Duanys föredrag var enastående. Jag gillar särskilt hans princip att motorleder alltid blir fulla, oavsett hur breda de byggs.
Resonemanget tillämpat på Stockholm:
Premiss: Det finns massor av natur i Stockholms yttre kranskommuner. En förortskommun som vill ha fler skattebetalare kan alltid planera ett naturnära och prisvärt villaområde.
Premiss: Så länge det går att pendla från ett sådant område till Stockholms city inom en rimlig kostnad och tid, kommer folk att flytta dit.
Premiss: På motorväg utan kö hinner man fem mil på en halvtimme. Med andra ord har hela Stockholms län, utom Norrtälje kommun, rimlig pendlingstid till city om trafiken skulle flyta obehindrat.
Duanys princip: Om det finns en motorväg utan köer inom fem mil från city, så kommer nya bostäder, avsedda för folk som jobbar i andra delar av stan, att byggas i närheten, vilket kommer öka trafiken på motorvägen tills det blir kö.
Slutsats: Det kommer alltid bli kö på alla motorvägar i Stockholms län, hur många eller breda de än blir. Mao är det omöjligt att bygga bort köerna.
Finns det något videomaterial med Jane Jacobs?
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Senast ändrad 16 april 2009 18:51