Utskrift från www2.yimby.se
....

YIMBY i Almedalen

 

Bild: Wikipedia

YIMBY kommer i år att finnas på plats i Almedalen. Vi samarbetar med jagvillhabostad.nu (ett partipolitiskt obundet nätverk för unga bostadssökande) och kommer att finnas på plats hos dem under söndag och måndag på Donnersgatan, nära kårhuset Rindi.

söndag den 28/6 kommer vi att tillsammans med jagvillhabostad.nu och miljonkulturell ungdom att diskutera varför så många bostadsbyggen överklagas, om byggsamråd måste vara tråkiga och jobbiga, och hur fler kan involveras i demokratiska processer. Diskussionen hålls i formen av informella samtal och vi börjar klockan 14.

måndag den 29/6 klockan 17:00 diskuteras vad som händer när regler och normer krockar med visioner och mål. Alla tre storstadsregionerna har exempelvis regler för hur många parkeringsplatser som måste byggas i anslutning till nya bostäder - samtidigt som städerna också vill förtäta och minska bilberoendet. Vad smäller högst? Hur kan konflikterande intressen jämkas? Deltar gör HSB Riksförbund, YIMBY och Kristina Alvendal (M) (stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm).
Diskussionerna börjar redan klockan 15:00 där Jan Jörnmark tillsammans med representanter från moderaterna, vänsterpartiet och centerpartiet diskuterar problemen med plan- och bygglagen.

YIMBY finns på plats i Almedalen från idag lördag till på onsdag den 1 juli.
Här kan du komma i kontakt med oss.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johannes Hulter (27 Juni 2009 19:14):
Kul! Håll flaggan högt för oss i GBG också! Och hälsa Elsa och Jan!
 0
Virre (27 Juni 2009 23:03):
Go, go, go! :)

Härligt utflyktstips à la innerstad: Längst ned på Katarina bangata vid Orionteatern, härlig reggaebar med uteservering mot trädallén. Gå sedan ner till Hammarbykanalen och rocka loss på thaibåten. Mums!
 0
Anders Gardebring (29 Juni 2009 12:15):
Solen skiner o det är gott om folk. Det är som en festival, fast om politik, här i Almedalen.
 0
Johan Eriksson (29 Juni 2009 12:52):
Gud vad kul Anders att ni är och syns i Almedalen!

Tänker på valet nästa år och att det i höst är dags att ställa flera partier till svars för vad som görs, eller rättare sagt inte görs och det är dags att summera vad alliansen inte lyckats med, tex:

-Färdigställa Götgatans gågata
-Inse att Nytorget är en del av stans populäraste varumärken och måste bli bilfri
-Smalna av Götgatans södra del till 2 körfält och bredda trottoarerena istället

-överhuvudtaget inse vilka kvalitéer som vi redan har och utnyttja dom genom att inse att folk faktiskt går och cyklar

-alliansen må ha fört fram spårvägsfrågan till skillnad från (s) och (v) under den här valperioden och sakta kanske det kan bli nåt, men det håller inte att Reinfeldt snackar om en "miljöomställning" och samtidigt ta alla pengar från trängselskatterna till utbyggda motorvägar!

-(m) för en helt Stockholmsfientlig trafikpolitik och är megaegoister i sitt tänkande där man absolut måste få köra sin bil ända fram till porten precis överallt och där minsta minireducering ses som ett kommunistiskt hot mot vad de kallar "frihet". -Frihet på andras bekostnad och ett totalt förakt för alla andra trafikantgrupper, snacka om att medvetet bygga in ännu större klasskillnader bara för att medel- övre medel- och överklassen ska kunna känna sig bättre än alla andra som minsann har råd att förpesta miljön, medan ni fattiglappar får trängas i en "färdigbyggd T-bana"(!) i boskapsvagnar utan säten.

"Frihet" för mig och de flesta andra som även om de vore miljonärer är smartare än köpa en mega SUV, är att bussen (helst spårvagnen på stomnätet) går så tätt att man inte behöver bry sig om någon tidtabell merparten av dagen.

Samma "frihet" som samma högermänniskor redan har idag i Zürich där banktjästemännen mfl åker spårvagn till jobbet därför att det går snabbare och på alla sätt är smartare och, detta är poängen: pga av omtanke om staden, miljön dvs vårt gemensamma parallelt lyckats eliminera just den klasskillnad alliansen och främst (m) verkar tycka är så mysig!

Pass på 2010, jag kommer inte att vara tyst och hoppas att yimby på nåt sätt kan få en plattform i valkampanjen där bostads- och trafikplanering öppet och rakt kan debatteras och förhoppningsvis påverka bakåtsträvarna i Stadshuset! -är något sånt på gång? -klart intresserad isaf.....
 0
Erik Tysk (1 Juli 2009 11:12):
Ta inte i så du skiter på dig nu... Sossarna har styrt sverige i en bra bit över ett halvt sekel, så att skylla stockholms trafiksituation på Reinfeldt som varit vid makten de sensate tre åren känns lite långsökt...
 0
Johan Eriksson (1 Juli 2009 12:17):
Helt sant, sossarna har länge och tydligt sagt att Sverige är ett bilsamhalle och deras mått på "frihet" var en gång i tiden vallöftet "en bil till varje familj". De har medvetet och målmedvetet framhållit Volvo o Saab o ett utbyggt vägnät som framtidens melodi men helt på bekostnad av en mycket långtgående nedläggning av järnvägar och spårvägar.

Jag skyllde dock inte Sthlms nuvarande trafiksituation på Reinfeldt utan vad han, nu när han har makten tex, hade tänkt att göra åt saken? -bygga Kunghattsleden för 35 miljarder?

(s) har hållt på så sedan krigsslutet 1945 och tyvärr har mycket lite förändrats sedan dess. Så lite och så kollektivtrafiksfientligt att det inte går att ta dem på allvar öht. Deras uttalade motstånd mot en Cityspårväg i Sthlm är övertydligt exempel men det finns många flera.

Alltså är (s) redan helt ute ur spelet som trovärdiga när det kommer till k-trafik och miljö och det är därför jag inte gick på dem i ovanstående drapa.

(s) + (m) = 2 betongpartier som bägge vägrar fysiska begränsningar för biltrafiken utan lever i en drömvärld där antalet miljö- o finanskriser inte spelar någon roll ty de tror när det gäller trafiken att man både kan ha kakan och äta den. Pinsamt!

Skillnaden i Sthlm är det positiva att (m) här konkret vill bygga spårväg men jag menar att det är ingen större poäng att locka folk till k-trafiken om man parallelt vill bygga ännu fler motorvägar för de trängselpengar som finns, och jag börjar mer och mer deras spårvägsvurm (främst i innerstan) som kosmetika som ska få stan att framstå som internationell, framåtskridande och miljövänlig samtidigt som (m) inte tar i problemet i grunden utan precis som (s) verka tro att det är nån slags lag på att man ska skaffa bil så fort man fyller 18.

Självbedrägeri med planetens miljö som insats och om inte (m) ändrar sig och på urtypisk svenskt manér kompromissar om trängselavgifterna så att åtminstone hälften går till k-trafiken så är så är både (s) och (m) lika dåliga och omogna kålsupare bägge två som fortfarande driver projekt som Kungshattsleden och tror att jordens resurser är outtämliga!

Inget lärt och inget sett utan det här är partier som inte är smarta nog att "mota Olle i grind" utan som kommer agera först när det gått riktigt åt helsefyr, -oansvarigt och framför allt väldigt blint!

Lika bra att samtidigt säja att det inte finns något parti jag ställer mig bakom till 100% men jag tycker det minst sagt ligger en poäng i att föra en politik vars huvudsyfte är att vi alla kan andas öht i framtiden, -och det behöver även (s) o (m)-väljare kunna i framtiden ;-)
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8651 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.

@yimbysthlm på Twitter