen anledning att stöta sig med de som s a s står på den rätta sidan.
Man får välja sina slag och lägga krutet där det behövs bäst.
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 11:01):
Marre:
Läs yttrandet (om du inte redan gjort det). Som du ser ger vi mycket beröm.
 0
Mike (28 Augusti 2008 11:10):
Mattias Källman:
Vet inte om det har skickats in nåt till stadsbyggnadskontoret, men det hänger en banderoll i hörnet som kräver nåt i stil med att Midsommarkransens sista gröna oas ska bevaras, eller så, och inget ska få byggas. Minns inte exakt hur det är formulerat, men hur som helst är det väldigt svårt att ta på allvar då den sitter precis på andra sidan gatan från en stor park.
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 11:17):
Mike:
Ohfan. Nimbyismen frodas alltså. Om någon har vägen förbi så får vederbörande gärna plåta en bild på banderollen o maila (info (at) yimby.se)
 0
Carl Johan Hall (28 Augusti 2008 11:24):
Tjusigt!

Vad gäller urbant stråk mot Telefonplan är det på G. HSB bygger kvarteret Tvålflingan i hörnet Mikrofonvägen-Tellusborgsvägen, ett (nästan) slutet kvarter med en rejäl 16-våningarspinne i hörnet. Där har man dessutom lyckats "få undan" bilarna i ett underjordiskt garage.
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 11:35):
Carl Johan:
Jo, tvålflingan känner jag till. Hur framskrider projektet? Man kanske skulle ta sig ut och titta.
Inte alls långt därifrån finns planer på ett ännu högre hus:
http:​/​/​www.​skyscrapercity.​com/​showthread.​php?​t=​593362
http:​/​/​img50​9.​imageshack.​us/​img50​9/​6158/​telefonplatz1d.​.​
http:​/​/​planer.​sbk.​stockholm.​se/​SBKPlanTemplates/​SBKPla.​.​

Observera att bilden ifråga bara är en första skiss. Förhoppningsvis kan man skapa en arkitektoniskt lite roligare byggnad.

Förslaget innebär också en delvis överdäckning av tunnelbanan. Mums! :)
 0
Carl Johan Hall (28 Augusti 2008 12:38):
AG: Tvålflingan går framåt (brukar ta en sväng och titta eftersom jag är inblandad i VVS-projekteringen). Intill ska även den gamla Pianofabriken bli bostäder.
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 13:08):
Carl Johan:
Sådant gillar vi starkt här på Yimby! När man behåller befintliga byggnader och bygger om dem för nya behov istället för att riva. (Det går naturligtvis inte alltid, men det är trevligt när det går och fungerar bra i miljön). Personligen gillar jag speciellt byggen där man kombinerar befintlig byggnad med nya påbyggnader i modernare snitt. Det blir väldigt intressanta blandningar arkitektoniskt.
 0
Mats Andersson (28 Augusti 2008 14:13):
Bra och välformulerat yttrande! Hatten av för alla engagerade Yimbysar som bidrar till att göra Stockholm till en ännu trevligare och resursmässigt hållbarare stad.
 0
Anders Anttonen (28 Augusti 2008 17:21):
Skönt att det finns lite motvikt i debatten. Nina Hjerpe i Järfälla med medlöpare, Haga-Brunnsvikens vänner och andra nejsägare får alldeles för mycket plats i samråden.
Tack, Anders G.
 0
Anders Gardebring (28 Augusti 2008 18:00):
Denna "Nina Hjärpe" var ett nytt namn för mig. Uppenbarligen är hon inte ett nytt namn för exploateringskontoret. Jag tror att detta kan vara en av Stockholms största nimbys(!).
En googlesökning var minst sagt intressant.

Ett exempel:

"Nina Hjerpe med flera (namnlista med 11 namn), Sturevägen 5, Järfälla

Nina Hjerpe med flera anser att alla naturytor i området ska bevaras. Träd och övrig växtlighet är av betydelse för syrets skull. Det är av betydelse för rekreationen och för djuren."


Intressant argumentationskedja där. Okey folks! Det är lika bra att vi alla begår kollektivt självmord på en gång, våra bostäder tar upp naturytor ju. Jag undrar om Nina Hjerpe har reflekterat över att hennes egen bostad tar upp en yta som en gång i tiden utgjordes av natur. Vill Nina Hjerpe göra en insats för syret kan hon lämpligen köpa regnskog för en tusenlapp eller två så har hon täckt upp syregenereringen för en hyfsat stor yta...

Jag avslutar med en fin liten länk:
http:​/​/​www.​bevaraaktenskapet.​nu/​info/​signlist.​asp?​page.​.​ (plats nummer 19).
 0
Anders Anttonen (28 Augusti 2008 18:47):
Anders G:
Madam Hjerpe är legendarisk! Hon har sysslat med överklaganden i årtionden. I Årsta, Hässelby, Södermalm, Bällsta, Solna, Hägersten.... Själv bor hon i "Jakan" och har tydligen ett litet gäng lärjungar omkring sig. RÄTTSHAVERISM är ordet!
En förmodligen mycket bitter kvinna.....
 0
Eric Thärnström (28 Augusti 2008 18:57):
Haha! Jag föreslår att vi dedikerar ett närbeläget yttrande till henne någon gång :-)
 0
Hans Berglund (28 Augusti 2008 21:15):
Jaha så NIMBY´s tycker att Midsommarkransens "sista" gröna oas ska bevaras??
Märkligt, med tanke på hur området ser ut på satelitbild. Jag tycker det nästan ser ut som att grönt är den vanligaste färgen i området.

http:​/​/​i22.​photobucket.​com/​albums/​b339/​hasse78/​midsomm.​.​

Jag hade förstått det om Midsommarkransen hade sett ut som exempelvis Nezahualcoyotl som är en förstad till Mexico city. Med en stadsbild som nedan hade deras formulering helt klart haft berättigande.

Nezahualcoyotl
http:​/​/​i22.​photobucket.​com/​albums/​b339/​hasse78/​Nezahua.​.​

Det där är en bild som NIMBY's i det här landet skulle behöva se. Då skulle dom nog få sig en tankeställare.
Det här projektet täpper snyggt till ett urbant hål i Midsommarkransen utan att riktiga parker försvinner. Vilket bara är bra för området.
 0
Leonardo Frithunanthz (28 Augusti 2008 21:36):
Nezahualcoyotl: FY $!@!!!! Jag hoppas att de får se den bilden.
 0
Dr Evil (28 Augusti 2008 23:06):
Stadsbyggande via eniros flygiblder kanske inte är den ultimata formen av byggande. Grönområde, likväl som hus och bostadsområden kan indelas efter kvalitet, precis som nämnts i några andra trådar. Ett träd på en flygbild är inte automatiskt ett grönområde. Vidsträckthet är en komponent av många att ta hänsyn till.
 0
Erika N (28 Augusti 2008 23:44):
Utan att kritisera förslaget, som jag tycker är bra, ställer jag mig frågande till att en högre hörnbyggnad skulle ge en "mer sammanhållen arkitektonisk bild"... Snarare tvärtom va? De flesta husen i området mäter samma höjd över havet, det borde väl vara sammanhållen arkitektur? Vi vill ha variation!
 0
Anders Gardebring (29 Augusti 2008 01:14):
Erika N:
Det har väl att göra med hur man ser på arkitektur. För mig är en stad variation. Men du har helt rätt i att formuleringan kan feltolkas.
 0
Gustav Svärd (29 Augusti 2008 09:28):
Jag gillar förslaget starkt (Yimbys ännu lite mer än det liggande förslaget), men kan hålla med Erikas synpunkt på ordvalet där. Det är dock en smärre detalj.


Det var några år sedan jag var i Midsommarkransen senast, men kommer ihåg intrycket av urbanitet blandat med punkthus i snårskog. Att någen ens kommer på tanken att kalla det här för kransens sista grönyta är skrattretande - Svandammsparken ligger ju tvärs över korsningen!
 0
Anders Gardebring (2 September 2008 23:52):
Read and weap:
http:​/​/​blog.​mp.​se/​emiliahagberg/​archive/​20​0​8/​0​6/​19/​pro.​.​

Det här handlar alltså om miljöpartiets gruppledare i Stockholm. Kan någon förklara för mig hur ett parti som kallar sig "miljöpartiet" kan agera så uppenbart miljöfientligt (detta är ingen isolerad företeelse, tyvärr är det ett tydligt mönster att MP helt verkar leva kvar i ett slags gröna vågen/förortstänk). Detta oroar mig, vi måste arbeta bort myterna om den täta staden som miljöfarlig och den glesa som miljövänlig, speciellt hos politikerna!
 0
Carl Johan Hall (3 September 2008 13:33):
AG: Hagbergs ståndpunkt förvånar mig inte alls. Ekologismen går till syvende og sidst ut på att sätta "miljön" (varmed då menas orörd natur, och inte en miljö som är bra för människor) före individen, även om inte alla ekologister driver principen till dess spets. Pentti Linkola är väl det mest extrema exemplet.
 0
Johannes Scherman (16 Januari 2012 01:55):
Detaljplanen blev överklagad till länsstyrelsen som, om jag tolkar det rätt, har avslagit överklagandet. Nu verkar det dock som att detaljplanen är överklagad till högre instans.
 0
Anders Gardebring (16 Januari 2012 12:43):
Trist... Men det är ju bara obstruering, ytterst sällan som ett överklagande som blir avslaget av länsstyrelsen blir godkänt i högre instans.
 0
Ragnar Lind (3 Mars 2013 22:16):
Vet någon vad som hände med det här projektet? Passerade där idag, något bygge såg jag inte till...
 0
A (5 Mars 2013 02:02):
 0
Anders Norén (5 Mars 2013 12:06):
Planen upphävdes i första hand på grund av fel i handläggningen. Domstolen bedömde att planen innebar ett alltför stort avsteg från den då gällande översiktsplanen för att kunna antas på delegation av stadsbyggnadsnämnden i stället för av kommunfullmäktige.

Jag har inte begripit hur man hittar direktlänken till dokumentet, men pröva denna googling: https:​/​/​www.​google.​se/​search?​q=​martallen+nacka+tingsrä.​.​
+1
A (10 Mars 2013 16:41):
Processen tas nu om. Stadsbyggnadsnämnden godkände planen den sjunde februari och skickade den vidare till kommunfullmäktige.
 0
Karl (8 April 2013 13:50):
Ny illustration av Martallen, postad på Stockholm & Projekt. De har tagit bort en del av huset ser det ut som?

http:​/​/​2.​bp.​blogspot.​com/​-​651_​OBM7nuQ/​UWG3tJUHSFI/​AAAA.​.​
 0
Gustav Svärd (8 April 2013 14:08):
Tack för uppdateringen, Karl :)

En tredjedel borttaget. Ett av tre "hus" och den lilla hörnaccenten... borta. Som vanligt: kraftigt nedbantat och mer slätstruket. Grattis alla som var kategoriskt emot: det blir något tristare som byggs än som var föreslaget.
+1
Niklas Öhrström (8 April 2013 16:26):
Varför bantas det ner? Det var ju inte planen det var fel på.
 0
Karl (8 April 2013 17:39):
Antar att det kom in många negativa yttranden om att exploatera skogsbacken där den sista biten av huset skulle vara?
+1
Karl (8 April 2013 17:40):
Öh, eller det kanske är skogsbacke rakt igenom där inser jag nu. Vet inte riktigt hur det ser ut på platsen. Den biten som försvann kanske var smidigast att plocka bort som den alltid nödvändiga eftergiften till NIMBY-lobbyn?
 0
Ragnar L (26 Maj 2013 19:49):
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky