Utskrift från www2.yimby.se
....

> Allmänt

Fredrik Härén: "Sverige är på väg åt hel fel håll"

Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Fredrik Härén höll ett smått klassiskt föredrag häromåret, där han berättade om problem med den västerländska, i synnerhet den svenska, mentaliteten och attityden till utveckling.

http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYIhttp://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE

En del av föreläsningen handlar om att världens högsta hus inte längre byggs i Europa eller USA, utan i Asien.
http://www.youtube.com/watch?v=gpEe777O3tA

Även när det inte handlar om höghus, så är Häréns budskap högst relevant för Yimby. Det verkar finnas en allmän attityd om att Sverige skulle vara "färdigutvecklat", och att ytterligare utveckling skulle vara av ondo. Det är förmodligen en källa till nimbyism.

Senast ändrad 6 juli 2009 19:59
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
rätt länge sen jag såg den där, men han är bra! ska nog se om den ikväll om tid infinner sig.
, Gick med: Februari 2008
Ursäkta men…Fredrik Härén…kan han tas på allvar? Även om jag försöker bortse från hans självgoda och överlägsna attityd så är mitt återstående intryck att det är extremt lite substans i det han säger. Han drar väldigt långtgående slutsatser om hur illa allt kommer att gå i Sverige utifrån väldigt ytliga iakttagelser och illa uppbyggda resonemang, som ibland till och med är direkt självmotsägande. Han tycks till exempel mena att ”kunskap” är den enda faktorn av betydelse för den framtida utvecklingen i olika länder (de flesta menar nog att det finns fler viktiga faktorer än så t.ex. yttrandefrihet och fungerande samhällsinstitutioner). För att bevisa att det är på väg åt H-e i Sverige gör han ett djupgående kunskapstest på den närvarande publiken. Detta geniala kunskapstest består i ett antal frågor om namnen på Indiens och Kinas presidenter, namnet på en känd kinesisk basketspelare i USA och ett stort kinesiskt telecomföretag. När endast en minoritet av publiken förefaller ha svaren är det enligt Härén bevisat att den nödvändiga ”kunskapen” inte finns i Sverige. I de asiatiska länderna kan man dock allt om väst, vilket han menar sig bevisa genom att påstå att asiaterna kan texterna till all västerländsk populärmusik! Därmed är det bevisat att vi i Sverige snart får se oss förbisprungna av Asien. Han konstaterar dock i nästa andetag att man i Asien inte kan namnet på Sveriges statsminister, vilket han hånfullt förklarar är helt naturligt eftersom ingen behöver bry sig om så små och obetydliga länder!
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Mats Andersson skrev:

Ursäkta men…Fredrik Härén…kan han tas på allvar? Även om jag försöker bortse från hans självgoda och överlägsna attityd

Den självgodhet som finns i hans föreläsning är citat från tidigare åhörare.

Mats Andersson skrev:

så är mitt återstående intryck att det är extremt lite substans i det han säger. Han drar väldigt långtgående slutsatser om hur illa allt kommer att gå i Sverige utifrån väldigt ytliga iakttagelser och illa uppbyggda resonemang, som ibland till och med är direkt självmotsägande. Han tycks till exempel mena att ”kunskap” är den enda faktorn av betydelse för den framtida utvecklingen i olika länder

Då missuppfattar du honom totalt. Det är svenska makthavare som säger att Sverige ska konkurrera med kunskap, och Härén som underkänner deras resonemang.

Mats Andersson skrev:

(de flesta menar nog att det finns fler viktiga faktorer än så t.ex. yttrandefrihet och fungerande samhällsinstitutioner).

Det går nog att hålla med om. Men allt fler länder i Asien får båda. Taiwan och Sydkorea var fattiga diktaturer för 50 år sedan.

Mats Andersson skrev:

För att bevisa att det är på väg åt H-e i Sverige

Det var inte hans poäng med inledningen. Hans poäng är att i den mån kunskap skulle ha någon betydelse, så har inte svenskar den kunskapen. Att Sverige är på väg åt helt fel håll är något som han kommer till senare.

Mats Andersson skrev:

gör han ett djupgående kunskapstest på den närvarande publiken. Detta geniala kunskapstest består i ett antal frågor om namnen på Indiens och Kinas presidenter,

Tycker inte du det är en nämnvärd kunskapslucka att inte kunna namnge ledarna för världens två största länder?

Mats Andersson skrev:

namnet på en känd kinesisk basketspelare i USA och ett stort kinesiskt telecomföretag.

Att du använder "kinesisk" som förminskande attribut är ett exempel på just det problem som han belyser.

Mats Andersson skrev:

När endast en minoritet av publiken förefaller ha svaren är det enligt Härén bevisat att den nödvändiga ”kunskapen” inte finns i Sverige.

Vilka frågor borde han ha ställt?

Han kanske borde ha frågat vilket universitet i världen som har flest studenter?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_univ..

Eller vilken som är världens största hamn?
http://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_busiest_po..

Mats Andersson skrev:

I de asiatiska länderna kan man dock allt om väst, vilket han menar sig bevisa genom att påstå att asiaterna kan texterna till all västerländsk populärmusik!

Härén fuskar en del med fakta i föredraget.

Men tror du verkligen att Asiens akademiker är helt ignoranta inför västvärlden?

Och om det var så - skulle det vara en förevändning för oss att strunta i vad som händer i den världsdel som hyser halva jordens befolkning?

Mats Andersson skrev:

Därmed är det bevisat att vi i Sverige snart får se oss förbisprungna av Asien.

Så världens högsta byggnader, maglevtåg, elmopeder som laddas på jobbet och allt annat som Härén nämner som exempel på teknisk utveckling, är helt obetydligt i sammanhanget?

Mats Andersson skrev:

Han konstaterar dock i nästa andetag att man i Asien inte kan namnet på Sveriges statsminister, vilket han hånfullt förklarar är helt naturligt eftersom ingen behöver bry sig om så små och obetydliga länder!

Sverige är ett litet och obetydligt land räknat i befolkning. Hans motexempel Sri Lanka har dubbelt så stor befolkning.

Och jämfört med Indien och Kina är Sverige litet och obetydligt räknat i vad som helst.
20 Inlägg
Är det inte bristen på "kunskap" i västvärlden i allmänhet och Sverige i synnerhet som Härén tjatar om och som han menar blir vårt fall? Denna kunskapsbrist vill han påvisa genom att blotta svenskarnas bristande faktakunskaper och ignoranta attityd gentemot Asien. Detta gör han genom att fråga efter namnen på två presidenter, en idrottsstjärna och ett stort företag. Svenskarnas kunskapsbrist ställer han i kontrast mot Asiaternas nyfikenhet och höga kunskapsnivå, som han exemplifierar genom att de kan texterna till västerländska poplåtar. Men om nu asiaterna är så nyfikna och kunniga varför behöver de då inte kunna namnet på Sveriges statsminister? Var går gränsen för den nödvändiga "kunskapen"?
Det är inget tvivel om att många länder i asien har utvecklats enormt de senaste decennierna. Jag begriper bara inte varför detta skulle påverka oss i Sverige och västvärlden på ett negativt sätt. Att det går snabbt framåt i Asien betyder väl inte att det samtidigt avstannar här hos oss? Ekonomi och teknisk utveckling är väl inget nollsummespel? Om ny teknik tas fram i Asien så innebär väl det i sig inget hinder för att ny teknik kan tas fram även här? Jag tror att både Asien och Västvärlden kan få en bra framtid om vi bara använder våra resurser på ett bra sätt, t ex när det gäller utbildning av medborgarna. Och då menar jag med utbildning något helt annat än ytliga faktakunskaper, såsom namnen på olika personer och företag.
Profilbild
Mats Åhrman
290 Inlägg
han är talare / underhållare då behövs "lättare" exempel om någon ens ska orka lyssna på det.
973 Inlägg
Mats Andersson skrev:

Är det inte bristen på "kunskap" i västvärlden i allmänhet och Sverige i synnerhet som Härén tjatar om och som han menar blir vårt fall?

Nej. Hans tes är att slagordet "Sverige ska konkurrera med kunskap" är meningslöst. För det första anser han att svenskar inte har något försprång i kunskap. För det andra anser han att kunskap är otillräcklig.

Mats Andersson skrev:

Denna kunskapsbrist vill han påvisa genom att blotta svenskarnas bristande faktakunskaper och ignoranta attityd gentemot Asien. Detta gör han genom att fråga efter namnen på två presidenter, en idrottsstjärna och ett stort företag.

Jag tycker att dessa frågor är högst relevanta för att enkelt mäta allmänbildning (för övrigt frågade han inte om ett specifikt företag, utan bad folk nämna några kinesiska företag/varumärken över huvud taget). Du får gärna komma med motexempel på

Mats Andersson skrev:

Svenskarnas kunskapsbrist ställer han i kontrast mot Asiaternas nyfikenhet och höga kunskapsnivå, som han exemplifierar genom att de kan texterna till västerländska poplåtar.

Det var ett exempel. Härén påstår också att lankeserna känner till bl a George Bush och Gordon Brown (eller var det Blair vid den här tiden?) och Tiger Woods. Ljuger han eller är det irrelevant?

Mats Andersson skrev:

Men om nu asiaterna är så nyfikna och kunniga varför behöver de då inte kunna namnet på Sveriges statsminister? Var går gränsen för den nödvändiga "kunskapen"?

För att Sverige är ett litet fjuttland. Hur många svenskar har hört talas om Chengdu? Det är en stad i Kina som har fler invånare än Sverige. Bara staden alltså, inte regionen. Med andra ord är Chengdu större än London.

28 av Kinas provinser och 18 av Indiens delstater har var för sig fler invånare än Sverige. Att man ska kunna namnen på deras ledare är nog för mycket begärt. Men hur många av dessa provinser och regioner har folk ens hört talas om?

Mats Andersson skrev:

Det är inget tvivel om att många länder i asien har utvecklats enormt de senaste decennierna. Jag begriper bara inte varför detta skulle påverka oss i Sverige och västvärlden på ett negativt sätt. Att det går snabbt framåt i Asien betyder väl inte att det samtidigt avstannar här hos oss? Ekonomi och teknisk utveckling är väl inget nollsummespel? Om ny teknik tas fram i Asien så innebär väl det i sig inget hinder för att ny teknik kan tas fram även här? Jag tror att både Asien och Västvärlden kan få en bra framtid om vi bara använder våra resurser på ett bra sätt, t ex när det gäller utbildning av medborgarna. Och då menar jag med utbildning något helt annat än ytliga faktakunskaper, såsom namnen på olika personer och företag.

Jag håller med om att utveckling i Asien på sätt och vis är bra för oss.

Men han påstår egentligen inte att Sverige är på väg ner i massarbetslöshet och misär. Hans huvudtes är att vi har gått miste om stora möjligheter att göra samhället bättre, och håller på att gå miste om ännu större möjligheter.

Framför allt eftersom de flesta svenskar för ett par årtionden sedan bestämde sig för att Sverige var färdigutvecklat. Att vår tandvård, våra banker, våra fordon, våra järnvägar och vår arkitektur hade kommit till vägs ände. Att vidare utveckling var omöjlig.
20 Inlägg
Jag är ledsen men jag kan inte tycka annat än att det är en tunn och förvirrad soppa herr Härén kokat ihop.

Häréns budskap är, om jag förstått det rätt, att det är meningslöst av Sverige att satsa på kunskap. Anledningen till detta är:
1) Vi ligger ändå efter Asien i detta avseende
2) Kunskap är ändå otillräckligt

Två uppenbara frågor uppstår efter dessa påståenden.
1) Om vi nu ligger efter Asien i kunskap: varför är det ändå fel av oss att försöka komma ikapp asiaterna lite?

2) Om det är annat än kunskap som ligger bakom asiaternas framgång: Vad är då detta andra? Varför tjatar herr Härén om kunskap istället för detta andra?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det är inte Härén som tjatar om kunskap. Föreläsningen hölls på kunskapens dag, och "kunskap" är ett buzzword i svensk politik, vars betydelse Härén kritiserar.

"Detta andra" är framför allt kreativitet och framåtanda.
20 Inlägg
Jag är ledsen om jag kastar sten i glashus och låter gnällig. Härén har säkert sina poänger när han säger att det finns en väldig kreativitet och framåtanada i Asien samtidigt som många i väst tror att deras privilegierade position är en gång för alla given. Jag betvivlar heller inte att kreativitet och framåtanda kan påverkas av kultur och omgivande miljö. Jag vägrar dock att tro att asiaterna har funnit framgångsformeln i detta avseende, samtidigt som det är kört för oss. Det finns massor med kreativitet och framåtanda i Sverige, västvärlden och Asien. Den ser bara olika ut, och ska man börja tala om kreativa miljöer har Asien en hel del att lära av väst, t ex vad gäller yttrandefrihet, fungerande samhällsinstitutioner och sociala skyddsnät, som jag hävdar främjar viljan att ta risker och prova nytt.
Jag kan till sist inte låta bli att undra varför Härén åker till kunskapens dag för att driva tesen att kunskap inte är så viktigt och att han gör detta genom att visa att svenskarna har dåliga kunskaper och låg allmänbildning (publiken kan inte ett antal namn)samtidigt som han vill visa att asiaterna är så mycket bättre i detta avseende. I så fall ligger väl Sverig helt rätt?
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Mats Andersson skrev:

Jag kan till sist inte låta bli att undra varför Härén åker till kunskapens dag för att driva tesen att kunskap inte är så viktigt

Han kanske fick bra betalt?

Och om hans drivkraft är att missionera, vilken plats skulle då ha varit bättre?
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Jag vet inte vem Härén är, men oavsett det tycks han ha en poäng. Det har alltid varit de länder som har ägnat sig åt den för sin tid mest kunskapsintensiva industrin som har varit de mest välmående. Alltså har de regeringar som har velat att deras länder ska vara välmående drivit på utvecklingen av kunskapsintensiv industri. Tyvärr är detta idag förbjudet, det kallas "konkurrenshinder". Utvecklingen ska gubevars vara "spontan".

Kina är dock stort och starkt nog att kunna strunta i sådana påbud och därför går det bra för dem. Värre är det för småländer som WTO och IMF har makt över, de kan inte göra sånt. Och värre är det för Sverige som måste följa EUs påbud. Vi har inte rätt enligt Maastrichtöverenskommelsen att ha en industripolitik, och EU-kommissionen får inte ha det för att inte stöta sig med medlemsstaternas avundsjuka.

Att bara satsa på "kunskap" ut i det blå är det ingen mening med. Då slutar det med att man utbildar en massa folk som åker till Kina och tar jobb där. Och varför ska vi stå för Kinas utbildningsbudget?

Förlåt att jag skriver om icke-Yimby-frågor, men hela tråden är ju sån.
Senast ändrad 9 juli 2009 14:36
Profilbild
Tore Kullgren
973 Inlägg
Det behöver inte handla om att stödja enskilda industrier.

I stället kan det röra sig om utbildning, grundforskning och infrastruktur.
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
H G skrev:

Det går nog att hålla med om. Men allt fler länder i Asien får båda. Taiwan och Sydkorea var fattiga diktaturer för 50 år sedan.

Hans Rosling visade ju upp med verktyget Gapminder att det inte finns något statistiskt stöd för den västerländska uppfattningen om att demokrati påvverkar utvecklingen positivt.
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Och värre är det för Sverige som måste följa EUs påbud. Vi har inte rätt enligt Maastrichtöverenskommelsen att ha en industripolitik, och EU-kommissionen får inte ha det för att inte stöta sig med medlemsstaternas avundsjuka.

Fast vad säger att politiker gissar rätt? Jag tänker på alla miljarder vi pumpade in i varven, till ingen nytta... Överlag skulle jag väl faktiskt vilja hävda att Sverige år 2009 är bättre än Sverige år 1970... (inte med det sagt att allt är bra, inte minst har vi ju en global finanskris just nu som krånglar till saker en del..)

Men visst ska man från staten stödja innovation och utveckling, och det är inget som jag ser att EU skulle lägga locket på.

Senast ändrad 9 juli 2009 22:43
Profilbild
Rasmus Öhrstig Bratt
533 Inlägg
Jan Wiklund skrev:

Jag vet inte vem Härén är, men oavsett det tycks han ha en poäng. Det har alltid varit de länder som har ägnat sig åt den för sin tid mest kunskapsintensiva industrin som har varit de mest välmående. Alltså har de regeringar som har velat att deras länder ska vara välmående drivit på utvecklingen av kunskapsintensiv industri. Tyvärr är detta idag förbjudet, det kallas "konkurrenshinder". Utvecklingen ska gubevars vara "spontan".

Kina är dock stort och starkt nog att kunna strunta i sådana påbud och därför går det bra för dem. Värre är det för småländer som WTO och IMF har makt över, de kan inte göra sånt. Och värre är det för Sverige som måste följa EUs påbud. Vi har inte rätt enligt Maastrichtöverenskommelsen att ha en industripolitik, och EU-kommissionen får inte ha det för att inte stöta sig med medlemsstaternas avundsjuka.

Att bara satsa på "kunskap" ut i det blå är det ingen mening med. Då slutar det med att man utbildar en massa folk som åker till Kina och tar jobb där. Och varför ska vi stå för Kinas utbildningsbudget?

Förlåt att jag skriver om icke-Yimby-frågor, men hela tråden är ju sån.

Det verkar finnas ett sådant samband. Ta till exempel Silicon Valley, som sägs vara resultatet av att USAs militär satsade mängder med skattepengar på elektronik och senare mjukvara mjukvara för att rå på Tyskland under andra världskriget och senare Sovjetunionen under det kalla kriget.

Mycket av Sveriges moderna teknikindustri är också spinoffeffekter från försvarsprojekt. Därmed inte sagt att man måste bygga vapen för att ligga i framkanten. Om man tror på bioteknik, biomedicin och genetik som famtidens melodi, så låter inte svenska biovapen för export som någon bra idé alls.

Regeringen avstod från att bygga en nordisk vaccinfabrik med mer eller mindre experimentell teknik som hade kunnat knuffa upp Stockholm/Mälardalen ett snäpp till inom de fälten.

Men två positiva överraskningar har varit att man bygger två stora moderna forskningsanläggningar för materialfysik i Lund, både MAX IV och ESS! Grattis Lund, Öresund och Sverige och Danmark!

Senast ändrad 9 juli 2009 22:43
Profilbild
Anders Gardebring
3339 Inlägg
Rasmus Öhrstig Bratt skrev:

Men två positiva överraskningar har varit att man bygger två stora moderna forskningsanläggningar för materialfysik i Lund, både MAX IV och ESS! Grattis Lund, Öresund och Sverige och Danmark!

Oh ja. Att vi fick ESS var ju en trevlig överaskning!
1107 Inlägg
Ort: Stockholm (Lidingö samt Limoux), Gick med: Februari 2008
Anders Gardebring skrev:

Fast vad säger att politiker gissar rätt? Jag tänker på alla miljarder vi pumpade in i varven, till ingen nytta... Överlag skulle jag väl faktiskt vilja hävda att Sverige år 2009 är bättre än Sverige år 1970... (inte med det sagt att allt är bra, inte minst har vi ju en global finanskris just nu som krånglar till saker en del..)

Nej, man ska inte stödja gammal teknik. Eller pytsa in pengar i gammal industri. Alla de där ostasiatiska tigrarna som vi beundrar idag har medvetet stött den mest kunskapsintensiva industri de har haft råd med för ögonblicket. I början ganska enkel textilindustri, sen skeppsvarv och liknande, sen radioapparater och nu det mest avancerade man kan komma på. Det som börjar verka gammalt och för lätt har de släppt.

Rasmus har rätt i att mycket avancerad industri kommer från militärprojekt, men det behöver ju inte vara militärprojekt. Att Sverige är en telefonnation beror på att staten gjorde ett industripolitiskt projekt, såg till att alla fick telefon och beställde utrustningen av Ericsson. Det är bara att välja motsvarande projekt idag. Höghastighetståg, t.ex. Eller nåt annat vi tycker att vi vill ha.

> Allmänt
Fredrik Härén: "Sverige är på väg åt hel fel håll"

Samråd och Utställning i Stockholm
Detaljplaner som är på samråd eller utställning i Stockholms stad just nu:

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland YIMBY Stockholm:s 9592 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY
YIMBY är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Stockholm skall växa och utvecklas. Och vi vill att staden skall växa på rätt sätt. Vi vill ha mer tät blandstad - inte gles bilstad. Vi vill ha fler dynamiska levande stadsmiljöer - inte isolerade bostadsområden.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett fel som måste rättas till.

YIMBY vill vara en positiv röst i stadsbyggnadsdebatten. En röst som istället för att säga nej istället säger ja. Och när utvecklingen går åt fel håll så presenterar vi ett alternativ istället. YIMBY ser inte stadens utveckling som ett problem, utan som en möjlighet. Vi bejakar att staden växer.
Vi blir glada över att få nya grannar och mer av den stad som vi vill bo i.

YIMBY kämpar för den urbana stadens upprättelse. Sluta bygga bostadsområden och förorter! Bygg stad istället.

YIMBY vill också att arkitekturen skall återfå sin förlorade roll i staden. Byggnader måste få synas och smyckas med intressant och utmanade arkitektur.

Mer information om oss
Gå med!

Om du har facebook kan du också gå med i vår grupp, "Stockholm är inte bullerbyn".

Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 2024 14:08 av Sebastian Dahl
Samråd om lägenheter längs Bredängsvägen
31 Oktober 2023 11:28 av Mårten Landström
Tumba Centrum
31 Oktober 2023 11:25 av Mårten Landström

@yimbysthlm på BlueSky