Utskrift från www2.yimby.se
....

Hur många måste dö?

 

Rusningstrafik

I dag förolyckades ännu en människa i tunnelbanan. Denna gång vid Karlaplan i centrala Stockholm mitt under rusningstrafiken med mänslig tragedi och stora samhällsekonomiska kostnader som följd.

Skadade eller dödade i tunnelbanan är en följetong som återkommer med en skrämmande frekvens. Intrycket är att problemet är ökande - och med tanke på den allt svårare trängseln i vårt tunnelbanenät är det kanske inte så förvånande. En del av olyckorna handlar om självmord (i Stockholms tunnelbana inträffar enligt en rapport från SIKA 2008 cirka 10 självmordsförsök varje år), andra om människor som är otillbörligt nere på spåren och andra om rena olyckor där människor ramlat ner på spåret och blir påkörda.

Under femårsperioden 2003-2007 omkom totalt 40 personer i Stockholms tunnelbana
, olyckor i 9 fall och självmord i 31 fall (SIKA, 2008).

Detta leder till mänskliga tragedier och också stora samhällsekonomiska kostnader genom de mycket stora störningar på trafiken som det medför. Om 100.000 resenärer blir försenade en timme och varje persons arbetsinsats motsvarar 150 kronor i timmen, innebär det en utebliven arbetsinsats motsvarande 15 miljoner kronor. Dessutom är det ett enormt arbetsmiljöproblem för tågförarna. Studier visar dessutom att många människor hyser en rädsla för att bli nerknuffade på spåret vilket potentiellt kan ha negativa effekter på andelen Stockholmare som väljer att använda tunnelbanan i rusningstid. Andra problem i tunnelbanan är partiklar och buller som även de har potentiellt skadlig påverkan på människor.

Men det finns en lösning. Plattformsdörrar. Med sådana kan alla problemen ovan lösas. Dessutom kan kapaciteten på plattformarna höjas då tågen kan ha högre hastighet till och från stationen och frekvensen av tåg därmed ökas. Även avstignings- och påstigningstiden kan minska med plattformsdörrar då de påstigande vet var på plattformen de ska stiga på tåget. Även behovet av säkerhetsavstånd försvinner och en större del av plattformen kan därmed användas.


Plattformsdörrar.

Kostnaden för införande är i sammanhanget marginell, runt 30-40 miljoner per station.

Rent krasst kan man således fråga: Hur många måste dö för att SL och våra politiker ska ta sitt ansvar och komma med en konkret tidplan?



För övrigt håller Helsingfors Metro på att installera plattformsdörrar, i Köpenhamns har det funnits från start.


Köpenhamns metro. Bild från funini.com.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Bengt O. Karlsson (5 April 2012 17:45):
Håller med. Även i Paris finns dörrar dock endast på vissa stationer.
 0
marc (5 April 2012 17:56):
Stockholms t-bana är löjligt omodern med smala och trånga perronger. Bygg nytt från T-Centralen mot söder. Ner med spåren under jord. Glasa in alla centrala stationer till att börja med.
Ombyggnaden av Slussen måste läggas på is innan man fått igenom dels ny t-bana och dels österleden. Båda gör dagens slussenprojekt helt obsolet.
+2
Herbert Tingesten (5 April 2012 18:22):
Med plattformsdörrar bortfaller kravet att plattformarna måste vara raka, vilket ger mycket mer flexibilitet i placeringen av de nya stationerna på Nackabanan. Bara där kan man spara in kostnaderna för plattformsdörrar på hela banan, kanske t o m för hela innerstaden.
 0
Grönvita (5 April 2012 18:36):
Klart vi ska ha plattformsdörrar.
En skandal att det inte installerats för länge sedan.
Alla smala perronger är också bedrövliga.
+1
Harald Enoksson (5 April 2012 19:47):
Jag har för mig att ett människoliv värderas till 18 miljoner kronor i den här typen av kalkyler. Om man lägger till dina siffror så krävs det alltså, grovt räknat, att åtgärden räddar ett liv _någonsin_ för att det ska löna sig. Två liv om vi ska ha marginal för underhåll och räntekostnad. Dvs, där det redan förlorats liv (på ett sätt som glasväggar skulle förhindrat) är det bara att börja bygga med en gång.
Bisarra fakta: I Tokyo får familjen till den som hoppar böta till tågbolaget för stoppet. Chuo Line är billigast, och därför populärast för ändamålet. Den som vill hämnas på sin familj väljer Yamanote Line, ringlinjen.
 0
jk88 (5 April 2012 20:31):
627 st
 0
tutf (6 April 2012 00:30):
På vilket sätt hade plattformsdörrar förhindrat 4 av de 6 senaste dödsfallen? Mellan Ängbyplan och Åkeshov och norr om Hässelby Gård t.ex? Där personer inte alls hoppar/ramlar framför något tåg vid en plattform utan istället befinner sig på spåren på utomhussträckor eller i tunnlar. Plattformsdörrar har diskuterats i evigheter men det går inte att införa såna så länge det finns två olika typer av tåg, med olika avstånd mellan dörrarna. Att älta det in absurdum gör faktiskt ingen nytta alls. Det finns bara en lösning. Där det finns spår går det tåg och där ska man inte vara. Så himla svårt kan det väl ändå inte vara att förstå.
 0
Viktor L (6 April 2012 00:35):
Nu är jag ganska slarvig/bekväm och går ofta på det vitmålade närmast kanten där man inte ska gå så jag ska kanske inte borde säga något, men jag tycker ändå att det ibland känns obehagligt, påverkade människor som är oberäkneliga. Dock kan man nog inte räkna med att spara några liv av de som begår självmord i tunnelbanan, de kommer begås nån annanstanns.
+1
Robban (tunneltågförare) (6 April 2012 03:11):
SL måste lösa trängselproblematiken på sträckan mellan T-centralen och Skanstull så småningom. Just dessa stationerna är ju inte byggda för den mängd trafikanter som man räknar med ska använda sig av tunnelbanan i framtiden. Citybanan kan kanske lätta på trycket något genom att folk som idag byter vid T-centralen för vidare färd söderut med pendeltåg, kan byta vid Odenplan istället. Men något säger mig att det trots denna möjlighet kan bli ohyggligt rörigt vid T-centralen ändå. Alla som reser med röda linjen norrifrån, exempelvis från Universitetet mot T-centralen, och där avser att byta till pendeltåg, rör ju sig normalt mot det södra trapphuset och bort mot Centralstationen direkt efter avstigning på plattform 1/2 (grön norrplattform/röd söderplattform). När alla dessa ska byta till pendeln i framtiden måste de gå via plattform 3/4 (röd norrplattform/grön söderplattform), eftersom enda vägen ner till Citybanan (om man inte vill gå upp till biljetthallen) är via den plattformen. En av dessa nya nedgångar kommer dessutom att vara placerad mitt på plattform 3/4 i söderändan. Just där tror jag det kan bli väldigt kritiskt eftersom folk tenderar att vilja stå i ändarna av plattformarna oavsett trängselnivå och eftersom gröna linjen söderut redan idag har högst tryck under rusningtid. Antagligen löser Nackabanan en del av trängseln men jag tror detta måste lösas innan den är färdigställd, och då på annat sätt.
 0
Daniel Bergqvist (6 April 2012 10:34):
Nej till plattformsdörrar! Kostnaderna är för höga!
Installera istället staket/grindar = fullt tillräckligt för att förhindra fallolyckor.
Kostar 1/3 av plattformsdörrarna.
 0
Niklas Öhrström (6 April 2012 10:59):
Daniel Bergqvist:
Det var intressant. Finns det något exempel?
+1
Henrik Åsman (6 April 2012 12:11):
Jag säger däremot ja till plattformsdörrar. De löser som jag ser det flera problem.

1. Säkerhet.
2. Kapacitet. Om man skall kunna köra mer än 30 tåg/h måste stationstoppen (framförallt vid T-centralen som är dimensionerande för bana 1 & 2) och passagerarutbytet snabbas upp.
3. Miljö. Även i spårtrafik bildas mikropartiklar som inte är hälsosamma att inandas. Plattformsdörrar hjälper till att hålla dessa partiklar borta från perrongerna.

Problemet idag som jag förstår det är att Cx och C20 (och i framtiden C30) inte har dörrarna på samma ställen och att tågen inte stannar exakt på samma ställe från gång till gång. Detta problem borde vara tekniskt möjligt att lösa (givetvis blir det säkert dyrare). Kanske med flera uppsättningar av dörrar som är anpassade efter de olika fordonstyperna.

Börja med plattformsdörrar på T-centralen för bana 1 & 2. På bana ett går det vad jag förstår endast C20 nuförtiden och när signalsystemet är uppdaterat på bana två kommer den endast att trafikeras av C30 (och eventuellt C20, är osäker här). Detta borde göra det möjligt att i samband med signalbytet införa plattformsdörrar här.
 0
Peter D (6 April 2012 12:50):
Grundproblemet är väl att det är för mycket folk. Alltså bör lösningen var att köra fler och snabbare tåg. De som frivilligt tar sig ner på spåren kommer att göra det i fortsättningen också.
+2
Niklas Öhrström (6 April 2012 13:07):
Peter:
Det är nog svårt att köra fler tåg samt att köra dem snabbare på en linje där man slagit i kapacitetstaket. Däremot kan man skapa fler centrala punkter så inte alla måste byta vid centralen.
 0
Peter D (6 April 2012 13:55):
Niklas:

Ingenting är omöjligt, det är åtminstone ett par minuters mellanrum mellan tågen. Om varje tåg är snabbare med att exempelvis stänga dörrarna (något som i stockholms tunnelbana tar en evinnerlig tid) så kan man öka antalet tåg.
+1
Niklas Öhrström (6 April 2012 18:40):
Under maxtimmen är det idag 2 minuter mellan tågen. Med uppgradering av signalsystemet ska man kunna minska ner intervallet till 1 minut och 40 sekunder (om jag läst rätt). Det jag tror man kan tjäna in tid på är tiden mellan det att tåget stannar och dörrarna öppnas (som av någon anledning tar tid på C20. Hoppas detta är åtgärdat till den nya modellen). Detta är rent onödig tid. Men det handlar heller inte om 3-4 sekunder.

Man skulle kunna stänga dörrarna tidigare, dvs ha en förprogrammerad öppningstid. Dvs ha ett helt automatiskt system men som övervakas av föraren.

Men jag tror inte kapaciteten kan ökas så pass att man inte kommer behöva plattformsdörrar.
 0
Martin Kolk (6 April 2012 20:45):
Om man ska lyckas lösa problemen med annat än rena olycksfall så kommer man ju behöva sätta upp dörrarna på samtliga stationer. En lösning på det 2-3 mest trafikerade stationerna är säkert en bra idé dock, om det är tekniskt möjligt, till exempel att dörrarna på samtliga tåg sitter på samma ställe.
+1
Niklas Öhrström (7 April 2012 11:44):
Peter D:
Du skriver att "De som frivilligt tar sig ner på spåren kommer att göra det i fortsättningen också.".

Om vi nu diskuterar självmordsbenägna så kan det handla om personer i olika sinnesstämning dag från dag, dvs ambivalens. Att kasta sig framför t-banan är idag ett relativt enkelt sätt att ta sitt liv. Att tvingas åka flera stationer ut på grenarna kan mycket väl förhindra ett självmord.
 0
Nekav (7 April 2012 14:26):
Angående artikeln så har jag en högst relevant ny intervjuv som handlar om Svenska folkets mentalitet ur en Amerikansk psykologi lärares perspektiv som idag arbetar i Stockholm:

http:​/​/​www.​redicecreations.​com/​radio/​20​12/​0​4/​RIR-​120​40​.​.​

Intervjuv är gjord av 2 Göteborgare med 100-Tusentals lyssnare världen över. Den visar med lätthet varför Folket är så rädda för förändringar och indirekt varför så få verkar bry sig om något överhuvudtaget + varför folk väljer att avsluta sina liv i ett så "bra" land.
Uppfriskande om du verkligen undrat varför Svenskar har så dåligt initiativ tagande osv!!! :)

Sedan om artikeln i sig Så är det självklart en tryggare känsla om man visste att man kan stå närmre spåret utan att man råkar snubbla eller annat... Det borde dessutom försvåra rejält för dom som sorgligen vill ta sitt liv på detta sett.
+1
Markus (7 April 2012 18:55):
Den här tunnelbanestationen i St. Petersburg hade snygg lösning på dörrarna. http:​/​/​www.​flickr.​com/​photos/​panwitz/​610​2525596/​sizes/​.​.​

Det finns många fantastiska stationer i den staden. Här hittade jag ett album med en del http:​/​/​www.​asergeev.​com/​pictures/​k/​St_​Petersburg_​Russi.​.​
 0
Johan Eriksson (9 April 2012 03:22):
Lite off-topic men ändå en säkerhetsfråga: i Bryssel står all kollektivtrafik still och kommer så att förbli i minst tre dagar sedan en galen bilist mördat en biljettkontrollant: http:​/​/​www.​gp.​se/​nyheter/​varlden/​1.​910​128-​mord-​stoppar.​.​
 0
Fredrik Grufman (11 April 2012 23:11):
Tyvärr kan man inte glasa in perrongerna eftersom hela tunnelsystemets ventilation bygger på att luften trycks fram av tunnelbanevagnarna och upp genom vänthallarna. Att då stänga av perrongerna skulle kräva ENORMA investeringar i ventilationsanläggningar.
 0
Niklas Öhrström (12 April 2012 01:10):
Om det är ett problem är en lösning att inte bygga upp till tak.
+2
Herbert Tingesten (15 April 2012 07:20):
Midjehöjdsvarianten har man på bl a Marunouchi-linjen i Tokyo. Funkar perfekt. Återkommer med bilder.
 0
Nekav (15 April 2012 19:29):
+1
Niklas Öhrström (15 April 2012 22:19):
@Nekav:
Det verkar som att Östermalmsnytt har lånat lite av Anders G:s text ovan "Om 100 000 resenärer blir försenade en timme och varje persons arbetsinsats motsvarar 150 kronor i timmen, innebär det en utebliven arbetsinsats motsvarande 15 miljoner kronor."

:)
 0
Anders Gardebring (16 April 2012 00:41):
Marunouchi-linjen i Tokyo. Hade visst inte tagit några egna bilder, men jag hittade på youtube:
http:​/​/​www.​youtube.​com/​watch?​v=​nsizzx4TsYw

Dessa har ju dock inte alla av de fördelar som fullhöjdsdörrar har, men de minskar avsevärt risken för olyckor.
+2
Nekav (16 April 2012 16:34):
Öhrström:
Det tänkte jag inte på :O
Tack för den!
Du är väldigt uppmärksam! :D
Nu när jag tittat så var det på bokstaven kopierat.
Antar att skribenten på Ö-malmsnytt har bra smak.
Ska nog inte spekulera mer i det :D.

Yimby gör skillnad även om det oftast är under ytan.
Imponerande hur eldsjälar kan påverka när dom inte ger sig. ^.-
 0
Nekav (16 April 2012 16:41):
Gardebring:
Staket varianten på youtube-länken verkar bra tycker jag för att förhindra olyckor! bonus att det blir riktigt snyggt också.
+1
Herbert Tingesten (19 April 2012 02:23):
Midjehöjdsvarianten finns också på Yurakucholinjen samt på utvalda pendeltågsstationer, t. ex på ringlinjen Yamanote.  En intressant variant finns på den lite nyare Namnbokolinjen, där har man helhöjdsdörrar men har lämnat en ca meterhög  glipa närmast taket. Kan intyga att stationen blir rätt bra genomblåst när tågen kommer in.
 0
J (20 Juli 2012 15:56):
Kan dom inte införa dörrar/staket vid spåret som Tokyo hade, jag menar SJ höjer ju sina priser varje år men dom gör inget åt det här, det är nästan löjligt.
Det jag tycker är så frustrerande är att...
En full tjej som var 15 år hade tydligen plankat och när vakterna såg henne sprang dom efter henne, men hon var såpass full så att hon tänkte inte på att tåget skulle komma så hon gömde sig i tunnelbanetunneln, dom har råd att skaffa vakter och skrämma folk men tydligen inte råd att förhindra självmord och olyckor.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8673 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter