Här är ett förslag (formulerat som ett blogginlägg så att det kan läggas upp och länkas till och kanske rentav erbjudas till tidningarna):
"Regeringen
har ställt sig bakom förslaget att samordna de två stora infrastrukturprojekten Östra Länken och tunnelbanans fortsättning mot Nacka. Det finns obestridligen stora samordningsfördelar med en gemensam tunnel under Saltsjön - men som
Centerpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet samt Naturskyddsföreningen har påpekat så finns det också stora nackdelar. Den viktigaste är att tunnelbanan helt enkelt missar mer än hälften av resenärerna den skulle betjäna.
Alla de som bor på östra Södermalm, Hammarby Sjöstad och västra Sickla - 50.000 människor - blir alltså utan tunnelbana. Som kompensation får Skansen, som bara bebos av apor, björnar och getter, en station. I praktiken blir sträckan mellan Centralen och Skansen en parallellinje till Spårväg City, och då uppkommer förstås frågan vad poängen var med att lägga 200 miljoner på den banan som invigdes för bara ett år sedan.
En annan stor nackdel är att man missar chansen att avlasta T-centralen. Med den ursprungliga dragningen förbi Slussen skulle vi ha fått en stor bytesstation mellan alla tre t-banesystemen vid sidan av T-centralen. Nu tvingas alla som ska mellan Nacka och de södra förorterna till en omväg och får trängas på T-centralens redan idag alltför smala plattformar, medan Slussen i motsvarande grad blir folktommare när kanske bortåt hälften av de påstigande försvinner i och med att busslinjer ersätts av t-bana.
Kollektivtrafiken får alltså rätta sig efter privatbilismen, och det är en tingens ordning som kanske tilltalar en och annan alliansväljare. Det finns emellertid inget som hindrar att man gör precis tvärtom, utan att någondera blir lidande och utan att regeringen behöver ompröva ett enda ord i sin debattartikel om samordningsfördelarna och den tillväxt som projektet skulle möjliggöra.
Läser man Trafikverkets förstudie från 2006 om trafikleden Östlig Förbindelse så finner man nämligen att
tre sträckningsalternativ var aktuella. Det man fastnade för var det med en dragning under Djurgården. Ett annat var via Lidingö. I ett tredje gick leden under Östermalm, därefter tätt förbi Gamla stan och Slussen, sedan under östra Södermalm vidare mot Nacka, inte långt från Hammarby Sjöstad. Alltså
en sträckning som i stort är identisk med den föreslagna för tunnelbanan mot Nacka.
Med de nya förutsättningarna så bör den sträckningen åtminstone utredas igen. Den har många fördelar (avlastar innerstaden bäst, påverkar inte Nationalstadsparken, mindre branta backar) och avfördes främst därför att den skulle ha blivit 3 miljarder dyrare - men blir t-banan motsvarande billigare så finns det ingen ekonomisk anledning att inte satsa på det alternativet. Det finns ingen förlorare, varken vad gäller pengar eller prestige, och de som bor längs den nya banans sträckning blir alla vinnare.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Vill man ändå lägga Österleden under Djurgården så finns en annan utmärkt möjlighet att samordna: Istället för tunnelbanan, lägg Tvärbanan i tunneln så att den knyts ihop till en ring. En Österled i form av en bro öster om Hundudden - tillgänglig för alla trafikslag och vackert utformad som en port till Stockholm - skulle också vara en mycket attraktiv möjlighet om allehanda låsningar kunde lösas upp.
Senast ändrad 22 september 2012 14:00