Jag såg just att ett kinesiskt företag har börjat bygga ett 200-våningshus i Changsha, Hunan, som de planerar ska bli klart på sex månader. Byggarna, Broad Sustainable Building, är väldigt pro-environment och pratar bara om exakt samma saker som jag ser här på Yimby hela tiden, dvs hur hög täthet minskar transporter osv. De har också en väldigt intressant byggteknik som är helt baserad på prefabrikat, vilket pressar priserna något otroligt och möjliggör för dem att bygga klart projektet på sex månader. Totalt sett räknar de med att 30,000 personer ska bo i huset (kallat Sky City) i lägenheter på 60 till 500 kvadratmeter.
30,000 råkar vara väldigt nära Stockholms befolkningsinflyttning per år, så man skulle kunna lösa hela Stockholms bostadskris med en sån här per år. Kostnader hålls nere genom att alla prefabmoduler importeras färdiga från Kina, från befintliga fabriker. Jag inser att det blir svårt att övertyga politiker och nimbys om att detta vore en bra idé. Det verkar också vara ganska riskabelt att lösa boendeproblemet med en väldigt homogen typ av struktur. Därför undrar jag, om det vore politiskt möjligt, vore det en bra idé att bygga en sån här per år i Stockholm? Jag tänker mig att man placerar dem halvcentralt ovanpå tunnelbanestationer, typ en i Kymlinge, en i Nacka, en i Axelsberg, en i Älvsjö, en vid Globen, en vid Universitetet, osv. Eller centralt kanske, men det tror jag vore ännu omöjligare politiskt.
Det är ju å ena sidan väldigt förtätande i bra kollektivtrafiklägen, å andra sidan knappast Jane Jacobs och levande gator. Vore det en bra eller dålig idé?
Några länkar till byggnaden:
Presentation,
wiki,
artikel.