Utskrift från www2.yimby.se
....

Ingen ska falla!

 

Hög tid för plattformsdörrar

Varje år dödas och skadas människor i tunnelbanetrafiken. Vi i YIMBY har därför i flera år drivit frågan om byggande av plattformsdörrar i Stockholms tunnelbana. Kollektivtrafiken ska vara ett attraktivt, enkelt och säkert sätt att resa för alla.

Förrutom självmord, fall på grund av trängsel eller onykterhet eller andra orsaker så råkar även synskadade lätt illa ut.

I dag lanserar därför Synskadades Riksförbund (SRF) filmen och kampanjen #ingenskafalla

Filmen och kampanjen pekar på några av konsekvenserna av den bristande säkerheten i Stockholms tunnelbana.

I filmen medverkar synskadade Elsie Viggen. Hon föll ner på spåret tillsammans med sin man. Hon överlevde, men det gjorde tragiskt nog inte han.
Medverkar gör även Moncef Jerbis som har kört tunnelbana och varit med om fem tragiska olyckor.
Det här är berättelserna om hur det känns för de inblandade. 


Tycker du också att det är hög tid att bygga plattformsväggar i tunnelbanan? 

Skriv då på synskadades riksförbunds namninsamling, som du hittar här.
 
Kampanjen för plattformsdörrar drivs av synskadades riksförbund i samarbete med YIMBY Stockholm, kollektivtrafikant Stockholm, Neuroförbundet Stockholms län, Personskadeförbundet Stockholms län, Hörselskadades distrikt Stockholms län, Reumatikerdistriktet i Stockholms län samt Unga Synskadade Stockholm.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
+1
Martin Kolk (18 Augusti 2014 19:01):
Jag är ganska skeptisk till en utbyggnad. Det lär kosta ungefär 50 miljoner per station vilket bli 5 miljarder kronor totalt (utan merkostnader för tåg etc). Säg att den årliga kostnaden för avskrivning samt lån för finansiering är 8%. Det blir 400 miljoner om året (eller säg 200 miljoner med en kostnad på 4%). Det är väldigt dyra räddade liv (trafikverket räknar på drygt 20 miljoner tror jag). 400 miljoner är en kilometer light-rail om året till exempel.

Tror man sparar fler liv (mindre trafikolyckor) på att bygga ut kollektivtrafik och därmed få mindre biltrafik, bättre kollektivtrafik får man på köpet.

Den största poängen (utöver ökad trygghet) är att man kanske skulle kunna få snabbar av/på-stigning vid Slussen/T-centralen, det skulle höja kapaciteten på hela linjen.
 0
David Nylund (18 Augusti 2014 22:24):
Låter mer som en suicidfråga än en synskadefråga. Synskadeexemplet är ju också från före det fanns strukturmarkeringar längs kanten. Att det är en suicidfråga (och en arbetsmiljöfråga om man ska vara krass) är ju inget argument mot att göra något, men även jag tycker att kostnaden ska vägas mot nyttan, om än i första hand vilka andra säkerhetsfrågor vi kan lösa med samma resurser.
 0
Anders Norén (18 Augusti 2014 22:52):
Glasar man in de mest trafikerade, och kanske de mest olycksdrabbade om de inte är samma stationer, så räcker det antagligen väldigt långt. Hur många perronger kan det röra sig om - 20-25?
 0
Anders Gardebring (19 Augusti 2014 09:05):
Hej Martin.
Det framgår tyvärr inte i filmen och kampanjen, men de jag pratat med hos synskadades riksförbund har samma syn som YIMBY, nämligen att de högst trafikerade stationerna är de som ska prioriteras. Övriga stationer kan sedan komma allt eftersom eller kanske inte alls.
 0
Martin Kolk (19 Augusti 2014 11:42):
5-10 stationer går nog att motivera. Utöver självmord (där en mindre andel stationer inte skulle hjälpa alls) är nog en ganska stor del berusade personer där ju dörrar skulle hjälpa väldigt mycket (det sker nog på de större stationerna också).

Problemet då är väll främst att stoppsystem och alla tågvagnar måste integreras med plattformsdörrar, vilket man väll dock kanske borde börja planera för iallafall. Tror det kan bli dyrt ändå, och med 5-10 stationer sparar man nog inte mer än ett liv om året.
 0
Johan (19 Augusti 2014 14:19):
Så länge vi har två typer av tunnelbanetåg där dörrarna inte är placerade på samma ställe blir det svårt att få till.
I t-banan i Köpenhamn, som för övrigt är förarlös, håller man på att bygga denna typ av dörrar.

Martin Kolk nämner ett av de största problemen med T-banan, och det är kapaciteten vid Slussen/Gamla Stan/T-centralen.

Stockholms tunnelbanenät byggdes då de stora trafikströmmarna var mellan City och förort, på den tid då man bodde i förort och jobbade i City. Idag bor man i förort eller kranskommun och jobbar i annan förort eller kranskommun.
Trafikflödet genom City är idag stort och det beror på att det inte finns några andra bra alternativ att ta sig från tex Mörby till Kista eller från Vällingby till Skärholmen eller från Lidingö till Nacka än via T-centralen.
Vi behöver därför inte fler linjer av spårbunden kollektivtrafik genom City för att ta sig från norra delen till södra eller tvärtom, vi behöver fler alternativ till getingmidjan, helst i form av ringlinjer som ger möjlighet inte bara till nord/sydlig resa utan även öst/västlig. Tex en yttre ring av tunnelbana med sträckning Mörby-Lidingö-Nacka-Skarpnäck-Huddinge-Kungens Kurva-Ekerö-Vällingby-Kista-Mörby och en inre ring, spårväg eller tunnelbana med sträckning Brommaplan- Bromma Flygplats-Friends Arena-Universitetet- Djurgården-Sickla-Björhagen-Enskede-Västberga-Hägersten-Brommaplan.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (19 Augusti 2014 14:42):
Johan: Ja, i alla fall på några decenniers sikt. När man bygger nya linjer eller gör större renoveringar av gamla linjer och stationer kommer plattformsdörrar vara en självklarhet tror jag. Titta på Citybanans stationer. Även Hagastaden/Karolinska borde ligga bra till för att få plattformsdörrar.

Det är fortfarande ovanligt att bo i en kranskommun och jobba i en annan, det är bara 10-20 procent av alla i Storstockholm som har det så, men utvecklingen lär gå åt det hållet så länge staden växer.
 0
Johan (19 Augusti 2014 19:01):
Rasmus,
Enligt Statistik om Stockholm 2007, arbetsmarknad, finns det 410.000 arbetstagare i Stockholms kommun. 28,2% av dessa, dvs 115.000 pendlar ut från Stockholm till sina arbetsplatser och 250.000 pendlar in till Stockholm.
Om samma procentuella fördelning av arbetstagare görs för Stor-Stockholms (Invånarna i Nykvarn, Södertälje, Nynäshamn och Norrtälje borträknade) 2,0 miljoner invånare så är det 900.000 som jobbar i Stor-Stockholm. Räknar man bort de 365.000 som pendlar in eller ut från Stockholm så är det 535.000 som pendlar mellan olika kranskommuner. Av pendlarna är det 60%, inte 10 eller 20%.
 0
Rasmus Öhrstig Bratt (19 Augusti 2014 21:42):
Det är ungefär 470 000 som bor i Stockholms län och arbetar i en annan kommun än den de bor i. Av dessa pendlar cirka 100 000 från Stockholms kommun till en annan kommun i Stockholms län, samt cirka 215 000 från annan kommun i Stockholms län till Stockholms kommun. Resten pendlar alltså kranskommun-kranskommun.

Jag får det till att cirka 33% av pendlarna pendlar mellan kranskommuner, men då ska man komma ihåg att mer än hälften av alla arbetstagare jobbar i samma kommun som de bor i. Det är i så fall cirka 15% som har som vardag att pendla kranskommun-kranskommun.

(Andelen nyanställningar som förutsätter pendling kranskommun-kranskommun lär gissningsvis vara betydligt högre.)

Källor:
http:​/​/​www.​lansstyrelsen.​se/​stockholm/​SiteCollectionDo.​.​
http:​/​/​www.​statistikomstockholm.​se/​attachments/​article.​.​ (se sid. 18)
 0
Jan Wiklund (20 Augusti 2014 12:58):
Vi får inte glömma att med plattformsdörrar är det fritt fram att automatisera t-banan och köra utan förare. Därmed skulle man kunna öka turtätheten till treminuterstrafik dygnet runt utan extra kostnad. Vilket vore en stor standardförbättring för kollektivtrafiken.

Vilket förstås inte hindrar att det också behövs fler spår, som inte går över T-centralen.
 0
Anders Eriksson (24 Augusti 2014 02:23):
50 miljoner kronor per station för plattformsdörrar låter nästan vad en hel station skulle kunna kosta att bygga i vissa fall.
 0
Anders Eriksson (24 Augusti 2014 02:47):
Köpenhamns metro har haft plattformsdörrar från starten i de underjordiska stationerna plus Lufthavnens station. Övriga stationer, ett tiotal, har inte plattformsdörrar men däremot sensorer. Det lär vara vissa problem med tidningar och skräp på spåren som dessa ibland reagerar på.
 0
Gustav Svärd (15 December 2016 11:59):
DN skriver om att det kommer införas plattformsskämar på Åkeshov och Medis. Om det funkar bra kommer de sen rullas ut på hela Röda linjen iom att den uppgraderas.

http:​/​/​www.​dn.​se/​sthlm/​medis-​forst-​med-​plattformsdorra.​.​
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8653 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S

@yimbysthlm på Twitter