Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

James Howard Kunstler slaktar förortsidén

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
http://www.ted.com/index.php/talks/jame..

James Howard Kunstler föreläser på TED-konferensen och skräder inte orden om problemen med förortsmiljöer i USA, samtidigt som han hyllar den klassiska staden.
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Just ja den där. Jag har haft tankar på att lägga upp den som en bloggpost ett tag
Den är helt underbar.
"echnosis externality clusterfuck""the national automobile slum"

Senast ändrad 29 juli 2008 12:04
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Problemet är att det här vet vi redan! De flesta inom yimby känner till det här men jag undrar om verksamma planerare och stadsarkitekter känner till det här?
Vet de inte det här borde de gå om sina utbildningar.

Kunstler är så underbar! Lägg upp gärna fler sådana föredrag hållna av vettiga stadsplanerare/stadsarkitekter.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Problemet är väl att arkitekterna har gått den utbildning de gått, så det är nog ingen bra idé att de får gå om dem. Men de borde omskolas på annat sätt, helt klart.
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
För det första så är arkitekter knappast full-lärda när de tagit examen. För det andra är det inte arkitekter som bestämmer över detaljplaner, utan i slutändan folket.

Så nog finns det utrymme att missionera för nyurbanism.

Senast ändrad 3 augusti 2008 14:06
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Det finns också en hel del arkitekter som tröttnat på de modernistiska idéerna. Det gäller för oss att uppmuntra dem
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Filmen End of Suburbia visas på Café Edenborg söndag den 5 oktober kl 18 som ett inslag i Alternativ Stads seminarieserie.

Mer om seminarierna finns här.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Filmen End of Suburbia visas på Café Edenborg söndag den 5 oktober kl 18 som ett inslag i Alternativ Stads seminarieserie.

Jag tycker att ni bör gå och se på filmen, om ni har tid.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Jan Wiklund skrev:

Själv har jag redan sett den. Klart sevärd, även om jag kanske inte håller med på riktigt alla punkter (men de flesta).
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Anders Gardebring skrev:

Leonardo Frithunanthz H-C skrev:

Jan Wiklund skrev:

Själv har jag redan sett den. Klart sevärd, även om jag kanske inte håller med på riktigt alla punkter (men de flesta).

Jo, jag vill passa på att tacka Jan för den här informationen. Jag ska vidarebefordra den till mina bekanta.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Såg den med Föreningen för Samhällsplanering för ett tag sedan. Jag håller ju med om grundbudskapet men reagerade ändå på att den var så propagandistisk. De bara michael moore-matade från ena sidan i två timmar. Dessutom är jag tveksam om det är så smart att kedja fast sig vid peak oil-teorin, alldeles oavsett om den stämmer behöver vi lägga om vår samhällsplanering.
3339 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Såg den med Föreningen för Samhällsplanering för ett tag sedan. Jag håller ju med om grundbudskapet men reagerade ändå på att den var så propagandistisk. De bara michael moore-matade från ena sidan i två timmar. Dessutom är jag tveksam om det är så smart att kedja fast sig vid peak oil-teorin, alldeles oavsett om den stämmer behöver vi lägga om vår samhällsplanering.

Jo, det var lite samma slutsats som jag drog. Många goda poänger, men i flera fall dras det för långt, och på några ställen är argumentationen... lite tunn.
Det handlar knappast om allt eller inget. Svart och vitt. Det handlar inte om att gå direkt från "the 3000 mile ceasarsallad" till att odla potatis på taket. Hela idén med lokala odlingar tror jag är ett felsteg som tar upp mer resurser än man har att vinna på det (vem har tid och möjlighet att själv pyssla med odlingar?). Dessutom växer grödor inte så bra på många ställen i världen. Jag tror då mer på att odla regionalt samt att energieffektivisera transporterna (bort med transport från väg, upp på båtar och tåg).

Senast ändrad 30 september 2008 16:16
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det är som sagt problematiskt att "avståndsmärka" mat i miljösyfte. Förutom det som Anders tar upp, så finns problem som att:

* Det är enormt mycket mer kostsamt att köra 1 kg frukt en mil i bil från butiken till hemmet, än att köra 1 kg frukt en mil på ett fullastat lastfartyg.
* För vissa produkter, som nötkött, sker bara en försumbar del av miljöpåverkan i transportled.
* Många fattiga länder lever på att exportera jordbruksprodukter till rika länder. Propagandan för hemmaproduktion har drag av protektionism.

Om folk vill satsa på lokal, regional eller nationell odling, så får de gärna ta privata initiativ, men det är inget som det offentliga samhället bör foga sig efter. Och i Sverige har vi inte brist på åkermark i något fall.

Senast ändrad 24 oktober 2008 16:27
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Det här är väl ingen yimbyfråga direkt, men inget land har nått någon bestående rikedom på att exportera jordbruksprodukter. Uruguay lyckades tillfälligt under världskrigen då folk var upptagna med annat men kraschen kom ganska snart. Detta kan man läsa mer om hos Erik Reinert: How rich countries got rich and why poor countries stay poor. Det fina med Reinert är att han inte på något sätt är "vänster" men ändå lyckas förklara varför råvaru- och jordbruksexport nödvändigtvis leder till fattigdom (om det inte kombineras med annat, mer kunskapsinriktat).

Så ur det perspektivet finns det inget problem med närodlat. För övrigt löser det sig nog allteftersom bränslet blir dyrare och dyrare.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Det viktiga tycker jag är att släppa de tramsiga molnfluffiga utopierna om att alla kommer att odla sin egen mat på en liten täppa bakom sitt hus. Ain't gonna happen.
Dels därför att stadsbor inte är jordbrukare och inte är intresserade av att vara jordbrukare, och dels eftersom det helt enkelt inte är ett effektivt sätt att producera mat. Moderna jordbruk (inklusive ekologiska sådana) är långt effektivare än kolonilotter när det gäller att producera mat. Jag tror mycket på regionalt odlande som då bara behöver transporteras korta vägar och jag tror mycket på att transportera effektivare än idag, alltså att lyfta över mer på spår. Det som däremot kan komma att bli avsevärt dyrare idag är sådant som måste transporteras långt, men det har ju inget med närodling att göra.
1107 Inlägg

Nej givetvis. Dom som vill gör det. De flesta inte.

Men så här i äppeltider gläds jag åt att kunna köpa närodlade äpplen som inte är framavlade med tanke på att tåla långa transporter men som istället smakar något. Det vore trevligt att kunna köpa sån mat av alla sorter.
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Tillägg:

I Frankrike är det ju fortfarande fullt levande att bönder säljer sin egen mat på torgen i städerna. Eller om man kanske rationaliserar det så att en viss by eller trakt slår sig ihop om att sälja sin mat gemensamt, vad vet jag.

På så sätt får man mer variation. Istället som här tvingas köpa allt via Årsta Partihallars magra sortiment, lika överallt. Rätt hanterad kan regional odling öka mångfalden istället för att minska den.
Senast ändrad 1 oktober 2008 13:23
Jan Wiklund
1107 Inlägg
Går det att ta bort inlägg som man har gjort? Den här rutan skrev sig själv på något vis.
Senast ändrad 1 oktober 2008 13:24
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Tillägg:

I Frankrike är det ju fortfarande fullt levande att bönder säljer sin egen mat på torgen i städerna. Eller om man kanske rationaliserar det så att en viss by eller trakt slår sig ihop om att sälja sin mat gemensamt, vad vet jag.

På så sätt får man mer variation. Istället som här tvingas köpa allt via Årsta Partihallars magra sortiment, lika överallt. Rätt hanterad kan regional odling öka mångfalden istället för att minska den.

Det är sant. Det är ganska vanligt överhuvudtaget nere på kontinenten. Sådant finns det också i Italien, Tyskland, Spanien, m.fl. Vi borde ha mer av sådant i Sverige. Vi hade ju bondens marknad på söder, men jag vet inte om den är kvar. I och för sig var inte alla bönderna där "lokala".
Sida 1 av 2
12>

> Allmänt
James Howard Kunstler slaktar förortsidén

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9597 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky