Utskrift från www2.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Fehrmarn-Bält-Bron

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Tyska och Danska regeringen har tecknat en avsiktsförklaring om att bygga en bro över Fehmarn bält, mellan Fehmarn och Lolland.
Att denna bro är oerhört viktig för Sveriges infastruktur och kontakt med kontinenten behöver knappast påpekas. Framförallt om Sverige satsar på höghastighetståg. Kanske kan man göra en samsatsning med Danmark, som ju också saknar höghastighetståg? Viktigt då naturligtvis att tågen kan gå in i det tyska nätet och nyttja ICE-tågens infrastruktur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fehmarn_Belt_bridge



__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 16 juli 2008 23:08
Profilbild
Patric Nilsson
510 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Ja det vore ju jättebra om vi och danskarna kunde utveckla en tågtyp (liknande franska "Thalys") som kan trafikera tre eller fler länders tågnät. Skulle vara skönt om det fanns direkttåg till Paris i framtiden. Stockholm-Paris 8H det vore något.
__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Simon Hellström
52 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Juni 2008
Igår skrev Danmarks transportminister Carina Christensen och hennes tyska kollega Wolfgang Tiefensee under ett avtal om en fast förbindelse över Fehmarn Bält. Tydligen är det inte formellt sett till 100% säkert att det blir en bro, men den känns väl som det är det enda realistiska alternativet.

Bron ska börja byggas 2012 och vara färdig 2018, och blir 19 km lång.

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varld..http://www.fehmarnlink.com/
Bengt-Inge Larsson
6 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Tyvärr blir det inte höghastighetståg mellan Köpenhamn-Hamburg utan snabbtåg i 180-200 km/h. Man ska bygga ett extra spår parallellt med enkelspåret. Men man ska låta Storströmsbron och Fehmarnsundbron (söder om Fehmarn) vara kvar med enkelspår eftersom det anses onödigt dyrt att bygga nya broar. Danskarna har 180 km/h som max tillåtet i landet och är inte så intresserade att höja så mycket. Det anses inte vara så långa sträckor i landet. Spåren får blandat persontåg och ganska mycket godståg, vilket hindrar persontågen. Enligt tyskarna kommer denna bana en bit ner i prioriteringen och de kan dröja sju år från bron är klar tills dubbelspåret är klart. Planerad restid Köpenhamn-Hamburg blir runt 3 timmar för de 340 km (115 i medelfart) mot 4:40 idag inklusive färja.
Bengt-Inge Larsson
6 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
En tågresa Stockholm-Paris år 2020, kan se ut så här:
*Sthlm-Köpenhamn 4 h (om Ostlänken är byggd och 250 tillåts i Småland, idag 5 h, för 630 km)
*Köpenhamn-Hamburg 3 h.
*Hamburg-Köln 4 h (samma som idag, inget verkar vara på gång http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellfahrstrecke)
*Köln-Paris 2:45 h (500 km, med Thalys höghastighetståg, med 300 km/h genom Belgien och Frankrike, men bara gammal uppgraderad bana Köln-Belgien)
*summa 14 timmar plus bytestid.

Flyget tar 2 timmar.
Senast ändrad 23 september 2008 15:24
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Nja. Flyget tar väl snarare iaf 4-5 timmar med resa till och från flygplatser, incheckning, säkerhetskontroll, väntetider, vänta på väskor osv.
Men det är fortfarande avsevärt snabbare än tåget. Dessutom är det billigare.
Det är dock inte alls säkert att det är billigare 2020.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 23 september 2008 15:28
L-Å H
115 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen (Nybohov)), Gick med: Augusti 2008
Stockholm - Hamburg är 1000 km (1004 enligt en gammal tidtabell, om jag mins rätt.)

250 km/h ger en teoretisk restid på 4 timmar!
Kan man få upp tågen i 500 blir det 2 timmar!

Vilka drömtider!

Men det verkar ligga lååångt in i framtiden!
Senast ändrad 23 september 2008 18:50
Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Ort: Stockholm (Enskede), Gick med: Februari 2008
Beslut i folketinget idag, artikel i DN. Röstades igenom med siffrorna 104 mot 3, en fantastisk uppslutning. Återstår ett beslut i tysklands förbundsdag så rullar bygget igång 2012 och blir färdigt 2018.

/Mediabevakningen
Senast ändrad 26 mars 2009 21:41
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Ort: Linköping, Gick med: Augusti 2008
Tidtabell?

Pröva Deutsche Bahns hemsida och knappa in Stockholm-Hamburg eller Stockholm-Berlin.

Om man tar första X2000 imorgon bitti 06:06 är man eventuellt, men troligtvis inte i Hamburg 16:16.
__________________
David A
24 Inlägg
, Gick med: November 2008
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Tidtabell?

Pröva Deutsche Bahns hemsida och knappa in Stockholm-Hamburg eller Stockholm-Berlin.

Om man tar första X2000 imorgon bitti 06:06 är man eventuellt, men troligtvis inte i Hamburg 16:16.


14 timmar enligt den snabbaste resan. Blir nog flyg ytterligare ett par decennier..
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Med Europabanan så skulle restiden Stockholm-Köpenhamn kunna skäras ner till 3 timmar. Hamburg-Berlin går numera på 1:30.

Stockholm-Hamburg på 6 timmar, och Stockholm-Berlin på 7:30, är tider som helt klart kan konkurrera med flyget.

Europabanan kommer dessutom tillåta att många fler tåg får plats, med konkurrerande tågbolag som pressar ner priserna.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 27 april 2009 02:04
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Ort: Piteå, Gick med: Maj 2009
Allt handlar ju som sagt vilken restid man har _till_ Stockholm. Visst, stora delar av befolkningen finns samlad där, men när det tar mig en timme med flyg jämfört med 13-14h med tåg. Valet är allt för lätt.

Tåget är helt klart ett alternativ när det handlar om 1-2 timmar extra men inte när jag kan resa ToR Stockholm på betydligt kortare tid än det som pratas om här.

Söderut är det klart bättre med möjligheter för tåg som presenterats tidigare.
Leo E
34 Inlägg
Ort: Stockholm/Tallinn, Gick med: Februari 2009
Det är meningen att det ska se ut så här när alla planerade banor är klara(troligen först 2035 )

Göteborg 2 timmar
Malmö/Köpenhamn under 3 timmar
Hamburg 4,5 timmar
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Ort: Piteå, Gick med: Maj 2009
Leo E skrev:

Det är meningen att det ska se ut så här när alla planerade banor är klara(troligen först 2035 )

Göteborg 2 timmar
Malmö/Köpenhamn under 3 timmar
Hamburg 4,5 timmar


Och en 12-14 för tåg inrikes från norrland till centralen. Det är dags att utbyggnaden av spårsystem kommer till andra delar av landet. Men som vanligt så verkar regering/riksdag fokusera på annat än infrastruktur.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Henrik Cederlund skrev:



Och en 12-14 för tåg inrikes från norrland till centralen. Det är dags att utbyggnaden av spårsystem kommer till andra delar av landet. Men som vanligt så verkar regering/riksdag fokusera på annat än infrastruktur.


Fast nu har det ju spenderats stora mängder pengar på Botniabanan, som är/blir Sveriges mest moderna sträcka och den första som kan trafikeras i 250km/h. Det kommer att förkorta restiden även från Piteå, även om Botniabanan "bara" går till Umeå. Den sista delen, Norrbottniabanan finns också på ritbordet, med planerad byggstart framåt 2020.

Samtidigt exploderar folkmängden i storstadsregionerna. Fram till 2030 blir vi minst en halv miljon till i Stockholm vilket innebär att mer än dubbelt så många kommer bo i den geografiskt lilla ytan Stockholms län än i hela Norrland. Och Ostlänken har idag inte ens en tidplan...

Med detta inte sagt att det inte ska satsas på infrastruktur i Norrland, men det är faktiskt hög tid att bygga spår där de som mest behövs nu.

Vidare är spåren i sydsverige idag fulla till bristningsgränsen. Tågen är fulla, och det går inte att sätta in fler tåg. Var ska den där extra halva miljonen som också vill resa få plats?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 19 maj 2009 00:09
Henrik Cederlund
62 Inlägg
Ort: Piteå, Gick med: Maj 2009
Anders Gardebring skrev:



Fast nu har det ju spenderats stora mängder pengar på Botniabanan, som är/blir Sveriges mest moderna sträcka och den första som kan trafikeras i 250km/h. Det kommer att förkorta restiden även från Piteå, även om Botniabanan "bara" går till Umeå. Den sista delen, Norrbottniabanan finns också på ritbordet, med planerad byggstart framåt 2020.

Samtidigt exploderar folkmängden i storstadsregionerna. Fram till 2030 blir vi minst en halv miljon till i Stockholm vilket innebär att mer än dubbelt så många kommer bo i den geografiskt lilla ytan Stockholms län än i hela Norrland. Och Ostlänken har idag inte ens en tidplan...

Med detta inte sagt att det inte ska satsas på infrastruktur i Norrland, men det är faktiskt hög tid att bygga spår där de som mest behövs nu.

Vidare är spåren i sydsverige idag fulla till bristningsgränsen. Tågen är fulla, och det går inte att sätta in fler tåg. Var ska den där extra halva miljonen som också vill resa få plats?


Som sagt så är det inte frågan om att väga intresse a mot b utan bara konstatera att det behövs satsningar även i andra delar av landet än storstadsregionerna.

Som sagt så tar det 3 timmar med buss ner till Umeå, medan flyg ifrån Luleå eller Skellefteå tar 1 timme +1 timme att ta sig till flygplatsen. Det är i dagsläget inget alternativ med tåg om restiden är av betydelse.

Botniabanans huvudsyfte var ju persontrafiken medan det för Botniabanan är avsett som en stor avlastning mot Stambanan genom övre norrland. Byggstarten är inte planerad till 2020 utan det har skjutits på ännu längre och inte ens projektering (JU) skulle pågå (enligt nya infra proppen).

Spåren är som sagt var fulla även i Norrland, både stambanan är som sagt var överfull, men även delar av Malmbanan.

Som sagt så är det inte frågan om att det är viktigare att satsa i ort a än ort b, utan att krasst konstaterande att satsningar behövs även här uppe.

Sen ser man till kostnad per kilometer räl så är satsningarna i stockholmsregionen dyra, det går inte att komma ifrån.

Vi kanske hamnat en del utanför ämnet om just bron över bältet, men det kanske går att lyfta in under järnvägsdiskussioner?

Annars måste jag säga att det är ett mycket trevligt forum ni (vi) har här
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Visst är det så. Men om spåren i Stockholm är fulla redan nu, tänk då hur det blir med en halv miljon till.. Samma tillväxtprognos finns inte för Norrland, vilket man också bör ha i åtanke.
Men om det var upp till mig skulle jag gärna se höghastighetståg från Piteå, ner till Stockholm och vidare ner till Göteborg och Malmö, och sedan över till Köpenhamn...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Ort: Stockholm (Gamla Stan), Gick med: November 2008
Jag vet inte jag. Höghastighetsbanor är extremt energikrävande så den miljövinst som görs med en övergång från flyg till höghastighetståg för resenärerna Stocksholm-Hamburg är ganska liten. Från EU-håll prioriteras inte heller en bana genom Sverige då det inte alls innebär så stora resandeströmmar som i andra stråk nere på kontinenten.

Min personliga årsikt är att de miljarder som skulle plöjas ner i en höghastighetsbana genom Sverige hade använts bättre i att göra några insatser längs stambanan (O-alternativet eller UA Stambanor med nytt Snabbtågsnät)och pytsa in resterande (och det är ganska mycket pengar) på lokal spårtrafik ex tunnelbanan och spårvagnsnät i de större städerna.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Fast de riktigt stora energimängderna kommer väl först med riktigt höga hastigheter och när man har mycket start och stopp? Sedan är ju en elmotor extremt mycket mer energieffektiv än en förbränningsmotor. Plus att du slipper alla transferresor till o från flygplatserna.
Har du några siffor på höghastighetstågs energiutnyttjande, skulle vara intressant att läsa på?
Sedan är ju svensk elproduktion ur miljösynpunkt rätt bra, så hellre att vi använder energi genererad av vattenkraft än energi genererad av förbränningsmotorer.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Ort: Stockholm (Gamla Stan), Gick med: November 2008
Anders Gardebring skrev:


Fast de riktigt stora energimängderna kommer väl först med riktigt höga hastigheter och när man har mycket start och stopp? Sedan är ju en elmotor extremt mycket mer energieffektiv än en förbränningsmotor. Plus att du slipper alla transferresor till o från flygplatserna.
Har du några siffor på höghastighetstågs energiutnyttjande, skulle vara intressant att läsa på?
Sedan är ju svensk elproduktion ur miljösynpunkt rätt bra, så hellre att vi använder energi genererad av vattenkraft än energi genererad av förbränningsmotorer.


Den el vi förbrukar i Sverige kommer inte enbart från hållbara produktionssätt. Jag har inte full koll på hur mycket el höghastighetstågen förbrukar, men jag vet att man räknar med en ökad energiförbrukning jämfört med "vanliga tåg" pga att hastigheten och det ökade luftmotståndet kräver en högre motoreffekt.

Jag tycker personligen att det är en fråga om var man skall lägga sina resurser. El kostar pengar oavsett om den är ren, räls kostar pengar, det noggranna underhållet sm krävs av höghastighetsbanor kostar pengar.. jag tror helt enkelt att de där pengarna hade varit bättre att investera i lokal spårtrafik.
Sida 1 av 2
12>

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Fehrmarn-Bält-Bron

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 8671 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky