Utskrift från www2.yimby.se
....

Krönika: Där men inte här

 

Inte i Stockholm

I dagens SvD kan man läsa någonting så ovanligt som
en artikel med en positiv syn på modern arkitektur och förändring. Givetvis handlar den om Stockholm. Givetvis var jag ironisk nu. Den handlar inte alls om Stockholm.

Nej, staden i fråga är Rotterdam. Hollands andra stad.

Räknat till folkmängden är både Amsterdam och Rotterdam mindre än Stockholm. Å andra sidan är de betydligt tätare än Stockholm. I Holland är det svårt att se var en stad slutar och nästa börjar. Kanske tack vare att det på en yta som Skånes bor 2-3 gånger fler människor än i hela Sverige.

I Rotterdam är det lekstuga för arkitekterna. I Stockholm har vi bråkat om hur Slussen ska se ut i 20 års tid, och det ligger nära till hands att tro att hela anläggningen kommer att rasa av sig själv innan den hunnit rivas under kontrollerade former.

I Rotterdam har man en ganska onostalgisk syn på hur staden ska se ut. I Stockholm styrs stadsbyggnadsdebatten i stor grad av reaktionära krafter inom massmedia, ivrigt påhejade av en liten minoritet kulturpersonligheter och nostalgiker (även om det handlar om en motorväg mitt i stan). Sällan är debatten konstruktiv. Det enkla nejet härskar.

Jo, Rotterdam bombades sönder under andra världskriget.

Å andra sidan rev vi en hel del för att bygga dagens Slussen. En stor del av innerstan revs för att lämna plats åt dagens City. I båda dessa miljöer vill många utveckla och förnya Stockholm. Däremot har ingen seriöst föreslagit att vi ska riva delar av stadens äldre bebyggelse för att lämna plats åt någonting nytt.

Frågan är dock om vi stockholmare verkligen är så olika rotterdamsborna när det kommer till kritan. Är verkligen majoriteten av Stockholmarna så nostalgiska och bakåtsträvande som man kan tro? Eller är det en bild som massmedia har skapat genom att favorisera den sidan i stadsbyggnadsdebatten?

När någonting ska byggas eller förändras i Stockholm dyker reportagen om protesterna upp. Sällan är människorna som figurerar i dessa reportage av yngre sort. Sällan är det fråga om vanligt folk som bor, studerar och arbetar i staden.

Kanske är det så illa att massmedia inte bryr sig särskilt mycket om att driva en objektiv stadsbyggnadsdebatt i Stockholm?
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Daniel (19 April 2010 08:55):
Hej,

Visst, man skulle vara mer positiv om det ritades något snyggt. Men ärligt talat, skall inte arkitektur tillföra något till ett område, inte läxa upp invånarna? Ingenting behöver tillföras Riddarfjärden, det är så fint det kan bli, därför ingen badring. Däremot är husen kring centralen fina, där tillförde de någonting. En sexfilig "motorväg" tillför nada till slussen, själv skulle jag vilja ha Skeppsbron helt bilfri, och visst, det är bakåtsträvande. Men många större städer har stängt av delar av innerstaden för bilar.
 0
R.O (19 April 2010 09:13):
Trots all min sympati för kritiken mot nimbyisternas reflexmässiga vägran av alla förändringar så är jag rätt glad att vi undvikit detta: http:​/​/​www.​svd.​se/​multimedia/​dynamic/​0​0​580​/​Rotterdam-​s.​.​
Jag ser gärna förtätning och mer blandstad, och givetvis förstår jag att stadsbilden ibland måste förändras. Jag har dock svårt att se vad en galleria prydd med friggebodar på högkant har att tillföra. Mycket i reportaget från Holland var intressant, men jag ser inte vad som är åtråvärt med att låta en stad vara en arkitektonisk lekstuga. Modernistisk auktoritetstro i postmodern tappning?
 0
Philip (19 April 2010 09:37):
Som boende i NL har jag faktiskt bara varit i Rotterdam 2 ganger. Men det racker. Arkitekturen eller hushojderna ar det inget fel pa. Problemet ar att Rotterdam ar tillmestadels inte byggd som tat stad utan som en vindig forort. Effekten blir "skyskrapor i park/parkeringsplatser".

Hollandarna sjalva ar inte alls fortjusta i Rotterdam. Det sorgliga ar att man ofta laser om intressanta och spektakulara byggnader som planeras i Rotterdam men det kanns som "a waste" for att dom byggs just i Rotterdam. Rotterdam skulle kunna ha varit hur coolt som helst om man bara planerade staden ratt.
 0
Martin Ekdahl (19 April 2010 10:05):
Å ena sidan blev jag positivt överraskad av att läsa en progressiv artikel i SvD. Å andra tänkte jag att Rotterdam inte är Stockholm. Dessutom är Rotterdam (vad jag kan döma av bilderna) en tämligen anskrämlig stad. och som Magnus påpekade, blev den bombad till smitterines under Andra världskriget. Men, som sagt, artikeln väcker frågor om progressivitet kontra reaktion.

I Slussenfrågan håller jag sakta på att vända. Från att till en början ha varit ytterst skeptisk till det nuvarande förslaget, börjar jag också se dess fördelar gentemot den nuvarande Slussen. Jag ÄR Slussennostalgiker. Jag måste erkänna det. Jag har tillbringat så många tidiga mornar där i väntan på bussen medan morgonsolen färgar himlen ovanför Djurgården rosa. Så många nätter har man kommit fyllerumlande i jakt på sista bussen, med en korv inköpt på mojjen i näven. Och när man var tonåring så var Slussen porten till det spännande och okända, storstan med sitt myller och sin vuxenhet. Så många människor man har träffat där, vänner och fiender. Alla fester på Kolingsborg och Debaser. Alla timmar som man har tillbringat på fiket, och dessförinnan, väntkuren. Alla gånger man har väntat på en kompis under tidtabelltavlan. Alla gånger man har cyklat genom betongtunnelsystemet. Alla gånger man tagit skydd i gångarna undan regn och snö. Eller kommit ur ur gula gången och mötts av stan, tronande i all sin glans. Och de öl man har druckit på Strömmen. All those moments will be lost in time... like tears in rain...

Men som sagt. Slussen sjunker som Venedig i dyn. Och det tycks inte finnas något att göra för att rädda betongkolossen. Den faller i bitar. Dessutom är nog min subjektiva upplevelse av Slussen inte i paritet till anläggningens objektiva värden. Eller brist på värden. Slussen byggdes på mark där annat hade rivits för att ge plats. Nu är det kanske Slussens tur att ge plats för nytt. Jag hoppas bara att det nya kan fylla folk med så många positiva känslor och minnen som den gamla grå betongklumpen fyllt mig med.
 0
Anders Ryding (19 April 2010 10:33):
Debatten om slussen är till viss del förståelig och jag instämmer med Martin Ekdahl. Men nu MÅSTE man komma till ett beslut. I övrigt och vad värre är, så finns det ju inte ett enda byggnadsprojekt i Stockholm som inte ältas och överklagas. Alla nya byggnader betraktas som negativa och alla slybackar som omistliga. Den stora majoriteten Stockholmare orkar inte bry sig. Vad vi behöver är modiga politiker som vågar stå upp för stadens utveckling och inte backar. I nu läget finns det inga förutsättningar för samrådsprocesser. Det föder bara nya protester och ännu fler halvdana kompromisser.
 0
Patric Nilsson (19 April 2010 11:46):
Rotterdam är hur anskrämligt som helst, och jag skulle aldrig personligen framhäva den staden som ett positivt exempel på en progressiv byggnadspolitik. Kanske det är det motivet SvD har här, hitta den värsta staden de kan, för att riktigt skrämma upp Stockholmarna, eller den skräniga minoritet som syns och hörs, som om det behövdes, mot all förändring av stadsbilden.

De flesta hus som presenteras med bild i artikel skulle jag vara hårdnackad motståndare till.

När det gäller Slussen så har jag sedan länge haft en önskan att göra främst Skeppsbron, men också gärna Munkbroleden, bilfri. Spårvagn vore OK. Jag vill också lägga både tunnelbanebron och centralbron i tunnel.

Men jag vill inte att Slussenombyggnaden skall dröja ytterligare 10 år för att utreda ännu en gång. Så jag står helt bakom vårt förslag från Yimby, som så tydligt visar, tack vare Herbert Tingesten, att det går att förbättra det nuvarande förslaget, utan att sätta igång ännu en tidsödande utredning.
 0
Johan Eriksson (19 April 2010 12:41):
Men hörni, jag såg nyligen foton över Rotterdam efter bombningen och sedan efter avröjningen och jag börjar luta mot att myterna återigen satt griller i huvet på folk därför att området som bombades inte var så stort som historien gjort gällande. Det var ingen Köln eller Dresdenbombning iaf så en stor del av den bristande stadskänslan måste bottna i andra skäl, dvs stadsplaner med bristande tät stadsmässighet gjorda långt före före 2a världskriget!?
 0
Richard Ahlsröd (19 April 2010 12:42):
Kan bara hålla med om att massmedia har en vinklad syn på olika projekt som skall byggas i staden. Har ofta tänkt detta och funderat på att skriva något om det.

Varje gång jag slår upp lokaltidningen för Östermalm/Vasastaden finns stora rubriker att läsa om alla störande moment runt ett nybygge. Varför måste journalister alltid utgå från det negativa????
 0
Jonas V (19 April 2010 14:06):
Det verkar som synen på arkitektur har sina två motpoler i Stockholm och Rotterdam.

I Stockholm vill man inte att staden ska synas alls. Här pratar vi enbart om hur mycket arkitekturen skymmer sol, träd och framförallt våra älskade vattenspeglar. Bebyggelse har en negativ klang, och arkitekturen försöker huka sig så mycket det går för att gömma sig i spenaten.

Rotterdam verkar vara det motsatta: här vill arkitekturen framförallt synas, vara egen och sticka upp. Ungefär den synen Stockholmarna har på mode, det ska vara något som ingen annan har. Det tyder på kreativitet och en stark personlighet.

Jag anser att Fosters förslag innebär en förbättring av dagens Slussenområde. Speciellt närhet till vattnet och den minskade trafiken är starka kort. Men vad jag irriterar mig på att arkitekturen är så underdånig. Förvisso var "kringlan" på broarna i ursprungsförslaget inte så lyckat, men det var någonting intressant åtminstone. Nu diskuteras det förvisso om "märkesbyggnad" i mitten, men jag anar åt vilket håll det barkar... En märkesbyggnad som överhuvudtaget inte märks. Vad sägs om glasfasad? Ljus, transparens, vattenspeglar.
 0
Fredrik Wennström (19 April 2010 15:15):
"Kanske tack vare att det på en yta som Skånes bor 2-3 gånger fler människor än i hela Sverige."

Nu ska vi inte överdriva. Skåne har 11 000 km2, Nederländerna 41 000!

Sverige har 9,5 miljoner invånare, Nederländerna drygt 16.
 0
Remy Waardenburg (19 April 2010 17:04):
Som Holländare tycker jag inte att vi ska ta Rotterdam som förebild. En väldigt uppdelad stad som vissa har försökt rädda genom arkitektur som kan vara spännande att se, men som delar upp staden ännu mera. Ingen trevlig stad att vistas i tycker jag. Att debattera hur länge som helst hur man ska bygga Slussen är inte bra, men att försöka motverka uppdelning genom att diskutera planerna är helt okej enligt mig. Att riva en nybyggd Slussen blir ännu svårare!
 0
Mats (19 April 2010 17:25):
Jag har bara passerat Rotterdam med tåg. Kan dock konstatera att jag tyckte stan såg jäkligt cool ut genom tågfönstret, och kommer därför att besöka den i sommar. Hur det är på gatunivå vet jag inte, men det visar i alla fall att en schysst skyline åtminstone gör folk nyfikna.
 0
Patric Nilsson (19 April 2010 19:33):
Yimby var just på ABC nyheterna och talade om Slussen. Herbert Tingestens skiss fick också en plats. Bra gjort Anders!
 0
Ulf Pettersson (19 April 2010 19:49):
Jag tycker inte att de gula kubhusen är några vidare bra exempel på modern arkitektur. De är allt annat än vackra. Att bara bygga "konstigt" eller annorlunda är en dålig idé och en låg ambitionsnivå. Arkitektur blir inte bra som samtida konst. Arkitektur bör handla om formgivning, om att rita vackra ting som folk vill leva tillsammans med, varje dag i 50 år. Inte om att bryta mot visuella regler för själva regelbrytandets skull.

Richard: Skriv till tidningen och låt dem veta vad du tycker!
 0
Anders Gardebring (19 April 2010 20:23): Online
Jag var i Rotterdam för några år sedan (det är jag som tagit bilderna som kan ses högst upp i blogginlägget).
Det som jag kanske vill problematisera i debatten här ovanför är den oförmåga som ofta finns att se skillnad på diskussionen om arkitektur, och diskussionen om stadsplanering. Det går att göra bra stadsplanering och dålig arkitektur, liksom det går att göra bra arkitektur och dålig stadsplanering. Jag tycker att man missar målet om man kritiserar Rotterdams arkitektur utifrån en problematisk stadsplanering. Det är ju två olika saker. Jag tycker att vi ska kunna ta intryck från bra exempel där de finns, och ta lärdom av dåliga exempel där de råkar finnas.

Ulf:
Kubhusen tycker jag är ganska häftiga. Det ligger lite i den här typen av byggnaders natur att alla inte tycker om dem. Dock hade man kunnat göra ett bättre jobb nere i markplanet.
 0
Anders Edlund (19 April 2010 20:39):
Mondän arkitektur har vi i överflöd i City. Vi behöver tvärtom skapa fler klassiska hus i en sedan länge försakad stockholmsk stil. Varför kan ingen arkitekt rita hus med gul puts, spröjsade fönster och generös takhöjd? Fönster placeras med fördel i vertikala band och byggnadens entréer bör vara väl synliga från gatan. Lägg därtill butiker i gatuplan och vindsvåningar under brutna sadeltak så får vi nya efterfrågade miljonlägenheter.
 0
Martin Danell (19 April 2010 21:04):
Jag har bott i Rotterdam.
Håller med Ulf om att staden inte är någon idealisk förebild för Stockholm. Det finns vissa lyckade område i Rotterdam, men till stor del utgörs bebyggelsen ganska tråkiga sextiotals hyreshus och radhus.



Staden har hög kriminalitet och är inte särskilt populär att bo i. De som har råd brukar välja att bo i andra städer t.ex Den Haag även om de arbetar i Rotterdam. Personligen tror jag att det finns ett samband mellan detta och den tråkiga sextiotalsarkitekturen.
 0
Philip (19 April 2010 21:15):
Jag tycker definitivt att arkitektur och stadsplanering hanger ihop om man pratar stad pga effekten dom bada har pa varann. Egentligen ar det 2 enskilda forum precis som Anders G sager har ovanfor. Men ur en stadsbyggnadssynvinkel ar dom mycket beroende av varandra. Jag har till exempel aldrig sagat Rotterdams arkitektur "as such" men nar jag har varit pa plats har jag haft manga "what if" tankar. Dvs tank om dessa fantastiska hus var placerade tatt intill varandra och integrerade med kvarteren. Vilken upplevelse det hade varit. Da far arkitekturen en helt annan mening. Kombinationen ar alltsa effects-based.
 0
Peter Zander (19 April 2010 21:25):
Tack Anders Edlund. Krångligare än så behöver det inte vara. Jag tror att det bästa vore att vi lär oss det gamla på nytt. Först när vi lärt oss läxan hur man en gång byggde en trivsam och vacker stad kan vi gå vidare med nydanande bebyggelse.
 0
Anders Gardebring (19 April 2010 22:05): Online
Martin:
Det är intressant det där med Rotterdam och Den Haag. Jag tyckte inte att Den Haag verkade så värst intressant när jag var där. Däremot hade Rotterdam sina kvaliteter men trevligast av de städer jag besökte var inte helt oväntat Amsterdam.
 0
D (19 April 2010 22:24):
Jag tror att Magnus är något på spåren. Oavsett om man gillar Rotterdam eller inte, så är det (om man får generalisera, men det får man väl?) uppenbart en stor skillnad på holländarnas inställning till modern nyskapande arkitektur och svenskarnas. "Passa in" är honnörsordet när gemene man pratar ny bebyggelse i Sverige, men inte lika mycket i Nederländerna. Den tidiga modernismen var ju i Sverige starkt förknippat med en stark samhällsutveckling som innebar att allt fler fick tillgång till varmt rinnande vatten inomhus, egen toa och ett välplanerat kök. 30-talsfunkisen och folkhemsstadsdelarna är också älskade hos folk i allmänhet. Sen hände någonting i samband med rivingarna av Masthugget, Olskroken och Haga i Göteborg och Klara m fl i Stockholm. 60-talsmodernismen är inte längre synonymt med framsteg och få älskar filmhuset, kulturhuset och arkitektskolan.

I Nederländerna däremot måste ju efterkrigstidens arkitektur vara synonymt med återuppbyggnaden efter kriget och jag tror att det skapat en i grunden positiv inställning till ny arkitektur (alltså inte bara nya byggnader), vilket är en av anledningarna till att 90-talsundret i NL med massor av intressant arkitektur var möjligt. I Sverige fick funkispastischen Arkitekturmuseum Kasper Salin, medan holländarna satt och ritade på villa VPRO, Wozoco etc.

Eller vad tror ni?
 0
Martin Danell (19 April 2010 23:13):
D, alla städer i Nederländerna förstördes inte i kriget. Det finns där betydligt fler välbevarade gamla städer än i Sverige. I t.ex centrala Amsterdam är man ytterst restriktiv när det gäller hushöjder. Där finns inga skyskrapor i den gamla stadskärnan. Däremot tar man ut svängarna mer än i Stockholm när man bygger i utkanterna.

Amsterdam har förresten även en parallell till Norrmalmsreglereingen när man rev kvarteren kring Nieuwmarkt.

Anders, jo centrala Amsterdam är givetvis också ett mycket populärt ställe att bo på. Liksom Leiden, Haarlem och en del andra bevarade medeltidsstäder i Randstadt. Håller med om att Haag inte är lika mysig som de andra eftersom man där har lagt igen kanalerna.
 0
Anders Edlund (19 April 2010 23:17):
I dagens arkitekturdiskurs är det mer radikalt att vara konservativ, i alla fall inom arkitekturkretsar, än att förespråka modernism. Ingen arkitekt verkar i dagsläget vilja erkänna sitt eget historiska feltänk eller detronisera sina funktionalistiska föregångare.
Min egen erfarenhet är att "gemene man" däremot är rejält trött på arkitekters lekfullhet och uppfinnarlusta och istället söker sig till hus i äldre stil belägna i innerstäderna.

För egen del hoppas jag på att den långsamma återgången mot en mer klassisk arkitekturstil kommer att fortsätta. Nu återstår bara slänga ut de sista resterna av funkis och backa bandet till tiden före 1930-talet.

Jag mår nästan lite illa av arkitekters mästrande och ovilja att ta till sig brukarnas önskemål rörande boendemiljöer. Det av proffsen så hånade Jakriborg är, enligt min mening, i många stycken ett bra föredöme - mycket mer så än de knasiga betonglådor som modernister vill skapa.

Yimby borde även fortsättningsvis verka för återgången till traditionella stadsmönster och inte favorisera någon slags arkitekturstil på sin sida. En arkitekturdebatt kommer bara att splittra gruppen och ge argument till Nimbysarna. Men för alla som gillar hus med konstiga proportioner kan jag rekommendera att åka till Nordtyska Gettorf (se bifogad länk).

http:​/​/​www.​byggvarlden.​se/​nyheter/​byggprojekt/​article1.​.​
 0
Jerker Söderlind (19 April 2010 23:19):
Bra inlägg i TV, anders.
Tisdag 20 april 14.00. diskuteras frågan om slussen och arkitekturen i sveriges radio, program 1.
dvs i morgon.
vänligen jerker
 0
Jerker Söderlind (19 April 2010 23:41):
PS. Kategorin "ny" är en kategori helt skild från kategorin "bra".
Kvalitet kan enbart bedömas utifrån efterfrågan, dvs användarnas värdering. I Stockholm värderas stadsdelen Östermalm högst, vilket kan avläsas av att motsvarande lägenhet eller kontor (samma yta och samma inredning) i stadsdelarna årsta, bagarmossen, kista, skärholmen etc betingar ett lägre pris. Detta på grund av att stadsmiljön + tillgängligheten är bättre på Östermalm än i övriga stadsdelar.
En enkel slutsats är att tät och blandad stad med traditionell (1600-1800-talsstadsplan) stadsmiljö och (arkitekterna må lära sig av detta) traditionell (snarare än otympliga skokartonger i glas av den typ som nu byggs intill stadshuset) arkitektur är mer populär. Således är det den stadstypen och den arkitetkturen som vi har ett underskott på.
Vad gäller slussen gäller troligen (detta är en hypotes) att om husen i foster+bergs förslag hade haft fasader av samma typ som Skeppsbron i Gamla Stan, då hade de flesta varit nöjda.
Det betyder inte att "folket" är emot det som är "nytt" och därmed reaktionära. Snarare handlar det om att vissa delar av arkitektkåren bör betraktas som en estetisk sekt (= sluten liten grupp av likasinnade utan förståelse för och/eller utan kontakt med yttervärden) utan intresse för att rita hus som folkflertalet gillar.
Således: Bygg nu foster+bergs konstruktion och trafiklösning för slussen. Betrakta de ytor som förslaget skapar som mark för hus. Dessa bör ritas av flera arkitekter, med olika stil, med olika höjd och volym. hur husen ska se ut, det kan mycket väl bli en fråga för en tävling eller omröstning.
Stadsplanering och arkitektur förhåller sig till varandra som konstitutionen till den enskilda domstolsförhandlingen. De är skilda saker.
Om arkitektkåren inte kan rita hus som mäniskor som inte är arkitetutbildade gillar, föreslår jag att vi anlitar ett antal konstnärer. Förebild: Hundertwasserhaus i Wien. Det mest besökta turistmålet i den staden. Just pga att detta hus inte är en sko-kartong i simpel glasförpackning.
vänligen jerker

Rotterdam brukar i arkitektkretsar betecknas som
 0
Anders Gardebring (19 April 2010 23:55): Online
Hundertwasserhaus är också ett riktigt häftigt bygge som jag helt klart gillar. Passade förstås på att gå förbi när jag var i Wien :)

Anders Edlund:
För egen del tycker jag att det vore direkt tragiskt om vi backade bandet till före 1930. Vi har sedan dess varit med om en otrolig samhällelig och teknisk utveckling och det vore märkligt och olyckligt att låsa fast arkitekturen på ett sådant sätt. Med det menar jag absolut inte att man inte ska få bygga arkitektur som ser ut som 1930-tal! (Jag bor för övrigt själv i ett hus från 1932). Bygg gärna sånt, och också 1910-tal, 1870-tal, 1710-tal. Fine by me. Eller. Tidsepok är ju sak samma. Bygg sånt som folk gillar. Blanda friskt om det blir bra. Med att sätta en stopplinje vid 1930, nä se det ställer jag inte alls upp på. Bara för att svensk arkitektur är så trist så klockorna stannar betyder det ju inte att det ser ut så i resten av världen. Låt kreativiteten och mångfalden flöda!
 0
Fredrik Rosenhall (20 April 2010 12:15):
Denna artikel var kanske lite väl mycket av "det enkla jaet" för att fungera riktigt bra som argumentation för samtidsarkitektur i Stockholm. Som konstaterats i diskussionen skiljer sig Stockholm och Rotterdam enormt från varandra. Bakgrunden till dagens experimentella arkitektur i Rotterdam står att finna i den dåligt fungerande modernistiska stad som skapades efter andra världskriget. Stadens signum har blivit att samla solitära arkitekturverk utan att låta dem begränsas av skala eller uttryck. Det finns liksom ingen värdefull skala att bevara. Något som tillsammans med den synliga hamnverksamheten skapar dynamiska och visuellt tilltalande stadsvyer. Vad som är anmärkningsvärt är dock att man, även i 2000-talets stora centrala stadsbyggnadsprojekt Kop van Zuid, helt tappat bort gaturummen. Som fotgängare rör man sig längs överdimensionerade, blåsiga trafikleder. Skyskraporna har i regel helt slutna bottenvåningar och omges av P-ytor samt i vissa fall staket. En flådig reception - sedan är det stopp för alla som inte har passerkort. Byggnadernas roll i stadsbilden är att marknadsföra företagen som byggt dem från vykortsvyer, inte att skapa platser att vistas på i närområdena. Här kan en intressant jämförelse göras med Tors Torn. Oavsett vad man tycker om deras monumentala uttryck är de planerade för att fungera i ett nära samspel med ett viktigt stadsstråk. Detta kommer göra dem till mer meningsfulla stadsbyggnadselement än de flesta av Rotterdams skyskrapor.

Riktigt bra stadsmiljöer kräver såväl bra stadsplaner som bra arkitektur. Rotterdam är ett intressant studieobjekt och visar (liksom Bilbao) hur en stadsbyggnadsmässigt och socialt misshandlad andrastad kan använda profilarkitektur för att höja sin image. Staden visar också att man inte krampaktigt behöver hålla sig till en låg skala om det inte finns någon historisk bebyggelse att förhålla sig till. Liknelsen Göteborg-Rotterdam är mycket mer givande än Stockholm-Rotterdam. För Stockholms del är det dock mycket mer intressant att jämföra sig med städer som Wien och Köpenhamn - vackra klassicistiska huvudstäder med strikta bevarandeprogram men där varje nytillskott representerar det bästa av sin tid. Det handlar om att ge alla nya byggnader en arkitektonisk relevans, vilket inte nödvändigtvis måste handla om att de blir höga eller "spektakulära". I Sverige har vi en tendens att slarva bort den ena unika platsen efter den andra med skräparkitektur (Saltsjöqvarn, Södertorn, mm) istället för att skapa långsiktiga estetiska värden. En viss ljusning kan skönjas, men det är långt kvar den kontinentala nivån.
 0
Patric Nilsson (20 April 2010 12:42):
SR programmet i P1 idag kl.14 där Jerker Söderlind medverkar:

http:​/​/​sverigesradio.​se/​sida/​artikel.​aspx?​programid=​30​.​.​
 0
Martin Danell (20 April 2010 21:27):
Bra inlägg Fredrik.

Undrar bara om detta: "En viss ljusning kan skönjas, men det är långt kvar den kontinentala nivån."

Var ser du ljusningen nånstans?
 0
Fredrik Rosenhall (20 April 2010 23:18):
En svår fråga att svara kort på, Martin. Bara det faktum att stadsbyggnad och arkitektur numera debatteras mycket mer än för några år sedan är något jag ser som mycket positivt. En arena som denna, där det pågår en initierad, prestigelös och (förmodar jag) välbesökt diskussion, höjer folks medvetande och intresse mycket mer aldig så välskrivna tidningsartiklar och TV-reportage.

Det finns inga enkla förklaringar till att Sverige länge varit ett torftigt arkitekturland. Det rör sig om en lång rad samspelande faktorer. "Kulturkonservatismens" roll i det hela är i min mening rätt överdriven. Jag föredrar att se det som att bevarandeivrare och påhejare av "spektakulär" arkitektur möts i det faktum att båda sätter kvalitativa aspekter framför praktiska/ekonomiska. Den förlamande faktorn i byggsverige är att det råder dålig så kommunikation, i vissa fall ren misstro, mellan politiker, tjänstemän, arkitekter och byggare. Resultatet blir att det är svårt att formulera tydliga riktlinjer, visionerna blir hängande i luften och alla viktiga praktiska beslut fattas av entreprenörer som sätter processen och ekonomin framför resultatet. Mark isitt skrev härom åren en intressant artikel om detta i GP:

http:​/​/​www.​gp.​se/​kulturnoje/​1.​135496-​borja-​odla-​en-​kva.​.​

Vad har då hänt de senaste åren som gör situationen ljusare? Personligen tycker jag att såväl Stockholm som Malmö befinner sig i mycket intressanta utvecklingsfaser. Malmö har, likt Rotterdam, beslutat sig för att vända intrycket av nerdekad varvsstad genom en vågad och profilskapande arkitektur. Spännande projekt genererar positiv uppmärksamhet som i sin tur sporrar till nya spännande projekt. Göteborg har idag inte samma vind i seglen, men det kan komma att ändras snabbt. Tror att en viktig orsak är att Ilmar Reepalu lyckats förankra en kvalitetskultur hos såväl byggprocessens aktörer som allmänheten i Malmö. Man känner en delaktighet som lyfter blicken. I Göteborg är de politiska makthavarna inte lika initierade och drivna.

I Stockholms fall handlar det om att få bevarandeivrare och påhejare av spektakulära byggnader att inse att de i grunden vill samma sak - att förvalta och utveckla en världsunik stad. Som Jörnmark tydligt har visat måste det till en utveckling för att kunna förvalta det historiska arvet på ett meningsfullt sätt. Likaså måste de allra mest ivriga höghusfansen inse att högklassig arkitektur inte nödvändigtvis måste handla om att skrika så högt som möjligt. Titta bara på Asplunds verk. Genialiteten ligger i den lilla skalan; rumsligheter, material, proportioner. Hursomhelst känns det som att man börjar hitta en bra balans i Stockholm. 1960-70-talens brutala stadsomvandlingar följdes av 1980-90-talens väldiga försiktighet. Nu pratar man istället om att låta gammalt och nytt verka i ett dynamiskt samspel, samtidigt som medvetenheten om urbanitet och vikten av att bygga stad kanske är högre än någon annanstans i Europa. Detta tycker jag känns oerhört lovande, inte minst med tanke på att projekt som Norra Station och Slussen ligger nära genomförande. vad som återstår är att se till att ersätta den exploatörsstyrda tråkfunkisen med mer vital arkitektur. Det är säkert lättare för arkitekter att driva igenom konsekventa byggnader i länder med tydligare sociala hierarkier. Där arkitekten har en starkare auktoritet genom sin titel. Men jag vägrar tro att det skulle vara omöjligt att skapa klimat där delaktighet, kommunikation och allmänintresse går att kombinera med stark och konsekvent arkitektur.
 0
Anders Gardebring (21 April 2010 02:00): Online
Fredrik Rosenhall:
Jag kan bara säga, "what he said". Utmärkt genomgång som träffar väldigt nära min egen syn på de här frågorna. Jag hyser hopp om framtiden.
 0
Anders Edlund (21 April 2010 19:25):
Det var kanske lite väl kategoriskt av mig att avfärda all modern arkitektur som skräp, även om det mesta är det. Men som Jerker säger så är det givetvis invånarnas åsikter om staden som borde räknas inte arkitekternas.

Men jag vill hävda att i dagens globala samhälle måste vi hitta tillbaka till det som kännetecknar det lokala. Ingen åker till Sverige eller Stockholm för att titta på internationell arkitektur som de kan finna större och bättre annorstädes. Dessutom tycker jag att husens funktion borde avspeglas bättre i arkitekturen.

Varför inte ta till vara de lokala arkitektoniska särdragen som funnits i Sverige och förvalta det arvet? I Skåne har man rivit särpräglade korsvirkeshus för modernt trista köplador och parkeringshus. Det kanske är en idé att bygga nya "skånska" hus i Malmö?
Göteborg hade en tradition av att bygga husen i tegel vilket gav staden namnet Lilla London. Varför inte bygga nya hus i en göteborgsk/engelsk stil?
I det fattiga Stockholm var fasaderna enkla, ofta putsade i gult och med snedställda tak (men här finns även pampiga och utsmyckade 1600-talspalats från Stormaktstiden). Kanske nåt att hämta inspiration från?

När man inte kan se på husen om man befinner sig i norra, mellersta eller södra Sverige (eller ens i Sverige) blir det trist att resa. Stockholm Waterfront ger till exempel ingen som helst ledtråd om att är i Stockholm, lika lite som Sheraton från 70-talet.

Dessutom tycker jag att husens funktion enklast manifesteras av att de ser ut som gemene man förväntar sig. En kyrka hade i normalfallet ett långhus och ett torn (i Skåne brukade takens gavlar vara trappstegsformade) och en skola brukade vara påkostat utförd i en distinkt stil. Det finns inget egenvärde i att ändra på vedertagna former och börja designa kyrkor som liknar köplador, skolor som skokartonger och hotell som spannmålssilos.

En av orsakerna bakom förflackningen tror jag är att arkitekturutbildningen i Sverige, likt all annan utbildning har sjunkit i kvalitet. En slentrianmässig okunskap om olika stilepoker och lokala särdrag har medfört att vi översållas av byggnader som skapats i enkla Cad-program. Ingen svensk arkitekt KAN rita klassisk arkitektur utan de är hänvisade till datorernas 3d-modeller. Kan det vara huvudorsaken till att arkitekter av idag vurmar för "expressionistiska" hus och ser ner på så kallade pastischer?
Den så kallade gemene man har under 60 års tid sagt att "kejsaren är naken", men frågan är om arkitekter i dagsläget ens vet hur man klär på sig?
 0
Mika Laurino (21 April 2010 21:04):
Helt makalöst!
 0
Martin Danell (21 April 2010 22:37):
Fredrik. Då förstår jag, om det är huvudsakligen i Malmö som du ser ljusningen håller jag med helt fast även där tycker jag att man tog ut svängarna mer i början av tvåtusentalet än i de senaste nytillskotten.
 0
Martin Danell (21 April 2010 23:32):
Anders E. Håller verkligen med om det där med byggnadernas funktion.

På artonhundratalet fanns det oftast en tanke bakom en byggnads utformning. Byggde man en byggnad i gotisk stil betonade man kristen etik och moral. Byggde man i med antika tempelfasader betonade antika ideal. Det är ingen slump att t.ex parlamentsbyggnader ofta ser ut som grekiska tempel. Man betonade samhörigheten med demokratins födelse i Athen. Ornamentiken i gamla byggnader säger ofta nånting om ändamålet byggherren etc.

När funkisen var ny kändes det säkert väldigt fräscht att nån gång se en byggnad utan ornament och utsmyckningar. Nu har den effekten helt försvunnit. När allt är funkis blir det bara intetsägande. Nu är det utsmyckningar som känns fräscht tycker jag.
 0
Fredrik Rosenhall (22 April 2010 11:18):
Frågan om en byggnad primärt skall knyta an till sin plats eller sin tid är en grundläggande utgångspunkt för allt byggande. Modernismen har ju tämligen hårt vurmat för att allt skall sikta "framåt" och ta fasta på tiden, inte kontexten. Ändå är det intressant att modernismens tidiga utövare (vilka ju alla var skolade klassicster från början) förde mycket intressanta resonemang om såväl urban som landskapsmässig anpassning. Se bara på Asplund och Aaltos verk från 1930-talet, de är långt ifrån 1960-talets industrialiserade brutalmodernism. Jag ser många poänger med att lyfta fram platsen mer än man ofta gör idag. Meningsfull arkitektur skapas nästan alltid i ett samspel mellan plats och tid. Att alltför hårt poängtera platsen riskerar dock att få banala resultat, typ att man bygger en gigantisk älg i Norrland för att representera det norrländska. En plats karaktär är sällan entydig. Det är mycket svårt att peka ut enkla attribut som symboliserar hela städer. Har t ex en medeltida gränd i gamla Stan mest genemsamt med en medeltida gränd i Barcelona eller en boulevard på Östermalm?

i min mening är Kenneth Framptons Kritiska Regionalism ett fruktbart perspektiv:

http:​/​/​www.​colorado.​edu/​envd/​courses/​envd4114-​0​0​1/​Spri.​.​

Jag berörde många av dessa frågor när jag skrev Sotenäs byggnadspolicy.

http:​/​/​www.​sotenas.​se/​download/​18.​260​1f6c411ff9b44aca8.​.​

Sist länkar till Albert Svenssons hemsidor. Obligatorisk läsning för alla som intresserar sig för att nyskapa klassicistisk arkitektur:

http:​/​/​arkitektalbert.​se/​index.​htm

http:​/​/​stad.​arkitektalbert.​se/​
 0
Fredrik Rosenhall (22 April 2010 11:31):
Tips: Scrolla ner till Alberts Slussen-förslag en bit ner på http:​/​/​stad.​arkitektalbert.​se/​ Mycket intressant att se hur likt hans förslag är det som nu ska genomföras, och hur det bemöttes 2004!
 0
Martin Ekdahl (22 April 2010 12:18):
Fredrik Rosenhall: Ja, det har sina klara likheter.
 0
Martin Danell (23 April 2010 00:28):
Fredrik, det beror på vad man menar med landskaplig anpassning. Under miljonprogramstiden var landskaplig anpassning att man byggde trista men stora miljonprogramshus på kullar för att de skulle synas så mycket som möjligt, typ Henriksdal m.fl.
 0
nNick (24 April 2010 14:13):
Bilderna från Rotterdam påminde mig på en gång om Hammarby sjöstads byggnadsexperiment, eller Sollentuna mässan... likadana experiment finns också på Liljeholjem, jag menar området som börjar från kolsyra & cement fabriken till höger mot bron.
Också en del av de nybyggen vid Centralen med fönsteröppningar som är byggda på gå ett otäckt otakt är någon typ av experiment... själv tycker jag inte att just de här a exempel är särskild lyckade.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9599 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky