Demokratiproblematiken i plan- och samrådsprocessen är ju något som YIMBY har tagit upp vid flera tillfällen. Det ter sig nog helt uppenbart för de flesta här på YIMBY att dagens situation helt klart har demokratiska problem.
Samtidigt är det, som du själv konstaterar, knappast en bra idé att gå "öststat" och helt sluta lyssna på opinionen. Förra gången våra politiker gjorde så fick vi "citysaneringen" och miljonprogram.
Jag tror starkt på det som just YIMBY gör, alltså att medborgarna själva engagerar sig i sin stads utveckling, med en positiv grundsyn på förändring, men med konstruktiva synpunkter på hur denna utveckling ska ske.
Alla kan naturligtvis inte vara med i YIMBY, så det finns också saker som staden kan göra i sin dialog med medborgarna. Här tror jag mycket just på en uppsökande dialog, snarare än att bjuda in "intresserade" till ett projekt till samrådsmöte. "Intresserade" blir tyvärr alltför ofta synonymt med "motståndare", då den som tycker något är bra sällan engagerar sig.
Det här kan ses i exemplet Norra Djurgårdsstaden. Jag var på ett av samrådsmötena där diskussionen var mycket hätsk och jag fick se vuxna människor bete sig som bortskämda ungar. (De skrek, kallade stadens representanter för lögnare, följde inte mötesordningen osv).
Sedan gick staden ut till en enkät till de boende i Hjorthagen, och en helt annan bild utkristaliserade sig, med en klar majoritet för projektet.
Senast ändrad 8 juli 2009 13:20