Utskrift från www2.yimby.se
....

Iluminati, Bigfoot och Slussen...

 
Uppdatering 2012-10-16, Andreas Burghauser projektchef, projekt Slussen, svarar på Schottenius text



... jag ungefär på den nivån känns ibland diskussionen om slussen. Det senaste tillskottet i konspirationsteoriernas anda står Maria Schottenius på Dagens Nyheters kulturredaktion för.

Förutom de vanliga och så många gånger motbevisade (inte så svårt, plankartorna är trots allt offentlig handling) påståendena om enorma åttafiliga motorvägar genom Gamla stan (och det oerhört märkliga att i samma andetag försvara dagens 12-filiga lösning) får vi också detta till livs: 

Stadens politiker mjukade upp med att riva Klarakvarteren. Nu är de beredda att sätta grävskoporna i Slussen, som är en betydligt större raritet och skulle ha haft status som världsarv om man varit ute med ansökan i tid. Corbusier har kallat Slussens fyrklöver för ”den moderna tidens första stora verk”, andra har jämfört den med Eiffeltornet. Men platsen har avsiktligt förslummats.

Ja naturligtvis har samma illuminati suttit vid makten sedan klarakvarteren revs bort för ett drygt halvsekel sedan och nu går man vidare med slussen. Att dessutom påstå att Slussen är en betydligt större raritet än allt det som fanns i gamla klara är aningen magstarkt. Extra pikant blir förstås Corbusierhyllandet när man kan konstatera att hans egna planer för Stockholm hade fått Norrmalmsregleringen att framstå som en lätt fasadommålning.

Det mest anmärkningsvärda i allt detta är dock inte de trötta gamla motbevisade argument som Schottenius släpar fram ännu en gång utan hennes kioskvältare, den "hemlighållna utredningen": 

Det finns en väl hemlighållen utredning, ”Åtgärdsplan för buller och stomljud under byggtiden” (Norconsult), som beskriver hur ett åttiotal fastigheter runt Slussen måste evakueras, tusentals människor kommer att tvingas bort från sina hem och ännu många fler pinas av buller och vibrationer i flera år.

En utredning så hemlig så att den, håll i er nu, finns på Stockholms stads hemsida.

En relevant punkt tar dock Schottenius upp i sin artikel, en punkt som dock tyvärr drunknar i personangrepp, konspirationsteorier, högtravande överdrifter och rena osanningar, nämligen den om tunnelbanan och bussterminalen.

Här är YIMBY:s ståndpunkt klar. En dragning av blå linje via Slussen måste finnas med i diskussionen när de olika alternativen för tunnelbana till Nacka utreds. Här är alliansregeringens önskemål om att kombinera Österleden med tunnelbana via en tunnel under Saltsjön ett påtagligt problem som riskerar att skapa en undermålig tunnelbanelösning som får anpassa sig efter bilismens önskemål, dessutom helt i onödan.

Det vore det bra om fler kunde uppröra sig över istället för huruvida gula gången borde vara ett världsarv...

Missa för övrigt inte Patrik Kronqvist:s utmärkta sågning av Schottenius artikel.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Erik Jungnelius (16 Oktober 2012 09:11):
OMG, vilket självmål, på så många nivåer. Hon blev rätt slaktad i kommentarsfältet i DN också. Sen verkar det visst som att hon själv bor i fastigheter som kommer att störas av bygget...
 0
Herbert Tingesten (16 Oktober 2012 10:22):
DN förbrukar sorglöst alla rester av förtroende med sådana här lögnartiklar. Tydligen ska den projektansvarige få utrymme i dag att bemöta Schottenius' svammel. Hoppas det blir en lika vällustig slakt som Kronqvists och ovanstående.

Maria Schottenius bor som sagt alldeles intill planområdet, på Högbergsgatan 11 enligt Ratsit. Det borde DN ha redovisat.
 0
Patric Nilsson (16 Oktober 2012 11:21):
Skönt att läsa en så effektiv detronisering av rent svammel. Finns det ett tydligare tecken på att något borde rivas än när Corbusier gillar det?

För övrigt är jag inte på Yimbys linje när det gäller blå linje. Jag vill definitivt ha tunnelbana till Djurgården (men också Skeppsholmen). Om det kan ordnas på annat sätt, och då pratar jag inte spårvagn, de är överfulla redan idag, så kan jag stödja en dragning via Slussen mot Nacka.
 0
martinE (16 Oktober 2012 11:23):
Shottenius må tala i egen sak, men vem gör inte det i en debatt.
Även yimbykärnans starka män har ju nu i åratal försökt övertyga om nya slussens förträfflighet.
Och har i stort accepterat hela paketet som utan fel eller estetiska brister.
Det är vi andra, som tvekar eller nekar till storslagenheten i nya planförslaget, som helt enkelt inte har förstått genialiteten.
Och trots ständiga påpekanden om hur mycket bättre det kommer att bli, så känner jag tvärtom att det blir en tråkigare plats än idag.
+3
Herbert Tingesten (16 Oktober 2012 11:31):
MartinE, jag rekommenderar först av allt att du läser vårt yttrande om Nya Slussen:

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​7/​forbered-​for-​tunnelbanan-​_​.​.​

Och Schottenius skulle inte ha mött samma kritik om hon hade gjort som du och nöjt sig med att konstatera att hon personligen inte gillar planen. Hon har valt att krydda sin partsinlaga med mängder av lögner och sådant måste självklart bemötas.
+3
Karl (16 Oktober 2012 11:33):
Nya Slussen kan förvisso ses som ett haveri, eller åtminstone som en medioker kompromiss, vilket egentligen är illa nog med tanke på vad vi talar om - men inte av de skäl som Maria Schottenius framför utan för att man trots åratal av utredningar och diskussioner likväl har misslyckats med att skapa en urban miljö i Stockholms hjärta. På något sätt är det detta som framstår som så paradoxalt i hennes och andras kritik; den innehåller en självmotsägelse. Slussen får inte vara urban, men samtidigt var det fel att riva Klara. Slussen och Le Corbusier är bra, Norrmalmsregleringen och den nya bilbron mellan Söder och Gamla Stan är dåliga - fastän Slussen är mer bilanpassad än något i Nya Slussen kommer vara och fastän Le Corbusier inte hade nöjt sig med att bara reglera Norrmalm.

Men man får vara tacksam för det lilla. Det kommer åtminstone bli lättare att gå mellan Söder och Gamla Stan än det är idag.
 0
Sebastian Johansson (16 Oktober 2012 13:43):
Här är Andreas Burghausers (projektchef Slussen) svar på Schottenius stolpskott till krönika
http:​/​/​www.​dn.​se/​kultur-​noje/​debatt-​essa/​oppenhet-​om-​s.​.​
 0
Herbert Tingesten (16 Oktober 2012 14:27):
Snyggt hur han fick fram att MS hör till de närboende utan att skriva det rätt ut. Tycker förstås inte att det hade gjort något om han gjort det.
+7
BJ (16 Oktober 2012 22:27):
Kan man inte bara dynamitera och glömma bort eländet, även om man inte bygger något nytt?

Ungefär så känner jag inför slussen och hela slussendebatten. Extra störd blir jag som norrlänning när någon (vanligtvis slussenkramarna) går in och påstår att det här är en jätteviktigt fråga för hela Sverige. Det är det inte. Det är en glorifierad rondell i Stockholm. Resten av Sverige (och antagligen stora delar av Stockholmarna) bryr sig inte. Som arkitektstudent så blir jag dessutom irriterad när jag förväntas bry mig (i egenskap som arkitektstudent) om slussenfrågan. Vi har massor av enormt viktiga stadsbyggnadsfrågor som hamnar i skuggan av den här pseudodebatten. Frågor som både rör både storstäderna och landets alla mindre städer.

Det som oroar mig är att när slussen väl är riven så kommer man att gnälla om det i årtionden, ungefär som gnällandet om Norrmalmsregleringen. Ett gnällande som nästan är pinsamt när man jämför det med hur andra svenska städer drabbades av rivningsraseriet och har fått sin urbana struktur sönderslagen av SCAFT-planering.

Förlåt om jag låter grinig, men min tålamod börjar bli sargat av att en lokalpolitisk fråga får en massa tid i riksmedia bara för att det bor en massa mediefigurer i närheten av slussen.
+3
Niklas Öhrström (16 Oktober 2012 22:32):
BJ:
Du har nog rätt. En del talar om "världsarv". Men man kanske ska kalla det världsgarv.

Men Slussen angår nog rätt många stockholmare troligtvis nästan alla söder om Slussen + många boende norr därom. Det är en naturlig mittpunkt (till följd av Stockholms "omöjliga" geografi).

Sedan berör det givetvis många i stora delar av Mälardalen då mycket av livet kring Mälaren bygger på att det går att tappa ut vatten i havet.
 0
Kalle (18 Oktober 2012 20:05):
En tvättäkta NIMBY is ordets bokstavliga bemärkelse! Man blir ju nästan lite varm i kroppen.
 0
Jan-Erik Brundell (19 Oktober 2012 14:00):
+1
Erik Jungnelius (23 Oktober 2012 14:12):
Jag får panik, vad är den här kvinnans agenda egentligen? Jag tror visst att en plats är ledig på det orwellska sanningsdepartementet, hon uppfyller alla krav... Förstår hon inte vilken skada hon åstadkommer?
+2
BJ (23 Oktober 2012 19:55):
Niklas Öhrström:
Ja, självklart har slussens tekniska funktioner stor betydelse för mälardalen. Men debatten (förutom som desperat halmstrå) har ju egentligen inte handlat om det.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky