Utskrift från www2.yimby.se
....

Valet Stockholm 2010: Hur vill du resa?

 
Tillhör du dem som inte har full koll på partiernas åsikter? Är du en av dem som vill rösta, men inte orkar läsa alla spaltmeter i partiernas valmanifest? Då har du hittat rätt. Här kommer en sammanfattning av partiernas åsikter inom utvalda symboliska stadsbyggnadsfrågor i Stockholm.

Under de närmaste dagarna innan valet kommer vi ha en serie med bloggar som sammanfattar partiernas åsikter. Min målsättning är att på ett så neutralt sätt som möjligt ge oss väljare en  inblick i vad partierna står för. Informationen är hämtad från partiernas partiprogram och valmanifest. Om du sedan vill veta mer om partierna kan du besöka de länkar som finns längst ner. De har använts som källa för denna blogg. Först ut är infrastrukturfrågorna.

Men innan ni läser om partiernas åsikter så vill jag att ni lär er följande:

Landstinget ansvarar främst för sjukvården och kollektivtrafiken men också i viss mån regionalpolitik, skärgårdsfrågor och kultur.

Stockholms stad hanterar bland annat utbildning, sociala frågor, äldreomsorg, bostäder, kultur, idrott, gator och miljö i Stockholms stad.
 

Infrastruktur

 

Utbyggnad av Tunnelbanan


C: Bygg ut tunnelbanan. Utbyggnader bör i ett första skede göras till Norra stationsområdet och Nacka.

FI: Ska verka för att tunnelbanan byggs ut österut i riktning mot Nacka, Värmdö och Tyresö.

FP: Tunnelbanan kommer att behöva byggas ut i framtiden.

KD: När Stockholmsregionen växer ska tunnelbanesystemet byggas ut där det är samhällsekonomiskt lönsamt.

MP: Vill bygga en förarlös tunnelbana liknande Metron i Köpenhamn som ska gå från Odenplan via Norra Station till Solna Centrum.

M: Vill inte bygga ut tunnelbanan (Det står inget om tunnelbanan i M:s valmanifest. Men det är känt sedan tidigare att de inte vill bygga ut tunnelbanan.)

S: Bygga ut tunnelbanan, t ex med en förlängning till Karolinska Institutet.

V: På sikt bör tunnelbana och pendeltåg byggas ut så att alla delar av länet ges direkta spårförbindelser in till centrum.
 
 

Utbyggnad av Spårväg



C: På sikt göra om alla stombusslinjer till spårvägar. Som ett första steg göra om stombusslinje 4. Spårväg Syd ska byggas. Bygg ut tvärbanan i norr till Solna respektive Kista och i söder till Slussen.

FI: Ska verka för att fler tvärförbindelser byggs med spårvagnar.

FP: Tvärbanan ska byggas ut till både Kista och Solna liksom till Slussen. Spårväg Syd behövs för att utveckla Söderort, och hela sträckningen mellan Skarpnäck och Skärholmen bör utredas. Cityspårvägen ska byggas ut till Kungsholmen. På sikt ska samtliga stombusslinjer i innerstaden konverteras till spårväg, linje 4 ska prioriteras.

KD:
Förlängningen av Spårväg City till Hornsbergs Strand och Ropsten har hög prioritet. Vill ersätta flera av stom-busslinjerna i innerstaden med spårvagn. Vill påbörja projektet att ersätta stombuss 4 med spårvagn under mandatperioden 2010 – 2014. Vill bygga en spårväg från Odenplan till Norra Karolinska. Den fortsatta utbyggnaden av Tvärbanan till Solna, Kista-Häggvik och till Slussen och vidare till Norrmalmstorg behöver påskyndas. Tvärbana Syd är viktigt.

MP: Blå busslinjerna, ska byggas ut till ett sammanhängande nät som i framtiden kan trafikeras av spårvagnar. Bygg ut Citybanan från nordvästra Kungsholmen till Djurgården och Ropsten. Mellan Flemingsberg, Skärholmen, Älvsjö och Farsta strand och vidare mot Skarpnäck behövs nya spår. Tvärbanan i Alvik ska byggas ut i två grenar, dels till Kista och Häggvik, dels till Universitetet.

M: Bygga ut Tvärbanan från till Solna och Kista Samt till Slussen. Bygga Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö, med start av den första etappen 2014.  Bygg ut Spårväg City. Utred möjligheten att konvertera stombusslinjer till spårväg.

S: Bygga Spårväg Syd från Älvsjö till Fruängen, Skärholmen och Flemingsberg redan nu. Bygg ut tvärbanan. Har starkt kritiserat Spårväg City-projektet.

V: De hårdast belastade busslinjerna i innerstaden ska på sikt trafikeras med spårvagnstrafik, med början på linje 4. Ny Spårväg ”Norra Tvärbanan”, Barkarby - Täby centrum. Tvärbanan, ny gren norrut via Kista. Tvärbanan, utbyggnad Alvik - Sickla till en ring runt innerstaden. Ny spårväg ”Södra tvärbanan”, Flemingsberg - Skarpnäck. Tunnelbana, Kungsträdgården - Nacka (alternativ spårväg).

 

Förbifart Stockholm
 

C: Förbifart Stockholm ska byggas.

FI: Stoppa Förbifart Stockholm.

FP: Förbifart Stockholm ska förverkligas.

KD: Påskynda arbetet med Förbifart Stockholm.

MP: Miljöpartiet säger nej till motorvägen Förbifart Stockholm.

 M: Bygg förbifart Stockholm utan dröjsmål.

S:
Förbifart Stockholm ska byggas men i investeringen ska även en rejäl utbyggnad av kollektivtrafiken finnas med.

V: Planerna för förbifart Stockholm stoppas.



 

Min kommentar


Socialdemokraterna är det enda större partiet som visat stort intresse för att bygga ut tunnelbanan. De andra större partierna ställer sig mer positiva till spårväg. Men en del vill påskynda utbyggnaden mer än andra. Alla partierna i vänsterblocket utom S säger nej till förbifart Stockholm. Högerblocket säger ja. Moderaterna är bilvänligast och något mindre intresserade av att bygga ut kollektivtrafiken. Mp och FI vill begränsa bilismen.

 

Källor (valmanifest och partiprogram)


C: http://www.stockholmscentern.se/sidor/politiken.aspx

FI: http://fistockholm.wordpress.com/politik/

FP: http://www.folkpartiet.se/Folkpartiet-nara-dig/Stockholms-stad/Var-politik/

KD: http://www.stockholm.kristdemokraterna.se/Var_Politik

MP: http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=189874 och http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=196514

M: http://moderaterna.net/politik/

S: http://www.socialdemokraterna.se/Webben-for-alla/Partidistrikt/Stockholm/Var-politik/Stockholms-stads-S-politik1/

V: http://www2.vansterpartiet.se/storstockholm/template/distriktet/?pageID=162


 

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Tore Kullgren (8 September 2010 20:11):
Är detta partiernas åsikt i Stockholms kommun eller i Stockholms läns landsting?
 0
Jimmy (8 September 2010 20:18):
Tror ni att en utbyggnad av tunnelbanan skulle bli en fråga för landstinget eller Stockholms Stad (trots att man vill bygga åt Nackahållet). Tänker på att staden fått vara med i betalningen av järnvägen genom Stockholm, att staden varit med gällande spärvägen i city - väl?

-Jimmy
 0
Gustav Svärd (8 September 2010 21:21):
Jag skulle tro att utbyggnad av tunnelbanan primärt blir en fråga för landstinget. Dock är det ju bara två kommuner inblandade i en förlängning av Blåa till Nacka (Nacka och Stockholms kommuner) så där kan det bli en hel del rävspel om vem som ska betala vad och hur mycket. Förhoppningsvis så kommer inte dragningen sättes utifrån budget-käbbel utan efter vad som är långsiktigt mest samhällsekonomiskt lönsamt.
 0
Johannes Lilleberg (8 September 2010 22:31):
Tore: Detta är partiernas åsikt i Stockholm Stad och i Stockholms läns landsting.
 0
Per Ankersjö (8 September 2010 22:44):
Gustav har rätt. Stockholms stad blir alltid inblandat på något sätt när det byggs spår på stadens mark, dvs vi får ofta vara med och betala ;-)
 0
Andreas Ericson (8 September 2010 22:51):
Eftersom de flesta större infrastrukturinvesteringar förutsätter statlig medfinansiering så är ju även intressant att kolla inställningen hos partierna på riksnivå. Det känns inte helt seriöst när de borgerliga partierna utlovar stora utbyggnader som inte finns med i de ramar regeringen redan lagt fram för de kommande elva åren. (Och landstinget själva har knappast möjlighet att bära stora investeringar, eftersom den nationella planen redan intecknat en betydande finansiering därifrån.)

Det finns exempelvis inte en chans att en tunnelbana till Nacka skulle kunna komma till stånd utan att staten pytsar in betydande summor.
 0
Andreas Ericson (8 September 2010 22:54):
Roligt förresten att så många partier vill bygga ut tvärbanan till Solna. Det bygget startade ju för mer än ett år sedan!
 0
Gustav Svärd (8 September 2010 23:48):
^Ja, de enda som nämner något mer ambitiöst än de redan liggande planerna för Solna och Kista-grenarna är MP som vill dra Solnagrenen vidare till Universitetet.
Själv vill jag på sikt se den gå via Universitetet till Ropsten (och sedan Djurgården -> Danvik => ringlinje!).
 0
Bernhard Huber (9 September 2010 10:33):
Miljöpartiet vill även satsa på spårbilar. Det borde kanske finnas med här.
 0
Johannes Lilleberg (9 September 2010 11:43):
Bernhard: Det finns flera intressanta infrastrukturfrågor. Båttrafik, bränslefrågan för bilar, spårbilar och mycket annat. I denna blogg har jag sammanfattat partiernas åsikter inom vissa symbolfrågor för att ge en första inblick i vad partierna tycker. Spårbilar tog jag inte upp. Men ni får naturligtvis också gärna ta upp intressanta ämnen såsom spårbilar i den här tråden.
 0
Niklas (9 September 2010 12:21):
Om man ser till varje eventuell infrastrukturinvestering för sig så verkar man kunna få en majoritet för allt.

Det är bara moderaterna som säger nej till mer t-bana. Det är bara sossarna som säger nej till mer spårvagn i innerstan.
 0
Johan Eriksson (9 September 2010 13:17):
Enligt Vasaparksduellen mellan Carin Jämtin (s) och Sten Nordin (m) 07.09. så säger den förstenämde ja till spårväg på 4an och upprepar det dessutom, ca 25 min in i duellen:
http:​/​/​svtplay.​se/​v/​2138484/​abc/​vasaparksduellen_​-​_​hel.​.​

Det är möjligt att det är lögn men det var värst vad hon ville vara tydlig om 4an, -tolkningsmöjligheter.....?
 0
Johannes Lilleberg (9 September 2010 13:21):
Johan: Jag kan tänka mig att Jämtin vill göra spårväg av 4:an. Det står dock inte i deras valmanifest såvitt jag kan se.
 0
Johan Eriksson (9 September 2010 14:33):
@Johannes: Nej det står inte där och man skulle definitivt inte få samma raka svar om man ställde frågan till Lars Dahlberg = Step One: Get your story straight (s)!
 0
Tove (9 September 2010 16:02):
En sammanställning över partiernas vilja till Utbyggnad av CYKELVÄGNÄTET vore mkt intressant att se!
 0
Erik Sandblom (9 September 2010 18:55):
Jag vill också veta vad partierna i Stockholm tycker om cykling! Cyklandet har ju ökat med 80% på tio år, och det finns potential för mer. I Köpenhamn och Amsterdam sker var tredje eller varannan resa med cykel, beroende på hur man räknar. Mot bakgrund av det tycker jag Yimby Stockholm har lite av en blind fläck, sedan starten 2007 verkar det bara gjorts ett enda blogginlägg om cykling. Ett reportage från Köpenhamn lyckades förbigå cykling helt, trots att det är det vanligaste färdmedlet till jobb och studier där, och trots att samma artikel ägnade flera stycken åt Köpenhamns tunnelbana. Som svensk kanske man inte väntar sig att fler cyklar till jobbet än som åker kollekivt, men så är det, även inräknat kranskommunerna.

Det enda cykelinlägget jag hittar
http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​10​/​0​5/​cykelplanering-​i-​new-​york_​.​.​

Om cykling i Köpenhamn
http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​910​_​1463_​Kopenhamnsbor_​ska_​cy.​.​

Som tur är har branschorganisationen Svensk Cykling gjort en enkät bland Stockholmspartierna:
http:​/​/​www.​svenskcykling.​se/​20​10​/​0​9/​svensk-​cyklings-​st.​.​
 0
Anders Gardebring (9 September 2010 20:18):
Erik:
Du får gärna blogga lite om cykling om du vill! :)
 0
Erik Sandblom (9 September 2010 21:03):
Tack för erbjudandet Anders, jag återkommer!
 0
Johannes Lilleberg (10 September 2010 11:02):
Jag ser gärna fler bloggar om cykling!
 0
cykelvän (11 September 2010 13:07):
Här hittas vad de olika partierna tycker om cykling; http:​/​/​www.​cykelsmart.​se/​ Sorglig läsning ibland.
 0
Palle_P (14 September 2010 16:17):
Skulle vilja se mer problematisering av frågan kring antal byten i kollektivtrafiken och även kring restider i förhållande till satsningar på spårväg vs. tunnelbana.

Troligvis skulle mycket vara vunnet om det gick att resa direkt med blå linje (lila?) från åtminstone Odenplan till Kista, via Karolinska och Solna c, och/eller till Hjulsta via Rissne på befintliga spår. Därmed kan kapacitet i blå grenarna nyttjas och man kan skapa en linje som inte går via den hårt belastade T-centralen. Därmed kan man börja vägen mot ett nät där många bytespunkter finns utöver det centrala navet.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter