Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Plantagon

Profilbild
Johannes Lilleberg
433 Inlägg
Vad tycker ni om den här nyheten? Jag tycker växtgloben ser snygg ut så jag kan tänka mig ha en i min bakgård

Om den här typen av närproduserad mat är bättre för miljön på längre sikt kan dock diskuteras. Det kanske är bättre att producera maten i varmare klimat i större volymer utan växthus. Folkpartiet med andra lär också protestera mot höjden och andra kommer beskylla den för att vara ett skrytprojekt. Så om det byggs i Stockholm så blir det nog en tillplattad box...;);)

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Fredrik Saltin
11 Inlägg
Jag tycker den ser riktigt häftig ut och skulle gärna se en sådan (byggnad?) i Stockholm. Och varför skulle man inte börja producera mat i städer? Låter som ett smart sätt att värna om miljön tycker jag. Att den inte ser ut exakt så som på bilden och förmodligen blir avsevärt lägre är förmodligen något vi stockholmare får leva med om man kollar på övriga byggnader i länet.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Producera mat i städer verkar vara ett lågprioriterat projekt. Poängen med städer är att det ska vara nära mellan människor och aktiviteter. Från början av ekonomiska skäl. Under 1900-talet struntade man i den aspekten eftersom man hade så billig olja. Men nu kommer den tillbaka, av både ekonomiska och ekologiska skäl.

Mat är mycket lättare än människor. Det är viktigare att det är nära mellan människa och människa än att det är nära mellan människa och mat, eftersom det är billigare att transportera mat än att transportera människor. Jag är alltså för att man tränger ihop människorna och producerar maten utanför, enligt von Thünens klassiska modell, som formulerades långt före fossilåldern och kommer att hålla till långt efter.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
ja något annat än skrytprojekt är det självklart inte, men skulle nog kunna fungera ändå. .

tänk er en 15 - 20 våningar med självplock av tomater, jordgubbar, sallad, gurkor etc. då blir det både en producent av mat man framför allt en form av ett upplevelsecentrum som man slipper sitta i sin bil för att komma till idag (å då är det inga upplevelse centrum utan en åker med en gröda)
277 Inlägg
Man ska nog inte överdriva hur mycket yta som krävs för att odla en hel del mat i städerna om det görs hållbart. Dagens globala matproduktion är ineffektiv och ytkrävande bland annat för att det som odlas går till att föda upp djur istället för att gå direkt till människor.

En tredjedel av maten i dagens storstäder kommer redan från odlingar i dessa städer, enligt boken Mat och klimat. Främst är det väl dock i de fattigare länderna som detta är allmänt förekommande men man behöver inte gå så långt tillbaka här för att se vilken roll parker och kolonilotter spelat för matförsörjningen under kristider.

> Allmänt
Plantagon

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky