Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Hyra ut i andra hand - pris?

Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
, Gick med: Februari 2008
Dagens i-landsproblem?

Jag har en liten etta på Kungsholmen som jag vill hyra ut. Eftersom jag själv växt upp med giriga hyresvärdar och halvt ruinerat mig på svarta andrahands-kontrakt skulle jag vilja göra detta by the book, men det verkar svårare än jag trodde.

Först ska jag ha tillstånd från föreningen. Inga problem, jag har ett högst giltigt skäl att hyra ut i och med en tidsbegränsad anställning utomlands.

Nu kommer det till hyran, och detta gör mig nervös. Enligt Hyresgästföreningen får jag ta ut en skälig hyra, baserad på lägenhetens bruksvärde, men hur mycket detta skulle vara är stört omöjligt att ta reda på. (Däremot är de mycket noggranna med att påpeka att jag kan bli återbetalningsskyldig om jag tar för mycket betalt.)

Jag vill hyra ut lägenheten för precis samma kostnad som jag har, det vill säga avgift+räntekostnad (inte amortering). Detta är dock ingen garanti på att hyran är skälig.

Jag bor på 18kvm på Kungsholmen, Fredhäll. Lägenheten är stambytt och nyrenoverad, 2008 kostade den 1,1 miljoner. Vad tycker ni är en skälig hyra? Några tips på hur man skulle kunna räkna ut den?
533 Inlägg
Ah, ett hederligt initiativ. Du kanske ska skriva om den redan är uthyrd, om du inte vill ha en flod av meddelanden imorgon när Googles spindel indexerar den här tråden.

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____10..

Hur tar man reda på vilken hyra som gäller för jämförbara lägenheter?

Den som vill ha uppgifter om vad en likvärdig lägenhet har för hyra kan kontakta ett kommunalt (allmännyttigt) bostadsföretag.
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Ah, ett hederligt initiativ. Du kanske ska skriva om den redan är uthyrd, om du inte vill ha en flod av meddelanden imorgon när Googles spindel indexerar den här tråden.

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____10..

Ah naijs! Klart jag ska ringa familjebostäder eller nåt, vad dum jag är...
3339 Inlägg

Jonas V
51 Inlägg

Du kanske ska skriva om den redan är uthyrd, om du inte vill ha en flod av meddelanden imorgon när Googles spindel indexerar den här tråden.

Det damp ner en del meddelanden i inboxen apropå detta, hehe. Inte konstigt, bostadsbristen är skriande. Jag känner igen mig i situationen.
43 Inlägg
Får du inte hyra ut den max en tusenlapp över alla driftkostnader, avgifter m.m.? Eller är jag helt ute och cyklar?
Profilbild
Jonas V
51 Inlägg
Lucas SdM skrev:

Får du inte hyra ut den max en tusenlapp över alla driftkostnader, avgifter m.m.? Eller är jag helt ute och cyklar?

Nej, jag får hyra ut den för bruksvärdet, eller rättare sagt, inte oskäligt dyrare än bruksvärdet. Däremot får jag lägga på 10-15% för möbelhyra, samt övriga kostnader som el, bredband med mera.

Det har ju att göra med att vi inte har marknadshyror, utan brukshyror. 18kvm på Kungholmen värderas på samma sätt som 18kvm i Åkersberga. Lägenhetens läge värderas inte på samma sätt som lägenhetens standard, modernitetsgrad med mera.

Inget ont om brukshyror, men det blir rysligt svårt att anpassa sig till dem som privatperson om man själv har en marknadsanpassad boendekkostnad med sin bostadsrätt.

> Allmänt
Hyra ut i andra hand - pris?

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky