Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt
 > Småhus

Miljömässigt och samhällsekonomiskt hållbara småhus - hur gör man?

Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Går det att bygga socialt, samhällsekonomiskt och ekologiskt hållbara småhus?
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Gamla villaområden som byggdes innan femtiotalet, det vill säga innan massbilismen slog igenom, är ganska täta med gångavstånd till det mesta. Idag kan man bygga passivhus som är så välisolerade att det inte behövs någon nämnvärd extra uppvärmning. Har man solel och vindel på tomten samt andra ekologiska lösningar på t ex avfall och avlopp så minskar kostnaden för kommunala ledningar.

I USA byggdes villamattor runt sk interurbans vilket var privata järnvägar mittemellan spårväg och järnväg -- lite som S-bahn faktiskt! Dessa områden finns kvar fast utan tågen och är enligt min mening väldigt trevliga.

Så jag applicerar min standardanalys -- det är mer motorvägarna och parkeringsnormen som är felet ur miljösynpunkt, inte så mycket bebyggelsen. Numera vill många få det till en rättighet att köra bil överallt hela tiden om man så önskar. Tänker man så är slutna kvarter det enda hållbara eftersom det blir närmast totalt ointressant med bil. Kan man däremot komma överens om att inte öka kapaciteten i vägnätet så öppnas nya möjligheter för fler smakriktningar på hur bebyggelsen ska se ut.

Ska man ändå bygga helt nya områden ser jag det som självklart att man förbereder för t ex urinseparerade toaletter som minskar reningsbehovet, och därmed ledningsbehovet, betydligt.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag har inga problem att tänka mig att riktiga stadsradhus, typ brownstones, skulle fungera. Vi föreslog sådana i yttrandet till Marconigatan . Men sådana kvarter är ju relativt täta, och kan utan problem integreras i en sammanhängande stadsväv (typ Brooklyn, Kungsladugård). Det är de isolerade enklaverna med stora, fristående villor jag har svårt att se att man skulle kunna göra hållbara. Med dagens familjestorlek blir det väldigt glesbebott. Mycket mark/person, mycket väg/person, mycket VA/person etc etc...
310 Inlägg
Ok men jag menar fristående villor, inte radhus.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Moving by bicycle

Kanske måste man blanda ut villorna med några lägenhetshus för att det ska funka bra.

Och så behövs det nog familjer i villorna, det utgår jag ifrån. Bor folk verkligen 1-2 personer i stora villor?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ erik: Finn tre fel i den bilden...

På samma yta som du får in 10 miljövänliga 2-barnsfamiljer med mulltoa i villa, får du lätt in 100 miljövänliga 2-barnsfamiljer med mulltoa i hyreshus. Och då behöver du inte den där bilen som alltid skymtar fram bakom plommonträdet, för du får underlag för lokal handel och du kan bygga sammanhängande, cykelvänlig stad.

Det var faktiskt det första jag tänkte på när jag gick in på Ecoprofiles hemsida: Vad gör den där bilen där uppe vid sommarstugan på landet? Jo, det är den som möjliggör den glesa livsstilen...
310 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

På samma yta som du får in 10 miljövänliga 2-barnsfamiljer med mulltoa i villa, får du lätt in 100 miljövänliga 2-barnsfamiljer med mulltoa i hyreshus. Och då behöver du inte den där bilen som alltid skymtar fram bakom plommonträdet, för du får underlag för lokal handel och du kan bygga sammanhängande, cykelvänlig stad.

Ja självklart är det så. Jag kan tänka mig att man inte bygger så många villor under de närmaste decennierna eftersom det som behövs nu är mer kvarterstad.

Jag tycker i alla fall sånadär villaområden som på bilden är fina. De har mysiga corner stores och är hopbyggda med annan bebyggelse. Där finns folk och de är en del av stan. Jag tror Askim och Härlanda skulle kunna lära lite av dessa områden. Man kan dra fram lite fler gator i rutnät och blanda med några lägenheter med lokaler i gatuplan.

Urinseparerande toalett är bättre än mulltoa eftersom man inte måste bära bort någonting. Faktum är att en urinseparerande är mer hygienisk och mindre arbetskrävande än en vanlig blandande toalett. Det är inte alltid så att "ekologiskt" innebär "mer arbete".

Det är bara tre bilar på bilden, och väldigt många cyklar
Senast ändrad 19 januari 2009 17:53
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ erik: Ja, då är vi väl överens om det mesta då

Men jag tror att det är viktigt som ekologiskt medveten person att reflektera över att markförbrukningen per person har fyrdubblats sedan 50-talet. Hela den enorma utglesning som geomförts har möjliggjorts av skenande massbilism och att man hällt ut astronomiska mängder asfalt på natur- och jordbruksmark.

Ang. mulltoa: Du har säkert rätt, jag är dåligt insatt och högg bara till med något som lät "ekologiskt".

I'm all for urinseparering!
Kolla in området öster om Munkebäcksgatan i Kålltorp, småhusområde med urbana kvalitéer.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ mikael: Tack för tipset! Ska kolla upp det

> Allmänt
 > Småhus
Miljömässigt och samhällsekonomiskt hållbara småhus - hur gör man?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky