Häggvik i all ära, men Helenelund vore nog en bättre placering av Stockholm Nord. Förutom de uppenbara problem med att få till en stor station på platsen, vill säga.
Oavsett om Helenelund blir en regionaltågsstation så kommer det med tiden ske förändringar på platsen:
Tvärbanan kommer nå dit via Kista.
De fyra spåren blir sex.
Förtätning/urbanisering vid Centrum och mot Kista-hållet.
Förändringar jag hoppas på:
Urbanisering/förtätning genom exploatering av ytor som idag inte är exploaterade men så trafikstörda att de inte kan räknas som park eller natur och genom att defintliga byggnader får maka på sig (med tiden! inte någon hux-flux totalsanering, utan en fastslagen ny stadsplan som får byggas fram under några årtionden).
Tvärbanan dras vidare under Stambanan och vidare mot MörbyC & NäsbyPark, via Silverdal och en ny Spår/G/C-bro över viken. Kan bli svårt att få till, men som vanligt är det mestadels ett politiskt problem, inte tekniskt. Värdet av en sådan kontakt skulle vara uppenbart inom några månader av trafikstarten. Samordningsvinster skulle det bli om SthllmNorra blir lagd vid Helenelund.
Dessa förändringar är alla sådana som talar för att ha iaf plats för regionaltågen att stanna i Helenelund. Det blir dock problematiskt att få plats med tanke på hur nära det är byggt norr om stationen. Vid stationen och söderut så är det idag obebyggt väster om spåren, så framtida bebyggelse där måste anpassas till att stationen kan komma att bli så stor. Måste, men kommer kanske inte det! Misstag som sådant är inte så himla ovanliga i modern svensk planering.
Vidare så bör Helenelunds Station få en södra utgång oavsett om det blir regionaltågsstation. Denna utgång bör då ha GC-kontakt rakt över E4an med Kista och på andra sidan spåren med Silverdal. Inte så himla aktuellt just nu, men såsom Kista utvecklas och den förhoppade förtätningen mellan spåren och E4:an så vore en sådan kontakt görbra.
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm