Utskrift från www2.yimby.se
....

Beslut i trafiknämnden: Saltsjöbanan kopplas samman med Tvärbanan

 


På Trafiknämndens möte fattade alliansen beslut om att en studie ska genomföras för att ta reda vilka åtgärder som behövs för att modernisera Saltsjöbanan och koppla samman Saltsjöbanan med tvärbanan vid Sickla station.

Pressmeddelande här.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Gustav Svärd (22 Oktober 2012 15:05):
Att koppla ihop skulle kunna vara bra, skulle ge fler möjligheter till nya linjer och samkörnings-besparingar.
Att modernisera Saltsjöbanan vore utmärkt, helst till dubelspår hela vägen och planskilda korsningar så mycket som möjligt. Då kan trafiken bli tätare, svårt med de enkelspår och plankorsningar som finns idag.

Dock är det viktigt att det kommer fortsätta gå tåg in till Slussen såvida inte Blåa hinner bli klar till Nacka innan - och då måste denna linje gå via Slussen och ha en bra ombytesstation med Saltsjöbanan. Annars kommer det generera längre resvägar för många och ta bort en koppling; något som borde vara självklart att man är himla försiktig med.
+1
Emil Frodlund (22 Oktober 2012 15:17):
Enligt en tjänsteman på SL skulle det räcka med små investeringar för att öka kapaciteten på Saltsjöbanan. Några nya mötesspår samt ett till spår vid Slussen. Sträckan mellan Sickla udde och Saltsjöbanans spår är kort, och med en flexibel vagntyp, t ex den som används för i att köra spårvagn på järnväg i Karlsruhe, skulle investeringen kunna bli minimal men ge kunna ge stora vinster för resenärerna.
 0
Alf . (22 Oktober 2012 18:15):
"- Med den här satsningen blir det möjligt att resa från Saltsjöbaden i öster till Sundbyberg och Solna i väster, utan att behöva passera city, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm."

Menar dom att det ska gå samma tåg/spårvagn på Saltsjöbanan upp på tvärbanan fram till Solna så att folk slipper byta också?
 0
Jonatan Gardell (22 Oktober 2012 18:16):
Tvärbanan fullkomligt tigger om att förlängas till Sickla. Jag kan inte begripa varför det inte gjordes från början. Men själv skulle jag nog hellre se en förlängning till Slussen, så man slipper åka utåt för att sedan byta för att åka inåt. Det känns bakvänt, men jag kan ha missförstått sträckningsförslaget också.
 0
Ola Halvardsson (22 Oktober 2012 18:24):
Otroligt bra! Nu saknas också bara sista biten in till slussen också. Om denna upprustning sker borde även Nacka satsa på fler bostäder i områdena längs banan.
+3
Anders Norén (22 Oktober 2012 19:20):
Jonatan: Spårstumpen på Båtbyggargatan är bara ett provisorium - planen var att spårvägen skulle fortsätta framåt i Lugnets allé, men eftersom man inte har lyckats få till ett förslag för Danvikstull som alla är nöjda med så har förlängningen skjutits framåt så under så lång tid att provisoriet har kommit att uppfattas som permanent. Går man tillbaka 10-15 år i planeringen så finns det nog skisser på hur det var tänkt.
 0
Andreas Ericson (22 Oktober 2012 19:28):
Hur många gånger har inte SL "beslutat" om den här förlängningen egentligen? Och exakt vad är det som har beslutats? Wennerholms pressmeddelanden har en tendens att inte riktigt berätta hela historien.
+1
Marcus Bokvist (22 Oktober 2012 21:01):
De säger ju inte hur den ska ansluta och om den sammankopplade banan ska gå in till slussen eller ej. Undrar om det har något med regeringens vilja att dra blå linjen via österleden?
+1
Niklas Öhrström (22 Oktober 2012 23:13):
Det blir en bra provisorisk lösning i väntan på att tvärbanan leds ner i tunnel vidare till Värtan. Alltid bra med ett sammabindande står mellan linjerna.
 0
Anders Anttonen (23 Oktober 2012 10:39):
Hoppas att detta inte "stjäl" fokus från t-banans förlängning till Nacka. Eller Karolinskagrenen.
Försöker alliansen (CGW) slippa bygga t-bana igen?
+1
Erik Jungnelius (23 Oktober 2012 14:05):
Om detta är sant är det outstanding. Vilket för den här stan = vad som borde gjorts för länge sedan. Jag bodde 5 år i Sickla, och jobbade bitvis i Sjöstan, så jag har sett problematiken på nära håll. Jag har förståelse för fördröjningen angående Danvikslösen, men för mig som fd Nackabo var detta en nobrainer från början, och då menar jag dessutom hur det sammankopplas.

Saltsjöbanan kvarstår i nuvarande effektiva sträckning (varför sabba något som fungerar och är uppskattat). Tvärbanan fortsätter rakt fram på båtbyggargatan och länkar med Sickla station på S-banan. Då kan äntligen Sjöstan och Sickla få den transportådra som saknats för att slutligen länka områdena och minska enklavkänslan i Sjöstan. Kanske kommer färre ta bilen till Sickla köpkvarter, och kanske slipper man bygga ut Järlaleden.

Om detta genomförs kan man alltså åka från Nacka till Gullmars utan att passera Slussen, mind blowing.
 0
Tor Sandqvist (24 Oktober 2012 13:05):
För den som grejar att promenera någon kilometer är Saltsjöbanan och Tvärbanan i praktiken sammanlänkade redan idag -- men det skadar förstås inte att förenkla omstigningen något.
 0
Sebastian Johansson (24 Oktober 2012 17:30):
Sker sammankopplingen vid Sickla station känns det lite som en omväg om man ska in till Slussen och kommer från t.ex. Mårtensdal.
 0
Gustav Svärd (24 Oktober 2012 21:35):
@Sebastian - skulle denna målbild passa dig bättre? http:​/​/​www.​scribblemaps.​com/​maps/​view/​Gurre2b
/en lösning jag tycker borde vara huvudalternativet.
 0
Sebastian Johansson (24 Oktober 2012 23:39):
@Gustav: Jag förespråkar också den lösningen! Jag skulle bli mycket besviken om Tvärbanan på sikt ej drogs under Saltsjön för en ringlinje.
Fråga: Hade du i denna målbild tänkt att spårvägen och Tvärbanan delar spår borta vid Värtan/Ropsten?

Sen har jag fortfarande inte förstått om det har beslutats om en bytespunkt för Tvär och Saltis eller om det är en delning av spår så att vi får två linjer i samma system, så att säga. Dvs man delar tåg, signalsystem, depå etc. Att man kommer kunna åka från Nacka till Slussen men också från Nacka till Liljeholmen.
 0
Erik Jungnelius (25 Oktober 2012 10:20):
Så sant, att om T-banan byggs Sofia-Sjöstan-Sickla, behöver förstås inte tvärbanan ansluta i Sickla, utan kan gå via Danvikstull mot slussen, eller under Saltsjön.

Jag tror den ursprungliga tanken var att lägga om S-banan till tvärbanestandard. Vilket inte är helt optimalt för de som använder S-banan som pendling från Nacka, då tvärbanan faktiskt är långsammare och har mindre vagnar...
+1
Viktor L (26 Oktober 2012 18:19):
Man får hoppas att detta utspel är ett resultat av att man faktiskt tänkt om angående att dra blå linjen via Slussen. För om varken tunnelbana eller saltsjöbana ska gå från Nacka till Slussen har man verkligen skjutit sig i foten.
 0
Viktor L (26 Oktober 2012 18:25):
Och sen, varför koppla ihop Tvärbanan och Saltsjöbanan vid Sickla istället för vid Danvikstull? Dumt, man skär ju effektivt av alla de bostäder som byggts och byggs i Danvikstull.
 0
Henrik Åsman (26 Oktober 2012 20:51):
Jag tror nog detta är ett försök att relativt billigt och snabbt göra något innan blå till Nacka är på plats. Danvikslösen, med konvertering av SB till tvärbana och ny bro, blev ju alldeles för dyrt.

Min gissning hur det kommer att bli:
1. Man förlänger Tvärbanan till Sickla och skapar en bytespunkt mot Saltsjöbanan.
2. Dubbelspår vid Saltsjöbanans station Slussen och eventuellt någon annanstans (Fisksätra?) för att möjliggöra tiominuterstrafik.
3. Blå tunnelbana byggs tillsammans med Österled (tyvärr) och får en station vid Sickla.

Tvärbanan når då t-grön vid Gullmars, t-röd vid Liljeholmen och t-blå vid Sickla. Hyfsad kollektivtrafiklösning för Hammarby sjöstad, men tyvärr missar man östra söder. Söder får nog sätta sina förhoppningar till att stombussarna blir spårväg enligt stomnätsstrategin för innerstaden.
 0
Marcus Bokvist (27 Oktober 2012 09:16):
Om man nu gör så, borde man inte då också bygga mer stad längs saltsjöbanan? Kanske i ett första steg bygga ihop fisksätra med igelboda och resten av saltsjöbaden. Och kanske västerut också, genom skogen mot duvnäsviken och resten av Nacka?
 0
Daniel (20 November 2012 09:55):
Det är faktiskt intressant att läsa idéstudier och förstudier.
5,5 miljarder kronor är den billigaste sammankopplingen för Saltsjöbanan-Tvärbanan 3A-2.

Man har i samma idéstudie räknat ut Blå tunnelbana till Nacka förbi Djurgården och Sofia. 11-16 miljarder (beroende på byggmetod).
Ser jag dessa saker ihop så borde dom skippa sammankopplingen 3A-2 och istället lägga dom på tunnelbanan om pengarna tryter och dom måste välja.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8646 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S.
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark

@yimbysthlm på Twitter