Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Jakriborg

Sida 1 av 2
12>
Peter D
329 Inlägg
Vad anser ni om detta byggprojekt. Den medeltidsinspirerade stad som nu växer fram utanför Hjärup i Staffanstorps kommun i Skåne.

Ett skönt avbrott mot nyfunkis är det i alla fall.

http://www.jakri.se/http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakriborg
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
gillar upplägget att faktiskt bygga stad, och en stad med lite mer anorlunda upplägg, dock gillar jag inte arkitekturen eller stället i sig. hela stället känns väldigt plastigt när man är där och stället är totalt dött! (jag var där sen höst). så tanken är god, hade varit bättre om dom hade byggt det i varierad modern arkitektur istället för detta medeltidstjaffset och det finns på tok för lite butikslokaler för att stället ska kännas levande, men det kanske förendras allt efter att dom bygger ut.
3339 Inlägg
Det ser ganska mysigt ut på bilder. (Jag har aldrig varit där).
Men jag skulle inte vilja bo där. Dels eftersom den här typen av puttinuttiga byar inte tilltalar mig (jag är storstadsmänniska) och dels då jag misstänker att området inte är mycket mer levande än ett radhusområde.
Hursomhelst, ett klart trevligt avbrott från nyfunkisdiktaturen.

Senast ändrad 28 september 2008 16:20
Peter D
329 Inlägg
Ett helt område med denna arkitektur är kanske lite mycket men enstaka hus här och där skulle liva upp stadsbilden i t ex Hammarby Sjöstad.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Var ligger marknadspriserna? Är folk beredda att betala mer för att bo i Jakriborg än motsvarande nyfunkishus?
30 Inlägg
Området verkar ha två attraktiva egenskaper placeringen mellan Malmö och Lund nära Hjärups järnvägsstation samt utseendet på husen. På hushöjden verkar det vara ”pro-småstad” därför tror jag inte att man kan räkna med att det skulle bli mycket livligare än någon existerande småstad. Det sägs att ingen utbildad arkitekt lagt handen vid det vilket är lustigt med tanke på hur mycket roligare arkitekturen är än t.ex. Hammarby sjöstad, Moderna museet, Aula Magna eller nya Clarion hotel. Jag har inte hittat någon information som tyder på att området skulle vara speciellt mögligt.
Profilbild
Hans Berglund
110 Inlägg
Här verkar det som om det är liv på gatorna iallafall. Ser ut som Visby.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Jag gillar verkligen idén. Men bäst funkar det nog om man kan blanda såna här områden med annan bebyggelse. Risken är ju trots allt att det blir lite "plastigt". SOm en dåligt filmkuliss.
Senast ändrad 30 september 2008 09:21
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg

Det ser ju förvisso ut att vara någon marknad där.
Det här är nog mer verklighetstroget för det mesta:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Och ändå lyckas det se roligare ut än nyfunkis-punkthus i skogen ;)

Senast ändrad 30 september 2008 09:35
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag var där i somras. Det är en liten by och ska väl bedömas som sådan. Det verkligt positiva är kanske inte arkitekturen utan planen, tätt och funktionsblandat. Det finns även hyresrätter där som inte är tokdyra. När jag var där var det ganska dött, men man kan ju knappast begära stadsliv i en by. Det var några bybor som satt på det lokala fiket och några som gick i livsmedelsbutiken. Om man överhuvudtaget ska bygga utanför städerna är det såhär man ska göra. Ett minus dock för den enorma parkeringen precis bredvid, stället ligger ju precis vid pendeltåget. Men jämfört med your average villamatta är det förstås en miljödröm. Arkitekturen är väl kul, jag tror att husen kommer att se mer "naturliga" ut när de åldrats lite.
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Jag skulle lätt kunna bo där. Det känns som när våra städer befann sig i ett spädbarnsstadium och det var mysigt, tätt och funktionsblandat. Jag håller helt och hållet med Johannes. Mer av sådant här, det här är en miljödröm! Hellre sådant här än nya funktionsseparerade bilberoende villamatte/nyfunkisförorter med tokhög parkeringsnorm.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Jag skulle lätt kunna bo där. Det känns som när våra städer befann sig i ett spädbarnsstadium och det var mysigt, tätt och funktionsblandat. Jag håller helt och hållet med Johannes. Mer av sådant här, det här är en miljödröm! Hellre sådant här än nya funktionsseparerade bilberoende villamatte/nyfunkisförorter med tokhög parkeringsnorm.

Fast som Jonas skrev:
"Ett minus dock för den enorma parkeringen precis bredvid"
...
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Anders Gardebring skrev:

Fast som Jonas skrev:
"Ett minus dock för den enorma parkeringen precis bredvid"
...

Ack ja. :/

Man kanske bör satsa ännu mer på kollektivtrafiken längs med stråket Malmö-Jakriborg-Lund. Kanske mer busstrafik? Expandera stationen där? I framtiden kommer det kanske att gå spårvägstrafik i Lund och en linje till Jakriborg skulle inte vara så illa. Jag vet att man kommer att utöka avgångarna på Pågatåget vilket är bra men kapaciteten på järnvägarna där befinner sig på gränsen till vad de tål. Nu funderar de på att förlänga plattformarna, men nog om Pågatåget.

Hur står det till med cykelvägarna i Jakriborg? I så fall så skulle det se ut som någon medeltida stad från Nederländerna.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Var där förra sommaren. Snyggt och mysigt, men lite dött. Detta beror dock som nämnts ovan på att det är ett nybyggt (ej färdigt) område i liten by - på "andra sidan järnvägen" dessutom.
Hade nog varit bättre om man byggt det som en halvcentral stadsdel inne i Lund istället, men det hade väl aldig tillåtits. "Skall det vara pastisch, så skall det vara på funkis" hade det väl hetat.
Föredrar dock Jakriborg före t ex Silverdal i Sollentuna alla gånger. Ser gärna liknande områden, men då gärna i centrala lägen som kan göra det rätvisa. Måste väl finnas många småstäder som skulle vilja ha en egen liten Gamla Stan?
Och man behöver inte gå ända tillbaka till medeltiden, varför inte ett liknande område i t ex jugendstil eller med landshövdingehus?
Profilbild
Dan Edholm
152 Inlägg
Jag måste säga att jag gillar konceptet. Tokiga entreprenörer gör helt enkelt roligare saker än gråa stadsplanerare. Framförallt tycker jag Jakriborg visar att något annat än det gängse byggandet är möjligt och borde kunna serva som exempel för lite öppnare vyer inom stadsbyggnadskontoren. Kan man bygga så på slätten så kan man väl bygga riktig stad i Huvudsta...vilket är mest galet liksom? Arkitekturen är ju inte ny men definitivt otidsenlig. Många har sagt att efter funkisen finns inte ekonomi att göra annat. Det här visar motsatsen och pekar på en möjlighet att bygga mer varierat och ändå få ekonomi i projektet. Variation gör livet roligare. Mycket ljus hamnar på arkitekturen, men jag vill också belysa entreprenörskonceptet: "Köp mark och bygg flerbostadshus / samhälle" där alla planerare som längst tänkt villaområde. Dessa trångsynta stackare borde säga upp sig om de inte kan komma på annat än lamellhus och nyfunkis i park.
Peter D
329 Inlägg
Martin Nilsson skrev:

Och man behöver inte gå ända tillbaka till medeltiden, varför inte ett liknande område i t ex jugendstil eller med landshövdingehus?

En ny Jugendstilstadsdel på Årstafältet vore trevligt.
Peppe Eng
9 Inlägg
Vilken rolig liten smurfby.

Håller helt med dan edholm, det här är mycket roligare än alla nyfunkis hus.
Profilbild
Linda Kummel
82 Inlägg
Jag kanske är en grå stadsplanerare, för den här sortens byggande tilltalar mig inte alls. Här har man ett fantastiskt läge vid stationen och så bygger man en tysk pastischby utan koppling till den befintliga byn och med stora p-ytor i kanterna. Vill man bygga tätt i stationslägen finns det beydligt bättre sätt att göra det på än detta.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
För mig är Jakriborg mycket yta, men ganska lite substans.
Det ser fint ut vid en första anblick, men jag tror inte att jag alls skulle trivas med att bo där.
329 Inlägg
Linda Kummel skrev:

Jag kanske är en grå stadsplanerare, för den här sortens byggande tilltalar mig inte alls. Här har man ett fantastiskt läge vid stationen och så bygger man en tysk pastischby utan koppling till den befintliga byn och med stora p-ytor i kanterna. Vill man bygga tätt i stationslägen finns det beydligt bättre sätt att göra det på än detta.

Det viktigaste i min mening är att det är att arkitekturen är annorlunda och inte samma tråkiga funkis som nästan alltid byggs. Det hade självklart varit roligare om byn hade anslutit till en befintlig by.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Peter D skrev:

Det viktigaste i min mening är att det är att arkitekturen är annorlunda och inte samma tråkiga funkis som nästan alltid byggs. Det hade självklart varit roligare om byn hade anslutit till en befintlig by.

Jakriborg ligger i ansutning till befintlig by; Hjärup. (Dock 60-70 meter bort på andra sidan järnvägen.)
Kolla på Eniros karttjänst, funktionen Utsikt ger bra överblick.
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
Jakriborg

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky