Anders Gardebring skrev:
Fast nu har det ju spenderats stora mängder pengar på Botniabanan, som är/blir Sveriges mest moderna sträcka och den första som kan trafikeras i 250km/h. Det kommer att förkorta restiden även från Piteå, även om Botniabanan "bara" går till Umeå. Den sista delen, Norrbottniabanan finns också på ritbordet, med planerad byggstart framåt 2020.
Samtidigt exploderar folkmängden i storstadsregionerna. Fram till 2030 blir vi minst en halv miljon till i Stockholm vilket innebär att mer än dubbelt så många kommer bo i den geografiskt lilla ytan Stockholms län än i hela Norrland. Och Ostlänken har idag inte ens en tidplan...
Med detta inte sagt att det inte ska satsas på infrastruktur i Norrland, men det är faktiskt hög tid att bygga spår där de som mest behövs nu.
Vidare är spåren i sydsverige idag fulla till bristningsgränsen. Tågen är fulla, och det går inte att sätta in fler tåg. Var ska den där extra halva miljonen som också vill resa få plats?
Som sagt så är det inte frågan om att väga intresse a mot b utan bara konstatera att det behövs satsningar även i andra delar av landet än storstadsregionerna.
Som sagt så tar det 3 timmar med buss ner till Umeå, medan flyg ifrån Luleå eller Skellefteå tar 1 timme +1 timme att ta sig till flygplatsen. Det är i dagsläget inget alternativ med tåg om restiden är av betydelse.
Botniabanans huvudsyfte var ju persontrafiken medan det för Botniabanan är avsett som en stor avlastning mot Stambanan genom övre norrland. Byggstarten är inte planerad till 2020 utan det har skjutits på ännu längre och inte ens projektering (JU) skulle pågå (enligt nya infra proppen).
Spåren är som sagt var fulla även i Norrland, både stambanan är som sagt var överfull, men även delar av Malmbanan.
Som sagt så är det inte frågan om att det är viktigare att satsa i ort a än ort b, utan att krasst konstaterande att satsningar behövs även här uppe.
Sen ser man till kostnad per kilometer räl så är satsningarna i stockholmsregionen dyra, det går inte att komma ifrån.
Vi kanske hamnat en del utanför ämnet om just bron över bältet, men det kanske går att lyfta in under järnvägsdiskussioner?
Annars måste jag säga att det är ett mycket trevligt forum ni (vi) har här