Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Anders, kolla! Det är ingen impedimentyta, det är en park! :-)

Profilbild
Daniel Jonsson
144 Inlägg
Jag har fastnat ute i Kista den här sommaren, så jag har inte riktigt haft tid att läsa eller skriva här. Men jag får i gengäld njuta av Kistas funktionsseparering på en daglig basis.

Hur som helst fick jag syn på den här tjejen som solar på gräsremsan vid Hanstavägen och kom osökt att tänka på diskussionen om impedementyta vs park. Tydligen tyckte hon att det var bra nog iaf:

Det syns inte så bra på den där bilden, men av någon anledning sköts gräset bara på ena sidan hanstavägen, mot gallerian till. Sidan hon ligger på är någon form av urban version av en igenvuxen äng med högt gräs och buskar.

Bonus: Kista Science Tower (så gott som tomt vad jag förstår) i bakgrunden.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Så gott som tomt? näe, så gott som fullt. iaf för ett år sedan.

Jag har passerat där många gånger, skulle inte kalla det en impediment yta då det inte ska finnas människor där alls (gångvägen leder inte nånstans, byggplatser ivägen). Skulle nog hellre kalla det en grön väggren.
408 Inlägg
Gustav Svärd skrev:

Så gott som tomt? näe, så gott som fullt. iaf för ett år sedan.

Jag har passerat där många gånger, skulle inte kalla det en impediment yta då det inte ska finnas människor där alls (gångvägen leder inte nånstans, byggplatser ivägen). Skulle nog hellre kalla det en grön väggren.

Om en grön gräsremsa - kalla den vägren, skyddszon, grässlänt eller något annat - mitt i ett stadsområde inte är impedimentmark, vad är då impediment?

Anders
721 Inlägg
"stadsområde" vet jag inte om Kista är (än). Denna plats ligger mellan Centrum-funktionen och Arbete-funktion och är således kanske ett grönområde? eller gråyta(fast den är grön)?
En icke-plats! hittade uttrycket som beskriver mina känslor för den däriga remsan mellan Hanstavägen och Kista Industriområde (eller har man döpt om den till Arbetsområde nu?)

Anyways, det finns lite potential även i denna plats! idén jag har är parkering längs vägen och riktigt billiga lokaler för butiker och andra småföretag ut mot denna väg. Hälften av grön/gång/cyckelytan får bebyggas och andra hälften blir trottoar+cyckelfil+parkering. Skulle kunna funka. En sista detalj: trappor från gångbroarna över Hanstavägen.
Johannes Lilleberg
433 Inlägg

> Allmänt
Anders, kolla! Det är ingen impedimentyta, det är en park! :-)

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky