Utskrift från www2.yimby.se
....

Tvärbanans nya vagnar

 


Tvärbanan ska få nya vagnar. De kommer att tillverkas av spanska CAF. De nya så kallade A35-vagnarna kommer att trafikera den befintliga Tvärbanan som går mellan Sickla udde och Alvik samt Solnagrenen - den kommande utbyggnaden som ska gå från Alvik till Solna station.

Exakt hur A35 vagnarna kommer att se ut avgörs i en omröstning på

nyavagnar.sl.se

Vad tycker du om de nya vagnarna?

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Bruse (20 Augusti 2011 23:07):
Inte någon av alternativen är klassisk stockholmsblå som utlovats. Alla har någon form av fartränder. Sånt var väl modernt på 80-talet och alla fjuniga fjårtisar hade. Idag har tom sopbilarna fartränder.

Sen _när_ ska SL ha ett enhetligt designprogram de själva följer? De tar fram nytt designprogram för varje ny vagntyp. Ingen av dagens A30, C20, A32, X10, X60, A34 eller A35 är lika på något sätt. Snyggast tycker jag X60 är. Klar vit färg, med blåa dörrar. Inga fjårtisfartränder inte.
 0
Anders Anttonen (21 Augusti 2011 09:01):
Interiört sett har jag inga synpunkter. Däremot är det bra att vagnen blir ledad på tre ställen, istället för två som på dagens vagnar. Har SL bestämt sig för CAF-vagnen? Bara den inte blir svartmålad. ;)
 0
Fre:t Bolzki (21 Augusti 2011 22:31):
Jag vet inte varför de valde att bara fotomontera interiören, men här är i alla fall ett eget montage: http:​/​/​bit.​ly/​qcYZhi (utifrån de gamla vagnarnas exiteriör)
--- ifall någon skulle bli nåt klokare av det :)
 0
Martin Ekdahl (21 Augusti 2011 23:30):
Fina vagnar. Vad exteriören anbelangar föredrar jag det första förslaget. Kanske ren konservatism från min sida? Jag ser gärna att det ljusa Lasse Åbergmönstret finns kvar på sätena. Det är trivsamt. För övrigt en skönt megalomanisk avslutning på filmen med SL-loggan uppsmäckad över hela planeten. SL tycks minsann ha högtflygande planer.
 0
Ola Ribbeskog (22 Augusti 2011 01:46):
Interiören är ganska ok rent designmässigt men varför dessa trista säten? ser plastig ut och är säker inte specielt komfortabla...jag ser gärna mer stoppade stolar med högre rygg. Sl, betala lite mer per vagn för riktigt sköna säten, det här liknar budget och det är ändå vi betalande som ska åka i dessa vagnar för en lång tid framöver. Tummen up för själva vagnen men med en högre kvalitet på sätena ,)
P.s är bredden på säten och avsåndet mellan dem dimensionerade för våra allt fetare medmänniskor? En mycket viktig punkt D.s
 0
Daniel (22 Augusti 2011 08:41):
Förslaget Klassiskt Stockholm påminner väldigt mycket om hur Göteborg har målat sina vagnar.
http:​/​/​upload.​wikimedia.​org/​wikipedia/​commons/​3/​30​/​Tra.​.​

Stockholm i mitt hjärta är väl det som jag anser vara snyggast utan att försöka kopiera andra städers utseende.
+1
Martin Ekdahl (22 Augusti 2011 10:35):
Daniel: De kanske skulle döpa om förslaget till "Klassiskt Göteborg"? Fast då kan det nog bli svårare att sälja in hos resenärerna. ;)
 0
Daniel (22 Augusti 2011 10:52):
@Martin. Det hade varit ett ganska passande namn :) Lite ironiskt också. Det är som när man sett spårvagnar på Djurgårdslinjen som dom hämtat från Göteborg där vagnarna har reklam för Västtrafik på sidorna. Själv tycker jag att spårvagnarna borde vara röda, en färg som är väldigt typisk stockholm när det gäller kollektivtrafiken. Göteborg har blå, Malmö grön, Norrköping gul och Stockholm röd. Att spårvagnarna var blå förut var nog mer så att all kollektivtrafik i Sverige var blå.
+1
Johan Eriksson (22 Augusti 2011 19:42):
Göteborg är helt klart förebilden här och det är inte utan en viss stolthet som de (nästan) återgår till orginalfärgsättningen. Det som skiljer är en något annan blå nyans och att den vita överdelen fr o m fönstret och upp har flyttas ned något så att färgskarven gär en bit nedanför fönsterraden. Tvättar man dom regelbndet och håller dom fräscha så behöver inte GS göra mer för att upprätthålla ett väl inarbetat signum!

I Sthlm vore väl en återgång till Issac Grünewalds speciellt framtagna "Sthlmsblå" från 1916 (och som återses på linje Djugårdslinjens museivagnar) den slutgiltiga kapitulationen av SL som efter att ha kört spårväg i innerstan fr o m 1/1-1967 till den 2a september samma år mycket troligen är mycket skeptiska till en återgång!?

-Prestige kallas det och är urfånigt. Ännu fånigare är det att SL inte kan svälja densamma och förstå att det som Gbg gör inte är något (historiskt) nederlag utan istället en mindre förändring av ett redan väletablerat varumärke som enbart förstärker densamma! Nej allt var långt ifrån bra förr men jag anser att SL gör en estestik prestigeförlust som inte använder Grünewalds blåa kulör och all den goodwill de kunde få på denna tidlösa färg. Kort sagt: gör precis som i Gbg med nedragen ljus creme-beige överdel med mycket vit i sig och Grünewaldblått nedtill.

-o så alla A32or, A34or och lokalbanelinjerna RB & SB i dessa färger... ; )
 0
Karl (23 Augusti 2011 00:40):
Jag bryr mig inte så mycket om vilket av dessa tre alternativ det blir, men tycker däremot att SL genomgående borde bli mer konsekventa i hur de målar sina fordon. Det får gärna finnas variationer mellan de olika trafikslagen, men varför inte ha variationer på ett tydligt grundtema istället för dagens saliga blandning? Röda bussar, blåa bussar, vita pendeltåg, gröna tunnelbanevagnar, svarta spårvagnar...
+1
Daniel Jonsson (23 Augusti 2011 01:14):
Äh, det här kan man inte klaga på! Minns ni omröstningen om Spårväg City? En med moln eller bubblor eller vad det var, en med en toning från blått till rött och så den vinnande UPS-godstågs-looken.

För mig är det inte jätteviktigt att alla tåg målas likadant (de blir i alla fall lite olika i och med att de är olika konstruktioner) så länge designen kommunicerar att det är SL och inget annat. Dörrarna bör också vara lätta att hitta med ögat. Det uppfyller alla de här, tycker jag.

Personligen gillar jag varianten med mest vitt i, "Klassiskt Stockholm". Känns smäckrast. För tankarna till Göteborg, men det är faktiskt inte helt olikt hur de gamla stockholmsvagnarna såg ut. Den stora skillnaden är ju snarast att fönstrena blivit större.

Nej mitt omdöme blir att det är bättre att sno sin spårvagnsdesign från Göteborg än från UPS!
+2
Roy Mårtensson (23 Augusti 2011 02:54):
Om någon är nyfiken på hur vagnen mer eller mindre kommer se ut på riktigt:

http:​/​/​www.​postvagnen.​com/​forum/​index.​php?​mode=​entry&i.​.​
 0
Johan (25 Augusti 2011 12:11):
Ett problem för mig är att att vagnarnas utseende och klädselns utseende hänger ihop. "Klassiskt Stocholm" är ju den klart snyggaste vagnen medans klädseln ser ut som DDR-design = oröstbart för min del.

Ang. de svarta UPS-vagnarna kan jag ju bara hålla med om att de är vansinnigt fula. Alla vagnar behöver inte vara likadana men att måla vissa mörkt bruna när Stockholm är mörkt och grått 7 månader om året är helt obegripligt.
+1
Theodor Adolfsson (26 Augusti 2011 21:04):
Igår kollade jag på sidan och undrade varför det enda man fick rösta på var hur sätena skulle se ut. Nu ser jag att det faktiskt är en liten skillnad mellan de tre vagnarna på utsidan också.

Hur som helst så tycker jag att de är snyggare än de svarta som kör djurgårdslinjen nu. Men framför allt är det trevligt att spårvagnar börjar ta plats på gatorna igen!
 0
Lasse Morin (4 September 2013 23:36):
Djurgårdslinjens svarta vagnar är inte bara fula. De är ju trafikfarliga också, syns dåligt i mörkret.
 0
zoo (5 September 2013 18:54):
Lasse, det var väldigt länge sen dom var svarta. Dom har varit blåa i över ett år.
Men personligen tycker jag att dom svarta var betydligt mer eleganta.
De blå känns som dussinvara.
 0
Martin Ekdahl (5 September 2013 20:46):
De blå ger ett vänligt intryck tycker jag.
 0
zoo (6 September 2013 05:37):
Fascinerande att en blå spårvagn ger ett "vänligt" intryck.
Men okej, låt slätstrukenheten breda ut sig. Men det blir ju aningen motsägelsefullt då det på dessa sidor har gnällts om nyfunkisens tristess i snart tio år.
 0
Anders Norén (6 September 2013 09:37):
Zoo: Det är fascinerande att se hur du gång på gång tar en enda persons utsaga och gör den till giltig för alla Yimby-användare.
 0
zoo (8 September 2013 00:18):
Jag ska genast skärpa till mig:-)
 0
Martin Ekdahl (8 September 2013 15:00):
Zoo, "vänligt intryck" är en subjektiv mening vilket även framgår av orden "tycker jag".
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8642 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Tumba Centrum
31 Oktober 11:25 av Mårten Landström
Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg

@yimbysthlm på Twitter