Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Ny bok om PBL

Profilbild
Jan Jörnmark
30 Inlägg
Hej.
Har precis skrivit en ny bok om PBL. Går att ladda ned kapitel 1 på länken nedan. Bilderna från den gröna lungan Skansberget tror jag många känner igen.

http://www.fastighetsagarna.se/web/Bilder.aspx

Verkar som att ni blir tvungna att klistra in länken, men då kommer den att funka.
Jan J.
Senast ändrad 21 maj 2009 19:27
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Jag såg för ett tag sedan att du höll på med en sådan bok och noterade även evenemanget för fastighetsägarna. Då PBL är tämligen relevant för YimbyGBG och du uppenbarligen vill göra lite reklam för din bok kanske det skulle passa med en liten krönika om PBL från ett göteborskt yimby-perspektiv?

Tror det skulle kunna vara intressant. Bara att höra av sig till mig, olle@yimby.se.

P.S. uppskattar att Ronald Coase får lite uppmärksamhet i sammanhanget, planering och all tillkommande osäkerhet kostar ju tid och resurser - någon måste betala.
Senast ändrad 22 maj 2009 09:06
Matthias H.
668 Inlägg
Jag har nu bara läst första sidan och att redan där stöta på Snake Plissken är ju helt underbart. Tilsammans med Mad Max är dom de två coolaste antihjältar som någonsin funnits. Jag läser nu vidare med spänning Jan.
Profilbild
Jan Jörnmark
30 Inlägg
Frågan har intresserat mig i flera decennier, och jag har ofta jobbat med grejer som berört PBL. Nu fick jag äntligen tillfälle att sätta mig i Riksarkivet och gå igenom hela arkiven till de två utredningar som skapade vår lagstiftning.

Oerhört intressant. Kapitel 2-5 är sedan väldigt raka berättelser om fall: Kap 2 Skåne, Kap 3 Marstrand/Fjällbacka, Kap 4 Posthuset-Odinsgatan-Friggagatan och Kap 5 Porslinsfabriken.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ jan: Oerhört intressant läsning! Rena deckarkänslan.
När kommer den ut tror du?
30 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

@ jan: Oerhört intressant läsning! Rena deckarkänslan.
När kommer den ut tror du?

Tack för snälla ord. Boken går att beställa via en länk på den inklistrade siteadressen ovan. Leverans ligger väl under tidig höst. Skriver ni YIMBY som meddelande ska jag försöka se till att ni får signerade ex också. Borde gå´att lösa.

Och sprid gärna länken i andra sammanhang.
Ersman Magnus
1 Inlägg
Vänner,

Länken till projektet "Övergivna Planer" är;
www.fastighetsagarna.se/overgivnaplaner

Med vänlig hälsning
M
Profilbild
Jan Jörnmark
30 Inlägg
Efter en sväng via Yimby Stockholm kom det här upp i eftermiddags.
http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1646&grupp=7903&artikel=2877062

Kul, tycker författaren.

> Allmänt
Ny bok om PBL

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky