Dagens i-landsproblem?
Jag har en liten etta på Kungsholmen som jag vill hyra ut. Eftersom jag själv växt upp med giriga hyresvärdar och halvt ruinerat mig på svarta andrahands-kontrakt skulle jag vilja göra detta by the book, men det verkar svårare än jag trodde.
Först ska jag ha tillstånd från föreningen. Inga problem, jag har ett högst giltigt skäl att hyra ut i och med en tidsbegränsad anställning utomlands.
Nu kommer det till hyran, och detta gör mig nervös. Enligt Hyresgästföreningen får jag ta ut en skälig hyra, baserad på lägenhetens bruksvärde, men hur mycket detta skulle vara är stört omöjligt att ta reda på. (Däremot är de mycket noggranna med att påpeka att jag kan bli återbetalningsskyldig om jag tar för mycket betalt.)
Jag vill hyra ut lägenheten för precis samma kostnad som jag har, det vill säga avgift+räntekostnad (inte amortering). Detta är dock ingen garanti på att hyran är skälig.
Jag bor på 18kvm på Kungsholmen, Fredhäll. Lägenheten är stambytt och nyrenoverad, 2008 kostade den 1,1 miljoner. Vad tycker ni är en skälig hyra? Några tips på hur man skulle kunna räkna ut den?