Utskrift från www2.yimby.se
....

 > Städer
 > Norrort
 > Kista

Kista-Helenelund, utbyggd järnvägsstation?

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Finns det några idéer om att bygga ihop Kista med Helenelund?

Ett förslag är att bygga ut stationen med en ny plattform, så att fler tåg kan angöra. Helenelund ligger halvvägs mellan Stockholm och Upplands Väsby, och är en lämplig hållplats för regionaltåg.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.

Senast ändrad 8 januari 2013 13:49
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Tore Kullgren skrev:

Finns det några idéer om att bygga ihop Kista med Helenelund?

Ett förslag är att bygga ut stationen med en ny plattform, så att fler tåg kan angöra. Helenelund ligger halvvägs mellan Stockholm och Upplands Väsby, och är en lämplig hållplats för regionaltåg.


Häggvik är, sedan 1990-talets fyrspårs- och motorvägsbygge, delvis förberedd för en utbyggnad av stationen med två spår, två plattformar och en ingång från söder. Jag är osäker på vad detaljplanerna säger, dock.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad gäller Häggvik så ligger det ju lite avsides och några bostäder lär det inte bli på de gigantiska ytparkeringarna. Den ligger ju i direkt anslutning till förbifarten och där lär det bli mer utav extern handel när förbifarten är utbyggd. Inte mindre.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Häggvik i all ära, men Helenelund vore nog en bättre placering av Stockholm Nord. Förutom de uppenbara problem med att få till en stor station på platsen, vill säga.

Oavsett om Helenelund blir en regionaltågsstation så kommer det med tiden ske förändringar på platsen:
Tvärbanan kommer nå dit via Kista.
De fyra spåren blir sex.
Förtätning/urbanisering vid Centrum och mot Kista-hållet.

Förändringar jag hoppas på:
Urbanisering/förtätning genom exploatering av ytor som idag inte är exploaterade men så trafikstörda att de inte kan räknas som park eller natur och genom att defintliga byggnader får maka på sig (med tiden! inte någon hux-flux totalsanering, utan en fastslagen ny stadsplan som får byggas fram under några årtionden).
Tvärbanan dras vidare under Stambanan och vidare mot MörbyC & NäsbyPark, via Silverdal och en ny Spår/G/C-bro över viken. Kan bli svårt att få till, men som vanligt är det mestadels ett politiskt problem, inte tekniskt. Värdet av en sådan kontakt skulle vara uppenbart inom några månader av trafikstarten. Samordningsvinster skulle det bli om SthllmNorra blir lagd vid Helenelund.

Dessa förändringar är alla sådana som talar för att ha iaf plats för regionaltågen att stanna i Helenelund. Det blir dock problematiskt att få plats med tanke på hur nära det är byggt norr om stationen. Vid stationen och söderut så är det idag obebyggt väster om spåren, så framtida bebyggelse där måste anpassas till att stationen kan komma att bli så stor. Måste, men kommer kanske inte det! Misstag som sådant är inte så himla ovanliga i modern svensk planering.

Vidare så bör Helenelunds Station få en södra utgång oavsett om det blir regionaltågsstation. Denna utgång bör då ha GC-kontakt rakt över E4an med Kista och på andra sidan spåren med Silverdal. Inte så himla aktuellt just nu, men såsom Kista utvecklas och den förhoppade förtätningen mellan spåren och E4:an så vore en sådan kontakt görbra.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm

 > Städer
 > Norrort
 > Kista
Kista-Helenelund, utbyggd järnvägsstation?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky