Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Nytt hotell på Vasagatan 22

Sida 2 av 3
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Helst hade jag förstått sett att något av höghusförslagen som tidigare diskuterats på platsen hade realiserats. Nu blir det tyvärr inte så eftersom våra politiker inte vågade gå hela vägen. Men jag tycker faktiskt att det förslag som nu ligger ute ändå ser rätt hyfsat ut. Man har lyckats att skapa en urban byggnad vilket är det särdeles viktigaste. De tre uppglasade bottenplanen skapar en öppen storstadskaraktär vilket jag inte tycker att Richards förslag gör. Platsen är i min mening helt fel för en byggnad av småstadskaraktär. Byggnaden på denna plats ska andas internationell storstad.

Jag är däremot inte principiellt mot idén att skapa en byggnad i äldre stil. Men då pratar vi snarare något i stil med Kungstornen.
Richard Allard
33 Inlägg
Niklas Öhrström skrev:

Jag föredrar varianten med torn. Skulle man kunna ett fetare torn i det sydvästra hörnet, som då skulle kunna innehålla en "skybar"?
Gustav Svärd skrev:

Jag skulle jättegärna se en variant av Torn där huset överlag är 3-8 våningar högre, dels har ett fetare, högre torn i sydväst (för en skybar) som Nilkas skriver. kanske en variant där husens fasadfärger jämnas ut mot toppen så att översta våningen har en gemensam färg?

Något åt Niklas och Gustavs förslag skulle kunna se ut så här.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

1366 Inlägg
Profilbild
Richard Allard
33 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Grant! Vad använder du för verktyg?

Tack, Herbert.
Jag beundrar alltid dina hus som Du ritat till Snusken.. förlåt Slussen.
Om Du med verktyg menar datorprogram, så använder jag Paint Shop Pro X. I det finns många verktyg som t.ex. Change to target för att göra färgövergångarna i det senaste förslaget. Har jag uppfattat frågan rätt?

Dock funderar jag på om ett enklare arkitekturprogram kan vara lättare att arbeta med.
1366 Inlägg
Richard Allard skrev:

Tack, Herbert.
Jag beundrar alltid dina hus som Du ritat till Snusken.. förlåt Slussen.
Om Du med verktyg menar datorprogram, så använder jag Paint Shop Pro X. I det finns många verktyg som t.ex. Change to target för att göra färgövergångarna i det senaste förslaget. Har jag uppfattat frågan rätt?

Dock funderar jag på om ett enklare arkitekturprogram kan vara lättare att arbeta med.

Handritat! Då är det värt en applåd till, föreställde mig att det var gjort med något 3D-program. Själv använder jag Sketchup när jag inte orkar tänka ut alla vinklar och för att testa hur volymer förhåller sig till varandra, men textureringen är inte så bra som i betalprogram tyvärr.
Senast ändrad 22 september 2011 23:10
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Började skissa på en TT 3.0-design förra året med lite liknande upplägg men kom inte längre än så här:

Stilen kanske kan kallas "gyttricism" eller "Mariabergism".
Senast ändrad 22 september 2011 23:29
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Började skissa på en TT 3.0-design förra året med lite liknande upplägg men kom inte längre än så här:

http://uf.yimby.se/se/e53bdc85-f0c6-4760-ac03-cbcb97ab1f79/363/1cc77498-e561-11e0-9d5d-30f3352c3fb6.png

I love it! Kommer hatas av en hel del, särskilt när man föreslår det, men skulle det byggas tror jag det skulle kunna släppa loss en liten våg av byggnader i gamla stilar.
Richard Allard
33 Inlägg
Herbert Tingesten skrev:

Du regerar, Herbert. En ny byggnadsstil är skapad och jag älskar den.

För att kvalitetsbedöma den byggnadsstilen måste man efter att ha bott i ett sådant område ett år och varit i grannkvarteret för att köpa mjölk, ha GPS för att hitta hem. Då får stadsdelen högsta betyg.

Senast ändrad 24 september 2011 02:01
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Herbert Tingesten skrev:

Lysande! Skulle inte vara emot en våg av Mariabergism här i stan.
510 Inlägg
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Jesus kristus! Man får hoppas det ser bättre ut när de tagit bort byggställningarna...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Först hackades planen sönder av Nimby's. Då höggs det av på höjden.

Sedan hackades planen sönder av arkitekterna (någon annan?). Då försvann fasaduttrycket.
Inte alldeles olikt Palast der Republik tycker jag:

Lite kortare förstås, och så saknas ju den ganska eleganta vita betonginramningen på Stockholms motsvarighet.
Jennie Kastengren
7 Inlägg
http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/..

Ta gärna del av planhandlingarna på stadens hemsida. Det finns dels en illustrationsbilaga och dels en stadsbildsanalys som kan ge mer förståelse för utformningen av byggnaden. Detaljplanen är på samråd under perioden 1/12 till 20/1.
Senast ändrad 9 december 2011 15:04
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Titta runt bland Jennies Pdf:er där "City-deppet" förstärks än mer, tragiskt att detta är det bästa som kan uppbringas, en korsning mellan rosa Royal Viking och gul-rosa Palats der Republik. Känns som förhoppningarna om södra och västra Citys upprustning och komplettering dör en efter en: Kajan, Loen, Waterfront som fortsätter att håna stadsdelens identitet.

Men okey, fortsätt bygg i plojiga moderna stilar då men (från Stadens sida) -prata inte om att "vi har lärt av eftertidskrigens 453 rivningar i Klara/Jakob", "det ska bli levande och bättre framöver" etc -Det här är ju bara den direkt logiska fortsättningen på "City67" där samtliga är totalt ointresserade av vare sig något historieintresse eller av att ha lärt sig något. Man vill bara ha nytt som är anpassade till de kringliggande 60-tals klossarna -så säg det då Sthlms Stad och hyckla inte!
Senast ändrad 11 december 2011 05:52
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
Johan Eriksson: ditto på allt du skrev!

Jag har gått igenom handlingarna, och även om jag är relativt nöjd med själva stationsdelen (3 vån) så är huset ovanpå värsta ögonsåret... Vill inte låta som en Nimby, men det vore hemskt om denna skräcködla får uppföras.
Jag får samma intryck som Patric. Fasadmaterialet blir glas laminerat med kopparnät som ska göra väggarna halvgenomskinliga, och jag hoppas innerligt att det experimentet kommer att fungera bättre än vad visualiseringarna antyder. På en del bilder (t ex sid 38 i broschyren Hotell) ser byggnaden ut som en avsågad sektion av ett enormt rostigt fartygsvrak!

Med tanke på hur illa "kronan" i Waterfronten visade sig fungera i verkligheten bör man nog se till att testa det här fasadkonceptet grundligt innan man sätter igång att bygga.

Släta fasader är alltid problematiska eftersom byggnadskroppens form och proportioner framhävs så starkt. Formen är inte vacker på den här monolitiska klumpen, även om arkitekten säkert ansträngde sig för att åstadkomma något bra inom de väldigt konstruerade ramarna för det här bygget. Det syns att det är ytmaximering som gäller, kombinerad med artificiell höjdbegränsning.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jag är inte fullt lika negativt inställd som en del andra i denna tråd. Jag är övertygad om att byggnaden kommer att utgöra en kraftig förbättring av platsen.
Jag tycker dock att den tidigare versionen var bättre så jag undrar varför man nu istället valt att gå vidare med denna version? Dessutom tycker jag också att det som vi nu ser planeras här bara är okej, men inte mer än så. På denna plats borde det tillåtas en mer lekfull arkitektur än det som den nu liggande planen uppvisar.

Om vi däremot går vidare till interiören tycker jag att det ser mycket bra ut, det kan bli väldigt lyckat. Jag hoppas att detta också kan få sprida sig över till trafikverkets ansvars-svär så att vi kan få se lite roligare plattformar än vad som tidigare redovisats..

Senast ändrad 11 december 2011 18:06
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Variation är viktigare än skönhet för mig. Jag är av princip entusiastisk över allt som byggs som är mer vågat än vit puts med grå accenter.

Jag tror inte att man kan gnälla fram spännande arkitektur utan det är nåt man har en chans att få om inte alla hela tiden lägger sig i hur varje liten kåk ska detaljutformas. Det är precis den här kulturen av marknadsundersökningar och samråd och alla ska vara nöjda som leder fram till att vi har det som vi har det.

Min fäbläss för variation gör att jag tycker mycket om bild #3. Gammalt klarahus, stenstadshus, kyrka, nytt glashus. Trevligt.

Men visst, jag kommer väl inte hänga en tavla av den där kåken hemma på väggen jag heller.
Sida 2 av 3

> Allmänt

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky