Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

FHI: Förtätning av städer motarbetar motionsmål

Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
I en artikel i SvD hävdar folkhälsoinstitutet att förtätningen av våra städer står i konflikt med behovet av parker och grönområden. Dessa hävdas vara viktiga för att vi ska röra oss så mycket som vi bör göra för att få en god hälsa.

"•Den pågående förtätningen av städerna står i konflikt med behovet av parker och andra grönområden som måste prioriteras mer, betonar Folkhälsoinstitutet."

Ligger det något i att en förtätning försämrar tillgången till grönområden? Det beror säkerligen på hur förtätningen sker, men eftersom FHI hänvisar till den nuvarande förtätningen så har vi åtminstone något att gå efter. Finns det exempel på förtätning som genomförts i Stockhholm som lett till en försämring ur grönområdessynpunkt? Finns det exempel på när förtätning lett till förbättringar?

Sen kan man nog inte få förtätningen till att enbart handla om motionen på så sätt att grönområdena blir bättre eller sämre. En förtätning borde kunna innebära skillnader i rörelsemönster på flera andra sätt. Folk som åker mer kollektivt har jag hört har bättre hälsa än bilförare, och kollektivtrafik byggs enklast i tätbefolkade områden. Även gångavstånd till affärer borde kunna spela in. Men kan det till och med bli så att man har saker och ting FÖR nära om man bor riktigt tätt, så att man inte får tillräckligt med motion i vardagen?
Senast ändrad 15 januari 2009 15:40
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag fick också intrycket att författaren bakom artikeln inte riktigt har koll på läget. Det finns ingenting som säger att en villa måste ligga närmare ett grönområde än ett höghus. I en tät stad kan man med fördel skapa välskötta grönområden/Parker/strandpromenader för bland annat motion. I en glesare stad är det däremot svårare att finansiera kvalitativa grönområden lämpade för motion året/dygnet runt då man är färre människor. I en stad där vi är många är det dessutom mer ekonomiskt lönsamt att starta gym/badmintonhallar på promenadavstånd o.s.v.

Författaren borde också enligt mig förorda blandade täta promenadstäder så att folk promenerar till arbetet och affären istället för att tvingas köra bil.

Jag känner verkligen för att skriva en blogg för att nyansera det här men jag hinner tyvärr inte denna vecka… (Förutom kanske under helgen. Men bara kanske). Finns det någon annan som vill skriva något om detta för att nyansera debatten?
Senast ändrad 15 januari 2009 16:19
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Jag kommer att tänka på Eie Herlitz blodtrycks-argument mot en tät blandstad. Man borde mäta livslängd istället för att kolla på enstaka åkommor. Och så vitt jag vet så är dödligheten ganska låg och livslängden är hög i Stockholm jämfört med övriga Sverige.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
De ger följande förslag:

"Mer promenad- och cykelvänliga städer och tätorter. De skulle kunna leda till att människor blir mer än 70 minuter mer aktiva, jämfört med områden som gynnar bilåkande, visar studier."

-Kan inte annat än att hålla med.

"Sänk trafikhastigheten i bostadsområden och vid skolor och förskolor eller led om trafiken. Separera cykel- och gångvägar från övrig trafik."

-I täta städer är kvarteren små och det är tätt mellan korsningarna. Hastigheten blir därmed naturligt lägre. Den sista meningen förtjänar inte att kommenteras. Vi har redan provat detta med ett förödande resultat (SCAFT). Vi vill INTE ha ett miljonprogram i repris.

"Underlätta kombinerade resor så att det lätt går att ta med cykeln på bussar och tåg."

-Håller med

"Tryggare och säkrare miljöer är extra viktigt för äldre och människor med funktionshinder. Röj buskar och andra hinder vid promenadvägar, sätt ut fler parkbänkar, ordna bra belysning."

-Satsa på stadsparker som har ljus och liv dygnet runt. Gångvägar i förorten upplevs som mer eller mindre otrygga. Lite belysning eller röjning av buskarna påverkar endast marginellt.

"Den pågående förtätningen av städerna står i konflikt med behovet av parker och andra grönområden som måste prioriteras mer, betonar Folkhälsoinstitutet."

Har de helt missat att läsa Ståhles licentiatavhandling "mer park i tätare stad"?
533 Inlägg
Korrelation implicerar, som vanligt, inte kausalitet.

Jag tror inte att:

Låg täthet -> lägre tröskel för att börja motionera -> mer motion.

Mina egna (högst ovetenskapliga) observationer tyder på:

Låg täthet -> usel kollektivtrafik och usel tillgång till lokal service -> mer bilåkande, mer cyklande, mer promenerande -> när allt räknas samman, mer motion än i innerstan
Och som svar på detta så kan man läsa en motion från vänsterpartiet, som tar upp behovet av att trafikseparera. I motionen nämns dessutom förtätningen och Stockholms tillväxt som ett hot mot våra parker, när vi som tittat lite i Mer park i tätare stad vet att det är precis tvärtom.

Motionen tar upp ett par bra saker dock, såsom att förenkla att ta med sig cykeln i kollektivtrafiken.
Niklas Öhrström skrev:

Och som svar på detta så kan man läsa en motion från vänsterpartiet, som tar upp behovet av att trafikseparera.

Så proletärerna ska ska gå i tunnlar under bourgeoisiernas bilvägar?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Fet G_ skrev:

Niklas Öhrström skrev:

Och som svar på detta så kan man läsa en motion från vänsterpartiet, som tar upp behovet av att trafikseparera.

Så proletärerna ska ska gå i tunnlar under bourgeoisiernas bilvägar?

Det är någonting som riktigt, riktigt fel med Vänsterpartiets (och Miljöpartiets) miljöpolitik. Det känns som att de vill stödja sådana här idéer 'bara' för att vara emot idéer som är miljövänliga men som nu råkar ha anammats av borgerliga partier som Centerpartiet och Moderaterna. Mycket av den s.k. miljöpolitik som förs fram av Vänsterpartiet och Miljöpartiet är kontraprouduktivt för dem, ty det är en sådan politik som de egentligen borde stödja då det skulle gynna en stor del av deras väljare... Men nåväl, jag är inte politiker.
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Vuxna människor spontanidrottar möjligtvis på sommaren, om ens då. Om man inte planerar att motionera så blir det i allmänhet inte av. Har vänsterpartiet tittat ut genom fönstret de senaste 3-4 månaderna? Det där stora rummet som ligger utanför porten har fått lyset och värmen avstängd, så att man helst inte vill vara där...

Här har vi en hint om tillgången till motion för den som har dåligt med pengar men inte vill ge sig ut på polarexpeditioner på kvällarna för att motionera:

http://web.friskissvettis.se/narmastefs___173.aspx

Gissa om det är närmre och större utbud i den täta staden?

Senast ändrad 17 januari 2009 21:51
Profilbild
Lasse Kärrbäck
31 Inlägg
Folk som gillar att röra på sig gör det oavsett vilket. (Var inte så skitförnumftiga så att ni tror annat.)
Antingen med sina egna barn, familj eller jobbarkompisar. Hurvida du jag idrottar i övrigt handlar ALLTID om egen motivation och insikt. Aldrig om avstånd.

Senast ändrad 18 januari 2009 02:51
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Jag tycker du har en poäng där. Men jag vill lägga till en sak.

Vi som tycker om att spela fotboll nu på vintern spelar fotboll om det finns en hall eller upplyst plan att tillgå. Vi som vill springa på vintern gör det om det finns ett upplyst spår att tillgå o.s.v. Dock tycker jag att det vore bra om dessa motionsmöjligheter finns att tillgå till fots eller via kollektivtrafiken.

Om dessa möjligheter ligger så långt bort i glesbyggd att man tvingas ta till bilen så får vi ett antal problem. För det första är bilen en av de största hoten mot miljön. För det andra kommer bilen i framtiden, om spådomarna om energikrisen slår in, bli för dyr för vanliga familjer. För det tredje tycker jag personligen att det är trevligare att åka kollektivtrafik där man har händerna fria för att läsa tidningen, ta hand om bäbisen om man har en, prata i telefon med familjen. Bilen gör oss också stressade när vi är trötta efter ett tufft träningspass. Så om motionsmöjligheterna finns att tillgå på promenadavstånd eller via kollektivtrafiken så är det att fredra enligt mig.

Sedan ska man också räkna med "vardagsmotionen". Om folk promenerar till jobbet, vilket mestadels bara människor i tät blandstad har möjlighet till, så ökar nog hälsan...
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
Lasse Kärrbäck skrev:

Folk som gillar att röra på sig gör det oavsett vilket. (Var inte så skitförnumftiga så att ni tror annat.)

Följande är min egen erfarenhet. Tidigare bodde jag i innerstaden. Det tog mig 15 min att ta mig till jobbet med cykel (lite längre tid på vintern). När man kom hem hade man fortfarande energi att ta en motionsrunda.

Idag när jag bor i förorten så är man inte utvilad när man kommer hem. I snitt förlorar jag per dag 1,5 timmar enbart i resor till och från arbetet jämfört med när jag bodde i innerstaden. Sådant tar energi och är uppstressande. Samtidigt är de vägar som kan utnyttjas för motion i och kring mitt bostadsområde inte upplysta. Vad blir resultatet? Jo incitamentet att få ändan ut vagnen och motionera efter jobbet blir lägre. Alternativet är TV:n. Vad jag märkt verkar detta mönster gå igen hos mina grannar.

Det är möjligt att man med högre träningsmotivation skulle träna mer, men jag är övertygad att tröskeln per automatik blir högre om man bor längre ut (och därmed tvingas till ett mer stressigt liv).
721 Inlägg
Jag tror inte på FHI:s slutsatser och skulle vilja att en närmare studie görs inklusive undersökning av faktiska vanor i verkligheten. Särskilt hos personer som flyttat mellan stad och förort. Då tror jag ett mönster skulle uppstå där det för de flesta totalt blir mer motion i tät bebyggelse (mer gym och promenader) än ute i bostadsenklaven. Inte för alla, självklart finns det de som motionerar mer i förort än de skulle göra inne i stan.
Min egen begränsade erfarenhet är att de flesta som bor i förorten motionerar mestadels genom att ta sig till/från Tbanan (min förort har Tbana). Några horder som är ute å springer i skogen har jag inte påträffat trots att det bor tiotusentals runt fältet/skogen jag tillfälligtsvis har joggat/promenerat i.
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Är det någon som är sugen på att författa ihop ett blogginlägg om detta? Känns som att vi bör hänga på. Kanske också skicka något direkt till FHI som ifrågasätter deras slutsatser?
426 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Är det någon som är sugen på att författa ihop ett blogginlägg om detta? Känns som att vi bör hänga på. Kanske också skicka något direkt till FHI som ifrågasätter deras slutsatser?

Har redan tagit kontakt med dem som YIMBY-repressentant, men visst gör det en gång till om du vill.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Fet G_ skrev:

Har redan tagit kontakt med dem som YIMBY-repressentant, men visst gör det en gång till om du vill.

Fick du något svar?
426 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Fick du något svar?

läs ditt PM på skyscrapercity, även gustav och Johannes har fått. Kunde inte skicka till Leonardo pga full inkorg.
Senast ändrad 21 januari 2009 23:15
Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Anders LP
426 Inlägg
Johannes Lilleberg skrev:

Jahaja de breven läser jag aldrig;)

ok, läs din mail då ;-)

> Allmänt
FHI: Förtätning av städer motarbetar motionsmål

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky