Under mellankrigstiden formades många av de stadsbyggnadsidéer som senare blev hegemoniska under 1900-talet fram till vår samtid här idag. Det är även en tid då det antagligen blev uppenbart att bilen skulle komma hit för att stanna och städerna förändras med den. De här är en del av dessa - som förövrigt ofta innehåller en hel del intressanta idéer och ibland är otäckt förutseende.
Här några exempel:
Maison Domino 1914 - Le Corbusier - En princip som idag formar självbyggda stadsdelar i stora områden som Nordafrika, Sydamerika, Indien m.fl. Den moderna slummens blueprint. Mer aktuell idag än någonsin.
"The vertical city" 1924 - Ludwig Hilberseimer. Etablerade den moderna synen på vertikal funktionsblandning. Förlagan för Vancouverism och städer som Hong Kong av idag.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Broadacre city 1932 - Frank Lloyd Wright. Den amerikanska motorvägsstaden, där funktioner ligger decentraliserat och där bilen är enda färdsätt mellan de enskilda kvarteren/tomterna.
Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Det kanske första moderna småbilskonceptet!? - Le Corbusier
Idag 20 år efter internets genombrott står vi kanske snart inför liknande förändringstryck. Min fråga blir därför om vi tror att framtidens stad är lika formbar som den var då. Imorgon står vi kanske med den 3:e industriella revolutionen, alltmer begränsade naturresurser och klimatförändringar (flyktingar?) för dörren. Är dagens stad och stadsbyggande anpassat att möta dessa förändringar eller behövs en "ny" stad???
Senast ändrad 1 januari 2015 17:25