Grustaget i Uttran, som ligger i omedelbar anslutning till den f d järnvägsstationen i Uttran, tycks vara på upphällningen rent konkret i o m att man nu gräver i områdets alla sydligaste del närmast gatan. Tillståndet för verksamheten lär också löpa ut inom något drygt år, och någon förlängning synes sakna underlag i tillgång på brytbart grus.
Botkyrka kommun har redan börjat skissa på bebyggelse omedelbart norr och öster om grustaget:
http://www.botkyrka.se/boochbygga/samhallsbyggnad..
Man har också indikerat att det längre fram kan bli aktuellt att bygga i själva det nuvarande grustaget, och det vore väl toppen?
Folkpartiet Liberalerna har under senare år motionerat om återetablering av Uttrans station för pendeltåg, något som dock röstats ned med hänvisning till bristande trafikantunderlag. Med en vettig exploatering av grustaget skulle detta förhållande rimligen lätt kunna förändras.
En utökade bebyggelse i och runt grustaget skulle, utan återetablering av järnvägen, ställa mycket högre krav på KP Arnoldssons väg, som löper från Tumba centrum och längs järnvägen mot Uttran och vidare mot Salem i form av Söderby Gårds väg. I ett läge mittemot Tumba bruk är vägen sedan ett par år också inskränkt till en enda fil, eftersom kommunen ville ersätta den gångsvägspassage längs Bruksgatan som Crane AB av säkerhetsskäl stängt av. Genom att öppna pendeltågsstationen i Uttran skulle den busslinje 725 som i dag går mellan Tumba och Rönninge stationer i stället kunna kortas ned till att trafikera sträckan mellan Uttran och Rönninge.
Frågan är hur man bygger i ett grustag, för att skapa ett spännande och attraktivt boende som också ger underlag för bra kollektivtrafik? Finns lyckade exempel att titta på, i Sverige eller annorstädes?
M