Utskrift från www2.yimby.se
....

Röda linjens nya tunnelbanevagnar

 

Börjar bytas ut 2017

Nu är det klart med de nya tunnelbanevagnar som skall införskaffas till den röda linjen i Stockholms tunnelbana. Det blev det kanadensiska företaget Bombardier (samma företag som gick ihop med Adtranz som byggt dagens Vagn 2000/C20) som vann upphandlingen. Totalt införskaffas 48 tåg till en kostnad av 5,1 miljarder. De första tågen levereras 2017 och de får beteckningen C30.

De nya vagnarna får ett annat upplägg än det vi är vana vid i Stockholm. Den nya vagnlayouten blir en "hybrid" som behåller en del sittplatser så som de ser ut idag medan andra sittplatser istället läggs längsmed vagnens sidor. Detta kommer att minska sittplatserna något med samtidigt skapa avsevärt mer utrymme i vagnarna under rusningstrafik och mer plats för packning, rullstolar, barnvagnar och - om man ska tro Folkpartiets Stella Fare - även för cyklar (utanför rusningstid får antas).

Vagnlayouten för de nya vagnarna på röda linjen. Klicka på bilden för en större version.
Bild från Trafikförvaltningens pressmaterial.

På det stora hela ter det sig som en god kompromiss som skapar en bra avvägning mellan sittplatser och utrymme men det kommer säkert också att komma kritik om "boskapsvagnar" och liknande. Epitetet "boskapsvagn" passar dock bättre in på dagens överfulla tunnelbanevagnar i rusningstrafiken, en situation som avhjälps genom att de nya vagnarna får plats mer fler personer utan trängsel.

Varje vagn blir 70 meter lång och ett helt tågset blir 140 meter långt med plats för 292 sittande och 980 stående passagerare - totalt 1272 personer.

  C20 (bef) C30 (nya)
Antal vagnar i fullängståg: 3 2
Vagnslängd (m): 46.5 70
Tåglängd (m): 140 140
Sittplatser per vagn: 126 146
Ståplatser per vagn: 288 490
Sittplatser per tåg: 378 292
Ståplatser per tåg: 864 980
Antal dörrpar per tåg 42 48
Maxhastighet (km/h) 90 90
Max antal resande per tåg: 1242 1272

Röda linjen ska inte bara få nya vagnar utan också ett helt nytt signalsystem. Både de nya vagnarna och signalsystemet är förberedda för helautomatisk drift. Det nya signalsystemet kommer att möjliggöra en högre turtäthet (30 tåg i timmen mot dagens 24) men om och när SL planerar att övergå till automatdrift är oklart.

En aspekt som är viktig i tunnelbanan är säkerheten och att ha bra system för att undvika att personer kommer ner på spåren blir ännu viktigare vid automatdrift. Vi i YIMBY har länge drivit frågan om plattformsdörrar. Ett vanligt argument mot detta har varit att vi kör med olika vagnstyper i Stockholms tunnelbana. Det är därför intressant att notera att vår äldsta generation av tunnelbanetåg har ungefär samma längd och samma antal dörrpar (48 stycken) som de nya tågen som nu köps in.

För att kollektivtrafiken i allmänhet och tunnelbanetrafiken i synnerhet skall vara attraktiv och lättanvänd är det viktigt med välfungerande informationssystem. Våra C20-vagnar har ett relativt bra system med automatiska utrop och digitala displayer men information på engelska saknas nästan helt vilket är riktigt dåligt för en stad med så pass mycket turism som vi har i Stockholm.

Det saknas också information om passerade och kommande hållplatser såväl som information om kvarvarande restid och byten, något som blir allt vanligare i tunnelbanesystem. Ett utmärkt exempel att ta efter är t.ex. Tokyo:s tunnelbanesystem:

Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Viktor L (25 Maj 2013 16:27):
Önskar man hade hållit sig till 4 sittplatser i grupp med ryggarna mot varandra, därefter sittplatser längs sidorna. Det är så otroligt korkat att fortsätta sätta stolar mot varandra som idag, fungerar för barn men inte för vuxna mått.
 0
A (25 Maj 2013 20:24):
Ett fel har letat sig in i tabellen. Angående C20 så är 378 sittplatser + 864 ståplatser = 1242 platser, inte 1152 som det står ovan.
 0
Attila (25 Maj 2013 22:45):
Det första jag kommer att tänka på är priset. Vad dyrt. 5,1 miljarder. Är inte det här ganska "low tech" när allt kommer omkring? Varför kostar de så mycket?
 0
Anders Gardebring (26 Maj 2013 01:55):
A:
Det har du helt rätt i, det är åtgärdat nu.
 0
T (26 Maj 2013 08:11):
A: man brukar säga att tåg kostar 1000000 kr/m, så ca 53000000 kr/70 m fordon är väl rätt ok.

Sedan är väl layouten inte spikad än, det kommer nog ändras några gånger till 2016 när tågen kommer till Sverige.
 0
T (26 Maj 2013 08:12):
Ah, fel namn. Det ska ju stå Attila.. Ursäkta.
 0
Martin Kolk (26 Maj 2013 10:49):
Jag håller med Viktor, jag tycker det är bättre med stolar som inte sitter längs med sidorna (man stutsar in i varande då det skakar), men förstår inte varför man måste ha nuvarande kupélösning.

Om man måste ha sittplatser längs sidorna kan man kombinera det med en L-lösning.

-> ..::.. ->
 0
Jeanette (26 Maj 2013 11:31):
Hoppas verkligen att man slipper trängas med skitiga cyklar på perronger och i tågen! För den summan det kostar kan SL börja bygga ut t-banenätet istället.
 0
Patric Nilsson (26 Maj 2013 14:09):
Önskar att tågen var lackade efter vilken linje de kör. Röda tåg på röda linjen etc. Skulle vilja att de hade delat upp sittfördelningen mer halva tåget 4säten+4säten rygg mot rygg på var sida, och halva med två längor med rygg mot fönstren som i London.
+1
Anders Gardebring (26 Maj 2013 19:10):
Jeanette:
Att det finns plats för fler resande utan att det ska bli trängsel betyder automatiskt att det finns mer plats för cyklar när det inte är trängsel. Det är inget som SL betalar extra för alltså.
+1
Jan Wiklund (26 Maj 2013 19:40):
Kan inte hålla med om att fler ståplatser är något bra. Det är en kapitulation, en anpassning till att kollektivtrafiksystemet blir alltmer underdimensionerat.Var ska det här sluta?
+1
Anders Gardebring (26 Maj 2013 19:58):
Jan: Jag ser för egen del både för- och nackdelar. Jag står hellre utan att trängas än står och trängs. Rent realpolitiskt alltså. Jag har åkt mycket tbana i storstäder. Ska man långt får man oftast en sittplats efter ett tag då det är rotation på folk i vagnen.
 0
Jan Wiklund (27 Maj 2013 08:35):
Det går förvisso fortare att sätta in ståvagnar än att bygga ut t-banan. Men provisorier har en tendens att förbli bestående.
 0
Viktor L (27 Maj 2013 15:34):
Martin, jag gillar stolar längs sidorna, kan man sträcka ut ordentligt på benen. Stolar mitt emot varandra som idag dock, hemskt.
 0
Niklas Öhrström (27 Maj 2013 15:52):
Den stora fördelen med sittplatser längs med väggen är att det blir smidigare på- och avstigning. Förstår inte varför man envisas med två fönster mellan varje dörrpar. Ju tätare mellan dörrarna desto smidigare blir på och avstigningen.
 0
Jan Wiklund (27 Maj 2013 16:04):
... och desto färre får sitta.

Om tågen bara gick mellan t.ex. Slussen och Karlaplan vore det ingen nackdel, men nu ska ju en del åka ganska långt.

Alla är inte heller 35 år...
 0
Füralle (30 Maj 2013 15:27):
Undrar när de första tankarna på förarlösa tåg kommer att nå Stockholm? Inte för att jag företräder någon bestämd åsikt i frågan, men dessa kännetecknas ju av kortare och frekventare tåg i nättare tunnlar och med kortare perronger. En helt ny gul eller lila västlig linje via Liljeholmen-Fridhemsplan-Odenplan-Hagastaden skulle kunna anslutas till röd linje i bägge ändar och dela spår varvid t.ex. direkttåg mellan Mörby C (ev senare Täby) och Skärholmen, via Hagastan/Odenplan/Fridhemsplan och samma sak med Kistagrenen
om en förgrening dras från Hagastan till Solna C. Då blir frågan, ifall ett sådant system införs på nyare linjer i Stockholm, om man kan köra "dual" på befintliga linjegrenar enligt ovan. Just turtäthet torde vara intressant i grenarna om inte annat, då dessa har av naturen lägre turtäthet.

Om grenarna kan ta emot trafik från fler än en linje skulle bl.a. Mörby (senare ev Täby) och Kista få mer tåg, trots att de ligger i grenar, och sammaledes med Norsborgsgrenen.
 0
Jan Wiklund (30 Maj 2013 15:43):
Füralle: de nådde Stockholm för länge sen. Alternativ Stad gav ut en skrift 1990 som propagerade för automatisering av hela t-banan (http:​/​/​bibweb.​hh.​se/​byggdok/​detailed_​record.​lasso?​id=​1.​.​ en uppdatering 2006 finns på http:​/​/​www.​alternativstad.​nu/​Dokument/​Kollektivtrafik.​.​.​). Och redan 2007 blev tankarna officiella, se http:​/​/​www.​aftonbladet.​se/​nyheter/​article11219550​.​ab.​

Nu lär landstinget ha beslutat också. Se http:​/​/​stadsmagasinet.​se/​stockholm/​forarlosa-​tag-​i-​sto.​.​ Men de teknikkonservativa kommer säkert att bromsa ännu ett tag.
 0
Marre (11 Juni 2013 13:22):
Man kunde kanske ha haft gruppsittning liknande dagens i mitten av tågen, och sedan sittning längs väggarna i de främre delarna.

Då hade mittdelen kunnat fyllas först efter starten från ändstationen, och sedan hade rusningspendlarna och kortsträckeresande packats in i ändarna när tågen passerar genom innerstaden. Pensionärer och andra som kanske föredrar att sitta, men som även kanske har tid att gå till mitten av perrongen, hade kunnat välja den sittplatstäta mittdelen av tågen.
 0
Daniel (17 Juni 2013 16:13):
Läser att dom mest aktuella önskemålen om tunnelbaneutbyggnad kommer att gå på 50-65 miljarder. Man hade haft råd med detta, om det inte varit för att man ska bygga en tunneln någon annanstans i stan.
 0
Niklas Öhrström (17 Juni 2013 16:41):
Daniel:
Vilka är de mest angelägna t-baneutbyggnaderna? 50-65 miljarder är väldigt mycket och torde räcka till 50-100% ökning av det befintliga tunnelbanenätet.
 0
Jan Wiklund (17 Juni 2013 16:49):
Niklas: Ja, om nån annan än landstingets pappskallar gör upphandlingen. Dom har ju visat sig fullt i stånd att slänga ut 700 miljoner per kilometer och bara få vanlig spårväg för pengarna.
 0
MaziPazi98 (8 November 2013 21:37):
Spännande planlösning på dom här tågen. Gillar att stolarna är placerade i rader längs väggarna. Men varför har man klämt in dagens kupélösning? Det ska vara längsgående soffor i hela tåget! Det ger snabbare på och avstigning.

Dessutom hoppas att dom nya tågen får en snygg färg och ett fint tyg på stolarna. Skulle inte bli glad om dom fick SL's förskräckligt fula blå färgsättning och Åbergs tråkiga blå tyg med en massa hus, båtar och stjärnor på.
Om jag fick bestämma skulle dom bli gröna. Dörrarna skulle bli vita för dom synskadades skull. Helt olackerade hade inte heller varit så dumt. Tyget på stolarna skulle bli orange utan något mönster på, för det är inte så fint.
+1
Michel (15 November 2013 16:51):
Hur kommer det sig att skillnaden i resande är så otroligt liten 30 persoer per tåg?

Om man offrar 86 sittplatser och har många sittplatser längs med väggarna hur kan det bara bli 30 mer platser? 116 nya stå mot 86 gamla sitt eller 1272-1242 resande.

Det blir ju enbart en ny resenär per 5 tågmeter?

Är det någon ny standard som används för att räkna ut resenärsyta?
 0
Martin Kolk (15 November 2013 17:13):
Michel: Jag tror att det kanske är för att "full" kapacitet på ett T-banet är väldigt långt från maxkapacitet. Tågen kan ofta ha över 50% fler personer på tåget en 100%. Kanske så ökar den faktiska maxkapaciteten betydligt mer än "full" kapacitet.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8661 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Jane blir opera
1 November 04:10 av Melvin Bowers
Uthyrningsdel
22 Oktober 13:49 av Lola Ewint
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl

@yimbysthlm på Twitter