Utskrift från www2.yimby.se
....

1 miljard till cykling

 


Stockholms stad lägger en miljard på cykelsatsningar fram till 2018. Det står klart efter att alliansen i stadshuset presenterade sitt förslag till budget för 2012 idag.

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö(c) säger till Svenska Dagbladet:
Stockholmarna vill cykla, och vi vill prioritera cykelfrågan även fysiskt. Det handlar om att fler cyklar, och att vi vill få fler att ta cykeln. Det handlar om pengar, men också om utrymme, och det är möjigt att det kommer att minska utrymme för att parkera bilar

Mer på svd.se.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Daniel (12 Oktober 2011 15:39):
Det var ju glädjande, efter en mandatperiod där man istället rev upp cykelbanorna för att anlägga bilvägar.
 0
sn59 (12 Oktober 2011 16:07):
Jaha, så nu ska ännu fler trafikanter skadas av dessa fartdårar
+1
Tore Kullgren (12 Oktober 2011 16:47):
Jag gör en kvalificerad gissning att elmopeder kommer bli populära det närmaste årtiondet. Frågan är om de kommer kunna dra nytta av cykelsatsningarna.
+1
Simon Kågström (12 Oktober 2011 18:39):
Riktigt trevliga nyheter!

Jag cykelpendlar och möter en elmoped nästan varje dag, på cykelbanan. Och det är väl helt OK för alla - till skillnad från vanliga mopeder slipper man ju både avgaser och buller. Däremot har jag en känsla av att elassisterade cyklar är betydligt vanligare, och jag tycker dessutom det verkar både mer praktiskt och smart än rena elmopeder.


Hur som helst: Jag har sett Amsterdam, och det är ju dag och natt jämfört med Stockholm. Därför tror jag att det blir riktigt trevligt först när cykeltrafiken tillåts dominera, precis som i Amsterdam.
 0
Erik Sandblom (12 Oktober 2011 18:58):
Det verkar bli 143 miljoner om året 2012-2018. Är det mycket eller? Någon som vet hur mycket som satsades mandatperioden 2002-2006? Bara för att ha något att jämföra med.
+1
Hans Stålner (12 Oktober 2011 19:39):
Ska främst jämföras med 1) hur mycket man satsade på biltrafik förra mandatperioden, 2) hur lite man satsade på cykeltrafik förra mandatperioden, 3) hur mycket man generellt satsar på biltrafik fram till 2018, samt 4) hur mycket man satsar på Förbifart Stockholm (massbilism) den här mandatperioden, ca 30 miljarder.

Citat: "...det är möjigt att det kommer att minska utrymme för att parkera bilar"

Bara möjligt? Låter patetiskt!
 0
Herbert Tingesten (12 Oktober 2011 19:42):
Stadsmiljöborgarråd är han väl? Positiva nyheter i alla fall, kanske det t o m finns pengar till ny luft i allmänna cykelpumpen på Södermalmstorg.
 0
Anders Gardebring (12 Oktober 2011 19:54): Online
Herbert:
Ja, slant visst på tangenterna där. Fixat nu.
 0
Ola Halvardsson (12 Oktober 2011 20:18):
Håller med Hans Stålner, det är egentligen ingenting. Bilismen i Stockholm har fått miljardregn, cyklisterna har fått några ören som blir över. Fast å andra sidan Cyklisterna verkar få mer en vår kära tunnelbana :)
+1
Anders Gardebring (12 Oktober 2011 22:15): Online
Simon:
Jag kör själv elassisterad cykel och det är faktiskt ett perfekt transportmedel i stan. Ser ingen som helst anledning att byta ut den till en elmoped, jag åker ju nästan uteslutande i stan o då behöver man inte ta sig fram snabbare ändå. Dessutom kan man ju trampa en elcykel själv.
+2
Viggo (13 Oktober 2011 13:17):
Inte för att låta överdrivet optimistisk men är inte detta åtminstone ett steg i rätt riktning. Visst är det fortfarande som att bygga ett sandslott kontra en skyskrapa om man sätter det i relation till förbifarten, men att det ändå verkar finnas en vilja att förbättra för cyklister måste anses vara positivt. Det här förslaget kommer förhoppningsvis leda till ytterligare förbättringar nästa gång det ska fördelas pengar till olika transportsätt, det leder åt rätt håll!
+1
Herbert Tingesten (13 Oktober 2011 15:07):
Med stockholmspriser visar det sig väl att cykelbanor kostar 300 miljoner per km att anlägga...
+4
Jan Wiklund (13 Oktober 2011 17:25):
Nu ska vi inte vara sura, vi ska applådera när dom gör något bra, och utgå från att det bara är ett första steg.

Sen kan vi slå ner hänsynslöst på dom om det visar sig att det bara var publikfrieri.
 0
Anders Gardebring (13 Oktober 2011 21:49): Online
Jag är glad över satsningen iaf!
+2
Christoffer Carstens (14 Oktober 2011 11:20):
Erik: Det är ganska mycket. Jag har inte de exakta siffrorna för varje år 2002-2006 men när Alliansen kom till makten sänkte man från 60 milj, så åtminstone 2006 var det den summan. I senaste valet 2010 gick iaf MP och V (kanske även S) och lovade 100 milj om året (den siffran finns även i t ex MPs förlsag till budget 2011) så det här är en rejäl satsning, förutsatt att den blir av (i år skrevs ju budgeten ner).

Faktum är att det per person antagligen är mer än vad Köpenhamn satsar i dagsläget (enligt Active Transportation for America: A Case for Increased Federal Investment in Bicycling and Walking satsar Köpenhamn $13 per capita och år, detta skulle bli $20-25 per capita och år, beroende på dollarkurs). Köpenhamn har ju dock en del ackumulerade värden för Stockholm att ta ikapp.

Oavsett är det mycket positivt. Hoppas det blir bra också.
 0
Henrik Åsman (14 Oktober 2011 16:11):
@Daniel
Var revs det upp cykelvägar och anlades bilvägar?

Jag cyklar själv ca 500 mil/år och kan inte påminna mig något sådant. Utbyggnad har väl avstannat, men konvertering till bilväg?
+1
Simon Kågström (14 Oktober 2011 19:08):
@Henrik: Jag kan inte heller hitta något sådant, så jag undrar om det verkligen hänt.

Däremot minns jag att cykelbanorna på folkungagatan "lovades" att plocka bort. En googling ger den här artikeln:

http:​/​/​www.​dn.​se/​sthlm/​cykelbanor-​pa-​stora-​gator-​tas-​b.​.​

Härligt med argumentet att de "stör biltrafiken". Jag har också för mig att man just på folkungagatan argumenterade för att cyklarna var ett hinder för räddningstjänstens framkomlighet (!).

För så är det väl: Hur ska en brandbil komma förbi en stillastående cykelkö mitt i rusningstid?
 0
Christoffer Carstens (14 Oktober 2011 19:41):
Jag kan inte heller påminna mig att något sådant skulle ha hänt. Om jag minns rätt drev Mikael Söderlund frågan ganska hårt men av det hela blev intet. Ulla Hamilton har också ganska tydligt sagt att man lämnat den linjen. De enda som i dagsläget driver frågan att cyklister skall bort från huvudgator är av någon outgrundlig Stockholms handelskammare.

Däremot har det knappt anlagts en enda ny meter utanför nyexploateringar sedan 2006.
 0
Dr Evil (14 Oktober 2011 20:18):
Den politiska logiken är för härlig. Den är enkel att genomskåda.
1. Vid ny majoritet, dra ner resurserna på ett antal områden och kalla det då att du tar ansvar.
2. Låt området gå på sparlåga i några år. Ta gärna lite skit under tiden för du kommer åter i stor stil...
3. Arbeta upp allt igen och kalla det "Satsning" gärna genom att låsa budgetutrymmet för ett antal år framöver (självklart in i nästa mandatperiod).
4. Låt summan vara rubrikvänlig i stil med "hundra", "tusen", "miljon" eller "miljard".

Jag räknar redan gångerna då stadsmiljöborgarrådet syns i media i samband med cykling. Jag är tex helt fascinerad över hur han kunde få sådan uppmärksamhet för att han cyklade lånecykel till jobbet.

Varde ljus!

Stadsmiljöborgarrådet har för övrigt inrättat en ny byråkratisk domän "stadsmiljö". Frågan är bara varför?
 0
Freddy (17 Oktober 2011 14:07):
Huvet på spiken, Dr Evil
Kan dom inte smeta ut det hela över 50 år och kalla satsningen 50 miljarder ? "Vi satsar mer än Förbifarten !"
+1
Christoffer Carstens (17 Oktober 2011 14:34):
@Freddy: Jag skulle gärna se 1 miljard om året i 50 år. Då skulle vi börja snacka cykelstad...
+2
Viller Valla (20 Oktober 2011 08:40):
Dr Evil.

Helt rätt!

F.ö. borde YIMBY engagera sig mer i just cykelfrågor. Iaf i mening att publicera mer om saken här på sidan.

Cyklar man mycket i Stockholm och intresserar sig för stadsbyggnad och -förvaltning så inser man snabbt att Stockholm är bedrövligt på området...och det handlar knappast bara om att allokera plats för, och bygga, cykelbanor. Innan man gör det vore det bra om man faktiskt kunde sköta den infrastruktur som finns. T.ex. ha en trafikpolis som uträttar något (vaför inte börja utanför hotellen och centralstationen på Vasagatan, bötfäll taxibilar och bussar som beter sig som de vill i strid med trafikregler, rena kassakon och garanterat livräddande på sikt), ta bort farliga inslag i cykeltrafiken (t.ex. skyltar uppsatta i huvudhöjd som sticker in över cykelbana eller helt omotiverade reflexlösa betonghinder eller stålbommar uppsatta i cykelstråk, m.m., m.m.), o.s.v.

Befintliga vägbeläggningar är så dåliga i Stockholm Stad (och Solna, Sumpan) eller illa valda (grus, oljegrus) att landsvägscyklister, rullskideåkare och inlinesåkare vallfärdar ut till lilleputtkommunen Ekerö för att träna.

Exempel: När Järvafältet mellan Kista/Rinkeby skall rustas upp m.a.p. cykling så gör man följande: Det finns potthål i grusvägarna => vi byter beläggning => vi väljer Y1G (klistrat grus). Man påstår att man väljer klistergrus för att det bibehåller områdets (lantliga) karaktär (utan att nämna parkbelysningen som är allt annat än lantlig). I själva verket är det en sniklösning; asfalt är dyrare. Att det finns potthål beror på bristande skötsel och underhåll. Man skulle kunna asfalterat parkvägarna och skapat ett mindre eldorado för inlines och longboard. Sporter som passar bra med områdets karaktär i övrigt. Dessutom skulle alla skidåkare få ett bra område att sommarträna på.

Men sådana typer av samordningseffekter tar man inte hänsyn till. Istället förblir fältet en hundtoalett och strövområde med sömnig karaktär. Nä, den bedrövliga cykelanalysen av Järvafältet mynnade ut i ny grusbeläggning, bättre skyltning och att man skall flytta vissa hinder. För att komma på dessa saker behövde man anlita konsulter från Tyréns och lägga hundratals mantimmar arbete på detta. Vilken jävla bananrepublik vi förvandlats till! I den har takten finns det inte kvar ett uns fungerande stadsmiljö om 20 år.
 0
Daniel Jonsson (20 Oktober 2011 14:50):
Det är konstigt att sätta mål om att göra av med mycket pengar. Det vore mer förtroendeingivande att ha en idé om vad man vill göra och sen försöka göra det så billigt som möjligt.

Egentligen känns det som det oftare är politisk vilja att prioritera ned bilar och parkeringsplatser en aning som saknas.

Men hey, för en miljard kommer de ju rimligtvis lyckas förbättra nåt! Hoppas de inte bränner allt på en högbro över nåt djupt vattendrag eller så bara.
+2
Herbert Tingesten (20 Oktober 2011 14:59):
En cykelbro över Saltsjön skulle i alla fall inte jag säga nej till.
+1
Anders Norén (20 Oktober 2011 21:13):
Daniel Jonsson: Om man alltid ska utreda allt först och sen anslå pengar riskerar man att fastna i utredningen och ägna flera år åt att diskutera utformningen av Världens Bästa Cykelnät. (Och den typiske yimbyiten tycker väl dessutom inte om stadsplanering som tror sig sitta inne med den slutgiltiga sanningen.) Att börja med pengarna är ett sätt att jaga på tjänstemännen. Beställ åtgärder innan jul, annars brinner årets anslag inne! Jag är själv en sådan tjänsteman, om än inte i Stockholm.
 0
Daniel Jonsson (24 Oktober 2011 20:09):
Anders: Visst, det är jättebra. Jag har bara känslan av att det är nedprioriteringen av biltrafik och parkering som är problemet, inte pengarna.

Jag hittar en uppgift från vägverket om att cykelvägar i glesbygd med belysning kostar 1,3 miljoner kronor per km. Det är då alltså helt nybyggda vägar, vi har ju redan vägarna och belysningen och ska bara lägga om körfälten. Cykelvägar på gammal banvall kostar enligt samma prislista en halv miljon per km.

Men vi har också upphandlare som köpt in spårväg city, så om man låter udda vara jämt så borde man kunna få den vita körfältsfärgen och kanske en och annan kantsten för 1,3 miljoner kronor per km också. Då får man alltså 750 km cykelväg, precis lika mycket som vi redan har, för pengarna.

Jag vet inte, känns som en utmaning att klämma in det utan att någonstans störa biltrafiken eller minska antalet parkeringsplatser. Mer vilja och mindre pengar skulle nog ge bättre resultat än mindre vilja och mer pengar i det här fallet, tror jag.

Kanske kostar cykelvägar i Stockholm per automatik 50 gånger mer än på landet, men om inte så tror jag inte att det här kommer realiseras inom överskådlig tid.
 0
Anders Norén (24 Oktober 2011 20:21):
Ja, cykelbanor i befintlig stadsmiljö handlar nästan enbart om vilja.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9599 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky