Utskrift från www2.yimby.se
....

Kortsiktigt tänkande för Slussen

 
Det har meddelats att Stockholms Stad och Region Stockholm kommit fram till en kompromiss om den nya gång- och cykelbron vid Slussen, en bro som varit tänkt att gå längs tunnelbanebron och ha anslutningar från såväl gatuplanet som från kajplanet.

Länge tycks staden och regionen (i form av Trafikförvaltningen/SL) ha undvikit all form av konstruktiv dialog, och i stället ägnat sig åt passivt aggressivt beteende som nu kostat Stockholmarna åtskilliga miljoner kronor till ingen nytta.

Vad betyder då överenskommelsen? Jo, den betyder att gång- och cykelbron flyttas längre bort från tunnelbanebron och att rampen från kajplanet stryks. Inte senareläggs alltså, utan stryks. Slussenprojektet meddelar att överenskommelsen är politiskt förankrad, och att projektet därmed inte längre kommer att sträva efter att en ramp från kajplanet blir byggd.

Det är förstås naturligt att Slussenprojektet inte tar på sig att självt bygga något som kortsiktigt inte kan realiseras, men att däremot utforma den nya gång- och cykelbron så att den inte i ett senare skede kan kompletteras med en ramp från kajplanet vore oansvarigt. Troligen kommer ju Nya Slussen att användas under 75-100 år, och att därför låsa fast Stockholmarna vid en dålig lösning för hela denna tid vore mycket olyckligt.
Gå med i YIMBY Stockholm
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Per Vrethem (1 November 2023 13:20):
Mycket bra inlägg Mårten.
Detta visar på hur pass lite cyklisrernas intressen faktiskt väger när det kommer till trista realpolitiska diskussioner.
 0
Curt-Erik Rådberg (27 Februari 16:23):
Slussen finns väl i alla stockholmares hjärtan, eller i varje fall alla hjärtan på Söder, och förekommer i så många romaner. Inte minst i Stieg Trenters kriminalromaner från 1944-1967. Trafikstockningar tycks därför ha varit förlåtna där, i långt högre grad än på andra trafikplatser. Men, som Mårten Landström påpekar här ovan, lär Nya Slussen vara tänkt att användas i 75-100 år och behöver ha sitt framåttänkande så man inte genom nutida utformning omöjliggör att vissa nya broar och ramper under den tidsperioden kan tillkomma där. Jag såg nyligen en 28-minuters kortfilm gjord av avantgardisten Eugen Vöhrmann 1975, med det allra mesta av Slussen igenkännbart - tidningskiosken, nedgång till T-banan och förstås trafiken i rondellen, som hade skapats i inte alls så trafiktät tid, innan ordet rondell ens fanns och ordet var trafiksnurra. Annars visar filmen snarare den svängiga Slussgatan upp emot Mosebacke Torg och exteriörer av Kapellgatan nära Katarina kyrka. Hoppas få tag i DVD:n där den gamla kortfilmen, numera ingår. Svensk Filmdatabas har inget att tillägga och från film-asken noterade jag utöver platsnamnen Slussen och Mosebacke endast "Medverkande: Sören Skarback född 1955 och Irina Belusova född 1942" och då gäller det snarast umgänge i inomhusmiljö, vid en gammal kakelugn etc. Filmare Vöhrmann gick ur tiden 1977.
Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8649 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Innovative design, fine grinding
9 April 11:13 av Tom Eem
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på Twitter