En sak som faktiskt åtgärdats är ju införandet av den tredje dimensionen inom fastighetsjuridiken: tredimensionell fastighetsbildning. Det underlättar ju t.ex. byggandet av affärer i bottenplanen på lägenhetshus, då man kan dela upp fastigheten. Butikerna kan tillhöra ett större fastighetsföretag, eller sig själva om de är omständiga, och lägenheterna kan tillhöra en äkta bostadsrättsförening. Om man tittar på byggnationen så har det ju byggts mycket utan affärer i bottenplanen tidigare, men nu börjar lagändringen synas praktiskt då allt fler nya byggen innehåller butiker i bottenplanen.
Vidare har vi brandföreskrifter som håller nere hushöjderna. Det här vet troligtvis en respektabel man som Herr Hans Berglund ännu bättre än jag, men jag skriver vad jag vet. Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Boverkets Byggregler behandlar även brand. Det står i alla fall skrivet att varje brandcell ska ha två utvägar, helst så långt ifrån varandra som möjligt. I lägenhetsbyggen betraktar man varje lägenhet som en brandcell. Det betyder att det ska finnas två alternativa utvägar från varje lägenhet. Den ena är självklart dörren ut till trapphuset. Den andra brukar oftast vara ett fönster eller en balkong (helst från ett av sovrummen, har jag för mig). Här kommer problemet: Hur ska folk ta sig ner? Man räknar med att en vanlig brandstege når ca 11 meter, och om man har en stegbil så når den 21 meter. Stegbilens stege måste alltså nå upp till det översta fönstret. Om man bygger högre så måste man lösa utrymningen på andra sätt, som kostar pengar. Det kanske går att komma undan utrymningskravet med m.h.a. tekniska hjälpmedel, men det kostar också pengar.
Systemet med byggrätter är något som jag är stark motståndare till, och jag menar att det är hämmande för en tät stad, men framför allt bidragande till höga lägenhetspriser. Men jag vet att det finns politiska motsättningar i det, så jag lämnar det öppet.