De ger följande förslag:
"Mer promenad- och cykelvänliga städer och tätorter. De skulle kunna leda till att människor blir mer än 70 minuter mer aktiva, jämfört med områden som gynnar bilåkande, visar studier."
-Kan inte annat än att hålla med.
"Sänk trafikhastigheten i bostadsområden och vid skolor och förskolor eller led om trafiken. Separera cykel- och gångvägar från övrig trafik."
-I täta städer är kvarteren små och det är tätt mellan korsningarna. Hastigheten blir därmed naturligt lägre. Den sista meningen förtjänar inte att kommenteras. Vi har redan provat detta med ett förödande resultat (SCAFT). Vi vill
INTE ha ett miljonprogram i repris.
"Underlätta kombinerade resor så att det lätt går att ta med cykeln på bussar och tåg."
-Håller med
"Tryggare och säkrare miljöer är extra viktigt för äldre och människor med funktionshinder. Röj buskar och andra hinder vid promenadvägar, sätt ut fler parkbänkar, ordna bra belysning."
-Satsa på stadsparker som har ljus och liv dygnet runt. Gångvägar i förorten upplevs som mer eller mindre otrygga. Lite belysning eller röjning av buskarna påverkar endast marginellt.
"Den pågående förtätningen av städerna står i konflikt med behovet av parker och andra grönområden som måste prioriteras mer, betonar Folkhälsoinstitutet."
Har de helt missat att läsa Ståhles licentiatavhandling "mer park i tätare stad"?
__________________
När får vi se Lindhagen II?