Utskrift från www2.yimby.se
....

Nybörjare i trafiken, inget för Stockholm

 
Detta är ett gästinlägg från bloggen "Cyklist i Stockholm". Originalpostningen kan du hitta här.



Sommarlovet har börjat för många och det påminner mig om mina barndoms sommardagar uppe i Dalarna där man dagligen hoppade upp på cykeln och utforskade omvärlden med sina kompisar. Cykeln var helt central för att transportera sig mellan fotbollsplan, skogsgläntan och kamraters hem.

I dag fick jag en flashback till allt detta när jag som vanligt cyklade till jobbet och hamnade bakom en kille i tio års åldern. Det slog mig plötsligt att detta är någonting väldigt ovanligt, en syn som man sällan möter i det cykelovänliga Stockholm och det kändes väldigt sorgligt att se de nervösa blickar som pojken slängde runt om sig när han gång på gång tvingades svänga ut i den trafikerade gatan för att cykelbanan blockerats av både yrkestrafik och privatbilister.

Jag tänkte samtidigt på alla hatgrupper och elaka kommentarer mot cyklister som cirkulerat i sociala media på sista tiden. Ni har väl styre för helvete, bara att svänga runt.



Nej, det är inte så bara att svänga runt när det passerar fordon på tusen kilo bara centimetrar bort. Det är faktiskt rätt obehagligt och ibland skrämmande och det var precis det som denna killes blick förmedlade.

Vill vi att våra barn ska kunna och våga ta sig fram på cykel på ett säkert sätt även i stan? Då är det dags att göra någonting nu!
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
+1
Jan Wiklund (19 Juni 2013 11:09):
Hufvudstadsbladet om Köpenhamns cykelstier och dess filosofi, som har lett till att 150.000 cyklar varje dag: http:​/​/​hbl.​fi/​livsstil/​20​11-​0​9-​30​/​i-​kopenhamn-​kor-​cyke.​.​
+2
Sofia Buhrgard (19 Juni 2013 12:32):
Jag håller verkligen med. Cykling i stan är inget för nybörjare. Det gäller också om man är obekant med Stockholm. Svårt att hitta med cykel.

Intressant artikel Jan. Särskilt det här citatet:
"Tidigare hade vi en grön våg för bilar, nu är den inrättad för cyklarna. Om man i rusningstrafik cyklar i tjugo kilometer i timmen ska man aldrig behöva stanna för rött ljus."
+1
Erik Johansson (19 Juni 2013 12:52):
Jag känner mig som en tioåring när jag cyklar på Vasagatans försvinnande cykelfält. :-)
 0
Martin Ekdahl (19 Juni 2013 16:15):
Jag hoppas bara att författaren inte fotograferade medan han cyklade. ;)
 0
Hans Stålner (20 Juni 2013 15:19):
Ja, och såhär ser det ut i hela landet, i alla städer, små som stora. Det är riktigt, riktigt farligt att cykla.

Hastigheterna för bilar i stadsmiljö måste ner till 20 km/h. Sedan kan det väl vara bra att börja bygga ordentlig cykelinfrastruktur också - återigen, i hela landet.

Men, men... det har man väl inte råd med nu när Förbifart ska byggas.

(Stockholm är efterblivet och inkompetent för att vara en så pass stor stad).
 0
Füralle (20 Juni 2013 17:15):
Det är nog värre i landets 2-4 största städer. Om det är värre i Stockholm än i Göteborg, eller värre i Malmö än i Uppsala, må dock vara osagt.
 0
Martin Danell (22 Juni 2013 21:58):
Jag är dagligen cyklist i Stockholm och har periodvis varit cyklist i Umeå, Uppsala, Norrköping och Rotterdam. I den jämförelsen är Stockholm i särklass sämst. Även i nya stadsdelar som t.ex Hammarby sjöstad där mon borde ha kunnat ta höjd för även cyklister ser verkligheten ut precis som på bilderna ovan.
 0
David Nylund (24 Juni 2013 20:45):
Nåja, västra sidan av Vasagatan från Bryggargatan och söderut är väl något av innerstadens sämst planerade gatustråk till att börja med, och därtill är det nu en byggarbetsplats som ytterligare ställer till det utanför centralen.

Visst, det fulparkeras bussar utanför Royal Viking, det står friåkare (taxibilar) längs gatan vid Centralplan, men det skulle ju inte hända om det inte vore för att hela gatan sicksackar sig fram på ett sätt som innebär att vänsterfilen och inte högerfilen är den som finns kvar och går rakt fram, medan högerfilen gång på gång försvinner ut i en avfart som exempelvis vid centralen inte ens får användas av flertalet bilar, utan är en ren taxiavfart. Det får uppenbarligen sina konsekvenser; kanske skulle man istället bara ha en södergående fil, bredda trottoaren i allmänhet och ha avfartsfiler de sista 50-75 metrarna före korsningarna istället. För de bilister som ligger i fel fil och snabbt flyttar sig i sidled i sista stund är legio.

Men med det sagt, det finns faktiskt en hel del säkrare vägar att cykla om man har yngre barn med sig - man behöver inte ge sig ut längs ett av Stockholms svåraste trafikstråk med en tioåring i släptåg. Ja, det är den närmaste vägen mellan en hel del start- och målpunkter, men det får man faktiskt som förälder väga mot hur svårnavigerad vägen faktiskt är, för alla trafikanter.
 0
Jan Wiklund (24 Juni 2013 23:10):
David: Det finns också några rampavfarter av ett slag som inte har i en stad att göra. Taxifilerna kan man ta, men rampen upp mot Centralbron, där de flesta passar på att gasa redan på Vasagatan, får även en gammal cyklist att känna sig lite knäsvag.
 0
David Nylund (24 Juni 2013 23:42):
Visst är det så, den avfarten är därtill tämligen farlig visavi fotgängare, då det ligger ett övergångsställe halvskymt i kurvan där. Signalreglerat iofs, men röd gubbe får ju tyvärr inte ens alla att se sig om innan de skiter i det och går ut i gatan, samtidigt som många bilister beter sig som om de redan är uppe på centralbron.

Jag har nu personligen inte så mycket emot biltrafik, men man borde allra minst kunna göra samma sak som man gjort i andra änden av Vasagatan (vid Norra Bantorget), tydligt rita ut cykelbanan från kanten till mitten av vägen så att det är biltrafiken som korsar cykelbanan. Nu upplever man det snarast tvärt om, att man som cyklist färdas tvärs högerfilen på nåder tills cykelbanan börjar i mitten av vägen 50-75 meter längre fram.

Men hur man än vrider och vänder på det, det är en dåligt hanterad trafiklösning, inte bara för cyklister.
 0
zoo (25 Juni 2013 14:28):
Jan Wiklund. Rampavfarter har mycket i en stad att göra. På Manhattan finns massor, och urbanare miljö än N.Y.C. är svårt att tänka sig.
Martin Danell. En aningen skev jämförelse. Umeå är en liten stad, Uppsala är en lite större stad på en åker, Norrköping en medelstor stad på slätten och Rotterdam är också platt som en pannkaka. Stockholm med sina många öppna vatten, få broar mellan nord och syd, kuperade terräng och en medeltida stadsdel i mitten av allt, har andra, och svårare förutsättningar.
Jag cyklar dagligen och håller med om att mycket kunde vara bättre.
Förhoppningsvis är det på gång.
 0
Niklas Öhrström (25 Juni 2013 15:02):
Zoo:
En fråga om Manhattan: Är alla delar av Manhattan lika urbana? Om inte: Tillhör de delar med motorvägsramper de urbanare delarna eller är det tvärtom?
 0
zoo (25 Juni 2013 19:03):
Urbanitet betyder "relaterat till staden", och då anser jag att ramper i stadsbebyggelse är urbant.
Klubben Trädgården under broarna vid Skanstull känns tex väldigt urban en sommarnatt.
Om det är vackert eller önskvärt är upp till betraktaren
 0
Erik Johansson (26 Juni 2013 11:42):
@David

Jag vet inte riktigt var man ska cykla om inte på Vasagatan, det jag kommer på är att cykla via Stadshuset eller Sveavägen, ingen av dom är bra cykelstråk.


Stadhuset: http:​/​/​cykla.​stockholm.​se/​Tiny.​aspx?​c=​qj5shmb
 0
Martin Danell (26 Juni 2013 23:02):
Zoo, min jämförelse mellan olika städer var främst ett svar till Hans Stålner som menade på att alla städer små som stora är dåliga. De exempel jag tog är de städer jag råkar ha erfarenhet av som cyklist. Finns säkert många ännu bättre exempel. Stockholm är inte så väldigt kuperat. Det är inte backarna som är det största problemet utan dålig planering.

David, som Erik J. påpekar finns inga vettiga alternativ till Vasagatan om man ska t.ex från Norra bantorget till Söder. Blir väldigt stor omväg för alternativ som inte heller är så värst bra. Vasagatan är långt ifrån det enda exemplet på dålig cykelplanering. Jag har inte heller motståndare till bilar. Jag är både cyklist, bilist, kollektivtrafikant och fotgängare.
 0
David Nylund (27 Juni 2013 07:09):
Det beror som sagt på var man börjar och vart man ska, och det är klart att ska man från Norra Bantorget till Tegelbacken blir förstås alla förslag utom Vasagatan omvägar, men exempelvis skulle man kunna cykla via Kungsbron och Blekholmsterrassen. Kommer man längre norrifrån i Vasastan skulle Barnhusbron och Scheelegatan (särskilt efter de cykelbanor som byggs där nu) vara ett alternativ. Österut vet jag inte riktigt, då ska man väl nog bort hela vägen till Malmskillnadsgatan eller Regeringsgatan innan man hittar ett alternativ, och då måste man ju upp på Brunkebergsåsen först.

Själv har jag inte så mycket emot vissa omvägar när jag cyklar, medan jag skyr onödiga stigningar. Det gör att jag personligen inte skulle vara så förtjust i mitt alternativ med Kungsbroomvägen, inte för omvägen som sådan, utan för uppförsbacken över Kungsbron istället för den flacka Vasagatan.

Sen tycker jag egentligen, trots allt, att trafiken på Vasagatan funkar. Även om problemen med bussar, friåkare och icke utritade cykelfält finns, så finns en allmän insikt från alla slags trafikanter att de andra också behöver komma fram, och man lämnar också plats för varandra när en tredje hindrar den andres framfart. Men att trafikanter i allmänhet kan bete sig är ingen ursäkt för trafikplanerarna att inte göra ett bättre jobb, och alltid finns det någon som utgör en trafikfara.

Så visst kan man göra mer, men att alla Stockholms centrala stråk inte är idealiska för alla, och i synnerhet inte barn, att cykla på, det kan ju också vara en av stadens kompromisser man måste leva med.
 0
Jan Wiklund (3 Juli 2013 18:55):
Zoo: vad som helst som rakar finnas i en stad kan naturligtvis kallas urbant. Min poang ar att allt kanske inte passar lika bra dar av praktiska orsaker.

Ramper ar ett satt att underordna allt under biltrafikens behov, vilket ar opraktiskt om nagot med tanke pa den plats biltrafik tar. Och plats ar det det rader storst brist pa i en stad.

Ursakta bristen pa prickar, skriver pa engelskt tangentbord.
 0
Martin Danell (6 Juli 2013 00:26):
David, jo visst förstår jag att allt inte kan vara idealiskt anpassat för alla överallt, men eftersom jag är både kollektivtrafikant, bilist, cyklist och fotgängare tämligen frekvent tycker jag mig kunna jämföra och då anser jag att cykeln ofta negligeras jämfört med andra trafikslag när man planerar stadsmiljöer i den här stan. Som sagt, även många nya stadsdelar som exempelvis Sjöstaden är dåligt planerade för cyklar.

När man rev klaraterminalen och byggde Waterfront hade man en möjlighet att frångå den modernistiska bilstadsplaneringen och bryta upp det kvarteret och göra det möjligt att göra ett stråk mellan hotellet och centralen från Klarabergsgatan till Stadshuskajen. Tyvärr valde man istället att befästa det modernistiska idealet med ett kvarter som inte går att passera igenom.
 0
Lars (13 Juli 2013 23:37):
Det finns många fler cykelvägar som inte går att köra bil på än bilvägar som inte går att cykla på. Det kommer ett ständigt orealistiskt gnäll från er Yimbyiter.
 0
Fredrik (14 Juli 2013 01:47):
Hahaha, ja jävlar.
+2
Martin Danell (18 Juli 2013 01:26):
Lars, har du något statistiskt stöd för det påståendet? Min känsla är att vi i det här landet har väldigt mycket mer motorväg där det inte går att cykla än vad vi har har cykelväg där man inte får köra bil.
+2
Jan Wiklund (25 Juli 2013 10:14):
Som gammal cyklist är jag van att ta mig fram på de mest omöjliga ställen så jag klagar inte över brist på cykelbanor, åtminstone inte för min personliga del. Däremot blir jag ibland irriterad på den låga kvaliteten på dem - blandning med gående, dålig skyltning, och inte minst dubbla rödljus vid vänstersväng.

Men det verkligt problematiska är de långa avstånd som blivit följden av efterkrigstidens utglesningspolitik. Se diagrammet som visar att cykling blir allt mindre realistiskt ju längre avstånden är: http:​/​/​1.​bp.​blogspot.​com/​-​4SmFdNU62t0​/​UdrjzEYzA5I/​AAAA.​.​
Tack Fredman på Kvarnberget för tipset.
 0
Martin Danell (31 Juli 2013 23:14):
Jo, cykelbanorna i sthlm har blivit väldigt mycket bättre och fler än för 20 år sen.
 0
Daniel (1 Augusti 2013 11:20):
Detta med vad som är en väg som får cyklas på eller inte är en fråga där teori och praktik inte alltid fungerar ihop. Alla huvudleder utan cykelbana bredvid är också till för cyklister, t.ex. delar av rv40 och stora delar av E20 och även en del av E6.
Detta är t.ex. i praktiken en väg där cyklister och lastbilar ska samsas. http:​/​/​goo.​gl/​maps/​dZ36e
Jag vet inte många cyklister som vill dela körbana med lastbilar i 100km/h. Men rent lagligt så ska dessa dela väg.
Andra exempel:
http:​/​/​goo.​gl/​maps/​Gbg6O
http:​/​/​goo.​gl/​maps/​mZx9V
http:​/​/​goo.​gl/​maps/​G0​IMu

Dessa banor är också ställen där gående också ska gå.
 0
Daniel (1 Augusti 2013 11:43):
Glömde säga att om vägen inte ska användas av cyklister och gående så måste det antingen vara skyltat motorväg eller motortrafikled (och inte bara upplevas som detta) eller att det ska vara skyltat med förbud mot cyklister och gående.

Som exempel har vi Dag Hammarsköldsleden i Göteborg.
http:​/​/​goo.​gl/​maps/​knLRV
Denna väg är inte en motorväg eller motortrafikled utan bara huvudväg, med en cykelbana bredvid. Skulle man stänga av denna cykelbana så ska alltså cyklisterna cykla på denna väg helt lagligt. Inte så uppskattat kanske men helt enl. trafikreglerna.
 0
Mikko (18 Augusti 2013 11:17):
Högsta tillåtna hastighet på cykelfilen är 7km/h och finns det cykelbana så ska du utnyttja den enligt lag
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9598 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky