Utskrift från www2.yimby.se
....

Att kapa en folkopinion

 

Rockklubben Debaser har blivit något av en institution under sina drygt tio år vid Slussen och har hunnit bli både folkkär och kulturcreddig och få avknoppningar vid Medborgarplatsen och Hornstull. Men man har levt på lånad tid. Rivningskontraktet närmar sig nu obönhörligen sitt avslut och verksamheten måste finna nya lokaler. Den sista september sägs kontraktet upp, oavsett hur det går med beslutet om Nya Slussen i Mark- och Miljööverdomstolens utslag tre dagar tidigare.

Lokalen kan komma att ockuperas. Det sade klubbens vd Annelie Telford i ett möte igår på Debaser där hon bjudit in arkitekterna bakom "Slussen Plan B" att berätta för allmänheten om sitt projekt. Plan B har inte varit sena att utnyttja Debasers belägenhet för sina egna syften och Telford ser givetvis en möjlighet att med Plan B:s hjälp skjuta på rivningen så länge som möjligt.

Ingen av parterna tror naturligtvis på retoriken i det långa loppet; lokalen ska rivas även i Plan B, och 60-plussarna bakom Plan B, som inte visat skuggan av något intresse för rockklubben tidigare, har planerat in ändringar som gör lokalen oanvändbar som publik samlingslokal.



På mötet nämnde Plan B-representanterna förstås ingenting om det. Istället lovade man dyrt och heligt att Debaser skulle återuppstå i exakt samma skick som idag, vilket drog ner applåder från de församlade Slussen- och Debaserbevararna. I samma andetag kritiserade man staden hårt för att den gjort upp med ett annat privat företag - Atrium Ljungberg - om att få disponera lokaler i Nya Slussen. Något inkonsekvent kan tyckas.



Det socialdemokratiska oppositionsborgarrådet Tomas Rudin, som svängt i Slussenfrågan och nu backar Plan B, menade att stödet för Debaser automatiskt ska räknas som stöd för "Slussen Plan B". Därmed skulle, enligt Rudin, Plan B:s starka överrepresentation av äldre personer i stödtrupperna motverkas. Bra för demokratin att han åtminstone inte räknar dem som s-väljare automatiskt också.

Under kvällen gavs många prov på den lätt inkonsekventa desinformation som kännetecknar Plan B:s marknadsföring. Ena stunden var Nya Slussens galleria alla galleriors moder och sträckte sig långt in under Södermalmstorg, nästa var den helt borta (så att man kunde visa på en utebliven intäkt).

Mycken tid ägnades åt att avfärda Nya Slussens bussterminal som en brandfälla för alla de som ska vistas där, samtidigt som man lyriskt beskrev alla turistcentra, caféer osv som ska ligga i direkt anslutning till den egna bussterminalen, också den under tak och avskild från bussarna enbart med glasväggar. Ena stunden var Nya Slussens kraftigt breddade vattenrum ett problem, nästa stund visade man en bild som felaktigt visar vattenytorna som mycket mindre än idag, och gissa om det framställdes som ett bekymmer.


Simulering: Planet 11

De fyra upphovsmännen bakom "Slussen Plan B" presenterade ett par personer i 30-årsåldern som de sa var lika involverade i projektutvecklingen som de, men hade avsevärda problem att komma ihåg deras namn. Man visade en film där olika Slussenbevaringsengagerade personer poserade som "mannen på gatan" vilket lockade fram generade fniss från samma personer som nu stod runt om i lokalen. Och givetvis serverades de närvarande alla de välbekanta Slussenmyterna och några till.


"Ur filmen "Röster på Slussen"

Att underblåsa och kapa en folklig opinion för sina egna syften är ett urgammalt trick som oftast utnyttjas av politiker. Att Rudin gör det är bara vad man kan förvänta sig. Debasers vd gör givetvis vad som är mest lönsamt för företaget; att man önskar etablera sig i de nya lokalerna som ska byggas i ungefär samma läge även i Nya Slussen står utom allt tvivel, men hyran är förstås väsentligt lägre nu.



I botten av konflikten ligger ändå stadens bristande kompromissvilja.

Att Debaser är bland de första som tvingas flytta hänger samman med att bron som utgör klubbens tak ska rivas och lämna plats åt en ny. Den nya bron ligger dock helt utanför Debasers lokal och skulle kunna byggas utan att man först river Debaser. När nya bron är klar kan klubben flytta in i de nya lokalerna och de gamla rivs. Det är ett kompromissförslag som är helt i Yimbys anda: Stadslivet fortgår, verksamheter görs inte hemlösa, och alla parter, inklusive de musikintresserade stockholmarna, blir vinnare. Alla parter, utom Plan B-herrarna.


Foton och videoinspelning: Hans Möller
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
+1
Jan Wiklund (29 Augusti 2013 10:29):
Jag har förstås länge misstänkt att det är Debaser som ligger bakom Slussenprotesterna, de är nämligen de enda som har ett intresse att värna. Även om intresset är kortsiktigt eftersom de blir av med det billiga rivningskontraktet vad som än händer.

På Lidingö är det däremot solklart enligt min källa. Där är det fastighetsägaren Björn Tarras Wahlberg som riskerar att få sitt hus rivet om centrumplanerna går igenom, och som med diverse skräckrykten om massrivningar har fått 1500 personer att skriva på protestlistor. Moderaterna, till vilkas kärnväljare ju Tarras Wahlberg hör, ligger lågt och kommer väl att ge efter vad det lider.

Kanske vore det läge att bilda en Lidingö Centrums Vänner för dom som vill ha fler bostäder på Lidingö, i ett så centralt läge som möjligt?
 0
zoo (29 Augusti 2013 11:02):
"60-plussare", "30-årsåldern","äldre personer". Herbert verkar vara fixerad vid åldersbegrepp.
Och är dessutom lika obarmhärtigt säker på Nya Slussen förträfflighet som alla andra i yimbys kärna.
Enligt samma kärna har alla som inte håller med bara gått på en hel radda "slussenmyter" och är för korkade för att förstå tjusningen med skuggiga evighetstrappor och 90-talsandande glashus på Södermalmstorg plus en blaffig bro som så gracilt binder ihop Gamla stan med Söder.
Min åsikt är att det kommer att bli vansinnigt fult, och jag ser hellre att Plan B genomförs.
Det är min egen högst genomtänkta åsikt, och jag ber vänligen om att inte bli tillsagd om hur fel jag har och hur lite jag har förstått.
+2
Jan Wiklund (29 Augusti 2013 11:29):
Zoo: jag vet inte om jag hör till kärnan, och jag är inte övertygad om kommunens slussenförslags förträfflighet - men jag är definitivt övertygad om att den existerande Slussen inte är mycket att hurra för. En gammal motorvägskorsning med alldeles för mycket asfalt.

Kommunens förslag har åtminstone fördelen att ha mindre bilytor, och det räcker långt. Även om det säkert skulle kunna gå att hitta på något ännu bättre.
+2
Anders Norén (29 Augusti 2013 11:31):
Åsikter får alla ha. Det är först om, eller när, man börjar presentera åsikterna som objektiva sanningar som man kan tala om "rätt" eller "fel".
+1
Anders Gardebring (29 Augusti 2013 12:11):
zoo:
Det är en vanlig missuppfattning att YIMBY Stockholm inte riktat någon kritik mot stadens slussenförslag. Det är direkt felaktigt:
http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​10​/​0​4/​yimby-​lamnar-​in-​yttrande-​_​.​.​
http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​7/​forbered-​for-​tunnelbanan-​_​.​.​

Däremot är vi helt övertygade om att "nya slussen" är avsevärt bättre än dagens biltrafikcentrerade, trafikfarliga och kissdoftande motorvägsrondell. Vilket ju i grunden är vad plan b vill ha kvar.
+1
Herbert Tingesten (29 Augusti 2013 12:21):
Zoo: Att 60-plussare sällan syns på Debaser är väl knappast en häpnadsväckande iakttagelse. Talet om den sänkta medelåldern i Plan B-stödet som man får om man kapar Debaser-stödet är direkt från Tomas Rudin.

Slussenmyterna är en realitet, och det enda sättet att motverka dem är med fakta. T ex kan du se på de solstudier som har gjorts att trappan har sol hela sommarhalvåret, i princip varje ljus timme. Åsikter är det ingen som missunnar dig, men de ska vara baserade på fakta.

Den som tror att Yimby stöder Nya Slussen oreserverat kan läsa vårt yttrande: http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​0​7/​forbered-​for-​tunnelbanan-​_​.​.​
 0
Emanuel Alfredsson (29 Augusti 2013 18:15):
Är inte det här ett prima exempel på astroturfing?
+1
Daniel (30 Augusti 2013 05:34):
Undra vad hyresnivåerna skulle bli vid ett nytt debaser?
+1
Alexander Åkerman (31 Augusti 2013 16:45):
Om motståndet från debaser-publiken blir för starkt så kan det ju förhoppningsvis bli en läxa för stadens planerare - man slänger inte ut en fungerande verksamhet utan att se till att erbjuda en fullgod alternativ lokal att flytta till...
 0
Jan Wiklund (31 Augusti 2013 20:42):
Alexander: Då skulle dom få tvingas ändra hela sin planeringsprocess.
+1
Herbert Tingesten (31 Augusti 2013 21:54):
Alexander: Debaser har ju skaffat sig en del alternativa lokaler under åren - Hornstull, Medis (och Malmö).
 0
Emanuel Alfredsson (31 Augusti 2013 22:00):
Kanske en lokal i Hammarby Sjöstad skulle sitta fint, eller?
+3
Herbert Tingesten (31 Augusti 2013 22:11):
Eller kanske gamla järnvägstunneln mellan Stadsmuseet och Södra station. Lite jobbig akustik men ganska coolt. En del av tunneln används av Stadsmuseet som upplag och en annan del tjänstgör som arbetstunnel för Citybanan men jag tror det är ledigt i mitten.
+1
Daniel (31 Augusti 2013 23:10):
@Alexander. Debaser flyttade dit med vetskapen om att dom måste flytta därifrån efter kanske 10 år. Det är ingen nyhet för klubben. Det var ju känt från första början. Och är det ett rivningskontrakt dom har så det ju bara fjanterier.
 0
Alexander Åkerman (1 September 2013 14:23):
@Daniel: I så fall är det ju en annan sak... Men det finns ju fortfarande ett intresse av att underlätta verksamheters fortlevnad från stadens sida... Inte minst vad gäller att skapa en smidigare planprocess då det i detta fall skulle skapa ett mindre motstånd mot planen...
 0
zoo (1 September 2013 17:48):
Daniel.
Fjanterier är det när någon är helt förblindad av Nya slussens förträfflighet utan att ägna en tanke åt stadens kulturella historia.
+3
Herbert Tingesten (1 September 2013 18:16):
Zoo: Nya Slussen blir en del av stadens kulturella historia. Om bara 40-50 år kommer den tidens stadsbyggnadskonservativa att försvara den med näbbar och klor. Folk kommer inte att tro att det är sant att det låg en motorvägskorsning där tidigare.
 0
Daniel (1 September 2013 20:51):
@Herbert. Allt är alltid värt att bevara. Det var säkerligen samma upprörda känslor från vissa när slussen byggdes. Det var rätt mycket av Stockholms historia som jämnades med marken för att bygga Slussen. Men också mycket av Stockholms historia jämnades med marken när man byggde Stockholm slott, eller i princip alla husen på Riddarholmen. En del av historian har offrats för att bygga Stockholms stadshus, järnvägen, tunnelbanan osv. Ibland måste man offra lite historia för stadens utveckling och för att göra något bättre.
 0
Kalle (2 September 2013 01:23):
Var du verkligen där, Herbert? Du missar ju helt poängen. Debaser klagar, som många andra, på att staden tjuvstartar. Stora arbeten har dragits igång till ett projekt som inte vunnit laga kraft. Uppsägningarna är helt onödiga om projektet går in i en juridisk vända till. Det finns dessutom fler processer, om bussterminal och vatten, som behöver vara klara innan det är dags att börja bygga. DET är vad Debasers VD talade om.
 0
Herbert Tingesten (2 September 2013 08:41):
Kalle: Jag har skrivit reportaget utifrån en videoupptagning. Såvitt jag förstår handlar det inte alls om någon förtida uppsägning utan allt har följt rivningskontraktet, men visst kunde staden ha varit mer flexibel och inväntat MMÖD:s beslut. Skulle det mot förmodan gå emot stadens plan så får den göras om på några punkter, och det kanske ger Debaser ett år till på rivningskontrakt. Dumt att tvinga dem att förbereda en utflyttning om det visar sig att det inte alls behövdes, det håller jag med om i högsta grad.

Det är inte det artikeln vänder sig emot utan Slussen Plan B:s oblyga kapande av stödet för Debaser.
 0
zoo (2 September 2013 12:41):
" Nya Klara blir en del av stadens kulturella historia. Om bara 40-50 år kommer den tidens stadskonservativa försvara det med näbbar och klor. Folk kommer inte tro att det är sant att det låg
en massa slumkvarter där tidigare."
Kanske någon sa för länge sen...
+1
Herbert Tingesten (2 September 2013 12:48):
Tja, då hade ju inte nuvarande trafikkringla blivit byggd, som du tycker är så omistlig att vi ska lägga 7-8 miljarder på att bygga upp den i kopia. För mig får man gärna bygga upp ursprungsbebyggelsen från 17-1800-talet igen.


Edit: "Klara" skrev du och inte "Slussen" ser jag . Resonemanget håller ändå fast jag tycker liksom de flesta andra att det är bra att man byggde tunnelbanan, fick bort de branta backarna och fixade till ordentliga stråk med breddade gator så att det blev plats för mer folkliv. Och de allra flesta av Klarakåkarna var inte speciellt fantastiska eller unika ändå. De snyggaste har jag föreslagit att man kan återuppbygga som en del av Västra City-projektet.

Edit 2: Och ska jämförelsen bli rättvisande får du föreställa dig ett scenario där hela Klara är rivningsmoget och där genomfartstrafiken av en eller annan anledning har minskat till en tredjedel, låt oss säga så mycket att man kan ta bort Klaratunneln och Tegelbacksramperna. Ska vi då tvingas rätta oss efter dem som ojar sig över hur fina och kulturella trafikramperna och parkeringshusen är och som motsätter sig att man rättar till 60-talets misstag?
 0
zoo (2 September 2013 14:43):
Oja sig får framtida generationer göra när Nya slussens överdimensionerade tjockbro ligger öde.
+2
Herbert Tingesten (2 September 2013 14:57):
Zoo: Kan rekommendera den här länken om du tror att Nya Slussens bro är större än dagens:

http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​11/​12/​slussenmyter-​del-​11-​den-​a_​.​.​

Och nog är väl nya bron betydligt tunnare än dagens, som går hela vägen ner till marken utom just över slusskanalen?

RIsken att den skulle komma att ligga öde är nog inte så stor, för flödet av gångtrafikanter och cyklister kommer knappast att minska i framtiden. Delar man upp flödet på två överdimensionerade broar (som idag) så blir det förstås bra mycket mindre.
+1
Anders Norén (2 September 2013 16:15):
Zoo: Minns du diskussionerna åren runt sekelskiftet att höja upp Sergels torg till marknivå och ersätta rondellen med en T-korsning? (Undrar om inte Stockholmspartiet t.o.m. gick till val på det 1998!) Apropå att stadsbyggnadskonservativa försvarar nya Klara med näbbar och klor, alltså?
 0
Daniel (2 September 2013 18:05):
Som sagt finns det mycket som är diskutabelt inom Stockholms arkitektur. Många förståsigpåare om allt möjligt. Själv tycker jag att debatten om pastischer är fjantig. Stockholms Slott är pastisch, Stockholms stadshus är egentligen pastisch. Och numera finns det väl en grupp som vill bevara slottets bruna färg. Då är 1800-talsmålningen roligare med medvetet olika färger beroende på sida. Men nu skulle ju ingen vilja ha slottet målat i olika färgsättningar beroende på sida. En stad behöver utvecklas. Både på gott och ont. Alternativet är en stad som inte utvecklas. För dom som vill bo i en sådan stad så finns Florens.
+1
David Nylund (2 September 2013 18:10):
Lite överspelad då jag hade inloggningsproblem i morse, men ändå:

Kalle, nu var det ju inte protesten i sig, utan kapandet av den Herbert skrev om.

Hade det bara varit tidsaspekten man brydde sig om hade det ju inte funnits något behov av att bjuda in plan B-folket som ju har en betydligt mer långtgående agenda. Jag håller med Herbert om att man fastnat i ett klassiskt demonstrationsproblem: de som tycker som man själv "och lite till" tar över frågan, och vips är alla som är för Debaser (och de flesta där var nog betydligt mer intresserade av klubben än av slussen) även för plan B.

På vilket sätt är det inte en kapad folkopinion?
 0
NIMBY (4 September 2013 18:23):
Tröttsamt det här. Det finns folk som inte gillar nya Slussen, är det verkligen så intressant att skriva om? Vad vill ni i YIMBY egentligen? Det är väl det ni borde skriva om?

Vilken annan ideell förening ägnar sig åt att attackera folk? Det här är inte trovärdigt.
+2
Herbert Tingesten (4 September 2013 21:42):
Vet inte var du ser några "attacker på folk", NIMBY. Det står förstås vem som helst fritt att ogilla Nya Slussen utan att kapa folkopinioner och utan att pusha för motalternativ med orealistiska löften och osanna påståenden. Vill du ha en bakgrund till varför vi är ganska skeptiska till "Slussen Plan B" så rekommenderas den här artikeln: http:​/​/​www.​yimby.​se/​20​13/​0​1/​slussen-​plan-​b-​-​en-​analys_​.​.​
 0
Simon Kågström (23 September 2013 15:07):
Ser jag fel, eller har Tomas Rudin en ge-fingret-pin på sitt kavajslag?
 0
Jan Wiklund (5 Oktober 2013 12:24):
Elina Wessman i Södermalmsnytt har en helt annan teori. Nämligen att Slussenkramarna består av folk som har växt upp med Debaser och har sina första vuxenminnen förknippade med Debaser.

Jag tycker att den sortens motiv är respektabla. Vi måste ha minnen förknippade med en stad för att älska den. Staden kan inte bara vara en rationell maskin. Men ibland går det förstås för långt. Alla som inte har sina första vuxenminnen förknippade med Debaser har ju också rätt till staden.
 0
Fredrik (6 Oktober 2013 15:49):
Jan, öppnade inte Debaser 2002? Det är väl knappast den generation som kan ha haft "sina första vuxenminnen" på Debaser som utmärker sig som "Slussenkramare".
 0
Karl (6 Oktober 2013 16:04):
Debaser tror jag inte är så relevant i sammanhanget. Men Jan har ändå rätt i sin allmänna poäng: att även mer känslomässiga motiv är respektabla. Nästan alla nu levande infödda stockholmare har växt upp med Slussen och torde ha någon slags emotionell koppling till nuvarande konstruktion. Jag har det själv, och hade antagligen varit mer positiv till ett bevarande om det inte hade varit orimligt att riva hela rasket bara för att bygga upp en kopia. Ändå kommer det kännas lite sorgligt när grävskoporna anländer.
 0
Jan Wiklund (7 Oktober 2013 09:45):
Det fanns ju ett musikställe där redan på 80-talet, jag antar att det var det som Elina syftade på.

Annars menar jag inte att allt som folk behagar gilla har samma dignitet. Det som förtjänar en viss respekt är det som folk har använt, levt med och gjort till sitt. Typ att Slussen skulle vara en viktig del av deras ungdom eller så.

Det är inte tillräckligt, inte för en så viktig knutpunkt som just Slussen som många människor har rätt till. Det vore en annan sak om musikstället hade legat vid t.ex. Kocksgatan eller Hornsbergs strand, då hade det konkurrerat mindre med andras behov. Om man bor i en stad får man finna sig i att kompromissa med andra och väga olika intressen mot varandra.
 0
David Nylund (7 Oktober 2013 10:42):
Just musikställen gallras väl annars ut av YIMBY-skäl rätt fort. Så gick det i alla fall för många av mina gamla favorithak, som Studion vid St Eriksplan.

Nåväl, var sak har sin tid, men när man bygger stora trafikplatser är det ju ett utmärkt tillfälle att få till bra, lite enklare kulturlokaler. Å andra sidan är dessa svårplanerade.

Både Debaser och exempelvis Trädgår'n känns ju som ställen som rotats fram bland det ingen annan vill ha. En nog så god bild av vad ett rockhak kräver kanske.
 0
Jan Wiklund (14 Oktober 2013 13:21):
Jaha, här är ett indicium för att Elina har rätt: http:​/​/​www.​aftonbladet.​se/​nyheter/​kolumnister/​oisincan.​.​

Alltså, en viktig grupp människor gick på rockklubb på Slussen på 80-talet, därför måste Slussen stå kvar som ett minnesmärke över deras ungdom!

När vi körde vår kampanj för almarna 1970-71 handlade det om Stockholms då enda nattöppna utomhusfik, och det enda där man aldrig blev bortkörd för att man beställde för lite. Och framför allt var det inte ett monument över något svunnet utan något som pågick.

Jag har en känsla av att folk har blivit mer nostalgiska, mindre framtidsinriktade än man var då. En trött anda av "det var bättre förr" vilar över landet.
 0
Ragnar L (14 Oktober 2013 22:57):
Jag såg Richard Thompson på Kolingsborg våren 83, den konserten var bra, och den dokumenterades av radion. Dock tillhörde jag inte den där viktiga gruppen människor, och dessutom var jag inte så ung (ens då). Fast jag minns inte att Söder var sådär sunkigt som artikelförfattaren beskriver....
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky