Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Bebygg Ladgårdsgärdet i Sthlm

Kjell Lindmark
7 Inlägg
Jag vill skapa en ny stadsdel omfattande Ladugårdsgärde från Kampementsbacken i Norr till Djurgårdsbrunnskanalen i söder, diplomatstan i väster och Lilla Värtan i Öster.

Denna stadsdel bör få en ny jvg station som mitt förslag i tråden höghastihetståg. (jag vet inte hur länka dit) med både fjärrtåg(höghastighets) och pendeltåg. Med fördel kan även Roslagsbanan dras hit. T-bana blå innan nackalandet bör också passera här. Spårväg till city och Lidingö kan också byggas med ny bro från Lindarängen-Lidingö.

Bebyggs företrädesvis med skyskrapor för bostäder högst upp kontor i de nedreplanen och affärer längst ned. ca 30-40 våningar torde passa bra. Kaknästornet blir historia och dess funktioner flyttas upp till lämplig skyskrapa. Grönområdet på Djurgården söder om Djurgårdsbrunnskanalen lämnas orörd. Då borde man kunna få plats med ca 80 000-100 000 invånare + arbetsplatser och kanske ett nytt finasiellt centrum.

hälsar

Kjell Lindmark
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Det området blir väl nästan samma storlek som Söder om jag kollar rätt på kartan. Måste bli mer än 100,000 med den täthet du pratar om. Eller tänker du bara på Gärdet, och inte på skogsbiten i norra djurgården? Jag tror dock att det kan bli vissa problem med att få igenom det rent politiskt ...

Men finns det någon gräsmatta i Stockholm som borde minskas lite tycker jag nog att det är Gärdet. Den är för stor för vad den tillför. Det minsta man skulle önska är att de naggade den i kanten för att binda ihop det nya som byggs i Värtan med Östermalm. En urban tunga tvärs över Gärdet längs Lindarängsvägen. Föreslogs inte nått sånt i Lindhagenplanen 2.0?

Sen ser jag gärna att man förtätar och fixar i den redan bebyggda biten av Gärdet också, så att det blir mer stadslikt. Tråkigaste biten av innerstan med råge.
Kjell Lindmark
7 Inlägg
Jo jag hade nog tänkt att skogsområdet också skulle bebyggas utom en del som kunde få bli park.
Att förtäta Gärdet men även Valhallavägen sydost om Fältöversten är att föredra. Dessa områden är lite väl öde och tråkiga och borde få mera stadsprägel.

Du har nog rätt kan säkert bli plats för 150 000 till 200 000 kanske mer beroende på hur man bygger. Att bygga ihop det med den kommande bebyggelsen i hela Värtanområdet skulle bli bra.

hälsar
Kjell Lindmark

> Allmänt
Bebygg Ladgårdsgärdet i Sthlm

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky