Eftersom jag bor i närheten av trafikplats 153 (Västertorp/Älvsjö) och har stört mig på dess utformning många gånger så bestämde jag mig för att rita ett alternativ. Jag vet att Lindhagensplanen 2.0 föreslår en helt annan struktur, men jag tror vi är för långt ifrån att få igenom något sånt idag så jag testade med en lösning som innebär ett mindre ingrepp.
Så här ser det ut idag:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Så här tänkte jag mig att det kunde se ut (orange är ny kvartersmark, lila är min påhittade dragning av kommande spårväg):

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Förslaget skickades som en väl genomarbetad PDF på totalt 12 sidor till Trafikverket, SLL (pga spårvägen) och Stockholms stad.
Jag hade inte direkt väntat mig något svar från Trafikverket, men fick faktiskt ett svar. De skrev så här:
"Tack för dina välformulerade förslag. Våra utredare inom storstadsutveckling har gått igenom ditt förslag. Det finns flera faktorer som gör förslaget svårt att genomföra. Bl.a. räcker kapaciteten inte till på flertalet korsningspunkter (mestadels kommunens korsningar). Det skulle innebära att det blev långa köer på E4:an under morgonrusningen, även på Älvsjövägen. Nu går största delen av trafiken via den lilla cirkulationen och den skulle troligtvis blockeras på några minuter. Det finns idag inte några planer för ombyggnation av trafikplats Västertorp. Däremot planeras trafikplats Bredäng att byggas om."
Det här med kapaciteten... Min idé kanske var att inte fortsätta ge all prioritet i världen till massbilism.

Dessutom är det redan köer på motorvägen och Älvsjövägen vid vissa tider. Lilla cirkulationen blir stundtals igenkorkad i morgonrusningen.
Jag överväger nu starkt att utbilda mig till trafikplanerare. If you can't beat them, join them.

Senast ändrad 8 mars 2018 11:21