Jabocs säger ju en del vettigt i sin bok (den amerikanska storstadens liv och förfall):
"The first necessity in understanding how cities and their parks influence each other is to jettison confusion between real uses and mythical uses - for example, the science-fiction nonsense that parks are "the lungs of the city". It takes about three acres of woods to absorb as much carbon dioxide as four people exude in breathing cooking and heating. The oceans of air circulating about us, not parks, keep cities from suffocating.
Los Angeles, which needs lung help more than any other American city, also happens to have more open space than any other large city; its smog is partly owing to local eccentricities of circulation in the ocean of air, but also partly to the city's very scatter and amplitude of open space itself. The scatter requires tremendous automobile travel and this in turn contributes almost two-thirds of the chemicals to the city's smog stew.
[...]
The air and open land paradox, and it is obviously not a temporary paradox, is this: in modern cities generous scatters of open space promote air pollution instead of comating it."
Jag tycker det ligger mycket i det. En stad i sig själv släpper inte ut avgaser. Det är tranporter i staden som gör det. Därför är det väldigt synd att man i mycket större utsträckning fokuserar på att det måste vara en massa parker överallt, men glömmer de transporteffekter dessa orsakar.
Stockholm är omgivet att en massa skog, att nalla en del av gräsmattorna mer centralt i regionen gör noll och inget för luft-tillgången som sådan.
Däremot kan grönska ha en effekt vad gäller partiklar i luften på en rent lokal nivå, där då t.ex. gräsmattor och träd kan fånga upp partiklar. Jag är dock osäker på hur stor skillnad det gör.
Det viktigate för Stockholms luftkvalitet torde vara att få bort dubbdäcken.
Senast ändrad 4 september 2008 01:23