Johannes Nilsson skrev:
Om jag själv ska försöka mig på en analys av varför jag tror man sett de resultat man gjort i studier så tror jag det finns flera orsaker. Jag är själv uppvuxen på landet, mitt på Östgötaslätten bland bondgårdarna, jag gick på en skola med totalt 60 elever fram till 6:e klass och de flesta av mina barndomsvänners föräldrar är lantbrukare. (..)
I staden stressar alla på för att uppnå sina mål, för att ta nästa steg i mashlows behovstrappa, för att tjäna mer pengar. Många är prestationsinriktade och har svårt att vara fullt ut nöjda med bara det de har, kanske för att de ser alla möjligheter som staden erbjuder när det gäller karriär etc. Man vill gärna göra och testa allt samtidigt vilket man inte hinner. Man måste ringa och bestämma innan man ses, man "kommer inte bara över". Egocentrismen är större vilket kan ha med konkurrens om bostäder, jobb mm att göra, man måste tänka på sig själv i första rummet för att få fördelar i staden.
Hm. Det är en intressant utläggning du gör, och jag tror absolut att det stämmer för vissa det som du beskriver. Men det stämmer inte för alla. Själv har jag ingen erfarenhet av att bo på landet, men jag har erfarenhet av uppväxt, ungdomsår och mina första steg i arbetslivet i en mindre ort, Norrköping.
Jag brukade några gånger per år åka upp till Stockholm med mina föräldrar från ganska liten ålder. Vi gick i gamla stan, gick på museum, åkte till kaknästornet, tittade i affärerna och så vidare, då utbudet i Norrköping under min uppväxt var ganska skralt (det är något bättre nu men fortfarande inte alls i klass med Stockholm). Jag minns än idag att det alltid var en höjdpunkt för mig. Redan som liten älskade jag "suset och duset" i "storstaden".
Inte med det sagt att jag inte kan uppskatta en semester på landet. Det kan jag absolut. Men inte för länge. Det liv du beskriver, med att sitta på verandan och äta middag, tittandes på solnedgången varje kväll skulle göra mig otroligt otålig och uttråkad. Jag behöver saker att göra helt enkelt. Jag behöver social samvaro med människor, och jag behöver också träffa nya människor och få nya influenser. Jag trivs med det.
Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning att man stressar i staden för att nå sina mål. De finns naturligtvis i staden, men det går inte att generalisera på det sätt som du gör. Själv trivs jag utmärkt med var jag är och vad jag gör, utan att stressa sönder mig. Pengar i sig är ju för övrigt ganska ointressant, det intressanta är snarare vad man kan göra för dem.
Vad gör jag för mina pengar? Jag reser. Mycket. Och var reser jag? Jo, städer. När jag besöker riktigt stora städer, som New York eller Tokyo, då trivs jag riktigt, riktigt bra.
Var vill jag då komma med detta? Jo, till att vi alla är invidier. En del är födda i staden och gillar staden. Andra är förra i staden men gillar landet. Andra är födda på landet och gillar staden. Och slutligen finns de som är födda på landet och trivs med att stanna kvar där.
Själv är jag född i staden, och gillar staden. Fast en större stad än den jag växte upp i.
Senast ändrad 5 juli 2009 22:32