Utskrift från www2.yimby.se
....

Ja till bro över Fehmarn Bält

 


Under fredagen röstade alla tyska delstater utom en ja till att Tyskland ska delta i Fehmarn Bält-projektet. Projektet innebär att det byggs en väg- och järnvägsbro mellan Rødby i Danmark och Puttgarden i Tyskland. Enligt planerna ska bron, som kommer att kosta 33 miljarder danska kronor, börja byggas 2012 och stå klar 2018.

Projektet är mycket viktigt även för Sverige. Det innebär att man kommer att kunna ta sig landvägen från Stockholm, via Malmö och Köpenhamn till Tyskland och kontinenten, utan att ta omvägen via Jylland. Restiden mellan Sverige och kontinenten blir flera timmar kortare.

Det här skapar ytterligare förutsättningar för byggandet av ett nät för höghastighetståg i Sverige, som binds samman med det redan välutbyggda höghastighetsnätet i Europa, via Danmark och just Fehmarn-Bält-bron. Ett uppbyggt höghastighetsnät innebär att restiderna kapas med ytterligare flera timmar, och att tåget inte bara blir en konkurrent till inrikesflyget, utan också för resor till såväl Danmark som Tyskland, och vidare ner på kontinenten.

Tyvärr kommer Danmark inte att uppgradera sitt spårnät i den utsträckning som man skulle kunna önska, vilket vi skrev om i september. Här behöver den svenska regeringen snarast inleda en diskussion med den Danska och Tyska regeringen för att lösa upp de knutar som kvarstår.

Öresundsbloggen skriver mer här
.
 
YIMBY vill också passa på att uppmana alla som har konto på facebook att gå med i gruppen till stöd för bygget av Europabanan.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Sandblom (16 Februari 2009 11:54):
Fantastiskt! Du har koll på dom här sakerna märker jag, Anders.
 0
Jörgen Sundström (16 Februari 2009 12:07):
Kanon! Äntligen blir Fehmarnbron av!
Innan Öresundsbron skulle byggas var det många som var negativa. Alla minns väl Olof Johansson.
När den väl var på plats var det som om alla negativa hade upplöst sig själva.
 0
Leonardo Frithunanthz (16 Februari 2009 13:11):
Se där ja! Nu har Tyskland och Danmark tagit sig i kragen. De tänker stort. De planerar stort. De vill bygga stort. De tänker på framtiden- som i stora delar av övriga Europa!

Men Sverige....?

*snark*
 0
Edvard G (16 Februari 2009 13:12):
Att bygga ett svenskt höghastigetsnät och knyta ihop det med kontinenten är ett mycket angeläget projekt! Tyvärr verkar ju varken den svenska eller danska regeringen vara särskilt ivriga här. Jag tycker att Sverige borde ta initiativet eftersom det är vi som har mest att vinna. Dock går allting så fruktansvärt långsamt i det här landet. Citybanan började planeras 2000 och det var först för några veckor sedan som det var byggstart! Hur länge måste vi vänta innan de sätter spaden i jorden för ett HHS-system Sthlm-Gbg-Kph?
 0
Tore Kullgren (16 Februari 2009 15:32):
 0
Johan Eriksson (16 Februari 2009 15:43):
Bra för Europabanan men varför vill inte Danmark uppgradera sina förbindelser?
 0
Anders Gardebring (16 Februari 2009 15:50):
H G:
Bra där! Jag lade in en liten puff för den i bloggposten också.
 0
Niklas (16 Februari 2009 18:56):
Att bygga ett hh-nät mellan Sthlm och Hamburg är mycket välkommet. Jag ser dock en hel del problem som måste tas itu med:

Vill vi att banan ska gå igenom både Malmö och Köpenhamn så kommer tågen gå Sthlm - Malmö C - Citytunneln - Öresundsbron - Kph C. Här uppstår ett problem: tågen kommer in söderifrån. Antingen måste tåget vända här, alternativt ta en slinga runt (kanske längs med S-tågsringen). Detta är dock onödigt bökigt och tar tid.

Andra alternativet är att låta tåget gå från Malmö direkt till Fehmarbron. Detta är dock orealistiskt. Danskarna lär knappast upplåta spår eller investera i en bro som främst är till för svenskar. Den måste gå igenom Kph för att danskarna öht ska vara intresserade.

Sista alternativet är att tåget inte går igenom Malmö, utan att man bygger en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör. Då lär Sverige få betala det mesta av detta inklusive risken att danskarna vill ha ett stopp vid Helsingör.

Om det nu är så att danskarna inte vill uppgradera eller bara säger så för att förbättra sitt förhandlingsläge återstår väl att se. Om de är bakåtsträviga skulle man gott kunna bygga en bro mellan Trelleborg och Rostock :). Och en "people mover" mellan Malmö och Kph för de köpenhamnare som vill utnyttja den nya förbindelsen mellan Sverige och Tyskland.

Som jag förstått det är det sagt att den nya bron ska trafikeras av långsammare tåg för att avlasta den danska inrikestrafiken mellan Själland och Jylland. Och om både HH-tåg och godståg samsas om samma spår lär det ju bli stockning.
 0
L-Å H (16 Februari 2009 23:13):
Jag har uppfattat det som om Sveriges förstahandsalternativ är via Helsingborg - Helsingör! (Alltså HH-tåg via H-H till HH :-))

Men innevånarna i idyllerna mellan Helsingör och Köpenhamn vill säkert inte ha några höghastighetståg som blåser förbi utanför fönstren!

Öresundsbroförbindelsen är väl redan i det närmaste fullt utnyttjad redan? Har i alla fall för mig att jag läst det någonstans. Där går 3 Öresundståg per timma samt ett och annat X2000-tåg och tåg Köpenhamn - Ystad (för danskar på väg till Bornholm.) I övrigt vet jag inte vilken trafik som förekommer, men kan gissa på ett och annat godståg.

Konstigt att det tyska beslutet inte nämns på Europakoridorens hemsida, http:​/​/​www.​europakorridoren.​se/​
 0
L-Å H (16 Februari 2009 23:34):
Jag studerade Europakoridorens hemsida lite gran och tittade på medlemmarna i "påtryckningsorganisationen". Anmärkningsvärt är att varken Malmö eller Köpenhamn är medlemmar, men däremot Helsingør Kommune och Helsingborgs stad och Region Skåne. På Nyhetsbrevet finns dessutom ett antal intressenter uppräknade. Inte ens där återfinns Malmö eller Köpenhamn!

(Bland medlemmarna finns en organisation jag aldrig hört talas om: http:​/​/​www.​ferrmed.​com/​eng/​ )
 0
Max (17 Februari 2009 20:12):
Dax för ett YIMBY Malmö? En stad som förändras och utvecklas mycket just nu.
 0
SB (19 Februari 2009 17:39):
Det verkar som om sträckningen redan är "klar" enligt många (Jönköping - Helsingborg, i princip samma dragning som E4:an). Men det var någon som föreslog en annan sträckning Linköping - Malmö via Växjö och Kristianstad.

Jag håller med Max, det är dags för YIMBY Malmö!
 0
Gustav Svärd (19 Februari 2009 20:27):
Sträckningen Jönköping-Helsingborg är den jag föredrar iaf. Jag tror dock att det mycket väl kan vara lönsamt att dra HHS på båda sidor Öresund, tåg direkt till Malmö är för mig en självklarhet att det bör finnas.

YimbyMalmö? finns snack om det på annat håll också vet jag (och i Danmark/Köpenhamn). Så det kommer, frågan är när.
 0
Linda Kummel (20 Februari 2009 08:52):
Ja, skulle någon dra igång Yimby Öresund som en lokalavdelning så blir jag glad :)
 0
Edvard G (20 Februari 2009 11:46):
Jag har uppfattningen att det är mindre Nimby-ism i Malmö än t.ex. Sthlm? Någon annan än jag som känner så?
 0
Gustav Svärd (20 Februari 2009 11:55):
Lite grann uppfatttar jag det så, men ett litet utalande från en person tog ju död på planerna för det 200m höga Malmö Tower i den nya stadsdelen Hyllie. Det känns som man även i Malmö inte vågar i praktiken ta ställning för den täta urban blandstaden från planerings och politikerhåll (fina ord går ju alltid, men faktisk handling...).
 0
L (23 Februari 2009 12:09):
För seriöst interesserade rekommenderas följande läsning (bla trafikförslag, kostnader och exempel från andra håll i världen)

Höghastighetsbanor i Sverige (KTH) :
http:​/​/​banportalen.​banverket.​se/​BANPORTALEN/​upload/​596.​.​

Nya Tåg i Sverige-Affärsmässig analys :
http:​/​/​banportalen.​banverket.​se/​BANPORTALEN/​upload/​596.​.​

Bilagor till Nya Tåg i Sverige :
http:​/​/​banportalen.​banverket.​se/​BANPORTALEN/​upload/​596.​.​
 0
Daniel Sirensjö (1 Mars 2009 21:32):
Europabanan är en ren lobbyism driven av Ljungby och Värnamo. Deras enda argument för sin dragning är att man kan bygga bredvid E4an och därmed spara in på skyddszoner, men om det är något det finns gott om i Småland så är det väl skog.
Skall man bygga järnväg för en miljard kronor per mil så måste man bygga den där det bor människor. Linköping-Växjö-Kristianstad-Malmö är att föredra om man vill konkurrera med inrikesflyget i sydöstra Sverige. Även Kalmar och Karlskrona skulle tjäna på en sådan sträckning.
Lobbyisterna i Europakorridoren inser att man inte kan lämna rikets tredje största stad (och Sydsveriges största) utanför och har dragit lite streck på kartan via Malmö. Men med hänsyn till byggkostnaden så kan man inte bygga höghastighetsspår på båda sidor Öresund. Och hur har man tänkt rent praktiskt, skall bara varannat tåg från Stockholm till Köpenhamn (och Hamburg) gå via Malmö?
Bygg gärna en HH-tunnel, men den skall i så fall vara för regionaltåg (Öresundståg).
Helsingborg får jättegärna ha en station för höghastighetståg, men då självklart på sträckan Malmö-Göteborg-Oslo.
 0
Daniel Jonsson (10 Mars 2009 16:36):
Malmös Nimbyister håller väl på att organisera sig tror jag :) Tycker jag sett saker om att bevara malmös unika ödetomter och så.
 0
Jörgen Sundström (24 Mars 2009 11:03):
Självklart ska höghastighetsbanan gå via Malmö och Lund. Den måste ju gå där folk bor.
Jag fattar inte varför "Europakorridoren" har så svårt att inse det.
 0
Peter B (24 Mars 2009 11:44):
I slutändan bör det gå höghastighetsbanor både via HH-tunneln och Malmö. Bara genom Malmö blir en rejäl omväg till Göteborg/Oslo, och även till Stockholm. Den första banan bör väl dock gå till Malmö via Helsingborg.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9594 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky