Utskrift från www2.yimby.se
....

Det kanske blir ganska bra, trots allt

 
Häromdagen tog jag ihop med YIMBY-kumpanen Gustav Svärd en sväng förbi kvarteret Snöflingan. Snöflingan är ett komplex som byggs på Kungsholmen, och som nu börjar bli klart. Vi har varit lite nyfikna på det, eftersom vi varit lite kluvna till projektet. Det är trevligt att det byggs bostäder och hotell på den gamla trafikplatsen. Men flera av oss har samtidigt haft lite onda aningar om utförandet. En koloss liknande Trygg Hansas (k-märkta) huvudkontor nere vid Klara Sjö, med monoton arkitektur som bara ser ut som en stor blaffa i stadsbilden?

Nej, faktiskt inte. Det börjar se ganska trevligt ut. Trots att det tekniskt sett handlar om ett enda kvarter har byggherren gjort ett bra jobb med att variera arkitekturen så att det ser ut som flera huskroppar i ett litet kluster. Och de har lyckats få staden att fortsätta fram till Lindhagensplan, efter att den liksom "dött ut" av de kantiga funkishusen uppe vid Fridhemsplan.

Bostadsdelen är av traditionell nyfunkis. Arkitektonisk mellanmjölk, alltså. Sticker inte ut, ser inte fel ut, men innebär inte heller någon aha-upplevelse för betraktaren. Ett hus att bo i, med andra ord. Hotelldelen ser däremot lite roligare ut. Inte direkt spännande, men visar ändå på ett nytänk.


Kvarteret Snöflingan


Hotelldelens norra fasad, med bostadsdelen direkt till vänster. Lite “mellanmjölk”, så att säga, men det ser trots allt ganska trevligt ut med den vertikala justeringen av fönstren.

Vi passade även på att gå på kaninspaning. Och hittade en liten krabat som försökte gömma sig i gräset i mitten av Lindhagensgatan. Där kunde den nya spårvägen få gå, tyckte vi, så kaninen bör nog tänka på att flytta om den vill ha sina kaninhål i fred. Spårvagn på gräs är faktiskt en ganska bra idé. Det ser framförallt trevligt ut, och gräset ger även en del ljudisolering.


Vi trodde först att den lille rackaren var skadad, eftersom h*n låg platt med bakbenen utsträckta. Sedan insåg vi att den bara försökte gömma sig. När den insåg sitt nederlag satte den sig upp och började tvätta sig. Det här är precis vid övergångsstället vid Lindhagensplan.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Anders Gardebring (17 Juli 2009 15:00):
Hela snöflingan ser ut att bli ett stort steg i rätt riktning för denna del av Kungsholmen. Från trafikplats till tunnelbane- och spårvägsförsörjda stadskvarter. (Tbanan fanns iofs redan tidigare men då i ytläge).
Jag hoppas att man framöver också fortsätter med området vid själva Lindhagensplan, som är den sista delen av pusslet för att koppla ihop Nordvästra kungsholmen med innerstaden över detta stråk. Vad kan göras med macken t.ex? Man får ju inte bygga annat alltför nära mackar och jag gisar att det är ganska impopulärt att ta bort den (finns ju inte så många mackar kvar i stan).
 0
Niklas (17 Juli 2009 15:37):
^^
Ska man däcka över t-banan?

En annan grej. Det skulle var kul om området kunde få bättre kontakt med Rålis.
 0
Anders Gardebring (17 Juli 2009 15:44):
Niklas:
Tbanan där är redan överdäckad. Se bild två. Hela vägen mellan Mariebergsgatan och Lindhagensplan håller på att bli stad.
 0
Magnus Orest (17 Juli 2009 19:04):
Vi stod dessutom och spånade på någon form av rund byggnad på rondellen Lindhagensplan, med ett slags atrium som släpper ner ljus i mitten till bilarna och t-banan. Ett höghus som liknar en DNA-sträng, kanske, eller någonting åt det hållet.
 0
Micke (17 Juli 2009 19:50):
Det jag är mest orolig för när det gäller utvecklingen av västra Kungsholmen (som i stort är lysande!) är den ibland bristande sammankopplingen. Man gör lite samma fel som i Södra Hammarbyhamnen, alltså att man bygger en stadsgata i taget och skiter i hur den sitter ihop med övriga gatunät, i viss mån befintliga sådana men framförallt tänkbara framtida. Att problemen här inte är lika stora som i Hammarbyhamnen beror nog mycket på att det är nära till befintliga gatustrukturer åt nästan alla håll, medan Hammarbyhamnen är väldigt isolerad genom sitt läge. Själva planeringsideologin verkar fortfarande vara inkapabel att se nånting i perspektiv.

Längst ut i nordväst bygger man lyckligtvis inte så (även om det blir underkänt i hur man anlägger en stadspark). Kring mitten av Lindhagensgatan, vid de lite högre punkthusen, är det dock väldigt stora kvarter med nybyggda hus placerade precis där man annars skulle kunnat dra en sammanbindande gata till St Göransgatan. Får hoppas att det kan klämmas in åtminstone nån ytterliggare koppling åt nordost. Man får gärna också göra om den öde gå- eller gårdsgatan eller vad det är mellan kontorsbyggnaderna och punkthusen till en naturling förlängning av Warfvinges väg. Förstår verkligen inte varför den uppfördes som den gjordes.

En eloge förresten för idén att avsluta inlägget med en gullig kaninbild!
 0
Anders Ryding (17 Juli 2009 20:20):
Jag åker förbi dagligen och tycker att det här är en enorm förbättring av området och när man är klar på andra sidan Drottningholmsvägen också, så har man skapat ett stadsrum av en trafiköken. Sedan hoppas jag att man fortsätter ner till Marieberg och river socialstyrelsen med buller och bång, en ful och småstadsaktig byggnad enligt mitt tycke, som dessutom är extremt yt-ineffektiv. I Marieberg skulle man kunna bygga flera ordentliga skyskrapor för där finns ingen intressant miljö som väl någon kan uppleva blir förstörd?? Dessutom skulle vyn från staden mot Marieberg bli snyggare om man byggde lite fler höga hus där. Det ser ganska trist ut idag när man från staden ser mot Marieberg. Gullig kanin förresten.De håller på att underminera hela Kungsholmen och det tycker vi på söder är bra.
 0
Magnus Orest (17 Juli 2009 21:02):
Jag åkte förbi idag, och nu håller de på att riva byggnadsställningen framför hotellet. Fasaden ser ganska trevlig ut, men samtidigt väldigt enkel och stilren. Ett liknande mönster som på "baksidan", men horisontellt istället för vertikalt.
 0
Anders Anttonen (17 Juli 2009 23:03):
När jag jobbade på Lindhagensgatan i 13 år (-81 till -94) minns jag platsen med en trafik-ramp från N. Mälarstrand till Lilla Västerbron, med en lutande, spretande aluminiumskulptur bredvid rampen. Nu har det blivit stadskvarter där. Även andra sidan av backen kommer få bostäder framöver.
(mittemot hotellet) Bensinmacken ska bort framöver och flyttas nån annanstans på K-holmen. Projektet verkar bli bra. Stadsmässigt.
 0
Niklas (17 Juli 2009 23:11):
Hur blir det med Norrmälarstrand? Kommer den i framtiden kunna flyttas upp mot kvarteret eller kommer den för all framtid vara en motorled?
 0
Thomas (17 Juli 2009 23:21):
Jag har bara sett det här röda huset från Fridhemsplan sett men nu när jag ser en närbild på det så undrar jag om jag verkligen ser rätt! Har inte huset några butikslokaler? Är det bostäder ända ner till gatuplan? Det är isåfall inget annat än en ren skandal! Det här riktigt bra skyltlägen och det är stora genomfartsleden till både Bromma och till nya Lindhagen. Jag hoppas verkligen jag såg fel..
 0
Thomas (17 Juli 2009 23:27):
Är det någon som sett planerna för norra sidan Drottningholmsvägen? Jag vet bara att Stockholms sjukhem arbetar med sin fastighet som tyvärr kantas av en skogskant mot gatan vilket aldrig går att få till pga det gamla sjukhuset.
 0
Magnus Orest (18 Juli 2009 00:19):
Thomas, det ser ut att finnas en del butikslokaler i bottenplanet även på bostadshuset. Men de syns inte på de här bilderna.
 0
Eric Thärnström (18 Juli 2009 04:31):
Personligen är jag nog mest imponerad av kaninen. Är denna gräsplätt mitt i Lindhagensgatan en s.k. grön kil, månde? ;-)
 0
Ronnie Forsberg (18 Juli 2009 10:29):
Anders R:
Jag håller helt med om att göra någt mer av Marieberg. Hela området kring Västerbroplan och Fyrverkarbacken är som klippt och skuret för flera höga hus. Kanske kunde man istället för att riva Socialstyrelsen (som är unikt tidstypisk) låta den bli en sammanlänkande huskropp mellan flera nya, individuella höga huskroppar? Kan bli hur bra som helst!

Vad gäller Lindhagensplan hoppas jag att macken och den låga Securitasdelen blir ersatt av något mer stadsmässigt.
Mackar behövs förvisso men kan man inte anlägga ett par konkurrerande mackar under Essingeledens viadukt längre bort?

Funkishusen mellan Draken och Västerbroviadukten borde få fler butikslokaler i bottenvåningarna.
Den norra sidan med Stockholms Sjukhem är nog inte så mycket att göra åt och det kan funka med ett glapp där om man upplever det som en park.
 0
Gustav Svärd (18 Juli 2009 10:42):
I så fall är nästan hela Kungsholmen en grön kil ;-)

När vi gick där pekade Magnus ut något jag inte kände till: det blir en trappa ner till Rålisnivån från Drottningholmsvägen mellan de två husen i kvarteret. Bra att det blir någon kontakt, för att bygga en trappa vid Lilla Västerbron var tydligen inte en idé som föll planerarna i god jord. Jag skulle gärna se ett par trappor: en från bron direkt ned i parken och en från där den norra sidan av brons östra fäste (finns gott om plats att lägga en där).

Att med tiden bygga mer kring Lindhagensplan är som jag ser det en nödvändighet för att nordvästra Kungsholmen skall bli en del av innerstan, och inte en ny enklav - precis som Micke skriver. Av detta skäl är jag lite oroad när jag ser planerna för norra sidan av Drottningholmsvägen, ser inte särskilt urbana ut dom husen (men det vore kanske för mycket att hoppas på i Stockholm: urbana hus när den urbana kärnan ska byggas ut).

Som Magnus skriver så diskuterade vi även möjligheten att bygga I rondellen när vi gick förbi. Två halvcirklar som tvistar med gåbroar emellan? Det var en idé, en annan vore att börja med två separata hus, men sedan ett antal våningar upp överbrygga emellan helt och ha några våningar som täcker hålet helt. Finns många sätt att lösa det, men det stora problemet kräver nog en riktigt kreativ lösning: hur tar man sig dit? huset skulle ligga mitt i en hårt trafikerad rondell som inte kan ges övergångsställen precis.
 0
Ronnie Forsberg (18 Juli 2009 10:44):
Det kanske är mitt i rondellen macken borde ligga istället?
 0
Gustav Svärd (18 Juli 2009 11:28):
Det går nog inte, lägga en mack med sina gigantiska bensintankar mitt över en ytligt gående Tbana... Inte poppis ur säkerhetssynpunkt. Men idén mack mitt i rondell skulle jag gärna se testas då mitten av en rondell i regel ändå är oåtkomlig för gångtrafikanter, särskilt om rondellen är poppis nog att en mack kan bära dig ekonomiskt där.
 0
Fredrik (18 Juli 2009 16:58):
Ja, det var lite påhittigt med fönster som hoppar i vertikalled också, som en slags arkitektonisk mjukporr.
 0
Jonas V (20 Juli 2009 11:29):
Just nu bor jag i Tyskland, men äger en lägenhet på Kungsholmen.

Jag tycker det är välkommet för stadsbilden på alla sätt. För mig slutar den urbana känslan precis i den här knutpunkten, och det är välkommet att de byggar vidare där. Till och med Drottningholmsvägens sista nummer innan västerbron dyker upp känns vitala.

Lägenheterna tror jag kommer bli populära: de övre våningarna kommer ha en fin utsikt över Riddarfjärden och (den inte lika fina) Rålambshovsparken. Den där fasaden med vertikala fönster tyckte jag kändes cool. +1.

Det vore trevligt om man kunde skapa kontakt med Rålambshov på något sätt, men tyvärr är parken en ganska effektiv barriär. Kanske att man kunde skapa ett stråk med hjälp av fler caféer eller liknande som en promenead mellan Snöflingan och Gjörwellsgatan - Rålambshov.

Kuckilurkaniner ftw.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8665 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

@yimbysthlm på Twitter