Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Projekt: YIMBYs önskelista till Jultomten.

Sida 1 av 3
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Dags att lämna in YIMBYs önskelista till Jultomten. Adressen är:

Santa Claus Office
Joulumaantie 1
96930 Arctic Circle Finland

Vi bör lämna in önskelistan innan den 20:e december så att jultomten får lite tid på sig. Själv önskar jag mig:

• Nya beslut om en tät kaxig stad i Årsta som kan samla människor från hela världen. En riktig smältdegel vill jag ha.
• Förlängning av både blåa och gröna tunnelbanan.
• Ett präktigt och coolt nytt förslag till Slussen. Enligt mig är alla förslagen coola och nyskapande utom Nyréns.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
när det ändå är jul så skulle jag vill ha ett riktigt skrytbygge, något som gör nej sägarna arga i generationer, lite petronas towers aktig, en "vi gör länder att gå i konkurs" skrytbygge

God Jul
721 Inlägg
Mats Åhrman skrev:

när det ändå är jul så skulle jag vill ha ett riktigt skrytbygge, något som gör nej sägarna arga i generationer, lite petronas towers aktig, en "vi gör länder att gå i konkurs" skrytbygge

Placering vid Centralen såklart, så den verkligen dominerar. Tjock så den tar upp hela tomtytan (hålet bredvid WTC) och 400m högt. Fasad: nationalromantik och 80tals-spsgelglas ihopgjort till en ny stil.

Nått i den stilen?

Annars håller jag med Johannes (utom var tomtens post ska skickas: Tomteboda såklart!), Årsta/Årstafältet som ny riktit tät/hög stadsdel, samma för Värtan och Norra Station, Blåa österut & söderut, Gröna till KS samt att alla stombussarna blir spårväg.

Senast ändrad 2 december 2008 15:16
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Apropå Gröna tuben. I Metro idag stod det en liten artikel om att SL föreslagit en ny tublinje till Arnäng. Någon som vet något mer om denna tidiga Julklapp?
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Placering vid Centralen såklart, så den verkligen dominerar. Tjock så den tar upp hela tomtytan (hålet bredvid WTC) och 400m högt. Fasad: nationalromantik och 80tals-spsgelglas ihopgjort till en ny stil.

Nått i den stilen?

ja nått sånt låter perfekt
, Gick med: Mars 2008
Johannes Lilleberg skrev:

• Förlängning av både blåa och gröna tunnelbanan.

Och röda! Richard Jacobsson skrev om att dra Mörbylinjen till Sollentuna i RUFSremissen. Antingen, det eller Kista. Tycker att det verkar vara betydligt vettigare än att dra den till Täby.
Mattias Källman
55 Inlägg
http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Om-Stockholm/St..

Inget hårt paket direkt, men paket är paket.
Senast ändrad 3 december 2008 12:10
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
* Spårväg på Värtabanan: Ropsten-Tennishallen-Storängsbotten-Albano-Norra Station.
* Skyskrapor kring Fridhemsplan.
Adam Blomberg
28 Inlägg
Skyskrapekluster av varierande arkitektur och höjd vid Marieberg, Fridhemsplan, City och Värtahamnen.
Tunnelbaneförlängning ut till Nacka med en ny tunnelbanestation vid Sofo.
Expanderad tvärbana i alla riktningar.
Mer galen och modig arkitektur av varierande höjd i hela staden.
Ännu mer människor ska flytta hit OCH få bostad här.
Pendeln dras ut till Uppsala.
Fler studentbostäder.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
jag skulle vilja ha ett tropiskt klimat också, och en stor balkong.
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
-Nedgrävning (inte överdäckning) av all fjärrtågstrafik + pendeltåg i innerstaden samt ut till Älvsjö, Ulriksdal och Solvalla.

-En ny Lindhagensplan som inkluderar Stockholm, Solna, Sundbyberg och Nacka. Denna plan utvidgar den sammanhängande kvartersstaden till Skurusundet i öster, Ulriksdal i norr, Solvalla i väster, Fruängen, Hökarängen och Skarnäck i söder.

-Färdigställande av tvärbaneringen och konvertering av denna till premetro.

-Bygg Citybanan OCH Kungsholmenbanan.

-Bygg ett antal nya t-banelinjer som binder ihop på tvären i den nya definitionen av innerstaden (som definieras av den nya Lindhagen som nämns ovan).

-De delar av infartsleder som hamnar innanför innerstadssnittet görs om till boulevarder. Detta gäller Nynäsvägen, Roslagsvägen, Huddingevägen, Drottningshlmsvägen och Ulvsundaleden.

-Fler låga broar och färre höga.

-Bort med Vikingterminalen från Masthamnen.

-Någon förbindelsestation mellan Hagsätralinjen och Nynäsbanan.

-Konvertera alla t-banor till förarlös drift.

-Bygg ut Kista ordentligt med riktig stad. Låt den sprida sig söderut så att Kymlingestationen äntligen kan användas.

-Omtolkning av lagen om nationalstadsparken. Den säger något (dvs att byggnader får uppföras inom parken endast om vissa kriterier uppfylls), men tolkas som något annat (dvs att byggnader får uppföras inom och i parkens närhet endast om vissa kriterier uppfylls). Tolkningen bör strikt följa lagens formulering. Inte något annat.
Lars lista:
Jag önskar bebyggelse av Ladugårdsgärde ut längs med "Hunduddsvägen" ända till vattnet. Riktmärke Kaknästornet med Berwaldhallen etc. Djurgården behålls och räcker gott som park. Nu råder i området "park-i-park" med både Gärdet och Djurgården.
Vilket läge där blir, med liten genomfartstrafik och nära havet. Att behålla Gärdet som startplats för Stockholms-maran 1 gång per år är inte försvarbart. Vem vore beredd att riva befintliga bostäder för att få samlingsplats för en Mara?. Platsen hänger omedelbart samman med Stockholms innerstad.

Klagande från närboende hanteras på följande sätt:
Hur stor procentandel klagande (av de där boende) kommer att finnas när området väl är färdigbyggt med 1000-tals nya stockholmare? De får ett drömläge.
Lars Petersson
19 Inlägg
Jag önskar också att hela Söder om söder, från Globen till Årsta-town tätbebyggs, ända ned till vattenbrynet på sina håll eller så pass nära att stan hänger ihop.
Och eftersom det är en önskelista så "önskar" jag att trafikrondellen på sergelstorg, mitt i stans hjärta med all symbolik tas bort. Där kunde passa med bilfritt. Det är en önskan.
Vidare att den misslyckade glasobelisken plockas ner och och att plattan däckas över och inreds. Och så ett tak på kulturhuset. Något som arkitekten glömde. Så att turisten förstår att "det här är stadscentrum". Inte en trafikplats.
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
* Ordentligt med bebyggelse från Roslagstull och upp till Frescati: vanliga bostäder, massor med studentbostäder, universitetsbyggnader, kontor & massor av service. Givetvis ett t-banestopp mitt i Albano.
* Skrota Roslagsbanan, Saltsjöbanan & Lidingöbanan och ersätt med t-bana.
* Gör om alla stora huvudgator i stan till avenyer med spårvagn, breda trottoarer och trädplanteringar. Bilar får köra men absolut ej parkera längs med gatorna.
* Gör fler gator bilfria och belägg dem med kullersten så att det blir tydligt!
* Fasadbelysning på alla offentliga byggnader, typ museum, riksdag, bibliotek osv.
* T-banering runt innerstan.
* Svinga med trollspöet och Citybanan blir klar på julafton.
* En snajsig, maffig byggnad mitt i stan med ett stort designmuseum som visar svensk design! Allt från gammalt folkhantverk till nutida industridesign, modedesign, arkitektur & hantverk.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
"Fasadbelysning på alla offentliga byggnader, typ museum, riksdag, bibliotek osv."

True that! Varför måste det vara så bövlans mörkt för??
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Stockholm är en mörk stad utan belysning på vintrarna. Jag vet att före detta stadsbyggnadsborgarrådet Michael Söderlund ifjol lovade att vi skulle få mer ljus i år under Nobelfesten. Bland annat skulle vi få se en upplyst Västerbron och ett vattenfall av ljus nedför Mariaberget. Är det nå’n som vet om det projektet blir av?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Hela Stockholmsregionen görs till Ekopark - ny huvudstad: Göteborg.

Oj, det var visst fel yimby-forum, eh... glöm allt ni sett!

Julhälsningar från GBG

3339 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Julhälsningar från GBG

Adam Blomberg
28 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Julhälsningar från GBG

Haha!
ni skulle må då va?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Johannes Åsberg skrev:

Julhälsningar från GBG

För GBG:s del:

- Fler förlängningar av spårvägen och pendeltåget
- Att Ggb C slutar vara säckstation
- Fler broar över älven
- Att få bukt med segregationen
- Mer rutnät - mindre, helst inget av hus-i-park
- Att Gbg blir del av en höghastighetsbana Oslo-Gbg-Malmö-Köpenhamn
- Några skyskrapor vid några utvalda platser

Sthlms del:

- Det finns alltför mycket som jag önskar den här staden

Övrigt:

- Att YIMBY Uppsala & YIMBY Lkpg/Nkpg uppstår (och kanske även, YIMBY Malmö, vem vet).

Skickas till:

Tomteland
Gesundaberget
79290 Mora
Sverige
Senast ändrad 6 december 2008 01:24
Sida 1 av 3

> Allmänt
Projekt: YIMBYs önskelista till Jultomten.

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky